Přejít na obsah

Felicie má nižší emise než Euro6... Je přítomen odborník?


panet

Doporučené příspěvky

Četl jsem článek https://medium.seznam.cz/clanek/jindrich-ginter-ctvrtstoleti-stara-skoda-felicie-ma-nizsi-emise-nez-nove-motory-euro-6-69030

Autor tam píše, jak stará felda má lepší emise než auta s Euro 6, publikum mu tleská a chválí (asi většina), jak jde "proti proudu a píše pravdu".

Podle několika přispěvatelů v diskusi, to ale vypadá, že zmíněný článek ohýbá realitu a pravda je jiná. Nejsem specialista na emise a katalyzátory a zajímalo by mě, jak to teda je.

 

Zajímalo by mě to od lidí, kteří opravdu ví, jak funguje katalyzátor a mají přehled v normách...

 

Díky

Dodatek, upřesnění - dotaz jsem vložil původně do lampárny, protože z principu nejde o Felicii, ale jakýkoliv starý atmosférický motor, který byl (v obměněné podobě) tehdá v každém "druhém" autě. Odbornost dotazu míří prakticky na emisní hodnoty a jejich stanovování. Felicie je v názvu jen proto, že prostě o ní někdo tento rozporuplný text napsal, ne proto, že by měla emisně výjimečný motor. Proto byl cíleně s tímto vědomím v lampárně, nenapadlo by mě, že za mě někdo bude přesouvat příspěvky, aniž by si uvědomil, že o Felicii nejde... Nepovažoval jsem za nutné to rozvádět, když dávám dotaz na místo, kde je možné bavit se o "všem".

Editováno: , autor: panet
Dovysvětlení podstaty dotazu
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nejsem odborník, ale měření na emisích je bez zatížení, tj. při nulovém výkonu. A neměří se CO2, ale CO a další parametry. Řekl bych že za jízdy to bude někde úplně jinde a to hlavně se spotřebou a výkonem a to je to CO2, o které tady běží.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ME je divadlo, ano, ale i tam se měří CO2, O2 a další. Věc je ta, že ekofanatici to dotáhli pouze na sledování emisí CO2; ostatní - SOx, NOx, částice PMx je nějak nezajímají. Z tohoto pohledu by skutečně dávalo smysl, aby stařičké MPI vzniklé z bloku 1000MB bylo lepší než dnešní, mnohem výkonnější motory, ovšem s přímým vstřikováním. Zlatá doba skutečně nízkoemisních dieselových motorů byla Euro3.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Citovat

Když technik Felicii připojil a dal k výfuku hadici, ukázala výtečné hodnoty. Emisní norma je podle technika 0,100. Felicia ovšem dosáhla o řád nižší, pouhých 0,017, a pak dokonce křivka po zahřátí ještě klesla.

 

Co to tam měřili? CO? Jestli jsou ty hodnoty z fotky 800 ot. (volnoběh) a 0,012% CO, tak já mám z poslední ME u šestiletého auta 0,00 (EURO6). To jsou opravdu bláboly.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je fakt, že kdyby šlo jen o ekologii, tak by se asi nemontovaly sestivalce, nevyrabeli auta typu Kodiak, nemontovaly kola široká jak chodník, nezvysoval se výkon motorů až kdoví kam atd. 

Myslím si, že ekologicnost motoru lze posoudit z jeho spotřeby vzhledem ke stejnému obsahu a palivu. 

Editováno: , autor: psurn
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to trochu OT, ale mě by třeba zajímalo, proč, když se kouknu na aktuální portfolio Škody, mají všechna auta kromě hybridů prakticky stejnou či vyšší spotřebu, než moje F2 z roku 2008 s atmosferickou 1.4 :D

 

To samé služební TSI Scala, vypínání válců, start/stop, všechny eko vymoženosti, ale dlouhodobá spotřeba téměř stejná. 

 

Asi tomu nerozumím, ale kde je ten pokrok? 

  • Pozitivní 1
  • Negativní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No to tedy nevím, moje auta (Felicia 1.3MPI 50 kW, Fabia I Combi 1.4 16V 74 kW, OII FL 1.4 TSI 90 kW, OIII 1.4 TSI 110 kW) mají papírově i reálně vždy nižší spotřebu přesně obráceně - čím novější, větší a výkonnější, tím je spotřeba nižší.  A to dost citelně.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak podstatná část článku je 

Citovat

Emisní norma je podle technika 0,100. Felicia ovšem dosáhla o řád nižší, pouhých 0,017, a pak dokonce křivka po zahřátí ještě klesla.

co mysli autor emisní normou, CO? Nebo něco jiného? Podstatně je, že ty “normy” (správně asi limity pro emise CO) jsou jiné pro různé EURO normy. Starší je mají benevolentní a není problém se do nich vejít, novější normy jsou nastaveny přísněji a není tolik prostoru.
 

