Přejít na obsah

Sněhové řetězy


statik_08

Doporučené příspěvky

 

Proč myslíš, že by se měl haldex jakkoliv poškodit? Řetězy jen dodají lepší trakci zadním kolům, to je dle mého názoru vše. Yeti je taky haldex a řetězy na zadní kola použit lze.

 

Máš o možném poškození haldexu nějaké přesnější informace?

 

Díky, Mirek.

Editováno: , autor: Pawouk
Necituj předchozí příspěvek!
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

 

Kdybych mohl postupovat podle manuálu, tak bych to udělal. Ale teď jsem v situaci, kdy mám na autě 225/50 R17 a potřebuju mít možnost dát řetězy. U Yetiho je v manuálu použití jak na přední, tak na všechny nápravy, a  tak i jen na zadní nápravu. Tak proč by to nemělo fungovat na Scouta?

Editováno: , autor: Pawouk
Odstraněna citace.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj Pawouku,

 

za bod 1 se omlouvám. K bodu 2 bych tě požádal, abys si přečetl celé vlákno. Co je v návodu vím a píši, ŠA jsem o vyjádření žádal taktéž. Takže oba tvoje příspěvky jsou zbytečné a nic nového k tématu nepřinášejí ;-).

 

Díky, Mirek.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No já se právě snažím zjistit, zda to někdo nezkoušel a nebo zda někdo nemá nějaké zkušenosti nad rámec manuálu a vyjádření ŠA. Vlákno jsem nezakládal, zjevně to trápí víc lidí. Já už mám řetězy objednaný, jak dorazí, tak to při nejbližší cestě na hory otestuju a dám vědět. Tedy za předpokladu, že bude sníh...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Uff - já položil jen jednoduchou otázku a taková smršť. No dovolím si to tedy trochu rozvést (omlouvám se za dlouhý příspěvek):

 

Když jedeš s OIII, máš vždy lepší trakci na přední nápravě, protože je zatížená motorem. Elektronika s tím počítá a haldex sepne až v okamžiku ztráty trakce a je sepnutý jen po tuto dobu, takže hrubým odhadem (pokud nejedeš po úplném ledě) si dovolím laicky odhadnout /odborníci opravte mě!/ , že minimálně 80% času je haldex rozepnutý. Sepne na pár sekund v zatáčce, když jedeš jak prase a na pár sekund při jízdě do kopce, na několik desetinek po najetí do kolejí s ledem. Neustále ESP vyhodnocuje, zda je výkon dozadu potřeba, neustále spíná a rozpíná, odlehčuje a zabraňuje přehřívání a rozhodně se nepřepne a nechová se jako pevné 4x4.

Když dáš dopředu řetězy, nic se neděje - místo aby na 1km byl haldex v činnosti 20 metrů, tak je v činnosti třeba jen 10.

Když má Yeti povolené řetězy na obě nápravy (podotýkám, že jen pro některé rozměry kol) zase se toho tolik neděje, protože za normálních okolností je lepší trakce pod přední nápravou a haldex dělá zase jen svoji práci.

 

Co se stane, když dáš řetězy jen dozadu? Dle mého názoru elektronika vyhodnotí, že přední kola jsou trvale "na ledě" a po celou dobu přehodí výkon dozadu. Jak se zachová ESP, které s něčím takovým nepočítá? Kolik se toho dá takto ujet, než se to haldexu přestane líbit? Nevím. Tipl bych si, že nedojedu zrovna moc daleko.

 

Prostě návod hovoří stručně a jasně. Ano dá se s tímto silničním autem jezdit na hraně nebo za hranou, ale nečekej, že Ti to někdo v tomto poradí.

Nechci se rozhodně hádat, ale až tady za půl roku, za rok nebo za dva budeš zakládat vlákno s názvem "vysypal se mi haldex" nebo "haldex hučí už po 40tis. km", tak doufám, že to vlákno Pawouk přesměruje na tyto tvé příspěvky...

Editováno: , autor: Petrik
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ahoj,

 

díky za reakci a úvahy, jen nechápu ten zbytečně útočný konec...skoro jako bys mi ten problém s haldexem přál :-(.

