Přejít na obsah

Přezouvání letní & zimní pneu


Tomas F

Doporučené příspěvky

Přezouvat či nepřezouvat, to je to, oč tu běží.

Aneb jezdit celoročně na zimních pneumatikách, anebo poctivě měnit na letní? Předem bych rád zmínil, že na věc nemám úplně jasný názor. Názorů jsem už několik slyšel, ale bohužel dosti rozdílných. Rád bych tedy využil tohoto příspěvku a snad si z toho nějaký závěr do budoucna udělal… a snad tím akorát nevyvolám flamewar mezi příznivci a odpůrci :t

O co jde - rozhoduji se, zda každý půlrok poctivě přezouvat, anebo jezdit pouze na zimních pneumatikách (často jezdím na Vysočinu). Dá se říct, že když se někoho zeptám na přezouvání, tak se lidé dělí do dvou skupin – ti co mi říkají: neblázni a nepřezouvej (především běžní řidiči – rodina, přátelé) a ti co mi říkají: neblázni a přezouvej (především prodejci a lidé v servisech). Od lidí, případně na internetu se lze dočíst následující argumenty, proč ano, či ne:

1. Adheze zimní a letní pneumatiky
Na internetu lze často vidět obrázek, jak se chová adheze u zimní a letní pneumatiky v závislosti na teplotě. Je na něm jasně vidět, že při teplotě nad 7°C se adheze zásadně mění.
adheze_1.jpg
Teda alespoň na první pohled, na druhý bohužel obrázek jako takový má vesměs nulovou vypovídající hodnotu, protože na svislé ose chybí hodnoty. Není tak jasné, zda se adheze mírně snižuje, anebo téměř ztrácí.
adheze_2.jpg
Často se navíc říká, že na zimní pneumatice budu podstatně déle brzdit, ale tomu zase odporuje druhá skupina, která říká, že to je spíše subjektivní záležitost podle toho, jak kdo sešlápne brzdový pedál. O pravdivosti tvrzení nemám zcela jasno, především proto, že nevím, jaká je metodika měření brzdné dráhy (je-li vůbec nějaká).

2. Zimní směs za tepla
Zimní pneumatika není stavěná na letní provoz, především za vysokých teplot. Někteří říkají, že se pneumatika rychle opotřebí, jiní pro změnu, že se na rozpálené dálnici uvaří.
Protistrana ale říká, že opotřebení pneumatiky není ani tak dáno teplotou, jako spíš stylem ježdění. Ostrá jízda zničí jakoukoliv pneumatiku. Například strýc několik let dozadu na zimních pneumatikách dojel v létě do Chorvatska a zpět. Alespoň na pohled se to na nich neprojevilo, jezdí na nich ještě dnes.

3. Stárnutí pryže
Častý argument odpůrců se týká toho, že pneumatiku po několika letech stejně vyhodíte, protože zestárne a popraská. Tzn. k čemu mít dvě sady, když je pak stejně ani neojedu?
Na druhou stranu, otec poctivě přezouvá. Nepoužívaná sada mu půl roku visí v garáži na stěně (teplota dle ročního období 17-25 °C) a pneumatiky na povrchu trhliny nevykazují. Těžko odhadovat, jak vypadají uvnitř. Je tedy stárnutí opravdu tak velikým problémem?

4. Spotřeba & hlučnost
Letní pneumatiky jsou ekonomičtější a tišší. Ohledně spotřeby se občas udává úspora 0,5 l/100 km, hlučnost potom nižší v řádu jednotek dB.
Kdybych se díval na nižší spotřebu (je-li reálná), tak při svém nájezdu bych ročně za pohonné hmoty ušetřil cca 3000 Kč, tzn., že za asi tři až čtyři roky by se mi vrátila investice do celé sady. Vyplatí se?
Komfort uvnitř vozu je poměrně lákavá věc, ale pokud se podívám na otcovo auto (postarší Renault s poměrně mizernou zvukovou izolací), tak ten rozdíl mezi letní a zimní prostě neslyším.

 

Shrnutí
Přezouvání pro mě znamená investici. Nicméně zaplatit cca 10 000,- za sadu pro mně není problém. Pro přezouvání u mně hovoří skutečnost, že pneumatiky mám kde uskladnit a že budu žít s pocitem dělání správné věci. V zimě taky určitě nebudu jezdit na hliníku, tzn., zimní by trvale zůstaly na plechu a letní na hliníku (pravidelné sundávání a nasazování na ráfek by asi pneumatiky uvítaly).
Co mě trochu zrazuje je, zdali stihnu dvě sady upotřebit, než je ojedu. Navíc v létě jsou často bouřky a u nás i kroupy a jezdit s letníma po ledu je celkem naprd.

