Přejít na obsah

Fabia - zadní bubnové brzdy


Radek B6

Doporučené příspěvky

Ahoj všichni, mám před technickou a zjistil jsem že mi nebrzdí zadní brzdy (fabia 1.2 htp bubnové 140 tis.). No nic řekl, jsem si rozeberu a zjistím problém, vyřeším a bude to OK ... tvrdě jsem narazil. Nenašel jsem zatím nic závadného, ale zadek prostě nebrzdí (nejsem schopen na mokré trávě vyvolat bloknutí zadních kol ... ABS nemám nebojte :-) ). Zkontroloval jsem těsnost brzd. válečků, obložení mám ještě origo (do nejtů cca 2 mm, samostav v polovině) ... na tom je vidět, že zadní brzdy moc nebrzdily za celej život auta. Vzduch nikde není a prostě to nebrzdí, bubnovej mechanismus jsem celý rozebral vyčistil (ačkoliv jsem problém neviděl) a stejně nic ... moje stará felicie brzdí na mokré trávě normálně 4 kola se zablokují a s fabíí potřebuju daleko větší dráhu protože se zablokuje předek zadek nepomáhá a jedu jak na saních ... citelné je to za sněhu nebo na mokré trávě. Tak jsem to tipoval, že mi nedrží samostav a mám velkou vůli mezi obložením a bubnem, ale podle mé poslední kontroly se toto nepotvrdilo.

Takže mátě nějaké tipy, protože jsem trochu v koncích a jediný mi napadá, že nemám v pořádku regulátor tlaku nebo eventuelně hlavní brzdovej válec, ale zase se nechci unáhit s rozebíráním. Díky za tipy ... dal jsem si 1 den odpočinku, abych vychladnul z neuspěšné opravy.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

pouze tip, nejsem odborník přes brzdy ale viděl bych to na nefunkční či špatně

nastavený zátěžový regulátor (pokuď ho máš)

V mém případě by musel být vadný, protože mi to nedalo a ještě včera jsem ho přitvrdil na maximum a výsledek stejný ... nebrzdí. Kdyby to nebyl takovej ranec, tak ten regulátor koupím novej a prostě vyměním, ale takto se mi moc nechce, když si nejsem jistej ... komplet stojí cca 3-5 tis, podle toho jestli je origoš nebo náhrada :(

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Brždění na mokré trávě...proboha co to je za relevantní test brzd. Ruční brzda ti funguje?

Ano, ručka funguje bez problémů až do zablokování ... test to není žádný, ale takto jsem zjistil, že mi to nebrzdí :). Ono to totiž nebrzdí vůbec ... když mi někdo zabrzdí, tak já rukou v pohodě zadní kolo otočím, takže s tím to ject na otestování na brzdu nemá smysl ... rozdíl levého a pravého kola mě zatím nezajímá, tak daleko nejsem :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zhod bubon a vizualne skontroluj pohyb oboch piestikov vo valceku. Mne sa jeden zasekol a brzda stratila ucinok. Odvzdusnil si poriadne?

Oba dva jsem měl dole, kontrola samostavů, obložení + vizuální kontrola válečků ... nikde nic neteče, nikde nic divného. Ono dle mého, když bych měl jeden váleček zaseklý, tak by mělo pořád brzdit druhé kolo .... mě ale nebrzdí ani jedno ... rukou ho protočím :(

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zatím se přikláním, že mi nepracuje dobře hlavní brzdový válec a neumí vytvořit tlak pro zadní okruh .... bohužel nemám měřák na tlak, kde bych ho dal do okruhu a bylo by to jasný. Jestli mi zbyde odpoledne chvilku času, tak to zpusím znova odvzdušnit, ale asi to bude zbytečný, protože jsem brzd. soustavu ani nevypouštěl.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

a nemáš někde zacpanou nebo zmáčklou trubku?

Nebo jak to dělal známej-vzal tlakoměr a přeměřil si tlak v trukách a zjistil, že se mu někde ztrácí-netěsnost.

