Přejít na obsah

Autobateria


ceannu

Doporučené příspěvky

tiež to mám z praxe. Inak by ten Touareg neskončil u nás v servisi takto.. :) Objednané sú nové RJ cena dokopy cca 150 000 SK

Merali sme CAN pohonu. po pripojení každej RJ, kleslo napatie o 0,5V na Can High. po pirpojení dalšej, zase o 0,5 (spolu o 1V) po pripojení všetkých RJ na CAN, bolo napatie na CANe 0,5V.. je to normálne? podla mna nie :) spôsobilo to štartovanie cez káble. a tú príručku si prečítaj. ;)

post-43792-1279972030,3814_thumb.jpg

post-43792-1279972089,4614_thumb.jpg

Editováno: , autor: lusl
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

LUSL:TU JE SKODA FORUM!!! :kuk: Tak davaj rady ohladne SKODOVIEK. :) A drz sa hlavne ZALOZENEJ TEMY. PIS hlavne k veci a problemu ktory sa tu riesi.

Ohladne odpalenych RJ na touaregu. Bol si pri tom ked to startovali cez kable??? NEBOL. Tak nemozes na 100% povedat ze tie kable zapojili spravne-neprepolovali to. ;)

:)

Editováno: , autor: PROCHY603
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Alternator ma spravne nabijat od 13,8V ---14,5V :)

Tak muj problem je asi konecne vyresen ! Vcera rano jsem byl asi po 1 mesici opet v servise Skoda, ze mi altik malo dobiji. Osobne jsem si vjel s autem az do dilny k mechaniikovi (autoelektrikar). Motor bezel. Mechanik hned napojil VAG, tam asi nic nezjistil. Pak mi rek at trochu pridam plynu, drzel sem to na 2000 ot. On mezitim premeroval ruzna mista - odkryl pojistky na autobaterce. Behem chvilky to najednou vyresil - spatne ukostreny motor. Takze altik i regulator napeti je pry ok. Ze to chce jen všechny kostrici body vycistit. Mel plno prace, takze auto sem tam nechal do odpoledne. Cena 540 Kc za "oprava kostricich bodu". Samozrejme jsem si to hned sam premeril. Vcera - po hodne startech pri parkovackach 14 V, pri zapn. svetlech a vetraku na 4.stupen 13,85 - 13,9 V. Dnes rano 1.startovani jen parkovacky a konecne 14,4 V a ne 12,9 V!! Diky vsem :palec2::kol-35:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 týdny později...

zdar, nikde jsem to nenašel. Mám dotaz, dostanu do toho boxu (1,2 Htp) baterku která má na výšku 19Omm? Orginál má 175. šířky jsou stejné a na délku je tam místa dost. Dívál jsem se , ale moc místa tam není, tak jestli půjde zacvaknou horní kryt s pojistkami. Děkuji za informaci.

Jinak mne velice zaujaly právě tyto, jen mají právě větší výšku.

http://www.proautobaterie.cz/?3,baterie-proforce-greenline-45ah

http://www.proautobaterie.cz/?4,baterie-proforce-greenline-55ah

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 6 měsíců později...

Zdravím Vás pánové,

mojí baterce už běží osmí rok. A už nemá takovou sílu při studených startech a trochu pokulhává i při těch teplých. Moje auto 1.2HTP/ 6V/ 40kw/ 2003.

A chtěl bych poradit jestli tam nechat 44Ah nebo silnější a nějaký konkrétní tip, jakou koupit. Koukal jsem po této AKUMA

Předem dík Pavel.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 týdny později...

Ty údaje mají následující význam:

12V - zaokrouhlená hodnota napětí na baterii v klidu, mimo jiné říká, že baterie ná 6 článků s klidovým napětím 2 a něco málo voltů - přesně to nelze říct, protože to kolísá podle teploty, stupně nabití nebo třeba technologie výroby. Každopádně je ale použitelná i do Fábule s HorkoTěžkoPoskládaným šicím strojkem pod kapotou.