Co se provozu týče, auto jezdí hodně po dálnici, trochu okresky a město a občas horší cesta. Ježdní spíš s lehkou nohou, brzdění hlavně motorem. Auto stojí především v garáži pod domem. Momentálně mám zimní Barum, nové, v dubnu kupované, na podzim se podívám, jak moc se ojely/poškodily. To asi taky bude určitý rozhodovací faktor.

 

Takže - má to smysl? Nějaké názory? Díky za ně.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je blbost prezouvat po pul roce, kdyz snih nemas ani dva mesice v roce. Ja prezouvam na zimni, az kdyz napadne prvni snih, to byva kolem vanoc nebo az v lednu, a zpet na letni, kdyz uz predpokladam, ze snezit nebude, takze nekdy v unoru nebo breznu. Takze cca 10 mesicu jezdim na letnich a cca 2 mesice na zimnich.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Podle rakušáků znamená co? Někde jsem viděl od poloviny listopadu do poloviny dubna. Toť ono?

Nicméně pokud zkrátím dobu, kdy jezdím na zimních na vyloženě pár měsíců, tak upotřebím je aspoň trochu? Že prý dobré pravidlo je nepoužívat více, jak 4 sezóny.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jsou jako nove, Debica Frigo Dir. Akorat je problem, ze jsou smerove, mam je obute na diskach a menim cela kola, vic se mi ojizdi vzorek na pravych kolech (to dela asi kazde auto, ze nejvic sjizdi vzorek na pravem prednim kole), diky tomu, ze jsou smerove, je mohu prohazovat jen predni za zadni, takze mam vpravo pneu s nizsimi vzorky nez vlevo.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já teda přezouvám a to vždy začátkem listopadu a koncem března. Jelikož letní přestávají pořádně fungovat pod 7°C a zas zimní jsou k h...u při vyšších teplotách jak z hlediska brzdné dráhy tak i opotřebení. Je to sice každého věc, ale keci typu sníh máš jen cca 2 měsíce v roce tak proč jezdit 6 na zimních je už o návštěve odborného lékaře. Nejde jen o sníh ale i o teplotu. A pokud by mě takový chytrolím naboural třeba v začátkem března kdy není skoro sníh ale teploty klidně i pod 0°C asi by ho i profackoval.

Najezdím ročně sice jen mezi 13 - 15 tisíci km, ale jelikož pendluji mezi Prahou a Podkrkonoší a tam jsem i vyrůstal vím co dokážou letní v zimě i bez sněhu.

  • Pozitivní 1
  • Negativní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To jen nekdo naletl na reklamni keci prodejcu pneumatik. Zimni gumy jsou lepsi pouze na snehu, brecce a blate, pritom na teplote vubec nezalezi. V ostatnich pripadech jsou lepsi letni. Bouraji pak stejne ridici a ne gumy. Uplne nejhorsi jsou ridici, kteri nasadi zimni gumy a mysli si, ze s nimi muzou v zime jezdit stejne jako s letnimi v lete. To uz je fakt lepsi, kdyz si tam ridic necha i na zimu letni gumy a jezdi opatrneji.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

nechci rozjíždět nějaký flame, ale vyhláška mluví jasně.... pokud chcete jezdit na letních, když je to zakázáno, prosím, ale pak zapláčete už budete účastníkem nehody a nemusí být ani vina na vaší straně...pak se sem přijďte pochlubit jak jste dopadli s plněním z pojišťovny.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zákon ukládá povinnost mít na motorovém vozidlu kategorie M nebo N obuté zimní pneumatiky pokud:

1. Je mezi 1. listopadem a 31. březnem

... a zároveň ...

2. na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

 

Já o teplotách nic nepsal... to samé můžeš tvrdit o POV... nemusíš ho mít ... jen jestli tě chytí nebo uděláš havárii, tak máš vystaráno.A podle tebe bourají lidé ne POV.

Editováno: , autor: azriel
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No vidíš, je nutná souvislá vrstva sněhu, nebo alespoň předpověď meteorologů, že bude sněžit. Led a námrazu jsem na silnici ještě nikdy neviděl, jakmile poprvé zasněží, posypou to silničáři solí a všechno tam taje i samotný asfalt ta sůl rozežere. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Už vidím jak to při -10°C všechno na silnici taje když to posypou. Ty jsi taky jestěr co. Co se týče soly působí jen asi do -5 - -10°C pak je k ničemu(vím to od kamoše co dělá na SÚS). Naši meterologové je kapitola sama o osobě. A to co Azriel napsal červeně je snad jasný a pokud nejsi lama tak od prosince do února se to dá čekat i třeba během jízdy na nákup do vedlejšího města.

