Lanovod - viditelně visí - Podvozek - ŠKODA Forum - SKODAHOME.cz Přejít na obsah

Lanovod - viditelně visí


hans88

Doporučené příspěvky

Ahoj,

visml jsem si na Spacebacku teto "hadice" vdouci k zadnim kolum, muzete mi, prosim, rict, k cemu slouzi? Pripada mi totiz, ze neni videt na kazdem Rapidu. Nesouvisi treba s kotoucovymi brzdami na zadnich kolech?

Puvodne jsem po jejim vyznamu zacal patrat pote, co jsem si ji vsiml na nasem aute a mel jsem podezreni, ze visi nejak povazlive nizko, tak jsem zacal koukat po ostatnich Rapidech - jelikoz je to pozorovatelne i u dalsich vozu, tak je asi vse spravne, ale jen by me zajimalo k cemu tedy slouzi...

 

Na prilozene fotce je oznacena cervenou sipkou.

 

Jeste doplneni: foto je z pohledu na leve zadni kolo

 

Diky!

post-95450-0-65796300-1439405076_thumb.j

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám to taky tak. U zadní kotoučové brzy je to znatelnější a hadice jsou silnější. Je to zaháknutý jen na drátku a už se mi stalo, že obě hadice byly vyháknutý. Výš to dát nejde jen tak jednoduše, ten drát se nadá víc přihnout a asi by praskl. V servisu s tím nic neudělali, je to normální :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 roky později...
  • o 10 měsíců později...

Taky děkuji. Já si toho všiml skoro hned při koupi vozu,ale říkal jsem si že to asi tak má být když je to fungl nové. Dnes to ale zahlédl kolega v práci a říkal že takhle dole by to být nemělo, tak mě to trochu vylekalo.

 

Že to je jakýsi lanovod by mě nenapadlo, ja jsem spíš ajťák než profík na auta ?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 let později...

Tady i na FB se řešil ten viditelný lanovod ruční brzdy. Řešením je odvrátit tak akorát pohled 🫣. Zkusil jsem si nejprv pohrát s kusem papundeklu a vyrobil si maketu krytu této části podvozku. Když se mi to jakž takž zdálo. Sáhl jsem v garáži na regál pro tuhou cca 4mm tlustou tuhou pryž (konkrétně zástěrky pro Tatru), zalamovací nůž, vteřinové lepidlo, nějaký ten spojovací materiál a dal se do díla. Než jsem to poslepoval, vyfotil jsem zkolma s měřítkem jednotlivé šablony, kdyby se někdo chtěl taky pokusit. Foto po instalaci jsem dělal detailní zespoda. Z běžného pohledu to plní účel perfektně, lanovod už tam nečučí 🙂. Snad vše bude držet bez nějakého klepání nebo kroucení, musim to nyní otestovat jízdou ve všemožných rychlostech, snad si nevykoleduju nějakou pokutu. Taky jedu za pár týdnů na STK, jestli si toho všimnou 😄.

20240701_150402.jpg

20240701_150320.jpg

20240701_113115.jpg

20240701_112717.jpg

20240630_101541.jpg

20240630_101528.jpg

20240630_101520.jpg

Editováno: , autor: tom01
Doplněno foto původního řešení lanovodu z výroby
  • Líbí se mi 2
  • Pozitivní 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...

Po nějakém čase jsem se rozhodl poupravit zadní ukotvení tohoto krytu. Původní řešení nebylo úplně šťastně řešeno, protože kryt byl chycen šroubem k nehybné části podvozku a zespoda byl nosem nasunut do té drátěné klipsny pro lanovod a ta je už na pohyblivé nápravě a to samozřejmě není dobré. Zásadní problémy s tím nebyly, ale při plném propružení nápravy nebo naopak vyvěšení kola do vzduchu by to asi nebylo ono.