44Ah - je kapacita baterie. Stručně řečeno, je to něco jako objem nádrže - prostě je to součin času a proudu, který je baterie schopná po nějakou dobu dodávat. Takže 1A po dobu 44 hodin nebo 44A po dobu 1 hodiny atd. Bohužel, s růstem vybíjecího proudu se využitelná kapacita snižuje. Pokud se odběr bude pohybovat v řádu stovek ampér, bude možné kvůli nežádoucímu ohřevu elektrolytu a elektrochemickým změnám využít pouze asi 50% náboje, který by se dal odebrat z totožné baterie při odběru nižším - na to je potřeba myslet třeba při napájení dalších zařízení z baterie auta se zastaveným motorem nebo při mnohonásobném neúspěšném startování.

220A DIN - je to startovací proud, který by měla baterie dodat při měření podle metodiky normy DIN ("Deutsche Industrial Normal") - měří se opakovaně po určenou dobu s přesně určenými přestávkami. Dále je určeno jak musí být předtím baterie nabita, jakou musí mít teplotu atd. Tato hodnota vypovídá o výkonu, který je baterie schopná dodat startéru za běžných podmínek. Protože v normě DIN se počítá s poklesem napětí při odběru startovacího proudu až na 10,5V, zde popisovaný akumulátor by měl být schopný "utáhnout" startér s příkonem téměř 2,5kW.

360A EN/SAE je hodnota nejspíše zkratového proudu, nebo proudu měřeného podle jiné metodiky - označeno právě tím EN/SAE. To, že je vyšší než hodnota měřená podle metodiky DIN znamená, že byl měřen odběr buď s větším možným poklesem napětí, nebo byla použita zátěž s nižším ohmickým odporem = požadující vyšší proud.

U té baterie Exide jsou s výjimkou napětí všechny hodnoty vyšší - to znamená pro auto i uživatele výhodnější. Vyšší kapacita znamená větší rezervu energie, vyšší proudy měřené libovolnou metodou znamenají schopnost lépe zásobit startér energií = rychleji roztočit motor na startovací otáčky atd. Problém bude asi jen v ceně - ta baterie Exide bude podstatně dražší než původní montovaná výrobcem. Nemusíš se bát, že bys něco odvařil, protože pokud ji vysloveně nepřipojíš obráceně, nemá se co stát - veškeré odběry určuje velikost odporu spotřebičů a pokud zůstane stejné napětí zdroje, podle Ohmova zákona žádným obvodem nepoteče větší proud než jaký tekl při menší baterii. Dá se to srovnat s plynovou LPG nádrží - ať je malá nebo velká, tlak je v obou stejně velký, rozdíl je jen v tom, že z té větší můžeš plyn cucat buď ve větším množství stejnou dobu, nebo ve stejném množství jako z té malé nádrže, ale o to déle. O nabíjení platí taky to samé, nabíjet můžeš stávající nabíječkou (pokud nějakou máš), jen se odpovídajícím způsobem prodlouží doba do plného nabití = jako když u plničky čerpáš LPG. Větší nádrž se plní delší dobu, protože průtok "tankovací pistolí" je z bezpečnostních důvodů omezen

Editováno: , autor: Ekkar_z_Bastlírny
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 měsíce později...

Chtel bych se zeptat zda muzu dat do Fabie 1,4 Mpi 50Kw s alternatorem 70A baterii Varta Blue Dynamic 72Ah ?

Ptam se proto, protoze me Varta zustala po prodeji Octavie, a je jen pul roku stara.

Ve Fabii je nejaka baterie Carfit 44Ah ?

Kdyz jsem ji meril clanky, tak je tak v pulce zivota, ale tuhle znacku Carfit neznam a navic me ta Varta zbytecne lezi v garazi. Tak bych rad vedel, zda to ten altik stihne dobijet a nebo ji mam radeji prodat a koupit nejakou 55Ah ?

Edit: Jak to tak sleduju tak me asi nikdo neodpovi, bo je to asi kazdemu jasne a moje otazka zni asi velice neodborne i kdyz se v autech celkem pohybuju. Ale potrebuju proste vedet, jestli me ten alternator pri 70A zvladne dobijet 72Ah baterii ? Kdyz vezmu v potaz to, ze mam denni sviceni a v noci nejezdit tolik abych tak moc zatezoval altik.

