Přejít na obsah

Autobaterie


xx30

Doporučené příspěvky

před 2 minutami, McMatej napsal:

Ne! 12,6 V je napětí v klidu, 20 h po ukončení nabíjení. 15,3 V až 16,5 V je napětí při dobíjení.


Naprostý nesmysl viz článek Údržba a nabíjení autobaterie. Optimální napětí pro dobíjení alternátorem pro 12 V baterii je 13 V – 14,5 V v závislosti na druhu automobilu, alternátoru a baterie.

  • Líbí se mi 1
  • Negativní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 hodinami, McMatej napsal:

Já vám nechci kazit radost, ale znakem 100% nabití (pro baterie se zaplavenými elektrodmi) je napětí 15,3 - 16,5 V. viz návod v příloze

Nebo obráceně řečeno, 14,4 V palubního napětí nestačí na 100% nabití.

navod EXIDE.pdf 84 kB · 6 stažení

McMatej: v tvém návodu je na str.3 předposlední odstavec výslovně uvedeno, že nabíjení větším napštím než 14,4V "se projeví značným úbytkem elektrolitu a vede ke zkrácení životnosti aku,poppřípadě jeho zničení."  Čti pečlivě. Pleteš hrušky a jabka, v pálenici sice  možné, ale zde nevhodné. Z teorie elektrochemické reakce je 14,4V hranice rozkladu=plynování.

Srozumitelné informace např. zde:  http://www.motola.cz/UserFiles/Diskuzni_clanky/akumulatory.pdf

 

výpis návodu McMatej.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hrušky a jabka pletete vy. Já píšu o 100% nabité baterii tj. o znacích plného nabití. Trvalé nabíjení ve vozidle je něco jiného. Při něm nesmí dojít k plynování, proto se nabíjí jen napětím max. 14,4 V.

Editováno: , autor: McMatej
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

15,3 V až 16,5 V je napětí při dobíjení,tak skus nabijat takymto napetim ale Sylvester uz bol.Tolko voltov ani alternator nedava ale amperov za ta zabije.Nejsom elektrikar ale nejaka konstatna tam bude pomer volti amper.Ale ked niekto nikdy nenabijal baterku ale iba guglil blbosti tak sa necudujem.Horesom dal fotku nabijacky ktora splinuje kazdu baterku ale 15v urcite som nenameral max nejakych14,daco volta.A kebysi agm ci efb nabijal 16.5v tak je ponej ked nebuchne.Nabita baterka na ful ma 13.6-13.8v bezprostredne po nabijani.

McMatej:staci pouzit inteligentnu nabijacku a tam vidis celi priebech nabijania takze aj volti ale staci aj multimeter 

33.png

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, McMatej napsal:

Hrušky a jakba pletete vy. Já píšu o 100% nabité baterii tj. o znacích plného nabití. Trvalé nabíjení ve vozidle je něco jiného. Při něm nesmí dojít k plynování, proto se nabíjí jen napětím max. 14,4 V.

Je přece úplně jedno zda je dobíjena v autě alternátorem či externím zdrojem . Záleží na charakteristice "dobíječe" na začátku kabelů a tedy  průběhu procesu (např U,I) . Při 15,3-16,5V by baterka intenzivně plynovala= jak tam asi doplníte vodu, když má zelepené zátky? Jak by se tam to napětí 16,5V narodilo?  Možná (pochybuji a nezkouším) tak, že ji budu trápit takovým, či vyšším napětím se vším rizikem vč. poškození. A před tím všude varují. Dokonce i ve Vámi uvedeném návodu! Budu-li nabíjet do max 14,4V dostatečně dlouhou dobu (dle baterkou odebíraného proudu), tak baterie bude  (je-li O.K.) mít 100%. Orintační stav baterky dle klidového napětí na svorkách :

Orientační stav baterie dle napětí.png

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Při nabíjená starou klasickou nabíječkou se při nabíjení opravdu dosáhlo napětí 15,3 - 16,5 V a pokud se po dobu dalších dvou hodin nezměnilo, považovalo se to za znaky plného nabití.

Tento způsob nabití, je ale použitelnej, jak už tu bylo uvedeno, jen pro baterie u kterých jde dolít destilovaná voda, která se tímto stylem nabíjení odpařuje

 

U uzavřených baterií je tento způsob nabíjení nevhodnej (i když nouzově použitelnej), protože se destilovaná voda nedá doplnit. Proto moderní automatický nabíječky mají nejvyšší hodnotu napětí omezenou na 14,4 V (u AGM 14,7 V) Daní za to je, že plné nabití trvá o dost déle.

