Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 22. leden 2016 Sdílet Vloženo 22. leden 2016 .... kleslo klidové napětí na u mě tradičních 12,3 V (což by měla být baterie nabitá na 50 % kapacity), ale podle hustoměru je nabitá na 100 %. .... Ale hovno hovno, slavnej soude, tahle baterka je skoro plná - věř hustoměru, ne pověrám ... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Wittmann Vloženo 22. leden 2016 Sdílet Vloženo 22. leden 2016 Tak jsem tady opět. Když jsem byl dneska nakoupit, tak jsem musel sledovat zda potravina obsahuje maso, zda mléko není voda, zda se na kase "nespletli " ale především zda na potravinách není špatné datum..... A tak mne napadlo to co mne nenapadlo již dříve /a možná mnoho dalších, kteří tvrdí že baterky vydrží někdy jen 2-3 roky/. Když jsem vyndal téměř vybitou baterku starou skoro 3 roky podíval jsem se na datum výroby. Kódy jsem stáhnul z Varty a tak to tu přikládám nafocené k diskuzi jak to tedy je a kdy to bylo vyrobeno a kdy prodáno. Baterku jsem koupil 28.března 2013. Měsíc a rok výroby by měl být vyražený na plusovém pólu Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Wittmann Vloženo 22. leden 2016 Sdílet Vloženo 22. leden 2016 Ale hovno hovno, slavnej soude, tahle baterka je skoro plná - věř hustoměru, ne pověrám ... a dá se právě těm hustoměrům věřit? Divil bych se, kdyby všechny ukazovaly stejně. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Karel z HK Vloženo 22. leden 2016 Sdílet Vloženo 22. leden 2016 Taky jde o teplotu elektrolytu měla by být cca 20 stupňů C. Měl jsem baterku s hustotou 100% a rozsvítila žárovku 5W ale H4 už nee. A vlez do ní. VYHODIT! Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
McMatej Vloženo 22. leden 2016 Sdílet Vloženo 22. leden 2016 a dá se právě těm hustoměrům věřit? Divil bych se, kdyby všechny ukazovaly stejně. O to mně jde, čemu věřit. Měření napětí "naprázdno" je taky pochybné. Spolehlivější by bylo, kdyby byla baterie odpojená, pak se i moje baterie chová dobře, tj. napětí neklesá. Ale dnešní auta z baterie užírají i v klidu a proto je měření naprázdno nespolehlivé. Hustoměru se nebojím věřit. Je to tak stupidní "zařízení", že to snad ani nemůže měřit špatně. Obzvlášť když máš jeden delší dobu a máš vyzkoušeno, že některé baterie naměříš hustotu OK, na jiných ne. A jestli chceš být "in", tak si pořiď refraktometr. ;-) Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
McMatej Vloženo 22. leden 2016 Sdílet Vloženo 22. leden 2016 Taky jde o teplotu elektrolytu měla by být cca 20 stupňů C. Měl jsem baterku s hustotou 100% a rozsvítila žárovku 5W ale H4 už nee. A vlez do ní. VYHODIT! Na 15 st. C se má hustota upravit o 0,01 g/cm3. A to se mně zdá zanedbatelné. Moje baterka právě že funguje normálně, jen z naměřených napětí na prázdno jsem byl nějaký zmatený, viz výše. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Wittmann Vloženo 22. leden 2016 Sdílet Vloženo 22. leden 2016 když ho máš vyzkoušený, tak to je jiná... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 22. leden 2016 Sdílet Vloženo 22. leden 2016 Je potřeba vědět, proč se napětí na vybíjený baterii snižuje - je to způsobovaný vnitřním odporem, kterej se mění podle % množství aktivních hmot na povrchu elektrod - ale ta závislost NENÍ LINEÁRNÍ. Samotná hodnota elektrochemickýho napětí na deskách akumulátoru se celou dobu nemění, jediný co se mění je právě odpor. Nejprudší změna odporu je těsně po ukončení nabíjení, kdy během několika hodin dochází k ukončení všech chemickejch přeměn charakteristickejch pro nabíjení - to je v autě oblast mezi napětím 14,5V při běžícím motoru a těma 12,3V charakteristickýma pro