Publikováno Říjen 2, 200816 r Zdravim, mam pohon na LPG len zopar mesiacov (Fabia 1.4 MPi sekvencne vstrekovanie Autogas AC, zatial spokojnost). Tak ako sa postupne znizuje teplota okolia a koncia sa teple rana sa zamyslam nad tym ake to bude v zime. Autom jazdim denne cca 5 km do prace a 5 km z prace. Pozorujem, ze interval prepnutia na plyn sa postupne zvysuje co je logicke. Vsetci dobre vieme ze nejaky cas trva kym sa voda v malom okruhu chladenia motora ohreje nasledne ohreje reduktor. Momentalne mi to prepne asi po 1km. Prepinaciu teplotu na reduktore mam nastavenu na 30 stupnov. Zaujimalo by ma ci existuju nejake riesenia, ktore by rychlejsie predohrievali reduktor pred startom, resp. tesne po starte auta. Nieco na sposob zhavenia u dieslov. Sam by som si vedel predstavit, ze by mohol existovat nejaky prietokovy predohrev chladiacej kvapaliny napajany na autobateriu/alternator. Alebo by to mohlo byt riesene zhavenim priamo tela reduktoru opat napajane elektricky. Zhavenia by sa vypinali, ked by teplota vody dosiahla pozadovanu hodnotu (napr. 30 stupnov). Dalsou moznostou je predohrev casti privodu paliva (plynu teda tekuteho chladneho LPG) v casti pred reduktorom. Ide mi hlavne o co najvaciu eliminaciu jazdenia na drahy benzin v zime. Tieto riesenia by samozrejme fungovali aj v lete a auto by po par metroch fungovalo na LPG. Vsetky postrehy preco by to mohlo/nemohlo takto fungovat su vitane.
Říjen 2, 200816 r Jedině snad nezávislé topení (s ohřeven vody), ale to je investice kterou v LPG v životě nezaplatíš.
Říjen 2, 200816 r Autor Uplne nezavisle topenie by to nemuselo byt, islo by hlavne o dopomoc pri zvyseni teploty na reduktore v povedzme prvej minute po starte chladneho motora. Tomu aby to drzalo teplotu nasledne pomocou vody z chladenia by sa nebranilo. Hoci je pravda ze cirkulacia chladnej vody po starte by tento efekt zrejme eliminovala. To Malta: Neviem, zimu som este s LPG nezazil, preto aj nad tym uvazujem. -20C u nas casto nemame t.j. neviem posudit ako rychlo sa voda v motore zohreje. V lete ak bolo rano povedzme 18stC tak na 31 sa mi ohrial reduktor za cca 40 sekund (300-400m), neviem ci sa da uvazovat o linearnom raste teploty. Ak ano tak potom z 5stC na 31stC za 40+40= 80 sek, resp. z -8stC na 31 za 120sek, co by bolo tak do 2km. A myslim, ze stoji za to uvazovat nad zariadenim, ktore nieco take dokaze. Bud to bude elektricke, alebo ziska teplo z vyfukoveho potrubia alebo inac.. Nebolo by pekne pred startom pridrzat nejaky gombik a nazhavit reduktor a potom veselo vyrazit na LPG ???
Říjen 2, 200816 r na mém tříhrnku to při teplotě -25°C dělalo 4-5km než to přeplo a to ještě podotýkám, že jsem vyjížděl z garáže, kde bylo něco kolem nuly. Ale je fakt že to bylo v zimě 2 roky zpět. Upraveno Říjen 2, 200816 r od Malta
Říjen 2, 200816 r Pro vladi78. To co jsi tu vypotil to se nedá ani nijak komentovat, s něčím takovým jsem se za 15 let praxe ještě nesetkal.....
Říjen 3, 200816 r karel.lpg: ja som sa s tym uz par krat stretol. dokonca to riesili aj na nejakej LPG konferencii. neviem to najs t. ale snazim sa.
Říjen 3, 200816 r Autor To Karel: Vypotil-nevypotil kludne to mozes komentovat, preto som to tu zavesil, a na to je forum... :-) Cely sposob prepinania z benzinu na plyn po studenom starte a nasledne drzanie konstantnych podmienok (teploty) na reduktore, ktore zabezpecuje cirkulacia chladiacej kvapaliny je primitivne-genialne riesenie, ale ma svoj maly nedostatok o ktorom pisem vyssie. A cely tento mensi nedostatok ja ako laik vnimam zjednodusene ako: premenit energiu na teplo na reduktore po dobu 30 sekund od startu, a to je asi tak vsetko. :-) A som mierne povedane prekvapeny, ze nikoho to doteraz netrapilo, resp. ze neexistuje takto kombinovany reduktor. Mozno to vyrobcov fakt netrapi a sekvencne vstrekovanie LPG je len nejaka slepa vetva vyvoja, mozno buducnost patri vstreku kvapalneho LPG, mozno nabuduce budeme "bojovat" proti teplote a vyhoda bude mat chladny tekuty LPG... Inak dnes rano som pozoroval co sa dialo s teplotami. Tak len pre zaujimavost: Teplota pred startom plyn 14, reduktor 14. Start, teplota reduktora pomaly vzrasta, teplota plynu 14. Po cca 40 sekundach teplota reduktora 31 (preplo mi na LPG) teplota plynu 17st. (cize ono to pri prepnuti neberie do uvahy teplotu plynu ale reduktora) Po 5 km jazdy reduktor 69 stupnov teplota plynu 37 Normalne hodnoty, po dlhsej jazde mam plyn 63 st a reduktor 79 st. Inak tato tema patri aj inym postrehom, kde este vidite moznosti vylepsenia LPG pohonu, resp. konfortu pouzivania LPG a podobne. To Collins: Ak sa ti podari nieco nast tak to tu zaves.