 

Řeč je samozřejmě o nabíjení externím zdrojem demontovaného akumulátoru. Je to i důvod proč se dřív doporučovalo aku při dobíjení odpojit - při připojení staré klasické nabíječky k hodně vybitému, nebo vadnému aku může napětí snadno vystoupat na víc než 20 V. Dnes je vše jinak a pokud je aktivní inteligentní dobíjení, musí mít řj. přehled o množství dodané energie. Proto se dnes aku nabíjí v autě, ale musí se použít moderní automatická nabíječka.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, Dadajan napsal:

Je přece úplně jedno zda je dobíjena v autě alternátorem či externím zdrojem . Záleží na charakteristice "dobíječe" na začátku kabelů a tedy  průběhu procesu (např U,I) . Při 15,3-16,5V by baterka intenzivně plynovala= jak tam asi doplníte vodu, když má zelepené zátky? Jak by se tam to napětí 16,5V narodilo?  Možná (pochybuji a nezkouším) tak, že ji budu trápit takovým, či vyšším napětím se vším rizikem vč. poškození. A před tím všude varují. Dokonce i ve Vámi uvedeném návodu! Budu-li nabíjet do max 14,4V dostatečně dlouhou dobu (dle baterkou odebíraného proudu), tak baterie bude  (je-li O.K.) mít 100%. Orintační stav baterky dle klidového napětí na svorkách :

Orientační stav baterie dle napětí.png

Krátce a zjednodueně. Jedno to není. Zásadní rozdíl je v charakteristice regulace dobíjení. V autě je regulované napětí. Když by bylo regulované na 16 V, šel by do batetie proud desítek ampér (podle výkonu alternátoru) a ten by vyvařil baterii.

Externí dobíječka s regulací proudu nastavenou na 0,5 - 1 A bude při dobíjení lehce šumět a napětí si v klidu vystoupá až na 15,3 - 16,5 V. K žádnému výraznému úbytku elektrolytu nedojde.

 

Když bude mít dobíječka regulaci napětí na 14,4 V, tak ze začátku nabíjení bude větší nabíjecí proud, který se bude se vzrůstajícím napětím postupně snižovat. Až bude na baterii 14,4 V, bude dobíjecí proud 0 A (nula ampér) a větší náboj se do baterie nikdy nedostane. HOWGH

Editováno: , autor: McMatej
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Chtěl jsem se zeptat těch co mají konektor odpojenej už od léta kdy bylo horko. Dobíjí to stále těch 14,4 V, nebo jde napětí trochu dolů?

Jde mi o to, že u klasickýho dobíjení (třeba fabia I/II) to dobíjí cca 14,3 V, ale při vyšších letních teplotách, se napětí sníží na cca 13,6 V.

 

Pokud toto auto s rekuperací jdoucí v nouzovém režimu (odpojený konektor) nerespektuje. tak v horku to baterii oddělá, zejména pokud se jezdí delší trasy.

Zejména AGM baterie bude trpět, protože u ní se má stálá hladina napětí držet mezi 13,5 - 13,8 V.

  

https://oze.tzb-info.cz/akumulace-elektriny/16815-pokrocile-technologie-olovenych-akumulatoru-gel-a-agm

 

Jde mi jen o to, aby odpojení konektoru nebylo pro baterku druhý extrém - přebíjení.

Editováno: , autor: Jarda-k
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak trvale moze byt baterka nabijana napatim 13,5 az 13,8V bez primesova. 

Cyklicky ide baterku nabijat napatim 14,4 az 15V vsetko pri 25st. Co vyuzivaju auta s inteligentnym dobijanim. A nic nevyvrie z jednoducheho dovodu, tych 15V bude pouzitych pri deakceleracii, cize minimum casu. Pri niektorych vodicoch skoro nikdy. (a v zime uz tie hodnoty napetia sa posuvaju vyssie, malico ale isto) Tak ze to intrligentne nabijanie nieje az take zle (i ked je pravda ze je dost na hranicu nastavene) ako to neustale startovanie yo totiz najviac nici baterku

Editováno: , autor: atlan
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 28 minutami, sk0d@ napsal:

EFB.

Co znamena horka?

EFB je pořád zaplavená baterka, takže ta to patrně snese. AGM má být na přebíjení choulostivější, tam by mohl vzniknout problém.

 

http://www.hwworld.cz/index.php/clanky/454-nabijeni-olovenych-akumulatoru

 

Já mám baterii AGM a když vytáhnu konektor, tak je na baterce 14,45 V při běhu na volnoběh. To se obávám je už na AGM moc.

Navíc je otázka jestli až bude v létě ve stínu 30°C se napětí sníží jako u starších aut jak píšu výše. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Aha to som nevedel ,ja to vypnem gombikom a hotovo nijak ma to neoptazuje ,vzdy ked sadnem automaticky to vypnem.A preco to nevypnete teda cez vag? Ja by som sa bal aby sa nieco nestalo nejaka elektronika neodisla ,nahodou sa stane nieco s alternatorom a moze to narobit neplechu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

len aby sa im postupom casu nezacali vselijake chybi vyhadzovat,potom si zacvakaju.A prytom staci ist niekomu ktovie robit na pocitaci a nechat to deaktivovat za par korun.I ked v skodovke ked som kupil auto som sa pital a moc nechcel a nakonec racej povedal ze sa to neda ze to koli ekologii a vzaruke ze to nehrozi.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...