Trukbu bych měl mít OK, pri odzdušňování mi normálně teče kapalina proudem. Právě změření tlaků by bylo jasný, ale nemám vybavení :(

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

já bych to vzal nejdřív na ty válce - dáš za to maximálně dvě stovky. Při běžném provozu nemáš šanci poznat jestli ten zadek brzdí, nebo nebrzdí. To, že po vyvěšení zadní nápravy přestane zadek brzdit může být normální (předek je dole a regulátor tlaku v zadních brzdách vyřadí zadní kola). Stejně tak může být normální, že při hamstnutí na brzdu se zablokují pouze přední kola (zadním v tom opět brání ten regulátor tlaku).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

já bych to vzal nejdřív na ty válce - dáš za to maximálně dvě stovky. Při běžném provozu nemáš šanci poznat jestli ten zadek brzdí, nebo nebrzdí. To, že po vyvěšení zadní nápravy přestane zadek brzdit může být normální (předek je dole a regulátor tlaku v zadních brzdách vyřadí zadní kola). Stejně tak může být normální, že při hamstnutí na brzdu se zablokují pouze přední kola (zadním v tom opět brání ten regulátor tlaku).

Měl bys pravdu, když bych měl zadní nápravu vyvěšenou, ale já mám zvedák přímo pod tlumičem a pružinou, takže regulátor je přibližně zatížen jako v prázdným autě, což rukou bych otočit neměl. Před chvíli jsem mou situaci popsal kamarádovi servisákovi, a ten říkal, že dle toho co popisuju by to tipoval na hlavní brzdovej válec .... sice dodával, že u 6 let starý fabie se s tím nesetkal, ale že mu to na to sedí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zatím se přikláním, že mi nepracuje dobře hlavní brzdový válec a neumí vytvořit tlak pro zadní okruh .... bohužel nemám měřák na tlak, kde bych ho dal do okruhu a bylo by to jasný. Jestli mi zbyde odpoledne chvilku času, tak to zpusím znova odvzdušnit, ale asi to bude zbytečný, protože jsem brzd. soustavu ani nevypouštěl.

Pozor, Fabia nemá predný a zadný okruh, má okruh predného ľavého + zadného pravého kolesa a druhý okruh predné pravé + zadné ľavé koleso. Viď aj postup pri odvzdušňovaní brzdovej sústavy.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A co treba rozjet to na 150 (nekde na letisti treba) a capnout na to, potom vystup z auta a kapni neco (nebo treba flusni) na zadni bubny (rukou bych nedoporucoval). Mely by byt zahrate od brzdeni. Nebo pak valce, neni to tak nakladna zalezitost. btw: myslim ze vsechny 4 kola by nemely stat, od toho tam je ten regulator aby nedaval tak velkej brzdnej tlak na zadek.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak mám tady závěr. Protože jsem v mých podmínkách neuměl ověřit funkci hlavního válce, tak jsem to předal odborníkům (kamarádovi). A závěr? Na brzd. válcích samo auto vykázalo, že nebrzdí na zadek ... to nebyla pro mě novina :-). Ale problém byl v odvzdušnění .... což pro mě není dobrý závěr, protože tím pádem jsem nebyl schopen to dobře odvzdušnit, ačkoliv jsem dodržoval pořádí kol dle manuálu a mimojiné jsem to pravděpodobně musel mít zavzdušněné i od předchozího servisáka (výměna kapalina cca před necelým 1,5 rokem). Co může být pro mě malé utěšení je to, že se ani odborníkům nedařilo odvzdušnit napoprvé a teprve vypuštěním celé soustavy a natlačením nové kapaliny se to povedlo. Takže výhoda pro mě, ušetřím peníze za hlavní válec, ale vykoupená pocitem pitomce, který neumí odvzdušnit.

Poznámka pro některé: regulátor tlaku nemá zabraňovat zablokování zadních kol, ale jen omezit učinnost, aby nedocházelo k zablokování dříve než u předních. Pokud ani při rázném zabrždění nejdou na kluzkém povrchu (třeba sníh, mokrá tráva) všechny kola do bloku (samo není ABS), tak je něco špatně a bylo by dobré to řešit, protože se problužuje brzdná dráha.