klidovej stav. Z něj při pomalým vybíjení ať už samovybíjením, nebo minimálním odběrem auta sice ubírá náboj, ale odpor roste mnohem pomalejším tempem - až zhruba od zbytkový kapacity 25-30% z původně plnýho náboje se odpor začne zvyšovat podle strmější křivky. Tím je způsobený, že při shodně velkým odběru proudu má stejná baterie při plným nabití menší pokles napětí, než když je vybitá - pořád platí Ohmův zákon. A právě to, že změna vnitřního odporu U OLOVĚNÝHO AKUMULÁTORU je v rozmezí přibližně 25% - 85% nabití skoro nezměřitelná (nejsme v labáku, ale v garáži nebo na parkovišti) způsobuje to, že % nabití se pouhým změřením napětí ve stavu (skoro) na prázdno nedá přesně zjistit. Daleko přesnější je zjištění pomocí hustoty elektrolytu, kde je závislost změny hustoty na % nabití skoro ideálně lineární. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Karel z HK Vloženo 23. leden 2016 Sdílet Vloženo 23. leden 2016 No jo. ALE když jsou skoro všechny baterie bez víček. A ty NO NAME co mají víčka raději NE. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 23. leden 2016 Sdílet Vloženo 23. leden 2016 Ale leda tak velký hovno skoro všechny značkový baterky bez víček - mám od konce listopadu funglovku Banner Starting Bull 62Ah a pod nálepkou má normálně víčka ... Ani jiní výrobci už zase nedávají na baterky dekly bez víček - po nějaký době, kdy to "bylo moderní nedávat na baterku víčka" výrobci přišli k rozumu a i když je schovávají pod nálepku, tak na baterky víčka dávají - už jen pro možnost kontroly bez destrukce futrálu v případě reklamace. Samozřejmě odlepení krycí nálepky je při reklamaci "přitěžující okolnost", ale víčka na baterkách (už zase) jsou ... i když jsou všecky baterky deklarovaný jako "bezúdržbový". Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
McMatej Vloženo 23. leden 2016 Sdílet Vloženo 23. leden 2016 Tak jsem ještě potrápil (otestoval) baterku. Podle hustoty nabitá na 100%, napětí "naprázdno" 12,3 V. Připojil jsem na ni žárovku, brala si 4 A, s touto záteží napětí 11,8 V. Nechal jsem jí svítit asi 3 hodiny, pak napětí 11,7 V, podle hustoty přirozeně trochu kapacity ubylo. Po tomto vybíjení jsem zkusil nastartovat. Během startování kleslo napětí na 8,5 V, ale motor bez problému nastartoval. Jsem z toho "volaký zmetěný", přeci jen startérem netočí kapacita nebo hutota elektrolitu, ale napětí. No, ale dokud to startuje, řešit to nebudu. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
psurn Vloženo 23. leden 2016 Sdílet Vloženo 23. leden 2016 Mám v autě baterii 3 roky, je to zřejmě jedna z mála bez víček (někde jsem se dopátral výrobce TRW) a mohu řící, že pokud odstavím auto na 3-5 dní, tak napětí mám kolem 12V, někdy i méně. Tento týden v těch velkých mrazech odstaveno na 5 dní a napětí 11,8 V a nastartoval jsem. Ono se to asi těžko pozná, kdy baterie skončí. Zatím jsem pouze vypozoroval, že v zimě mi to dobíjí na vyšší napětí 14,4 V než v létě, kdy to je jen do 14,2V. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 23. leden 2016 Sdílet Vloženo 23. leden 2016 Tak jsem ještě potrápil (otestoval) baterku. ... Během startování kleslo napětí na 8,5 V, ale motor bez problému nastartoval. Jsem z toho "volaký zmetěný", přeci jen startérem netočí kapacita nebo hutota elektrolitu, ale napětí. No, ale dokud to startuje, řešit to nebudu. VSKUTKU, ty to (radši) neřeš - protože ti jaxi taxi historicky uniklo, že startérem netočí ani napětí a dokonce ani kapacita nebo dokonce HUTOTA elektrolytu, ale PROUD. Jde totiž znovu o to, že jak se OLOVĚNEJ akumulátor vybíjí, řídne i jeho elektrolyt a tím se i zvyšuje jeho měrnej odpor - neboli zase se zvyšuje VNITŘNÍ ODPOR CELÝHO AKUMULÁTORU - mnou už tady několikrát zmiňovanej. Tím klesá vlastnost nazývaná STARTOVACÍ SCHOPNOST - hodnocená velikostí proudu, kterej je schopná taková baterie dodat. Samotný napětí na svorkách při tom hraje roli jen pro ŘJ, která usoudí, jestli je na baterce ještě dost vysoký napětí i pro funkci vstřiků a zapalování, nebo už ne - pak bys měl větší problém ... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