A ohledně toho že vyhazují nová auta. Třeba má 1.2 TSI skoro neprošla 1. STK/ME a to z důvodu vysokých volnobežných otáček (byla zima a moderní motory si zvyšují otáčky). Ale ME se musí vejít do tabulky. Zbytek hodnot úplně OK. Kdyby technik chtěl, auto by vyhodil. Znamená to, že jsou emise špatné?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 4 hodinami, Emppu napsal:

Je to trochu OT, ale mě by třeba zajímalo, proč, když se kouknu na aktuální portfolio Škody, mají všechna auta kromě hybridů prakticky stejnou či vyšší spotřebu, než moje F2 z roku 2008 s atmosferickou 1.4 :D

 

To samé služební TSI Scala, vypínání válců, start/stop, všechny eko vymoženosti, ale dlouhodobá spotřeba téměř stejná. 

 

Asi tomu nerozumím, ale kde je ten pokrok? 

Tak možná většina těch aut je větších, těžších, než než fabia 2 a je otázka, jestli služební Scala jezdí ve stejném režimu jako ta domácí F2...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

4 hours ago, Emppu said:

Je to trochu OT, ale mě by třeba zajímalo, proč, když se kouknu na aktuální portfolio Škody, mají všechna auta kromě hybridů prakticky stejnou či vyšší spotřebu, než moje F2 z roku 2008 s atmosferickou 1.4 :D

 

To samé služební TSI Scala, vypínání válců, start/stop, všechny eko vymoženosti, ale dlouhodobá spotřeba téměř stejná. 

 

Asi tomu nerozumím, ale kde je ten pokrok? 

Nemusím ísť ďaleko, už F2 po FL s 1.2 TSI má nižšiu spotrebu ako tvoja 1.4 atmosféra (o vyššom výkone nehovoriac), neskôr u F3 1.2 TSI (už EA211) zase výrazne klesla spotreba a 1.0 TSI jazdí zase za menej. Pritom autá sú výrazne bezpečnejšie a lepšie vybavené a tým pádom aj ťažšie (čo je vždy na úkor spotreby). Ja dnes so S3 2.0 TSI jazdím okresky a diaľnice prakticky za menej a zároveň rýchlejšie ako s mojou F2 1.2 TSI a v meste, kým nie sú extrémne zápchy a nechám zapnutý stop-štart, tak spotreby sú tiež +/- podobné, pritom Superb má o 66 % väčšiu kubatúru a auto je o nejaké 2-3 triedy vyššie a zhruba o pol tony ťažšie. Zároveň ak jazdím s 2.0 TSI na spotrebu, tak dokážem ísť so spotrebou aj pod 5 litrov.
A medzitým tu už máme S4 s ešte lepšou aerodynamikou, motory sú zase trochu prepracované, takže ich spotreba bude zase určite nižšia.
Ak nevidíš v tomto smere pokrok, tak je na čase otvoriť oči!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 9 hodinami, Emppu napsal:

Je to trochu OT, ale mě by třeba zajímalo, proč, když se kouknu na aktuální portfolio Škody, mají všechna auta kromě hybridů prakticky stejnou či vyšší spotřebu, než moje F2 z roku 2008 s atmosferickou 1.4 :D

 

To samé služební TSI Scala, vypínání válců, start/stop, všechny eko vymoženosti, ale dlouhodobá spotřeba téměř stejná. 

 

Asi tomu nerozumím, ale kde je ten pokrok? 

To je celkem nesmysl.

Jezdím už řadu let stejnou trasu po dálničním úseku 200 km a co si pamatuji, s Felicií jsem to jezdíval při cca 110-120 km/h za asi 8-9 litrů na 100 km. Pak jsem to jezdil s Octavií II 1.4 MPI a ta mi to jezdila při 120-130 km/h taky kolem 8 litrů, nepatrně lépe, ale ne o moc. V roce 2010 jsem přešel na Octavii II 1.6 TDI, která si tuto trasu při 130-140 km/h dávala kolem 5,5-6 litrů.

V roce 2017 jsem se vrátil k benzínu, konkrétně k 1.2 TSI 81 kW, a s tímto motorem na benzín jezdím při 130-140 km/h většinou za rovných 6 litrů.

Kdybych se tehdy pokusil jet s Felicií 130-140 km/h, což moc nešlo, i kvůli špatné stabilitě vozu při té rychlosti, myslím si, že by si řekla alespoň o 10 litrů na 100 km, což mi přijde jako dost velký rozdíl.

 

Dost lidí si neuvědomuje, že s moderními auty jezdí výrazně rychleji. Ano Felicie jezdila za 5 litrů, ale po okreskách s výrazně nižší průměrnou rychlostí než se jezdí dnes.