PS: Takže závěr z tohoto tématu, že odvzdušnit fabku (teda alespoň mojí 1,2 HTP 40Kw) nechce podcenit a lze si na tom nabít hubu i u člověka, který obecně neodvzdušnuje poprvé, ale zas není odborník, který by to dělal několikrát do roka. Zdarec a díky všem

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud ani při rázném zabrždění nejdou na kluzkém povrchu (třeba sníh, mokrá tráva) všechny kola do bloku (samo není ABS), tak je něco špatně a bylo by dobré to řešit, protože se problužuje brzdná dráha.

jen pro upřesnění, pokud se zablokují kola, tak se brzdná dráha rapidně prodlužuje.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

jen pro upřesnění, pokud se zablokují kola, tak se brzdná dráha rapidně prodlužuje.

Jasně, ideální je, když k zablokování nedojde. Já celou dobu vedu příspěvky v duchu mého problému, že mi to nebrzdilo. Ono obecně, moje další auto bude s ABS, protože i když člověk má brzdy v pořádku, tak stejně brzdit jako s ABS nebude (pokud nebudu brát v úvahu ideální podmínky, kdy se tvrdí, že brždění s ABS může dráhu i nepatrně prodloužit). Protože to vidím sám na sobě, než se vzpamatuju, že mám kola bloknutý a je nutné je odlehčit, tak utečnou cenné decimetry a vše je jinak a řeči lidí, že umí simulovat ABS rozumně dobře je nesmysl.

Ale spíše mě děsí jedna věc, já mám auto necelých 6 let .... brzdy se prohlížely celkem 3x a nikdy nebyly v pořádku, vždy chtěly nějaké doladění/opravu a těžko říct, zda je to tím, že je to Škodovka. Z této skutečnosti se bojím úplně pomyslet, kolik lidí procentuelně jezdí na silnici se špatnýma brzdama (aniž o tom ví), když dvouletý interval je na brzdy málo.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak včera jsem večír dostal auto se vší ctí a slovy, že brzdy odpovídají novému autu, protože na válcích rozdíl do 5%. Dělalo se stím vše od měření varu kapalin, dolaďování rozdílu na válcích, kapalina komplet vypuštěná apd., kontrola všech pístku nafunkci a prosak ..... a mě lajkovi se to pořád nezdá, nemůžu si pomoct, protože dnes po ránu jsem s tím divočil a prostě mě zadek stejně nějak nebrzdí a nikdo mi to nevymluví. Z mého testování, když pojedu na neasfaltovém povrchu starou feldou a za mí mojí fabíí s údajně ukazkovejma brzdama, pojedu 30 km/h na neasfaltovém povrchu, tak to tou fabií jednoznačně neubrzdím, protože má brzdnou dráhu odhadem o 1/3 delší. Co mám dělat? Varianta č.1 neřešit, technickou mám a asi ten zadek nějak pomáhá. Varianta pokračovat v řešení dál, protože dle mého to normální není ... a třeba je jen otázkou času, kdy v zimě za takovou "mou" feldou" pojedu a neubrzdím.

Dotaz na zkušenější: Co lze naměřit na brzd.válcích?

Jen rozdíl levé oproti pravé straně nebo lze zkontrolovat trochu i účinnost. Protože pokud účinnost nepoznám, tak v mém případě je mi na nic, že rozdíl mám do 5%, když to neubrzdím ani za starou felicií.

Díky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Brzdové válce ukazují i účinnost. Ale zpravidla se vyhodnocuje pouze rozdíl mezi koly. Brzdná dráha na nespevněném povrchu je spíše oblivněna podvozkem a hlavně pneumatikami (kontakt vozu s povrchem). Co tlumiče? - ty dokáží hodně prodloužit brzdnou dráhu. Obecně auta brzdí hlavně na předek a zadní brzdy spíše jen přibržďují a drží auto ve směru. Většina lidí subjektivně nepozná, zda zadní brzdy vůbec fungují.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Brzdové válce ukazují i účinnost. Ale zpravidla se vyhodnocuje pouze rozdíl mezi koly. Brzdná dráha na nespevněném povrchu je spíše oblivněna podvozkem a hlavně pneumatikami (kontakt vozu s povrchem). Co tlumiče? - ty dokáží hodně prodloužit brzdnou dráhu. Obecně auta brzdí hlavně na předek a zadní brzdy spíše jen přibržďují a drží auto ve směru. Většina lidí subjektivně nepozná, zda zadní brzdy vůbec fungují.

