Přejít na obsah

1961 – Škoda Octavia 1200 TS (999), Škoda Octavia Combi (993 C, 703 C, 704), Škoda 1202 (981)


Doporučené příspěvky

Vůz Škoda Octavia se začal vyrábět v roce 1959. Vznikl modernizací vozů Škoda 440 respektive Škoda 445 též známý pod názvem Spartak. Octavií se dohromady vyrobilo 279 724.

post-8682-0-71579800-1339503902_thumb.pn

Výrobce Škoda, s.p., Mladá Boleslav

Roky produkce 1959–1971

Místa výroby Československo

Předchůdce Škoda 440

Nástupce Škoda 1000 MB

Příbuzné vozy Škoda Felicia (1959)

Karoserie sedan, kombi

Třída střední

Historie

Po úspěšném modelu Škoda 440, který zaznamenal ohlas i v zahraničí, se vedení automobilky Škoda rozhodlo pokračovat vozidlem postaveným na jeho základu. Vznikla tak Škoda Octavia. Vůz byl na první pohled velmi podobný svému předchůdci, protože karosérie zůstala až na určité detaily, jako jsou jsou přední maska, zadní světlomety apod., prakticky nezměněna. Uvnitř se však nacházelo hned několik nových prvků.

Prvním novým prvkem je řešení přístrojové desky, která je nyní plošší a přehlednější. Druhým novým prvkem byla zcela přepracovaná přední náprava, která již nebyla odpružena příčným listovým perem, ale vinutými pružinami. To mělo za následek zlepšení jízdních vlastností a současně se zlepšila možnost seřizování geometrie nápravy. Zadní náprava zůstala víceméně původní, odpružená příčným listovým perem. Octavia měla všechna kola nezávisle zavěšená, (systém Tatra) což jí dávalo na tehdejší dobu vynikající jízdní vlastnosti.

V roce 1960 se objevuje nová karosářská varianta – kombi. Vyniká svým vnitřním prostorem a pomalu si získává srdce uživatelů.

post-8682-0-64951200-1339503896_thumb.jp

Octavia Combi

V následujícím roce prochází Škoda Octavia vzhledovou modernizací, která je nejvíce patrná na zadní části vozu. Víčko nádrže již není vystaveno na odiv a je elegantně zakapotováno dvířky, otevíranými zevnitř vozu a hlavně vůz dostává na zadní blatníky elegantní „ploutvičky“, které jsou zakončeny novými kryty světlometů ve tvaru kapky.

Kromě standardní Škody Octavia vznikají její ostřejší verze. Jsou to Škoda Octavia Super a Škoda Octavia TS (Touring Sport), které jsou charakterizovány zvýšeným výkonem svých motorů.

Vozy Škoda Octavia se staly oblíbenými nejen v zemi svého vzniku, ale i v zahraničí. Na svou dobu se jednalo o levný, spolehlivý a dobře ovladatelný vůz. Verze s karosérií typu tudor se přestala vyrábět v roce 1964 a byla nahrazena novým typem Škoda 1000 MB, vozy s karosérií kombi se ve výrobě udržely až do roku 1971, protože automobilka Škoda za ně neměla adekvátní náhradu.

Octavia a sport

post-8682-0-40513000-1339503891_thumb.jp

Octavia na I. mezinárodní automobilové rallye Moskva–Praha

Na počátku šedesátých let 20. století se vozy Škoda zúčastňují různých automobilových soutěží, včetně slavné Rally Monte Carlo. V roce 1961 se v Monaku finská posádka Keinänen–Eklund umístila na neuvěřitelném 6. místě absolutně a 1. místě ve skupině.

V roce 1962 se Rally Monte Carlo zúčastňuje již 16 Octavií s posádkami z osmi zemí. Stejně jako před rokem ve třídě jasně dominuje finský závodník Esko Keinänen a vítězí před čtveřicí vozů Alfa Romeo. V tomto roce nezústalo jen u úspěchu z Monaka. Skvělý výsledek se udál při sněhové rally ve Finsku, kde Eklund vybojoval s vozem Octavia TS čtvrté místo absolutně a úplně nejlepší výsledek přišel na finské Rally tisíce jezer, kde opět Esko Keinänen dokázal porazit všechny soupeře vyjma jednoho a celkově si dojel pro stříbro, přičemž jasně opanoval svou třídu.

Ani v roce 1963 nezůstala Octavia bez úspěchu. Do třetice se jí podařilo zvítězit ve své třídě v Monaku. Tentokrát díky norské posádce Gjölberg–Karlan jedoucí s Octavií TS.

Galerie

post-8682-0-22206200-1339503914_thumb.jp

Octavia

post-8682-0-15826600-1339503909_thumb.jp

Octavia Super

post-8682-0-05700700-1339503888_thumb.jp

Octavia Combi

post-8682-0-69582400-1339503907_thumb.jp

Felicia

Technické údaje

Motor

Zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za přední nápravou. Verze TS měla oproti ostatním verzím dva karburátory.

