Přejít na obsah

Volant nakrivo / geometria


mato-2301

Doporučené příspěvky

Zdravím mám menši problém a neviem či to mám riešiť alebo nechať tak. Po prezutí na letné pneu som zistil, že mám volant mierne pootočený do ľava no auto samovoľne ide rovno samozrejme dokiaľ volant nevyrovnám. Zimné pneu boli 185/60 R15 plech a letné som dal teraz prvý krát širšie 215/45 R16 elektrón. Všetky pneu nafúkané na rovnaký tlak. Dnes som skúsil dať naspäť zimné pneu a zistil som, že to robí aj na nich ale asi o 40% menej zrejme preto som si to všimol až po prezutí to pripisujem užším gumám. Zatiaľ nieje vidno žeby bola niektorá strana pneu viac zjazdená. Silentbloky na nápravách vyzerajú byt v poriadku auto ma najazdené cca 30 000 km. Je pravda že po zime sú u nás dosť rozbité cesty kde som trafil aj nejaké jamy. Nieje to nič hrozné s tým pootočením volantom (cca 1-2 cm na bokoch) no na diaľnici to dosť vidno. A preto neviem či to mam dať opraviť alebo nechať tak lebo na OI som mal podobný problém a ani po geometrii v SA som nemal volant rovno vyhovárali sa rôzne veci. Volal som aj teraz do Škody (už inde ako predtým) tak sa som sa zatiaľ objednal že sa musia na to pozrieť. 

 

Mal niekto podobný problém, nebolo by lepšie aj niečo vymeniť, alebo stačí to nastaviť?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Což se připrav je běh na dlouhou trať..... Každopádně nech zkontrolovat neporušenost zadních silentbloků předních ramen. Pokud jsou na nich praskliny v gumě, měly by se vyměnit. Dost ovlivňují geometrií za jízdy.
Jinak bohužel Rapid trpí na takové auto s takovým podvozkem extra širokými pneu. Jedu sám, volant rovně nebo mírně doprava. Jak jsme v autě tři je volant hned doleva. Na zimácích 185 kách to není tak znát.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zkontroluj si tyčky řízení jestli jsou stejně. Ty inteligenti je rádi na jedné straně utahují na druhé povolují. Jednak kvůli tomu může být taky nakřivo volant. Objevovat se vibrace a hlavně se klidně může stát že na jedné straně tyčka upadne a to pak uvidíš ten mazec..
Jestli platí u Rapida ješťe hydraulika tak se musí přesadit volant. Je pravda že v servisu o tom nechtějí slyšet ale to si prosaď.
Vůbec se divím že s tím jezdíte a že to neřve závadu řízení nevím jak to má do detailu Rapid ale běžně podle úhlu volantu se řídí taky ESP (ono jeden centimetr je cesta doleva nebo doprava aby Vás ESP místo stabilizace nehodilo do pangejtu :-) a taky např. corner

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Takže ako písal "miklisek" beh na dlhú trať. Predvčerom návšteva servisu. Hneď nastavili geometriu a potom to začalo:

 

Prvá skúšobná jazda s mechanikom: Auto ide rovno bez problémov no pre zmenu volant pootočený do druhej strany do prava, auto späť do dielne a čakám. 

 

Druhá skúšobná jazda bez mechanika: Žiadna zmena auto ide rovno volant do pravej strany, auto znova do dielne a čakám po chvíli príde mechanik, že všetko je ok, že sú zle pneumatiky. Uistil som ho že pneu niesu zlé lebo maju cca 5000km tak auto zobral znova do dielne ale všimol som si že už nie ta kde bolo pred tým kde je aj zrejme geometria (zrejme už len od oka to jemne posunul na tyčkách riadenia). Po chvíli sa išiel previesť prijímajúci technik a prišiel s tým, že auto ide rovno aj volant je rovno.

 

Tak som chcel ísť na tretiu skúšobnú jazdu (technik už začal byť nervózny) tak vraj ok môžme tu za servisom je veľké parkovisko ideme sa previesť. No na takom parkovisku som veľa toho nezistil (mala rýchlosť a krátka vzdialenosť) ale zdalo sa že to je ok.

 

Tak som zaplatil auto zobral a išiel domov, no po ceste domov po diaľnici sa to samozrejme ukázalo ako je to nastavené, a to tak ako to bolo na začiatku toho celého čiže auto ide rovno a volant je pootočený doľava. 

 

Takže zajtra budem volať do servisu a žiadať reklamáciu. 

 

Pre znázornenie pridávam foto ako to je teraz pri rovnej jazde jednu páčku vidno skoro celú druhu vôbec.

