Přejít na obsah

Denní světla - předělávka z 2008 na 2009<


apendix2

Doporučené příspěvky

Konečně jsem se dokopal a provedl úpravu originálních mlhovek (2008 nemá v mlhovkách denní světla) na originální z ročníku 2009 a výše. Originální Hella světla jsem koupil u AutodilyPlus.cz, prodejce byl naprosto excelentní. Jak přístupem, tak i cenou. U koupě jsem zadal VIN a ještě mě upozornil, že tato světla nejsou na můj model. Tomu říkám péče o zákazníka. Součástky na celý přepínač jsem nakoupil v GM Electronic. Jelikož jsem nechtěl ničit původní svazek, koupil jsem i konektroy a utvořil si jakýsi "mezikus". Neuměl jsem ovšem sehnat samce (na žárovce H8) i samici (ve svazku). Musel jsem tedy koupit u usporneosvetleni.eu "eliminátor hlášky prasklé žárovky", který obsahoval tyto konektory + bonus výkonový odpor, který ovšem nebyl potřeba. Ještě bylo třeba konektor na žárovku denního světla, tu jsem zakoupil u prondo.cz a piny do konektoru se dají sehnat v každém servise. Těsnění do konektoru koupeno u konektor-brno.cz.

 

Postup:

Popíšu montáž pouze pro levé světlo.

 

Demontáž původní mlhovky se provede vycvaknutím mřížky vlevo od světla (viz návod k použití - výměna žárovky) a zatlačením na zámek z vnitřní strany nárazníku. Jde to lehce, jen je třeba to nahmatat.

Na konektor jsou připojeny 2 vodiče. Hnědý (-) a bíložlutý (+)

 

Začal jsem tedy výrobou "mezikusu":

 

Z eliminátoru jsem vypreparoval odpor ucvaknutím a zůstaly mi dva fousy. Jeden samec H8 a druhý samice H8.

 

Samec H8 (pasuje do patice ze svazku):

+ přivedeme na společný kontakt relé (COM)

- necháme bokem, bude společné pro všechny prvky - záporný potenciál (kostra)

 

Samice H8 (pasuje do žárovky):

+ přivedeme na spínací kontakt relé (NO)

- necháme bokem

 

Samice 2 pólové svorkovnice pro denní světla:

nejprve je třeba ji vyrobit. Použil jsem vodiče průřezu 0,5mm, na ně dal těsnění a pak je napájel na PINy. Poté stačí vložit do konektoru, až zacvaknou, zatlačit těsnění a je to.

+ přivedeme na rozpínací kontakt relé (NC)

 

Ovládání relé:

Ovládání probíhá ze dvou stran. Relé je nízkoodběrové, proto může být kladný pól cívky napojen na obrysovku přímo (svorka 10 na patici hlavních světel), aniž by BCM jednotka hlásila nějakou anomálii. Záporný je připojen přes MOS-FET tranzistor k zápornému potenciálu (kostře)

MOS-FET BUZ11 je ovládán signálem T15 (zapnutý klíč v zapalování) - tady jsem si nebyl moc jistý, jak velký může být odběr, proto jsem použil MOS-FET, který má odběr nulový, protože spíná pouze přiložením napětí, nikoliv proudem. Přívod pro gate MOS-FETu ->MUSÍ<- být "zamínusován" přes odpor 4k7!!!!

 

Zapojení MOS-FET:

GATE - Svorka 4 na svorkovnici T14d (připojovací svorkovnice světel)

SOURCE - záporný pól cívky relé

DRAIN - společný záporný potenciál (kostra)

GATE a DRAIN spojit přes odpor 4k7!!!

 

Vše stačilo napájet, seskládat do malého prostou a zadělat do smršťovací bužírky s lepidlem.

 

Připojení ke konektoru světel jsem musel bohužel vyřešit napájením na popsané vodiče, protikus 14pólové svorkovnice se mi nepodařilo sehnat.

