Přejít na obsah

1.4 TSI G-TEC (CNG) 81 kW


Jirka37

Doporučené příspěvky

  • o 1 měsíc později...
  • o 2 týdny později...
  • o 2 měsíce později...

může to být dvojí mula, to už tu také bylo, současně testování toho i toho....

 

a ještě k CNG - když auto jede na CNG svítí pod levým palivoměrem zelená kontrolka

 

1401114015_P201405260639301.jpg

 

jinak ještě malá spekulace, kterou jsem zaslechl... proč je pro ŠA model G-TEC tak důležitý... když pp. odpískali ellektropohon ... tato úspora emisí u podstatnější produkce umožní značde používat i méně ekologické motory, tedy víceobjemové, např. u plánovaného Snowmanna...

Editováno: , autor: Hravec
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ty dvě zavěšené bomby vypadaj šíleně :)

V Thajsku, kde cca před 2 roky došlo k obrovskému boomu CNG (jezdí za nějakých 7 kč/kg !) jsem takové obří nádrže viděl třeba na střeše autobusů, nebo za kabinou trucků. Proti gustu žádný dišputát... To to u u O3 CNG vypadá ještě velmi dobře :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ovšem na úkor rezervy....no co se dá holt dělat. Ale mohli ty nádrže nějak designově upravit, aby trochu zapadaly do auta....Já nic proti CNG nemám, údajně to nesnižuje výkon jako LPG a jezdí se za hubičku. Bohužel problém je tu stále s čerpacími stanicemi.

Editováno: , autor: Clint
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

... sem takové obří nádrže viděl třeba na střeše autobusů ...

 a copak v ČR nejezdí autobusy na CNG? kvůli tomu nemusíme jezdit do Thajska... je jich u nás poměrně dost jen si toho ani dost lidí nevšimne, neb ty bomby mají pěkné kapotované  a pár tahačů u nás také už jezdí.... podobně i dodávek, vozidla PČR a třeba i Městské Policie v Brně.... (O II FL)

 

Autobus_CNG-124104021837045.gif ceska-posta--male1_350x246.jpg 1-lg__460.jpg

 

ale myslím, že už jsme zase mimo, tedy v oblasti OT

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přesně tak, je to tlaková nádoba - a platí, že tlak se šíří všemy směry stejně :kol-33: , takže musíš mít nějaký konzistentní tvar, např. kouli - což je ale prostorovně ještě horší :kol-28: . Druhá možnost by byla tato:

 

post-85884-0-90359800-1401534672_thumb.j

 

Ale vzhledem k místu které je k dispozici pod autem je to řešení od ŠA nejlepší - bude to mít větší kapacitu... možná tam mohli ale dát nějaký kryt, klidně z plastu, ale asi zbytečně pár korun navíc... :kol-140:

Editováno: , autor: Napalm
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dobrá tedy.Vzdělej mě!

Základní důvod proč nejsou nádrže na CNG hranatý je v jejich vnitřním tlaku.

 

Na rozdíl od nádrží na LPG, kterej je už při zhruba 5 atmosférách i za normální teploty kapalnej, protože se skládá jen ze dvou složek s hodně blízkým bodem varu a ten je navíc teplotně poměrně vysokej. Tlak sytých par obou látek při normální teplotě přitom je dostatečně nízkej. Propan s butanem prostě není potřeba ke zkapalnění nijak zmrazovat ani extrémně stlačovat, stačí je stlačit na poměrně nízkej přetlak a udržet přitom na obvyklý pokojový teplotě - a ony samy zkondenzujou.

 

Následující část je hlavně pro kolegu Hravce : zemní plyn je úplně jiná liga - ten obsahuje podle naleziště od 70 do zhruba 90% metanu, etan, propan, butan, vodík, někdy i argon a hélium a další plyny - ty už ale jen ve stopovým množství. A největší problémy tam dělá právě metan, kterej protože je nejjednodušší a nejlehčí uhlovodík, tak má taky nejnižší bod varu a nejvyšší tlak sytejch par = jednoduše řečeno, na zkapalnění se musí o hodně víc stlačit a o hodně víc ochladit, než propan s butanem - a pro udržení v kapalný formě se musí pod tím vysokým tlakem udržet, navíc se musí udržovat v hodně nízký teplotě, protože při pokojový teplotě už je překročená jeho kritická teplota (-82,7°C = nad touto teplotou už je sloučenina bez ohledu na tlak vždy plynná). Nádrže na zemní plyn se proto buď musejí krutě chladit, aby se plyn udržel v kapalný formě, nebo se může uchovávat za obvyklejch teplot, ale jen v plynný fázi a tudíž pod extrémním stlačením. Právě kvůli jeho kritický teplotě ho nejde jen tak jednoduše "absorbovat do porézního materiálu", jak si naivně představuješ - asi podle toho, jak se uchovává svářecí acetylén. Velkej problém je v tom, že aby se dal plyn absorbovat, musí se v něčem rozpustit, v nějaký kapalině - u acetylénu je to čistej aceton. Zemní plyn, kterej není chemicky stejnorodej, ale je to směs několika různejch uhlovodíků s různou molekulovou váhou a tím i s různým bodem varu i různou kritickou teplotou se nedá tak jednoduše zkapalnit nebo "nasytit" do jiný látky. Bohužel, pokud ho nechceme složitě rafinovat a čistit, aby se z něj podobně jako z ropy "vydělily" jednotlivý složky - a ani pak není samotnej čistej metan technologicky nijak jednoduchý skladovat jinak, než v plynný fázi a pod vysokým tlakem.

 

Technologie vysokotlakejch nádob je poměrně dobře zvládnutá, ale bohužel jak popsáno vejš, kvůli konstrukčnímu požadavku na současnou co nejmenší váhu při co nejlepší odolnosti proti vnitřnímu tlaku se musí konstrukce omezit na koule nebo válce, případně tělesa "složená" z částí koulí a válců. Pro stlačenej zemní plyn se navíc musejí používat opravdu pro běžnýho člověka extrémní tlaky v řádu 300atmosfér neboli technicky 30MPa - aby se vůbec dalo v obyčejným autě přepravovat dostatek paliva na aspoň několik stovek km jízdy. Objem nádrží by při nížším provozním tlaku byl takovej, že by auto nic jinýho nevezlo - anebo by jeho dojezd byl pár desítek km...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...