IMG_0473.JPG

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud by byly špatné pneu, dá se to zjistit prohozením pneumatik zleva doprava a naopak. Pneumatik, ne celých kol! Pokud nedokážou srovnat geošku, dělají blbě celý postup, v DP jsou o tom dvě stránky. Mělo by se např. proměřit auto, zda není křivě. Dál závidí na tom jak máš plnou nádrž v době seřizování. Jo a trval bych na tom, aby ti ukázali protokol z geošky, jestli není špatně třeba s odklon některého kola a to pak způsobí táhnutí do strany resp. nutnost mít volant při přímé jízdě natočený. Přitom na geošce to může být naprosto OK. A pozor na boční vítr při zkušební jízdě, on Rapid je na něj echt citlivej a může zkreslit vnímání právě provedeného seřízení.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Tak príbeh pokračuje.

Reklamoval som to a aj tak to nieje dokonale jedine čo urobili je že presadili volant. Teraz je natočený mierne do prava. Už neviem čo s tým zatiaľ to asi nechám tak (nemám chuť niekomu dokola vysvetľovať, že je niečo zle a oni stále tvrdia svoje že lepšie to už asi nebude) a zrejme nájdem iný servis kde budu ochotný sa s tým pohrať.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud jsi alespoň průměrně zručnej, tak si udělej korekci sám. Volant bych vrátil do původní polohy - na hřídeli i volantu je ryska, měly by být u sebe.

Předpokládám, že geometrie, tedy sbíhavost je po tolika měřeních OK, takže jde jen o vyrovnání volantu.

 

Postup: pořídíš si bílou popisovací fixu, demontuješ LP kolo a poznačíš si podélnou  ryskou pozici kulového čepu a táhla řízení. Pak povolíš pojistnou matici a pokud chceš volant posunout doprava, tak tyč řízení zatočíš do kulového čepu. Podle výchylky na fotce by mělo stačit o necelou 1/8 otáčky. Na PP kole naopak o stejný díl tyč řízení vytočíš. Důležitý je si to pečlivě označit, protože se jedná o drobnou změnu a záleží na přesnosti.

 

Pro začátek bych s tím pootočil tak jak jsem naznačil na fotkách.

IMG_5363.JPG

IMG_5364.JPG

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jarda-k presne to už ma napadlo že si to tak nastavím sám. Ja som uvažoval že si to presne zmeriam o aký uhol potočím jednu tyčku tak presne o toľko aj druhú, len som si nebol istý či je pol závitu veľa alebo málo. Tak zrejme to tak skúsim. 

 

Po tom ako som prišiel zo servisu som dal dole airbag z volantu a všimol som si že pod ním je nejaké priehľadne sklíčko a nad ním je vyrazené 0° a pri točení volantom tam prechádza pod sklíčkom nejaká biela ako keby ryska vie niekto čo to je a dá sa podla toho nastaviť volant jeho stredová poloha?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano, tento postup praktikuju taky. Jen použiju šupléru a měřím vzdálenost mezi ryskami, většinou na drobnou korekci stačí 4-5mm měřeno jako vzdálenost na tětivě mezi těmi ryskami.

Taky se mi zatím nikdy nepodařilo, aby mi servis nastavil volant úplně rovně. Oni na to holt nemají tu trpělivost a čas jsou peníze.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ty rysky na volantu a hřídeli jsou vidět až když se vytočí šroub co drží volant. 

 

Jinak ono nastavit na stolici volant tak, aby byl při jízdě zcela rovně není jen tak. Pokud se to nastaví přesně souměrně, tak volant bude při jízdě tak jak je na foto výše od mata-2301. Důvod je ten, že silnice je většinou po krajnici níže než prostředku kvůli odtoku vody z ní a tudíž je třeba toto nevědomky korigovat. Dále tento sklon silnice způsobuje, že zejména pravá přední pneumatika se opotřebovává nepatrně více než levá přední. Možná jste si někteří co najíždíte větší porce km, všimli toho, že po přezutí na nové je volant rovně a po pár desítkách tisíc km je lehce vlevo. 

 

Já když např. něco dělám někomu na podvozku, tak geometrii nastavuji s volantem natočeným mírně doprava a většinou se pak trefím, že při jízdě je volant rovně.

Editováno: , autor: Jarda-k
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 9 měsíců později...

Hlásím se do klubu postižených. Stejně natočený volant, ujeto jen cca 500km, ráno bude tedy první reklamace a kontrola geometrie.

 

dnes kontrola a seřízení minimální odchylky v toleranci, ale byly zjištěny přefouknuté pneu takže předprodejní servis nic moc. Stočení volantu vypadá ok a drncání auta skončilo.