Ps.Je me proste lito, tu zanovni Vartu prodavat pod cenou, kdyz bych ji snad mohl vyuzit.

Editováno: , autor: Grym
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Chtel bych se zeptat zda muzu dat do Fabie 1,4 Mpi 50Kw s alternatorem 70A baterii Varta Blue Dynamic 72Ah ?

Ptam se proto, protoze me Varta zustala po prodeji Octavie, a je jen pul roku stara.... navic me ta Varta zbytecne lezi v garazi. Tak bych rad vedel, zda to ten altik stihne dobijet a nebo ji mam radeji prodat a koupit nejakou 55Ah ?

.... Ale potrebuju proste vedet, jestli me ten alternator pri 70A zvladne dobijet 72Ah baterii ? Kdyz vezmu v potaz to, ze mam denni sviceni a v noci nejezdit tolik abych tak moc zatezoval altik....

Porovnáváš naprosto nesmyslné údaje. Alternátor s proudem 70A znamená, že tolik proudu je schopný maximálně dodat - můžeš si to představit jako pumpu, která je schopná při nějakém předem daném tlaku (v elektrice tomu odpovídá napětí - zde cca 14,4V) dodat průtok rovný 70 objemovým jednotkám za sekundu. Naproti tomu hodnota kapacity akumulátoru udává její "elektrický objem" - zase do "vodní" analogie převedeno je to srovnatelné s velikostí nějaké nádrže, kterou máš naplnit. Kapacita 72Ah znamená, že tato baterie je schopná dodávat proud 1A po dobu 72 hodin - nebo 2A po 36 hodin, 3A po 24 hodin atd. SOUČIN ampéry krát hodiny je ve všech případech stejný - zde 72. Beru teď v potaz právě tu Tvou baterii a považuju ji za plně nabitou = bazén je po okraj naplněný.

Z celé analogie vyplývá, že svou 72Ah baterii jsi schopný nabít i minizdrojem, který bude schopný dodávat klidně i jen 1 jediný ampér proudu - jen to bude trvat víc jak 3 celé dny (72 hodin teoreticky, cca 90 hodin v reálu = při dodržení omezení daného zákonem o zachování energie = účinností). Plným výkonem alternátoru s maximálním proudem 70A bys ji teoreticky nabil za pouhou hodinu a čtvrt - pokud by takový proud ta baterie v reálu vydržela. Ve skutečnosti by se přehřála a minimálně by z ní vycákal elektrolyt - ale to je v autě vyřešené a ošetřené jinak. V případě bazénu si to představ jako malou zahradní pumpu v porovnání s hasičským čerpadlem.

Tvůj dotaz zda 70A alternátor bude schopný nabít 72Ah baterii je tedy nesmyslný - on ji bude schopný nabít vždycky, otázkou zůstane, ZA JAK DLOUHO to dokáže. V reálném případě totiž ten alternátor nedodává stále plných 70A - on dodává přesně tolik, kolik je z něj odebíráno a kolik do něj je přiváděno mechanické energie z motoru auta. Při volnoběhu motoru není altík běžně schopný dodat víc než asi 5-10A proudu, což tak akorát stačí pro pohony a elektroniku nutné k chodu motoru - a například rozsvícení světel nebo naběhnutí čerpadla serva by znamenalo, že napětí na samotném alternátoru prudce poklesne vinou přetížení. Proto je v autě baterie, která se chová jako vyrovnávací nádrž - v okamžiku, kdy je altík nedostatečným zdrojem energie, přebírá zátěž baterka, která se v okamžiku zvýšení otáček začne zase dobíjet. Chová se tedy jako vodojem - když je malý odběr ostatními spotřebiči, vodojem se plní = baterka se dobíjí. Jakmile odběr překročí kapacitu základního zdroje - pumpy, voda se začne odebírat ze zásobní nádrže = pokud nestačí alternátor, energie se odebírá z baterie. Tlak v systému = napětí v síti auta zůstává téměř konstantní, nekolísá tolik, jako kdyby v systému nebyla vyrovnávací nádrž = akumulátor. Celý systém je nastavený elektrochemickými konstantami olověného akumulátoru na klidové napětí přibližně 12,3V, zvýšené za chodu motoru na hodnotu cca 14,4V - to je napětí na baterii, která je nabitá na cca 85% svojí "teoretické maximální kapacity" - běžný provozní stav akumulátoru v autě.