Tlumiče budou mít nejlepší léta za sebou (necelých 140 tis. original) a plánuju jejich výměnu jakmile najdu trochu času ... odhaduji do 2 měsíců. Jinak dávám za pravdu, že subjektivně brždění zadních kol poznat neumím, jen vím, že do jejich bloku nedojde a zastavím o dost později než u felicie ... což je mé druhé auto. A jediný proč to řeším je obava v zimně ze sněhu, kde bych jednou nemusel za někým dobrzdit. Nicméně jsem se v práci domluvil s kolegou (má taky fabii v rozumném stavu s podobnými KM jako já a bez výměny tlumičů) a vyrazíme na srovnání .... zase nebude to nic exaktního, ale pokud zjistím, že za přibližně stejných podmínek druhá fabie zabrzdí o mnoho dříve (tím myslím prokazatelně z malé rychlosti), tak mi nic jiného nezbyde, než pokračovat v řešení .... a bohužel už to půjde do peněz. Protože pokud doopravdy tam zádrhel je, tak jediné na co se nesahalo je hlavní brzdový válec + regulátor tlaku. Dále ještě dnes večír zkusím přitvrdit regulátor tlaku, po té opravě .... zda neucitím zlepšení, protože servisák říkal, že na regulátor tlaku nešahali, že by tovární nastavení mělo být rozumně dobré.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ještě jedna věc, která může ovlivňovat brzdnou dráhu - v každém autě jinak ukazuje tachometr. Určitě je rozdíl jestli brzdíš z 22 km/h nebo z 28 km/h - na tachu klidně může být těch 30 km/h. Rozdíl také může způsobovat odlišný materiál brzdového obložení.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ještě jedna věc, která může ovlivňovat brzdnou dráhu - v každém autě jinak ukazuje tachometr. Určitě je rozdíl jestli brzdíš z 22 km/h nebo z 28 km/h - na tachu klidně může být těch 30 km/h. Rozdíl také může způsobovat odlišný materiál brzdového obložení.

Tak snad vyřešeno ... jak jsem psal, tak s kolegovou fabii jsme se vydali na test. Zjistil jsem jednoznačně, že jeho fabka umí vyvolat blok zadních kol na šotolině s tím, že bylo samozřejmě cítit, že zadní kola mají nástup o dost pomalejší. U mě toto nešlo vyvolat nikdy, takže jsem na místě začal jemně po krocích přitvrzovat zadní regulátor tlaku a hle i u mě se začal zvyšovat účinek zadních brzd a pak jsem cítil, že to má podobné chování má i jeho a samozřejně má brzdná dráha se zkracovala ... test byl ze 30 km/h zabrzdit na rovině na šotolině/písku sledování bloknutí kol + měření dráhy. Z původních 6 metrů brzdné dráhy se po přitvrzení dosáhlo 4,5 metru .... samo vše několikrát opakovaně, aby se hodnoty trochu zprůměrovali a vyloučili se náhody (měnili se i řidičové, aby se vyloučilo, že někdo neumí na brzdu šlápnout). Ještě jsem mluvil s mechanikem, co na mých brzdách se přesně měřilo na válcích .... a potvrdil, že jednak souměrnost a říkal, že i účinnost, že MB má nějaké tabuky, kde účinnost zadních brzd je dána a nastaví se regulátor. Ale prostě v mém případě jsem si nemohl pomoct a trochu jsem to přitvrdil, protože kolegova brzdila lépe.

Takže mé brzdy byla nakonec kombinace drobných nedostatků, kde každá dělala trochu, ale výsledek byl neakceptovatelný pokud se bavím o úplně původním stavu. Je jasné, že mé stávající nastavení regulátoru bude eventuelně trochu jiné než fabrické (pochybuji, že bych to mým divokým experimentem trefil), ale nastavení mi sedí. Dokonce je tu i jiné vlákno, kde se popisuje, že fabrické nastavení je poměrně dost zatlumené, ale je jasné, že spusta mechaniků by si o mém postupu myslela své a ani bych se jim nedivil :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...