Editováno: , autor: ben06
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 9 měsíců později...
V 5. 6. 2018 na 16:56, Jarda-k napsal:

Pokud jsi alespoň průměrně zručnej, tak si udělej korekci sám. Volant bych vrátil do původní polohy - na hřídeli i volantu je ryska, měly by být u sebe.

Předpokládám, že geometrie, tedy sbíhavost je po tolika měřeních OK, takže jde jen o vyrovnání volantu.

 

Postup: pořídíš si bílou popisovací fixu, demontuješ LP kolo a poznačíš si podélnou  ryskou pozici kulového čepu a táhla řízení. Pak povolíš pojistnou matici a pokud chceš volant posunout doprava, tak tyč řízení zatočíš do kulového čepu. Podle výchylky na fotce by mělo stačit o necelou 1/8 otáčky. Na PP kole naopak o stejný díl tyč řízení vytočíš. Důležitý je si to pečlivě označit, protože se jedná o drobnou změnu a záleží na přesnosti.

 

Pro začátek bych s tím pootočil tak jak jsem naznačil na fotkách.

IMG_5363.JPG

IMG_5364.JPG

Ahoj ako to zatocim do čapu? Tou skrutkou napravo kde drží tyč na riadení? 

Ta ľavá je len na povolenie ci? 

Editováno: , autor: cayc
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nerozumím přesně otázce. Ta tyč se závitem je tzv. axiální táhlo řízení a je spojeno s hřebenem řízení kulovým kloubem. Jde s ním tedy otáčet, jen je potřeba pohlídat aby se nepřekroutila krycí prachovka hřebene - takový ta harmonika. Povolíš tedy tu pojistnou matku a tyč řízení podle potřeby zašroubuješ, případně vyšroubuješ a pojistnou matku zase utáhneš.

 

Obě strany mají pravý závit, pokud tedy pouze koriguješ postavení volantu, musíš na jedný straně tyč řízení zašroubovat a na druhý o stejný díl vyšroubovat. Na tyčce řízení bývá šestihran na který je možný nasadit klíč.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nic proti korekci volantu, ale nastavení jsem si doma dělal sám naposled u Š120 a to ještě přípravkem na nastavení sbíhavosti. Dnes na laserové geometrii to snad ani nejde nastavit špatně a pokud nastaví volant do roviny nemůže být problém. Byl jsem s Rapidem na záruku v AS a Fabií v pneuservisu na laserovce a v obou případech dobrá práce.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ben06: Sorry pane... Ale na O1 jsem byl třikrát na geometrii díry apd. Dojel jsem k technikovy ten to dal na zvedák a říkám pane není to nějak moc vytočené? Samozřejmě že ano, nějaká další rána a nejspíš by upadli oba čepy za jídy jak byli vytočené...

Jinak vzhledem k tomu že silnice u nás jsou dělané na svedené vody ke krajnici tak pravá strana auta je víc namáhaná.

Volant nastaví v servisu rovně ty vyjedeš a volant při rovné jízdě je totál nakřivo. Geometrie platí jen pro 100% nový auta nebo pro auta které mají vše v pořádku na 100% procent.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

DiKey> jako jestli užíváš plečku s vymlácenými čepy, siletbloky a jinýma tak je fakt zbytečný řešit nějakou geometrii sorryjako pane.

Na O1 a F1 mám něco do 200tis. km a jezdí od zkurvenéD1 po okresky kolem komína a řízení mají ok a na ru lejzrovku jezdím protože jiná ani v okolí není a 600 za ni dám. A že ji někde obsluhují debilové za to já snad nemůžu borci.

cayc>najdi si servis kde geo umí pokud tvrdíš že máš vše OK.

Editováno: , autor: ben06
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

cayc> tak to nevím co šoféruješ, jezdím cca 6 služebních koncernových a 3 vlastní a taky jsem na volant trochu citlivej. Je možný že to trefíš nebo taky ne a poznáš na gumách až budeš třeba přezouvat.

Mě to normálně srovnali na geo nedávno třeba na té F1, která měla řízení úplně rozhozený, ale já ji tak už koupil. Na Rapidu to doladili taky při najetých 500km.

Editováno: , autor: ben06
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ben06:

za a) já mám auta a to  O1 i SII v pořádku to byla informace že na laserové geometrii to nastaví dobře ale pro normální podvozek a ty máš přitom sportovní respektive že jsou to debilové

b) to byla informace pro ty co nemají auto v pořádku a řeší geometrii

c) byla tam taky informace že dochází k nerovnoměrnému opotřebení stran plus třeba někdo kdo parkuje denně třeba jednou stranou 20cm tak tam může dojít i k povolení silentbloků na ramenách apd...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...