Verze Zdvihový objem Výkon motoru

Octavia 1 089 cm3 29,4 kW

Octavia super 1 221 cm3 33 kW

Octavia combi 1 221 cm3 33–36 klW (dle roku výroby)

Octavia TS (Touring sport) 1 221 cm3 37kW

Rozměry

4 065 × 1 600 × 1 430 mm

rozvor – 2 390 mm rozchod – 1 200/1 250 mm

nejvyšší rychlost – 115 km/h

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Škoda 1202 byl osobní nebo lehký užitkový (po sklopení zadních sedadel) automobil , který se v letech 1961–1973 vyráběl ve vrchlabském závodě AZNP Mladá Boleslav. Během této doby bylo v závodě ve Vrchlabí vyrobeno 60 141 kusů. Vůz se vyráběl i s řízením na pravé straně pro export do Velké Británie.

post-8682-0-85936900-1339504050_thumb.jp

Výrobce AZNP

Další jména "stejšna"

Roky produkce 1961–1973

Místa výroby Československo

Předchůdce Škoda 1201

Nástupce Škoda 1203

Příbuzné vozy Škoda Octavia (1959)

Karoserie 2, 3, 4-dveřový

Třída lehký užitkový automobil

Motor 1221 ccm

Převodovka 4+1

Motor

Řadový vodou chlazený čtyřválec s rozvodem OHV o objemu 1221 cm3, dosahoval výkonu 34,6 kW při otáčkách 4500 1/min.

Maximální rychlost 100 km/h, spotřeba 9,4 l/100 km. Motor měl poddimenzovanou klikovou hřídel, jež mohla prasknout. Jelikož šlo o úzkoprofilové zboží, musely se „kliky“ místo výměny opravovat. Dnes to zní neuvěřitelně, ale tyto prasklé hřídele se vyvařovaly – a úspěšně.

Karosérie

post-8682-0-89496400-1339504067_thumb.jp

Škoda 1202 používaná Sborem národní bezpečnosti v šedesátých letech

post-8682-0-66839700-1339504063_thumb.jp

Škoda 1202 jako drezína

Škoda 1202 se vyráběla v provedení STW, jako dodávkový automobil, pick-up, v pohřební verzi, jako tahač pro lehký návěs, STW pro závodní účely nebo jako železniční drezína.

Nejznámější je verze kombi neboli STW (z anglického Station Wagon [stejšn vejgn], odtud české hovorové „stejšn“). Verze STW měla dvoje dveře vpředu, jedny na pravém boku za dveřmi pro spolujezdce a jedny vzadu (vyklápěné nahoru), celkově tedy 4.

Druhou nejznámější verzí je sanitka, což byl vlastně upravený STW. Sanitka měla oproti STW několik odlišností, např. jiná skla v zadní části vozu nebo majáček se svítícím červeným křížem nad čelním sklem.

Dodávka se od STW lišila zaplechováním zadních oken a chudší výbavou interiéru nákladní části.

V pick-upu byl nákladní prostor oddělen přepážkou, nekryla jej střecha, ale mohl být zakrytý plachtou napnutou na odnímatelných obloucích. Nákladní prostor byl přístupný dvojitými zadními dvířky, která se otevírala netypicky do stran.

Pohřební vůz byl téměř shodný se sanitkou, neměl však svítící majáček s červeným křížem, měl chudší výbavu vzadu a lišil se i jinak tvarovaným zadním sklem. Neměl upravenou převodovku, normální jednička byla pro pohřební průvod příliš rychlá. Řidič to mohl řešit jen prokluzem spojky, což byla rarita. (Redukci měla až nová pohřební Š1203).

Vůz měl poddimenzované poloosy zadní hnací nápravy. Často se ustřihl klínek v náboji zadního kola nebo se poloosa rovnou ukroutila. Proto byla u modelu 1203 zesílena poloosa i kliková hřídel. Jelikož byl motor umístěn vpředu a zadní část vozu byla lehká, zadní kola často prokluzovala. S nákladem 500 kg však vůz díky pohonu zadních kol vyjel do kopce i po neposypaném náledí, což je u dnešních předních náhonů aut zcela nemyslitelné.

  • (Pamětníci vzpomínají, jak u škodovek z té doby byl motor, převodovka, přední a zadní náprava dobře a lehce přístupná, kolem bylo plno místa, opravy a demontáže byly pohodlné. Žertem se říkalo, že u těchto vozů bylo možné provádět "generální opravy v prachu silnice", což je u dnešních vozů nemožné).

Rozměry

  • délka 4485 mm
  • šířka 1700 mm
  • výška 1580 mm
  • rozvor 2685 mm
  • pohotovostní hmotnost vozu v provedení STW 1100 kg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

×
×
  • Vytvořit nový...