McMatej Vloženo 23. leden 2016 Sdílet Vloženo 23. leden 2016 Měl jsem za to, že platí Ohmův zákon, takže proud je přímoúměrný napětí a nepřímoúměrný odporu. Když je malé napětí, je malý proud.... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 23. leden 2016 Sdílet Vloženo 23. leden 2016 Kolikrát tady ještě budu opakovat, že napětí AKUMULÁTORU je daný elektrochemickýma konstantama a tudíž pokud se nezmění složení elektrod, je neměnný ???? Sice máš pravdu, že proud je určenej Ohmovým zákonem, ale úplně špatně si "dosazuješ" ten rozhodující odpor = "součástku", která je v cestě proudu. Ty ji nevidíš, protože se "schovává" UVNITŘ akumulátoru - a to nesilomrdně každýho ... Jeho napětí se totiž vůbec nemění, ale mění se V SOUČTU všecky odpory zařazený do obvodu - nejvíc právě "zásluhou" toho VNITŘNÍHO ODPORU akumulátoru, kterej se mění jak se stupněm nabití/vybití, ale taky s teplotou akumulátoru. Odpor startéru, spínače ani přívodů k němu se nemění (respektive jen minimálně v souladu s teplotní změnou měrnýho odporu vinutí), zatímco vnitřní odpor se postupem vybíjení mění až několik SET krát. Má proto na změnu celkovýho proudu startovacím obvodem největší vliv. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
McMatej Vloženo 23. leden 2016 Sdílet Vloženo 23. leden 2016 ... vnitřní odpor se postupem vybíjení mění až několik SET krát. Nahoře si psal "tahle baterka je skoro plná - věř hustoměru, ne pověrám..."?? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 23. leden 2016 Sdílet Vloženo 23. leden 2016 Změna hustoty se velice věrně "zobrazuje" i na vnitřním odporu elektrolytu - ber to jako fakt, je to další efekt elektrochemie. Jako další fakt můžeš vzít skutečnost (změřenou výrobcema a zkušebnama), že víc jak z 80% nabitej moderní startovací akumulátor má vnitřní odpor v řádu maximálně několika desetitisícin ohmu - což se při jeho vybití přibližně na polovinu zhruba zdesateronásobí (o 1 řád) a pokud je akučko vybitý víc jak pod 25% svojí kapacity, jeho vnitřní odpor začne stoupat hodně přibližně řečeno exponenciálně. Pořád popisuju olověnej akumulátor - jiný materiálový složení (nikl-kadmium, nikl-železo, stříbro-zinek nebo rtuť-zinek případně moderní akučka s katodama z lithia) mají ty závislosti úplně jinačí. Jestli rozumíš Ohmovu zákonu, nakresli si do série ideální zdroj napětí 12V (teoretický zaokrouhlený elektrochemický napětí 6článkovýho Pb akumulátoru), k němu do série odpor vedení (ke startéru i kostry), odpor vinutí startéru, stykovej odpor spínače (tyhle všecky 3 odpory jsou relativně stálý a mění se jen minimálně - a jejich součet je v obvyklým stavu přibližně 0,01 ohmu) - a k nim jako čtvrtej do série odpor, kterej se bude měnit podle stupně vybití (hustoty i teploty elektrolytu) v rozmezí 0,0001ohmu až 0,1 ohmu. Je to triviální úloha, která se probírá ve druháku elektrotechniky a jmenuje se "dělič napětí". A až to budeš mít nakreslený, tak si zkus spočítat proud obvodem aspoň v těch krajních hodnotách vnitřního odporu baterky - při jinak neměnným elektrochemickým napětí i minimálně proměnným odporu sériově spojenýho spínače, vedení a vinutí startéru. Myslím že ti vyjdou docela zajímavý výsledky ... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.