Jinak proč myslíš, že na teplotě nazáleží. Letní pneu má takzvaně "tvrdší" směs aby lépe odolala vyšším teplotám zatímco zimní je to naopak. Jinak nikdo tu netvrdil, že když dám v zimně zimní můžu jezdit jako v létě na letních. Jen si to tu vykládaš po svém tak aby se ti to hodilo k tomu tvůmu podivně pokřivenému názoru.

Je mě jedno na čem si ty osobně jezdíš, ale pokud by jsi mě v zimním období naboural na letních pěkně bych tě proplesk.

  • Pozitivní 1
  • Negativní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ajaj, to se to rozjelo.. A bylo by stejné proplesknutí i v létě na zimákách?

Každopádně vyhláškově by to dávalo cca 5 měsíců na zimním pneu. Vyhodím je spíš proto, že je ojedu, anebo proto, že zestárnou?

Editováno: , autor: Tomas F
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj kluci,

pokud bych se měl vyjádřit k zakladateli tohoto topicu, tak záleží dost na tom, kde jezdíš a kolik toho najezdíš.

Já např. na obou Superbech zimní a letní měním (dieselový najezdí 20 tis/rok, benzínový 7 tis/rok).

Na VW Polu jezdíme zimní celoročně (nájezd 3 tis/rok)

O co ušetřím jedny, o to sjedu druhé. V létě má lepší vlastnosti letní pneu - komfort - hluk - adhezi, naopak v zimě kdy jezdíš 90% po mokré / nasolené či namrzlé silnici jsou zimáky bezpečnější (měkčí směs) - to je hlavní důvod přezouvání.

K otázce jestli jezdit v létě na zimních bych to viděl tak, že pokud nejezdíš moc dálnice (protože zde bude hluk od zimáků v létě tedy něco.... a případné krizové brzdění z vysokých rychlostí právě na dálnici).... tak ten rozdíl není v létě takový. Zimní pneu se v létě rychleji opotřebují (ale né zase tak, že mizejí před očima)

Pokud vyjedu našim Polem (v létě na zimákách), tak auto se chová úplně standardně. Je to auto na městské couračky a dálnici nezná. Tady gumy umřou na stáří než na sjetí vzorku :-D

Praskliny na pneu jsou až tak po 7-10 let stáří... takže s pneu na autě řekněme 5 let nemůže nic být.

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 hodinou, prassat napsal:

K otázce jestli jezdit v létě na zimních bych to viděl tak, že pokud nejezdíš moc dálnice (protože zde bude hluk od zimáků v létě tedy něco.... a případné krizové brzdění z vysokých rychlostí právě na dálnici)

Což jezdím, řekl bych především.

Nicméně pokud teda pneu není nutno po pěti letech vyhodit, tak to je celkem potěšující zpráva.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak kterou. Dnes se delaji vetsinou i letni pneu z mekke smesi, dezen se rychle sjede, ale praskliny se nevytvori ani po nekolika letech. Pokud clovek chce, aby mu pneu trochu vydrzely, musi nove pneu nechat trochu ztvrdnout, nez je nasadi na auto, napr. nechat je dva roky lezet v garazi, jinak se proste dezen rychle sjede. Drive se vyrabely pneu, ktere vydrzely najezd 100 000 km, dnes je to tragedie, dezen se sjede po 20 000 km a vyrobcum pneu to samozrejme vyhovuje.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zimní se doporučuje měnit po 4letech, pač pak pomalu strácí vlastnosti. Ale myslím, že pro normální ježdění a s přihlédnutím k jejich stáří není problém na nich jezdit i 6let. Za předpokladu že v zimním období mají více jak 4mm.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Prodlouzit zivotnost pneu? Vzdyt ty gumy vydrzi vic nez karoserie, to ti to auto driv zrezne, nez nastane polocas rozpadu u pneumatiky. Proste to neres, dokud to bude mit odpovidajici vysku dezenu, tak to pouzivej, na nejake reci o ctyrech letech se vykasli, ja uz mam zimni pneu 10 zim a jeste nekolik dalsich zim vydrzej, nez sjedu dezen.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

:bleTak tebe bych chtěl potkat v zimně na silnici s těma 10letýma pneu. Jinak asi moc nenajezdíš co když ti vydrží 10let a ještě je máš na pár let. Když vemu že nové mají kolem 9mm myslím a minimum na zimu je 4mm dle zákona.

Editováno: , autor: Ovce
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...