 

Já se samozřejmě pokusím dát ty řetězy na přední kola, když to půjde a nebude o nic drhnout. Ta zadní jsou pro případ nouze, kdyby to nešlo. Typicky bych řetězy použil při potřebě se vyprostit z nějakého uvíznutí, jinak to na 4x4 není moc potřeba. A jak už jsem psal, ten Yeti má povolené řetězy i jen a pouze na zadní nápravu (pro 225/50 R17). Tak to asi tomu haldexu zase tak moc neškodí, pokud není špatná moje úvaha, že pohon 4x4 je u Yeti a O3 velmi podobný nebo stejný.

 

Celkem logicky nic poškodit nechci a proto se na to tady ptám. Třeba se ještě někdo další ozve s věcným příspěvkem.

 

Díky, Mirek.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Petriku, myslím, že se mýlíš, Haldex 5. generace nečeká, až se začnou protáčet kola přední nápravy (ztráta trakce). Taktéž má ochranu před přetížením. Více je v článcích v příslušném tématu. Tady bych tuto debatu nadále nerad viděl. Mirku, ale nějaký důvod existuje, když to na OIII není dovoleno (když tedy pominu chybu v manuálu). Zajímala by mě odpověď od ŠA.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

OIII ma haldex 5.generace ne? Co je mi znamo, tak je to prakticky permanentni ctyrkolka, ktera aktivne rozdeluje tocivy moment. Spojka odpojuje zadni napravu pouze za specifickych podminek, kuprikladu parkovani nebo jizda vyssi rychlosti po dalnici. Za jinych okolnosti jde na zadni napravu stale nejaky moment. V pripade jizdy s privesem je dokonce vetsi moment prenasen na zadni na kola trvale.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak je to s životnotí haldexu netuším, ale docela by mě zajímal, co se stane s jízdními vlasnostmi, pokud se nasazením ředězů z typické předokolky udělá zadokol. Yeti je v tomto ohledu přici jen poněkud jiné auto. Neříkám, že to je špatně, jen by mě to zajímalo...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Yeti (po FL) i OIII mají úplně stejný systém Haldex 5.gen, takže co vydrží mezinápravová spojka u Yetiho vydrží i u Scouta.... v ostatních parametrech (a poporučeních od ŠA) se to ale může lišit...  přecejenom OIII je postavená na MQB... Yeti ne.... 

 

Jak píše Pawouk, dej sem odpověd od ŠA, pokud jsi dotaz položil jasně, typu:  "Proč nemohu dát řetězy jen na zadní nápravu", tak by nás zajímalo jejich vyjádření....

Editováno: , autor: Napalm
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No už jsem do tohoto vlákna nechtěl psát, když si to Pawouk nepřeje, ale nedá mi to:

 

 

XJOHNYX: Omlouvám se, vyjádřil jsem se příliš zjednodušeně. V běžném provozu jsou dozadu přenášena cca 4% výkonu a při zatížení "naplno" 95%. Principiálně je z mého pohledu jedno jestli se bavíme o fyzickém rozpojení (ke kterému samozřejmě nedochází) nebo o přenosu zbytkového hydraulického výkonu vs. plné zatížení haldexu. Jak dlouho vydrží haldex své plné zatížení? To není ani v jeho vlákně a ptám se na to od začátku. Kdy ho odpálí tepelná pojistka? Co všechno se začne přehřívat a za jak dlouho? Jakou to má vliv na životnost komponent, když je haldex v plném chodu víc jak X minut - no na svém autě to zkoušet nebudu a proto mi přijde nerozumné dát řetězy jen dozadu...

 

Napalm: Stejný systém Haldex 5 nebo stejnou spojku Haldex 5? Opravdu jsou zcela identické? Pak by teoreticky jediným důvodem zákazu mohlo být nevyzpytatelné chování ESP a jiné nastavení podmínek pro přenos výkonu. Pochybuji, že se ŠA k tomuto zákazníkovi vyjádří, ale já jsem od přírody pesimista...

 

Pawouk: Omlouvám se, vím že je to vlákno o řetězích, ale nedalo mi to. Elektronika se snaží odhadnout dopředu, že ke ztrátě trakce dojde a reaguje rychleji než 4, ale pořád je to o tom, že usoudí prokluz předních kol. Využívat haldex až na úroveň sepnutí tepelné pojistky někde vysoko v kopcích může být nejen o haldex, ale i o život.