 

Rozhodl jsem se tak nějak vlastními silami, materiálem a s nářadím co doma mám to udělat lépe. Myšlenkou bylo udělat nějaký kovový držák, který bude držet za šroub v otvoru nehybné části nápravy. Jako při jiných podobných improvizacích jsem začal s kusem kartonu a začal hledat optimální tvar. Na fotce níže je prcovní šablonka s prokresleným oválem v nápravě pro šroub. Výsledný tvar plechu byl dále poupraven posunutím té rovné části o 1cm bokem (mohu případně zkusit v měřítku překreslit a v měřítku naskenovat).

image.thumb.jpeg.dabbacc1f60293dcbe8d0a86a8b0d9c1.jpeg

 

Našel jsem kus zinkovaného plechu tl. 1,0mm a dle šablonky vystřihal nůžkami na plech a pilníkem dopiloval požadovaný tvar. Na obě strany je šablona stejná. Při následném ohýbání je už potřeba dát pozor. Pro každou stranu je ohyb opačný. Když jsem to měl nahrubo vystřihané a naohýbané, provedl jsem zkušební montáž krytů s úschyty a zajímalo mě, zda při zdvihnutí auta do vzduchu nebude lanovod nebo cokoli jiného z podvozku kolidovat s tímto řešením. V mých "garážových" podmínkách jsem nasadil tažné zařízení, panenkou heverem zvedl záď a zkontroloval úchyty se zjištěním, že je to OK 🙂. Možná snad by bylo vhodnější použít o něco tlustší plech (1,5 či 2,0mm), ale i ten 1,0mm je tuhý myslím dost. Nějaké plandání určitě nehrozí.

image.thumb.jpeg.e4514151ffa8aa27c99b866ac58c3786.jpeg image.thumb.jpeg.a058071fe7dcaa8d2701083818d7c458.jpeg image.thumb.jpeg.e7bb08d2e0594071570fec2178e40c26.jpeg image.thumb.jpeg.3fedb75140fd2fdaab5ee9e2d010c4a5.jpeg

 

Takže jsem doladil konečný tvar úchytů, oborousil, očistil a stříkl černou barvou. Podvozek v těchto místech očistil a zafoukl voskem na dutiny. Nechal vše do druhého dne uschnout.

image.thumb.jpeg.d8554601c4fc59bad0d484120a9f2267.jpeg image.thumb.jpeg.10635033118ffabc72046ea2718c4805.jpeg image.thumb.jpeg.6968c5e19dbe771ad1a770c8fd294ecd.jpeg

 

Pak zbývala už jen finální montáž 😊

image.thumb.jpeg.53fe3ed8c6437b1a9364e4dc6602a5f5.jpeg image.thumb.jpeg.ed5d74f54aab0df74caa371f7a36c7f9.jpeg image.thumb.jpeg.da8d78d329c5041ffd9b2e4f0546f2ce.jpeg image.thumb.jpeg.ae1344a07de91db3f5c777bd401a4bc2.jpeg image.thumb.jpeg.caadaaeeb3055c762ccd81ad9cc5ec51.jpeg

 

No, celé to provedení je asi maximem, co v domácích kutilských podmínkách lze vyimprovizovat. S pomocí 3D tisku nebo nějaké profesionálnější nástrojářské a materiálové základny by se asi podařilo dosáhnout profesionálnějšího výsledku. Já jsem takto spokojený. Jde přeci jen o podvozek, kde se až na takové detaily hrát myslím nemusí. česem uvidím, jak se to bude chovat. Zda bude vše pevně držet, nebude se pod tím držet špína atd. Kdyby mě to z nějakého důvodu štvalo (což bych tedy nechtěl), tak každý kryt držní na 2 šroubech a vše jde snadno vrátit do původního stavu.

 

EDIT: Ještě doplním, že ještě plánuji místo té vrchní mosazné matice + podložky osadím černou plastovou matici s nákružkem, aby tam tak "nesvítila". Šrouby a matky jsou M8 (velikost klíče 13).

Editováno: , autor: tom01
  • Líbí se mi 3
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...