Editováno: , autor: informator
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 6 hodinami, panet napsal:


Octavia do 100 kW 2023/24

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/45-Skoda/399-Octavia.html?fueltype=2&constyear_s=2023&constyear_e=2024&power_e=100

 

Octavka má v průměru o litr menší spotřebu a je těžší...

 

Uznávám, statisticky to nejsou velké počty.

Ikdyz se člověk podívá na Octavií od 2020 (uvedeni 4. generace), tak těch aut je více a spotřeba v průměru totožná jako v tvém odkaze: https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/45-Skoda/399-Octavia.html?fueltype=2&constyear_s=2020&constyear_e=2024&power_e=100

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Keď si pozeráte spotreby na spritmonitore.de, odporúčam filtrovať na autá, ktoré majú evidované spotreby aspoň počas 10 tisíc km. Pod tým to podľa mňa nemá výpovednú hodnotu.

 

Relevantnejší filter pre O4:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/45-Skoda/399-Octavia.html?fueltype=2&constyear_s=2020&constyear_e=2024&power_e=90&minkm=10000
a Fabia II 1.4, 63 kW
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/45-Skoda/398-Fabia.html?fueltype=2&constyear_s=2007&constyear_e=2014&power_s=62&power_e=64&minkm=10000&exactmodel=1.4
 

Ešte by som dodal, že treba si uvedomiť, že ako sa tie autá väčšinou používajú. Nechcem zovšeobecňovať, ale ten kto jazdí s Fabiou II 1.4, 63 kW asi nebude typický diaľničný strelec a bude to skôr kľudnejší vodič. S turbobenzínom má človek oveľa skôr chuť jazdiť trochu svižnejšie.

Editováno: , autor: e1.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 14 hodinami, informator napsal:

 

 

Já ale nechtěl rozporovat, že ta auta mají lepší výkon, výbavu nebo vyšší hmotnost. 

 

Chtěl jsem jen poukázat na to, že když dnes rozkliknu portfolio, spotřeby u většiny benzinových motorů začínají na 5-6l/100, což je přesně má spotřeba u 15 let staré atmosféry, a to jezdím 130 GPSkových. 

 

Jasně, s dvojnásobným výkonem asi budu jezdit jinak, ale když budu chtít, dostanu se pod oněch papírových 5-6 l se stejným stylem jízdy jako "klidný řidič F2"? U té Scaly se mi to vůbec nedaří... 

 

Dieselové motory neřeším, tam je to úplně o něčem jiném... 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já myslím, že čísla ze spritmonitoru mluví jasně. To, jakou spotřebu dnes umí 110k Octavia nebo dvoulitrový Superb, by bylo dříve s atmosférou v autech stejné třídy (!) nemyslitelné. Zrovna moderní TSI jsou v tomto ukázková a pokud s F2 1.4 jezdíš za 5-6 litrů, tak s F3/F4 1.0 MT by to začínalo čtyřkou.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Keď dnes porovnám 1.6i 74kw v Octavii 1 spotrebu a Octavia 3 s podobným vykonom v benzíne tak je to v prospech trojky tak 2-3litre dolu. Ako tu bolo spomenuté tak nové autá idú výkonom hore, spotrebou dolu, váhou hore.

 

Tak isto to je aj u nafty. Ano robili sa super spotreby na 1.9TDi ale to čo dokáže 2.0TDi v O4 tak to je o krok ďalej tiež. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, Pawouk napsal:

Ty to evidentně nechápeš - ta moderní auta mají stejnou nebo nižší spotřebu než ten tvůj obstarožní motor při vyšší hmotnosti vozu, větších rozměrech a vyšším výkonu. To je právě to zlepšení...

Ale to já přeci chápu, ostatně přesně to jsem psal v příspěvku, na který reaguješ. 

 

Píšu jen, že to zlepšení bych čekal trochu jinde - typ řidiče, který jezdí v limitech a nikam nespěchá těch 150 nebo 170 kilowattů výkonu nepotřebuje, ocenil by ale třeba auto pod 100kW (v míře odpovídající navýšení hmotnosti) se spotřebou okolo 4l/100, mnohem radši než výkonnější variantu, která si vezme na svůj výkon úctyhodnou, ale stejnou spotřebu. 

 

Jinými slovy, když dneska chci koupit nové auto, dostanu sice výrazně vyšší výkon (a spoustu skvělých technologií, lepší odhlučnění atd.), ale ne už tak výrazně nižší spotřebu :) 

 

 

 

Snad se už chápeme trochu lépe. 

  • Pozitivní 1
  • Negativní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Když půjdeš zase do Fabie, tak dostaneš auto se spotřebou více než o litr menší. Chtít za pár let spotřebu nižsí o 2 a více litry na tak malém autě, je v rozporu s fyzikou a rychlostí pokroku. A do toho pak ty emise a jejich redukce taky něco stojí (energeticky).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...