 

Popis funkce:

Potřeba denních světel je tehdy když je v maxidotu nastaveno denní svícení a:

- je ovladač světel v poloze AUTO a je dostatečné světlo

- je ovladač světel v poloze vypnutých světel

Obrysovky jsou zapnuté pouze tehdy když:

- je ovladač světel v AUTO a senzor zapne světla

- je ovladač světel v poloze obrysových světel

- je ovladač světel v poloze potkávacích světel

 

Pokud je potřeba denních světel, je tranzistor sepnutý, ale relé vypnuto (kontakty vedou do denních světel).

Pokud je zapnuté zapalování a zároveň se zapnou i obrysovky (vždy když jsou zaplé obrysovky, denní světla svítit nesměji), tak jakýkoliv signál, který přijde od BCM do mlhovek je přes relé puštěn také do mlhovek. Jedná se o případy corneringu, popřípadě předních mlhových světel. Nikdy jindy při zapnutých světlech a zapalování mlhovky svítit nepotřebují.

U funkce Coming home a Leaving home je sice napájeno relé, ale tranzistor zůstává uzavřen a relé je tedy přepnuto do denních světel. Bez tranzistoru by docházelo k bzučení relé, protože funkce CH a LH obrysovku zhasíná plynule a to se relátku nelíbilo.

 

Podmínkou fungování je ještě nastavení pár drobností přes VAG v BCM

Jednotka 09 - central electric

Byte 18 - 1C Lighting: Skoda Superb Limousine/Sedan (3T4/SK461) with separate DRLs 

Byte 17 - bit 3 Coming-Home (CH) via Fog-Lights active TRUE

Byte 17 - bit 5 Coming-Home (CH) active TRUE

Byte 17 - bit 6 Leaving-Home (LH) active TRUE

Byte 15 - bit 6 Daytime Running Light (DRL) via Separate Light active FALSE

Byte 14 - bit 1 Daytime Running Lights (DRL) via Fog Lights active TRUE

Byte 14 - bit 7 Cornering Lights via Front Fog Lights active TRUE

Byte 11 - bit 2 Permanent Running Light (PRL) via Low Beam active FALSE

 

To by snad mělo být vše. Schéma zapojení dole.

 

Seznam součástek + odkazy

 

Světla:
Levé 3T0941701A 499,-
Pravé 3T0941702A 499,-
 
Konektory denní:
- těsnící gumky 0,6/ks
- protikus k patici denního 7j0 973 722  232,-
- piny do konektoru 50,-
autoservis Škoda
 
Konektory H8:
- konektor samec a samice + odpory (dát pryč) 2x 142,-
 
Přepínač 2x:
- relé 12V/5A 24,-
- tranzistor MOS-FET BUZ11 25,-
- odpor 4k7 1,70

 

post-97173-0-20590900-1461831138_thumb.j

post-97173-0-88058300-1461830791_thumb.j

post-97173-0-88847100-1461830804_thumb.j

post-97173-0-07682600-1461830921_thumb.j

Editováno: , autor: apendix2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Rolbař: Kontrola žárovek zůstala funkční (pouze u vadné žárovky tě upozorní na mlhovku) a v maxidotu položka Denní svícení také funguje tak jak má. Tohle byly moje podmínky pro předělávku. Zachovat vše funkční.

 

Ano, druhá možnost je protáhnout 2 dráty k BCM a doplnit konektor - vím i konkrétní piny. Jen tohle jsem měl jednodušší. Rozebírat konektor od BCM mi přišlo docela divoké, když jsem ho spatřil.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 týdny později...

Ferdo, díky za upřesnění. Rád bych tě navštívil a využil tvých služeb. Prosím o SZ, napsal bych ti požadavky, zda to vůbec jde udělat. Pokud ano, domluvili bychom se. Jsem z druhé části světa a nechci jet přes celou republiku, abych se dozvěděl, že to nejde... Díky za pochopení :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...