Říjen 5, 200816 r tak som nieco vyhrabal. karel nas asi bude preklinat, ale co narobime... Já na podobní zadaní šel z druhý strany (každodenní cesty do práce 2x12km, AG DGI ve feldě 1,6). Prostě jsem termistor informující plynovou jednotku o teplotě reduktoru (přepínání původně při 40 stupních), ošidil paralelně zapojeným odporem, takže pokud není hodně hluboko pod nulou, má plynová jednotka pořád za to, že má voda přes těch 40 stupňů a poněkolika otáčkách na benzín to hned přepíná ny plyn. Následně si tohle ale stejně vyžádalo zmiňovaný elektrický ohřívání, ale z jinýho důvodu - DGI vstřikovač má uvnitř diferenciální snímač tlaku plynu na vstupu a výstupu (taková váha plynu) a to je součástka, která je dost háklivá na teplotu (o to víc, že má pracovat v rozmezí napájení 8-16V, ale ve skutečnosti do ní jde jen 5V) a s jejím stárnutím a znečištěním se její kondice díl horší a při kolísání signálu na jejím výstupu to prostěpřestane pouštět plyn :-( Neřešil jsem tedy ohřev reduktoru, ale přímo týhle součástky a to instalací 2 malinkých odporů přímo do jejího pouzdra a nalepením dvou asi 10W keramických odporů zvenku na pouzdro. Na zimu jsou odpory zapojeny do série a nonstop průchod asi 100mA zajistí nevychladnutí vstřikovače i při stání auta do teplot lehce pod nulou a pro případ potřeby je to sichrovaný paralelním zapojením těch odporů (proud asi 2-3 A) před startem při zapnutí klíčku do první polohy, přičemž čas "žhavení" je pro jistotu omezenej relátkem s kondíkem a pár součástkama na půl minuty, aby se to náhodou všechno nerozteklo :-)
Říjen 5, 200816 r vyzera to zaujmavo ale ja viem z elektriky len zažnut a zhasnut ale vobec sa tym netrapim lebo ja ked nastartujem auto tak nerobim 5 kilometrov ale spravim 300 a to sa oplati motor aj ohrievat. nehovoriac o tom ze podtlak neohrieva tak dlho ako sekvenc. ale drzim palce nech sa vam to podari vyrobit a trebars aj patentovat.
Říjen 5, 200816 r Autor Tak som nieco hladal na nete a nasiel tento clanok: http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=398 Je dost rozsiahly a komplexny, a kedze je este z roku 2003 tak sa venuje hlavne podtlakovym systemom. Z clanku k teme vyberam: Elektrické vyhřívání redukčního ventilu ve zplynovači je doplňkové zařízení umožňující starty na LPG i za vysokých mrazů a není tedy pro provoz nezbytně nutné. Je ho možné řešit dvěma způsoby: přímo pomocí topných elementů umístěných na vhodném místě ve zplynovači, nebo nepřímo pomocí zvláštního vodního okruhu, kde samostatný systém s co nejmenším objemem kapaliny a vlastním čerpadlem bude vyhřívat – po přepnutí okruhů – zplynovač stejným způsobem, jako kapalina z hlavního chladícího okruhu motoru. První varianta znamená nepovolený zásah do zplynovače (topné elementy umístěné na povrchu nejsou pravé ořechové, ohřívají celou hmotu zplynovače a vše trvá neskutečně dlouho, je také zapotřebí daleko větší příkon, dotyk mezi topnými články a hliníkovým tělesem je nedokonalý), protože nejlepší variantou je umístění topných prvků přímo dovnitř redukčního ventilu. Zde nastává problém s dokonalostí utěsnění přívodních kabelů proti úniku LPG. Při poruše topného elementu je možný výskyt jiskření a to by asi nikdo nechtěl riskovat i když není přítomný vzduch a sám se sebou plyn hořet nebude. Pokud bych řešil zplynovač jako novou konstrukci, oddělil bych ho od ostatních systémů, tepelně izoloval a elektrické vyhřívání umístil z vnější strany ventilu, kde nemůže dojít ke styku s LPG. Malý rozměr a tepelná izolace by zaručovala nominálně malý příkon a rychlé vyhřátí na rozumnou teplotu v jednotkách sekund. Termostat by automaticky elektriku vypnul a zapojil do funkce kapalinu z chladícího okruhu. Další části zplynovače by se ničím neohřívaly a tak by teplota plynu byla nízká. Určitým problémem by bylo nadměrné ochlazování plynného LPG po startu za velkých mrazů, kdy by v druhé části vymrzlého zplynovače mohl butan opět zamrzat, než by se těleso ohřálo sálajícím teplem od motoru.
