Přejít na obsah

Přehřívání motoru / chladící kapaliny


CzechDave

Doporučené příspěvky

Nenašel jsem vhodné téma a tak oživím toto: jezdím teď po zemích bývalé Jugoslávie s rapidem 1.0 TSi 81kW s šestikvaltem, rok výroby 2017, nájezd nějakých 150 000 km. Jsou tu teď vedra a všiml jsem si, že mi na místních táááááhlých dálničních stoupáních (kdo zná místní dálnice, ví) rychle vyleze teplota chladicí kapaliny až téměř k červenému poli. Děje se to ve vedrech nad 35˚C, rychlostech od 130 km/h na šestku ve stoupáních, kdy motor a turbo je delší dobu stále v záběru, automatická klima aktivní.Jakmile vypnu tempomat a trochu uberu, teplota se během dvou tří vteřin vrátí zpátky na 90˚C. Na normálních silnicích se to neděje, i když tu v kopcích překonávám docela drsné krpály a vedro je stále stejné. Nenapadlo mne se podívat na teplotu oleje, takže nevím, zda vylezla také nějak výrazně nahoru či nikoliv. Podřazení na pětku při stejné rychlosti pomůže, teplota vody leze nahoru výrazně pomaleji, pokud vůbec.

Chladicí kapalina nemizí, po otevření kapoty sálá motor pocitově tak, jak odpovídá normální zátěži, nikde není nic výrazně žhavějšího než obvykle. Nic nenaznačuje tomu, že by bylo poškozené těsnění pod hlavou. Mohlo by to souviset s vysokou teplotou sání, tedy vadným snímačem teploty sání... ale to by diagnostika motoru poznala, nebo ne? Do intercooleru jde příliš žhavý vzduch, tím skokově vyleze teplota chladicí kapaliny v okruhu intercooleru a to se projeví na ukazateli teploty. Pokud by byl snímač teploty v pořádku, řídicí jednotka by snížila včas  výkon motoru, aspoň tak soudím. Trubka sání je na pohmat docela horká, to by mohl být také symptom vadného čidla. Pak mne napadá ještě klimatizace - horký výměník klimy před horkým chladičem motoru plus horký intercooler a celé se to nestíhá uchladit. Kdyby se ale přehříval motor, pak by teplota lezla dolů podstatně pomaleji, nikoliv skokem během pár vteřin.

Bohužel diagnostiku mám doma a dostanu se k ní až o víkendu po návratu domů. Na palubce žádná varovná kontrolka nesvítí, auto se chová a jezdí, jako že je vše v pořádku.

Co myslíte vy?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Pawouk změnil název na Přehřívání motoru / chladící kapaliny

S tou "tlakovou" vodou opatrně. Já jsem na hulváta opláchnul chladič vapkou a proud vody ohnul všechny ta plechová žebírka mezi těma trubičkama s vodou, takže pak skoro neměl kudy proudit vzduch. Pak jsem je musel, jako ichtyl po jednom narovnávat. 🙂

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

S citem, na studeném motoru a jen hadicí. Jinak je divné, když čtu "za 2 až 3s se teplota vrátila do normálu". Teploměr vody je nafixlovaný, do nějakých 110°C ukazuje 90/střed stupnice (prý, aby řidič nebyl ve stresu - tak proč tam takovou ne-indikaci dávat??). Pokud to nejsou minuty, tak to asi znamená, že teplota chodila okolo toho rozmezí (+1°C a ručička vystřelí, pak naopak klesne). Tak příště koukni na teplotu oleje, ta je trochu relevantní (píšou, že do 120°C to oleji neškodí...no). Olej má trochu zpoždění, za rychlé jízdy (viz dnes) 102-4°C, při zpomalení ve městě i 108°C, ale celkem se měnilo i počasí.

Na 6 bych 130 s takovým autem (a naloženým) asi ani nejezdil... pak přijde jedno zastavení do kolony a vaří se to. Zde lze asi poradit: nenakládat tomu tolik, doma event. nechat zkontrolovat. Zavzdušněný okruh snad není. Na fakt, že by se "snižoval výkon motoru", bych nespoléhal - zatím jsem o tom nečetl.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Okukoval jsem dnes ty chladiče a je fakt, že lamely jsou ve spodní části docela naohýbané. Bordel jsem v nich ale moc neviděl. Doma se k tomu zkusím nějak dostat a naohýbat je zpět. Na oplach opatrně, díky za tip :). Ta souvislost s kolísáním ručičky ukazatele kvůli teplotě na hranici střed / hodně má logiku, ale nemám jak to ověřit.

K tomu nakládání - zvláštní je, že loni to nedělalo a to byla vedra podobná. Nedělá to ani tady v krpálech, kdy se jede po serpentinách do hor a motor je pořád v záběru na trojku nebo čtyřku, jak se šplhá pořád nahoru. Teplotu oleje omrknu, až pojedu dom a opět to nastane. Zajímavé je, že nikde nic nebublá, vodní okruh motoru je horký tak nějak normálně a chladiče taky nesálají víc než obvykle...

 

Editováno: , autor: CzechDave
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To je jednoduché... podobná rychlost na nižší RS = vyšší otáčky motoru a tedy vodní pumpy. edit - nějak jsem to zapomněl odeslat. Celkem by odpovídala i rychlá změna (hraniční teplota 110°C platí pro OIII, kde jsem to zjišťoval). Je otázka, jak teploty nad 100°C dělají dobře přetlakovému okruhu, hlavě, turbu... prostě to nehnat tolik, do kopců třeba 100 km/h a na 5. r.s.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...