Pokud se ptáš, jestli můžeš 72Ah baterku použít v autě kde původně byl akumulátor 44Ah, tak odpovídám takto: POKUD SE VEJDE ROZMĚROVĚ, POUŽÍT JI MŮŽEŠ - ELEKTRICKY TOMU NIC NEBRÁNÍ. Potvrzuju tím to, co už napsal psurn:

Nechávat ji sušit v garáži je hloupost, pokud se tam vejde rozměrově, tak bych ji tam klidně dal, víc vydrží, např. v zimě. Třeba se krátkou jízdou celá nedobije, ale její kapacita je zase tak velká, že ji tak hned nevybiješ .

Myslím, že z mých předchozích příkladů si dokážeš představit, že baterka s vyšší kapacitou se bude například v zimě chovat jako nádrž s větším objemem a tím dovolí delší startování a bude také odolnější proti mrazu - při poklesu využitelné kapacity vinou mrazu například o 50% zbude ve 44Ah baterii něco kolem 20využitelných Ah energie - kdežto při stejném % poklesu u 72Ah baterky zbude pořád ještě přes 30Ah - neboli 1,5x víc, než v té 44Ah...

Editováno: , autor: Ekkar_z_Bastlírny
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Má ta Varta zátky, nebo je úplně uzavřená? Zátky můžou být klidně i pod nálepkou a ještě navíc zakryté páskem plastu - ne všecky baterie mají šroubovací špunty. Pokud má zátky, kup si v Drogérii "Násavkový akumulátorový hustoměr" - tím změříš okamžitou kondici baterie článek po článku daleko líp, než jakýmkoliv elektrickým měřákem. Hustota elektrolytu u plně nabité baterie je v rozmezí 1,26g/ml až 1,28g/ml (hustší se dává do polárních podmínek = je odolnější proti zmrznutí). Při vybíjení baterie klesá hustota elektrolytu, takže se dá poměrně přesně použít jako měřítko stupně nabití = kondice akumulátoru. Vybitý akumulátor má hustotu 1,15g/ml, hustota 1,2 až 1,22g/ml je "něco na půl cesty" (cca 50% náboje). Většina hustoměrů má na plováčku barevné pásky - zelený = plně nabito, modrý a žlutý = nabito na 3/4 nebo na 1/2, červený = vybito, nutno okamžitě nabíjet. Pokud akumulátor před připojením do auta bude normálně nabitý nabíječkou a dobíjení v autě je v pořádku, mělo by ho udržet v potřebné kondici i bez vnějšího dobíjení - moderní auta na to mají dimenzované alternátory, uvědom si, že taková "stovka" nebo "šáde" měly alternátor s proudovou zatížitelností jenom 37A nebo 42A - a Ty máš 70A...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Merak hustoty mam v garazi ;) Ovsem tahle baterka je bezudrzbova, takze zatky pod nalepkou nejsou. Pacit ten plast se me nechtelo, navic je opravdu 7 mesicu stara, a nedavno jsem ji mel pro jistotu na nabijecce na zimni rezim a baterie je ok. Jeste pred ozivovanim jsem ji premeril a mela presne 12,68 V coz je v poradku. Takze namontuju a budu jezdit a cesem se ukaze :)

