Přejít na obsah

Škoda Enyaq


Jan R.

Doporučené příspěvky

@WdogZajímavý názor a docela bych i věřil, že to může takto být směřováno. Automobilky chtějí vydělávat pořád a to buď s dosavadními automobily, nebo v budoucnu s elektromobily. A  tak nás buď budou nutit abychom kupovali každých pár let nový model, nebo když to nebude takhle fungovat, tak opačně opravy, údržba těch tzv. starších modelů aut bude hodně "mastná". Chtějí omezit spalováky, nebudou tedy v budoucnu od  spalováků dosavadní velké příjmy  za výměny rozvodů, olejů filtrů, no a tak budou velké ceny za udržování elektromobilů v chodu, ony si nějakou svou cestu automobilky a servisy k tomu najdou. Třeba přes ten zmiňovaný software, nebo i jinak. 

Diskutovat k tématu třeba o snadné, či né zas tak moc drahé výměně baterií, nebo jejich jednotlivých článků  tu sice můžeme, ale jak nám to výrobci nalajnují ve skutečnosti, tak to ukáže až čas. 

PS: "Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají". To platilo, platí a platit bude vždycky a přijde mi to, že v budoucnu čím dál, tím víc. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Určitě to takto může být směřováno, však i u spalováku stojí výměna motoru v automobilce nehorázné peníze, a lidé to řeší jinde. Co se týče akceptace jen "správných" baterií, tak je to také možnost, na druhou stranu výrobci se už roky snaží zabránit úpravám kódování a že by byli nějak úspěšní se tvrdit nedá, v noteboocích nebo tiskárnách se výrobci snaží taky donutit kupovat uživatele pouze originální náhradní díly přes různé čipy a podobné. I ta Tesla se dá upravit tak, aby si do infotaimentu nahrál člověk co chce (třeba češtinu) a upřímně to Tesla je co se týče SW světelné roky před koncernem...

Takže ano, věcí jde spousta, ale stále je to jen o teoretické debatě toho co by šlo a co ne...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jde o tu nejistotu, zda případná rekonstrukce či výměna baterií za těch 5-8 let půjde vyřešit za nějaké rozumné peníze. Výsledek této úvahy pak určí celkové náklady na provoz toho konkrétního auta.

 

... například, jeden extrém může být, že si koupím elektromobil a chci ho používat 8 let a xy km, s tím, že pak budu považovat jeho hodnotu za nulovou, z důvodu, že si myslím, že výměna baterie bude extrémně drahá. Takže za tu dobu používání amortizuji celou pořizovací hodnotu vozu + provozní náklady (energie, servis, pojištění).

 

... pokud si myslím, že výměna či oprava baterií bude za 8 let nějak levně řešitelná, tak mohu kalkulovat nějakou vyšší zůstatkovou hodnotu, odvozenou od použitelnosti auta mínus ceny opravy baterií. Tato zůstatková hodnota mi pak sníží amortizaci, tedy slevní celkové náklady na km. 

 

Mezi oběma extrémy je hodně možností, ale je tam ta nejistota, pro všechny. Takže, když si třeba budu chtít ten elektromobil vzít na operativní leasing, tak bude drahý, protože leasingovka bude brát v úvahu stejnou nejistotu - tedy riziko, za kolik pak prodá e-ojetinu, atd.

Vtip je v tom, že současné elektromobily jsou nová věc a utváří nový trh, který je zatím obtížně uchopitelný, co se ojetin týká. 

 

Určité řešení jsou krátkodobé leasingy, co se moc neosvědčily u klasických aut, ale u elektromobilů by mohly být jakýmsi řešením té nejistoty. Vždy na rok, a pak se uvidí, co trh a nové technologie. Ale tím pádem budou dražší.

 

A pak je možná nejistota i co se týká pojištění, až začnou e-auta častěji hořet a vybuchovat :-) tak pojišťovny hned navýší ceny pojistek, protože ceny havarijního servisu a oprav budou vysoké. Ale to se teprve uvidí.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano, je to "nová" technologie a špatně se odhaduje, jak se bude chovat. No třeba na příkladu Tesly se nezdá, že by ty baterky odcházely po pár letech.

Opakuji, neříkám, že jsem fanda současného prosazování elektromobilů, ale zase netřeba tvrdit, že baterka bude po 5 letech na odpis (pokud by byla, tak už dávno bude vyměněná od výrobce, ten garantuje záruku na 70% kapacity většinou), stejně tak, že by ve velkém vybuchovala. Ano, když už chytne elektroauto, je problém to uhasit. Na druhou stranu, když chytne elektroauto, bude to skoro ve všech médiích, když shoří klasický spalovák, skoro nikdo si toho ani nevšimne (viz nedávno případ shořelého Meganu současné generace u nás těsně po servisu). Chce se na to dívat střízlivou optikou a né nahlížet na to z pohledu extrému (a to jednoho či druhého).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono bude zaujimava ciastkova vymena jednotlivych clankov, obavam sa vsak ze casom bude opotrebenie tak velke ze nebude mozne skombinovat nove a stare clanky aj ak by to bolo v jednotlivych blokoch baterie. Tj nakoniec bude treba celu bateriu novu. 

