Relátko
Ako som písal, tá 9V. baterka mi vydrží v meráku max. 2 mesiace, lebo je trvalo napojená k voltmetru, aj ked je klúč vypnutý a auto je odstavené. Aj ked merané napätie prichádza spínané od klúča, voltmeter je stále napájaný (ukazuje 0,0V).
Preto som uvažoval dat k 9V.baterke nejaký vypínač, aby som napájanie zapol iba ked som v aute a chcem sledovat stav batérie. Toto riešenie má jeden nedostatok, a to ten, že človek je tvor zábudlivý a urcite sa stane, že pri odchode z auta zabudne vypínač vypnút a sme tam ako predtým.
Tak ma napadlo použit ako vypínač relé z auta. Merané napätie beriem spínané, teda zo spínačky. Paralalne na toto napájanie som napojil relé. Prerušil som obvod napajania (9V baterky) a napojil na spínacie kontakty relátka. Ked sa zapne klúč, tak napätie ide na voltmeter ako merané a zároven ide na relátko, to cvakne, spojí kontakty napájacieho obvodu a voltmeter má napájanie 9V. Ked sa vypne klúč, relátko sa odpojí a kontakty odpoja 9V baterku od voltmetru. Teraz je baterka pripojená iba ked je zapnutý klúč a životnost baterky určite stúpne aspon na rok.
Takto je to schématicky pred úpravou a potom upravené s relátkom:
Toto je pôvodné zapojenie ( červená +12V, hnedá -12V, modrá +12Vna podsvietenie, červená+čierna napájanie 9V baterka)
Veci čo potrebujeme - kúsok kábliku, 4 autokonektory a relátko.
Relé som našiel doma z môjho starého auta, s prepinacími kontaktmi.
Treba také, aby tam bola možnost spínacieho kontaktu. Nie také, ktoré ma iba rozpínací kontakt. A hlavne aby bolo na 12V, nebrat nejaké z nákladného auta, tie bývajú vätšinou na 24V ! Treba si pozriet na relátku, je tam napísané na kolko Volt sú a je na nich nakreslená schéma a očíslovanie kontaktov. Na mojom boli očíslované (1,2,3,4,5) ale tie čísla môžu byt rôzne (napr. 87,88, 30...) v tomto prípade je to len orientačné, aby sme vedeli na aké čísla kontaktov treba napojit kabliky.
Nastrihal som si kabliky, na každý som dal konektor. Na merané 12V som priletoval paralelne (červený a hnedý) Kablik z obvodu baterky (červený +) som prerušil a na každý koniec som dal konektor.
Teraz sa k voltmetru môže pripojit relé. Červený a hnedý napojíme na cievku relátka (kontakty 1 a 2) Kablik od 9V. baterky - červený a červený od meráku na spinacie kontakty relátka (kontakty 3 a 5). Tak ako je na obrázku
Konektory je dobré zaizolovat, alebo navliect bužírku, aby sa nám náhodou nejako neskratovali. Hotovo, môže sa to napojit do auta tak ako bolo predtým.
Teraz, ked prídem do auta, display na voltmetri nesvieti, ked zapnem klúč, tak počujem ako cvakne relátko a voltmeter merá. Ked vypnem klúč, relátko cvakne, display zhasne a ja viem že je aj 9V. batreka odpojená. Som zvedavý kolko teraz vydrží :-)