Diky za rady ;) Ahoj

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pánové prosím o Váš názor. Zbyla mi po prodaném autě dva roky stará baterka, je to Varta Silver Dynamic 74 mAh 750 A a chtěl bych ji dát do Fabie 1,4. Vím, že je to zbytečné, ale když už mi zbyla, vyhazovat ji nechci a v té Fabii byla už hodně stará baterka a auto stojí venku i přes zimu. Byl jsem u nás v autorizovaném servisu Škoda a tam mi známý, co dělá na příjmu oprav říkal, že to nebude alternátor stíhat dobíjet, šel se ještě zeptat mechanika do dílny a ten řekl, že jestli se tam vejde rozměrově, že se nic nestane, když ji tam dám. Rozměrově se vešla, tak jsem ji tam dal, ale teď nevím, co se může stát. Auto většinou jezdí jen krátké trasy. Může být tedy problém s tím dobíjením nebo ještě s něčím jiným ? Já nevím třeba, že by se něco mohlo snad aj spálit (žárovky, alternátor, pojistky) ? Jsu v autoelektrice laik, tož se prosím nesmějte za dotazy.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ty jo já jsu tuleň, přečetl jsem celou diskuzi až na posledních pár reakcí a nakonec tam bylo to nejdůležitější. Takže dík za upozornění a taky dodatečně dík za vyčerpávající odpověď o tom jak funguje dobíjení. Takže tam tu baterku nechám a taky budu občas měřit a nabíjet.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No už jsem si říkal, jestli jsem tutmák já, nebo jestli jen někdo neumí číst... :smich::smich::smich: A jinak - ta baterka není 74 mAh - to bys měl kapacitu tak do náramkovejch hodinek. To písmenko "m" neboli předpona "mili" tam v případě kapacity autobaterky nemá co dělat... A když už bys ho tam mocí mermo chtěl napsat, musel bys hodnotu kapacity vynásobit 1000x - pak by to bylo v pořádku a označení baterie by bylo 12V / 74 000 mAh ... :smich::smich::smich:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Tak to měla docela výdrž, holka... Ale je fakt, že ve starých šáde s 37A nebo 42A alternátorem baterky odešly už tak po 4-5 letech, zatímco v autech s alťasy 70A a více baterky drží 6-7 let a není vzácností ani 10letý kousek... Je to samozřejmě i důsledek používání rychloběžných startérů s planetovými reduktory - mají zhruba o 30% menší záběrový proud z baterie při srovnatelném točivém momentu na věnci ve srovnání se starými startéry s "přímým náhonem", jako se montovaly ještě do karburátorových Favoritů... Číselně to je asi 150-160A proti 215-230A. Takže se jen potvrzuje, že menší proudová ŠUPA při startu a co nejrychlejší doplnění vyčerpané energie po naskočení motoru (díky "silnějšímu" alťasu) = delší životnost...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Mate nekdo zkusenosti z autobaterii Hella Ultra Power 71Ah ? Mam pocit ze ji vyrabi znacka Varta a Hella si tam dala pouze svoji znacku, ovsem mam jen takovy pocit. Tady jsem nikde nenasel, ze by ji nekdo unas prodaval. Baterie je ve voze dotahnuteho z Nemecka a vlastnik auta si tam nechal namontovat uplne novou, takze jsem si tuhle Hellu nechal. Nezda se byt moc stara, ma zatky na dolivani des.vody. Meril jsem clanky, a vsechny jsou v zelenem (GOOD)coz je dobre znameni.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Datum výroby se na akumulátory vyznačuje "vypáleným cejchem" - někde na obvodu horní části nebo i přímo seshora jsou doslova žhavým kovem vypálené většinou 4 číslice, méně často je těch číslic 6. Velikost je mezi 5 a 10mm (výška). Důvodem je zamezení podvodů s datem výroby - to vypálení se bez viditelných stop nedá nijak odstranit nebo změnit.

Číslice se čtou se jako XXYY nebo XXYYYY, kde XX je vždycky číslo TýDNE, ve kterém byla daná baterie vyrobena a YY nebo YYYY je rok. Takže 3708 NEZNAMENá 3.července 2008, ale je to "vyrobeno ve 37. týdnu roku 2008" - což odpovídá druhé půlce měsíce září. V 6místném kódu by se tato baterie označovala číslem 372008.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To jsem taky hledal, ja to kdysi mel vypalene na stare Varte na minus polu. Tady jsem to hledal vsude mozne, a nasel jsem jen nejake asi 10mistne cislo primo nahore, byly tam i nejake pismena na zacatku, takze spis vyrobni cislo, a pak na boku bylo asi 7mistne. Ale divne cisla, nejak me to nedavalo smysl.

Bohuzel jsem si je neopsal, ale zitra na to mrknu, jestli to pujde nejak zjistit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...