 

A už končím, než dostanu ban. :kol-74:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tento dotaz jsem poslal do ŠA ve čtvrtek přes dealera:

 

Prosím o vyjádření k možnosti využití sněhových řetězů na standardně dodávaných (jediná možnost rozměru) kolech Nivalis 7Jx17" pro Octavii Scout. Kola mají zimní pneu s rozměrem 225/50 R17 a dle návodu není použití řetězů možné. Jsem dost zklamán zjištěním, že u takto zaměřeného modelu není patrně možné řetězy na kola nasadit. Rád bych se zeptal na důvody a také na to, zda by nebylo aspoň možné použít řetězy s menšími články buď na přední nebo zadní kola. Např. Pewag Servo Sport RSS 75 jsou určeny pro auta s menším prostorem v podběhu a mají články o velikosti. 7 mm.

 

V pátek mi volal, že ŠA tyto řetězy nikdy netestovala a tedy se nevyjádří. K ostatním věcem jsem oficiální odpověď nedostal. Zkusil jsem jim to tam poslal ještě jednou přes FB a uvídím.

 

Lehkým "ošaháváním" auta jsem zjistil, že vzadu je možná méně místa mezi kolem a podběhem než vpředu. Každopádně dám vědět jak to otestuju.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zdravím,

obdobně jsem se také dotazoval ve spojitosti s koly 225/45/R17. Odpověď zněla, že je závazná ta tabulka v návodu k obsluze a že oni ručí za řetězy, které prodávají jako originální příslušenství. A tak to mají i homologované. Jakékoli jiné rozměry kol, nebo jiné řetězy od různých výrobců (aftermarket) je nezajímají. Takže jsem také zakoupil 7 mm řetězy a vydal jsem se metodou pokus / omyl. Pochybuji, že dostaneš jinou odpověď. Pro ně je samozřejmě snazší odvolat se na tabulku, případně na sady řetězů, které dodávají než hledat individuální technické řešení.

 

Pokud máš i v techničáku uveden jen tento povolený rozměr kol, trochu bych to vyhrotil, protože tohle by byl šlendrián na jejich straně.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V techničáku je uvedeno více možných rozměrů kol, scan je myslím někde ve vlákně na Scouta. Ale koupit Scouta lze jen a pouze s jedním rozměrem kol, na který řetězy nejde nasadit. Záměrně jsem neobjednal L&K, protože jsem nechtěl 18" kola, a neuvědomil jsem si, že se Scoutem je to trochu z bláta do louže...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dneska mi dorazily řetězy Pewag Servo Sport RSS 75 a tak jsem po práci vyrazil využít ranní sněhové nadílky. Našel jsem cestu v lese, kde ještě nestihl sníh roztát a nasadil řetězy na přední kola.

 

Ujel jsem s tím asi 100 m, pomalu a s otevřenými okny. Neslyšel jsem žádné tření o podběhy, řetězy byly ok. Jedině při plném rejdu je slyšet mírné tření řetězů, ale bez dopadu na podběh. Musím ještě řetězy vyladit, aby se lépe napínaly. V základním nastavení jsou trochu delší a napínací mechanismu už je nadoraz, ale ještě by to bylo potřeba dotáhnout. To by mělo být snadný, stačí dle návodu zaháknout řetízky o pár ok dál.

 

Takže za mě se tyhle řetězy dají na Scouta použít na přední kola. Zadní jsem nezkoušel, nebylo třeba.

 

post-548-0-24533600-1422390278_thumb.jpg

 

post-548-0-84711700-1422390301_thumb.jpg

 

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zdravím,

tak jsem se konečně dostal k nácviku nasazení řetězů Pewag Servo Sport RSS 73 na 17" disky Denom. Připojuji fotografii, jak to vypadají 7 mm řetězy na těchto discích. (nejsou vystředěny jízdou)

post-28193-0-98618000-1423469410_thumb.j

Editováno: , autor: statik_08
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 8 měsíců později...

Ahoj,

mam OII RS CR, pred mesicem jsem zakoupil kola na zimu v krasnem rozmeru 225x45xR17. Bohuzel ted zjistuji, ze koupit zimni retezy nemusi byt az tak levna zalezitost ... :o(  

oba konfiguratory Thule i Pewag mne zkazily radost z kol. Retezy jsem za 10let pouzil snad 1x. Nechce se mne investovat do retezu 6tis.

Nemate zkusenosti s levnejsimi variantami. Myslim ze cena do 2tis by byla ok, kterou bych ze ne chtel dat.  

Diky za rady!

Editováno: , autor: -=Ales=-
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...