Říjen 9, 200816 r na mém tříhrnku to při teplotě -25°C dělalo 4-5km než to přeplo a to ještě podotýkám, že jsem vyjížděl z garáže, kde bylo něco kolem nuly. Ale je fakt že to bylo v zimě 2 roky zpět. No pravda....V3 má pomalejší ohřev vody než V4.
Říjen 30, 200816 r Pro vladi78. To co jsi tu vypotil to se nedá ani nijak komentovat, s něčím takovým jsem se za 15 let praxe ještě nesetkal..... Ja uz ani neviem co na tie tvoje ataky povedat. u z si sa prestal vyjadrovat odborne, a znizil si sa k takymto reakciam. len nezabudni, keby neboli experimentatori tak dodnes chodime asi na autach na uhlie. treba trosku hladat aj suvislost a logiku. vsetko je o fyzike a o jej zakonitostiach, nie len o hluchej a slepej mechanickej montazi. hawk, na temu osobnych atakov, myslim ze tu nepatria. nikto nespadol z neba mudry a vsimol som si ze takto tu neraguje nikto. na to su tie fora, aby sme si vyjasnovali veci, ktorym nerozumieme. chvalabohu su tu aj mechanici, ktori su slusni a neznizuju sa na take formy komunikacie.
Listopad 15, 200816 r Autor V suvislosti s tzv. "strielanim do sania" (ktore momentalne riesi drozdi) ma napada jedno mozne riesenie ako si nerozflakat plastove sacie potrubie. Viem, ze sa to riesi roznymi spatnymi klapkami a podobne. Urcite najlepsie je mat motor nastaveny tak aby k tomu nedoslo, ale zrejme pre majitelov podtlakovych systemov je to casovana bomba (niekedy doslova :-) ). Alebo pouzivat sekvencne vstrekovanie tam kde je riziko zaslehov a mat pokoj (ako napr ja :-) ). Ale ak uz mate podtlakovy system a plastove sanie vzduchu, nebolo by mozne "umyselne" oslabit jeho cast tak, ze ked uz dojde k zaslehu, tak by to povedzme vystrelilo len nejaku kvazy zatku na samotnom tele platovej krabice sania ? Oprava takeho incidentu by potom spocivala len v nasadeni spominanej zatky (napr cela hornej steny sania, alebo ineho vhodneho miesta, kde to zvykne buchnut), a vo vymene vzduchoveho filtra.
Listopad 16, 200816 r No jasne, ved toto písal Amigo, že on to tak má urobené...vraj mu tem kryt s tou zátkou/ ako si spomínal/ na obale filtra namontovali priamo pri montáži LPG
Listopad 16, 200816 r Autor Aha fakt :-) pozrej som si teraz celu diskusiu, myslel som ze pisal o klasickej spetnej klapke proti zaslehu..
Listopad 16, 200816 r Človeče aj tak tomu nerozumiem.....šiel som z východu, prešiel som 150 km a zrazu v pol ceste mi to začalo blbnút....čo sa vlastne zrazu zmenilo...???? LPG mám namontované cca 5 rokov vsetko oki ,okrem malých drobností....Možno že som na východe tankoval dáky blbý LPG...ale fakt tomu nerozumiem...Doteraz som na LPG nabehal cca 100.000 km... :feve:
Listopad 16, 200816 r drozdi ozvali sa detvanci zatial len tolko ze sanie beru z bratislavy stoji to 1000sk a cisla a kontakty dodaju az v utorok telefonicky. zatial viac info nemam ak sa mi podari tak vam odfotim tu klapku ako to je vyriesene ale teraz idem na pansku jazdu do palenice
Listopad 16, 200816 r Dobre Amigo, vdaka.....Ale predstav si, dnes som bol odvezt tovar do Dubna v ZA a zastavil som sa u Pala Straku v Tepliciach. Obal síce nemá, ale mi odstránil základnú závadu ....myslím to prečo to strielalo do filtra. Možeš, alebo možete 3x hádat čo to bolo....??? A to foto možes poslat, budem vdačný..Čav :feve:
Listopad 17, 200816 r no ja som daval sviecky nove v sobotu a to brisk . na platnicky a olej nebol cas alebo chut to este tyzden pocka. a to zistil straka pomocou pocitaca alebo vizualnou kontrolou sviecok ?? ake ti tam dal ?
Připojte se k diskuzi
Můžete publikovat nyní a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a publikujte s vaším účtem.