No a teraz mi povedz kolko spalovacich aut vzblklo v garazi v noci ked parkovali, a kolko elektro aut ked sa nabijali. 

Ak chce niekto nabijat auto v garazi doma, doporucujem postavit tu garaz momo domu, lebo lahko sa moze stat bezdomovcom. 

Ocakavam prudke zvysenie opatreni ohladom garaze, mozno aj automatucke hasiace zariadenie, pripadne pribod vody s rozprasosvacmi. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@WdogLeasingu bych se nebál, ten bývá na 2-5 let a to momentálně není problém s následným prodejem. 

 

@MartabTesla tuším tu záruku má mnohem delší a dělá repase. Některá auta z prvních let to musela podstoupit. Ale co se týče kapacity, tak u Tesly problém nebývá, akorát v prvním roce, když se auto intenzivně užívá, klidně zmizí 6 %. To je závislé na tom, jak je dimenzované chlazení, atd. 

Editováno: , autor: Twisted
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dneska byla v příloze novin i reportáž s poznatky o Enyaq jak jeden z mnoha testů za poslední dobu a co mě zaujalo, byla te přemíra zásahů asistentů během jízdy. To auto vyžaduje jen kroucením volantem a pak si ostatní dělá samo dle jeho naprogramovaného užívání. Prostě si vše samo vyhodnocuje směrem k optimální spotřebě elektriky. Tohle bych v autě nesnesl, to aby fungovalo bez mého rozhodnutí. Bude to cesta do pekel, takto se totálně v budoucnu vytratí řidičské umění a je vidět že budoucnost bude teda pekelná.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 hodinou, Sudetak napsal:

Jseš si jistej, že právě ty jsi řidičský umělec ? :-)

Ano, mám papíry na vše mimo busu a mám taky vše od motorky až po velké nákladní auto. To vše jako koníček a tím mám taky bohatou praxi i v terénu s nákladním terénním autem. Takže asistenry v Enyaq neberu jako potřebný, jsou tam i z toho důvodu, aby Enyaq dojel co nejdále bez nabíjení a aby prokázal tvrzení výrobce. Já mám rád svobodu a odpovědnost za své rozhodnutí a nepodrobím se zásahu asistentů, například jak dojíždět do křižovatky, viz ten test.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Z mého pohledu se nová auta, zejména elektro stávají pro mě neakceptovatelná, ta přemíra elektroniky a tablet na přístrojovce není nic optimálního. Může se stát že legislativa zakáže z důvodu bezpečnosti ovládat tyto dotekový systémy za jízdy a co potom s takovým autem. A až vypadne ze záruky co potom při nákladných opravách a to pouze u autorizované servisní opravně. Taky mě u Enyaq zarzila politika výrobce na placené rozšíření aplikací a to například v oblasti rychlosti nabíjení. Tedy za poplatek bude dálkově umožněna vyšší rychlost nabíjení na stávající konfiguraci auta. Já prostě když něco koupím tak již nechci platit nějaký paušál za lepší funkce když již je výrobek má.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 49 minutami, wolfspitz napsal:

Taky mě u Enyaq zarzila politika výrobce na placené rozšíření aplikací

Tento trend bude s největší pravděpodobností v budoucnosti běžný, nejde jen o Enyaq ten bude pouze prvním z mnoha. Celý koncern VW se na to připravuje - cití v tom totiž dodatečné zisky. Mimochodem třeba BMW s tím také počítá.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No uvidíme jak se jejich plány vydaří, nyní v Covidové době mám obavy že to bude jen v oblasti snů. Ostatně sázka na bezvýhradnou elektromobilitu je taky ekonomický risk. A protože u nás není dotační politika na elektromobily ani plánovaná do budoucna a jedině bude státem podporovaná nabíjecí síť, tak jsem zvědavý na prodeje Enyaq, v jeho cenové kategorii je již velký výběr kvalitní uhlovodíkové klasiky. Tedy Enyaq bude záležitost ciziny, pak našich státních úřadů- tedy možná a pak pár stovek fandů této technologie.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak bylo dobře uvedené v horním odkazu na článek, bude třeba u Enyaq počítat s váhou hodně přes dvě tuny, když samorný váží 2,1 tuny. Protože mám svá auta i těžší tak vím jak se musí počítat s kinetickou energii v zimě a na mokru, nebo ve zhoršených adhézních podmínkách. Při tomto nepomůže žádný asistent, záleží jen na pneu a pak štěstí a zkušeností. Ten kdo přesedne z lehkého auta možná se pak bude divit v kritické situaci.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...