Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

"Za inflaci je zodpovědná Česká národní banka, guvernér by neměl házet vinu na vládu", řekl ve středu 3.5.2023 premiér Petr Fiala (ODS) v CNN Prima News. Zpochybnil tak slova guvernéra ČNB Aleše Michla o proinflačním působení deficitů státního rozpočtu. To jako že  neustále se zvyšující  deficit působí protiinflačně pane premiére? Nejsem ekonom a netuším nakolik že ČNB má v inflaci tzv. prsty, ale tohle vyjádření premiéra na mne působí jako brekot malého kluka nad rozbitým sousedovým oknem  a poukazování, že on ne, on ho nerozbil, to ten kluk od vedle. Pokud si vzpomínám na dětství, tak takovéhle svalovače a ufňukánky co oni nikdy nic,  tak ty jsme do party moc nebrali....

 

Po cca ani ne týden starém obvinění taktéž od premiéra, že  procentní čísla nárustů cen energií od Eurostatu nesedí, nebo že mají špatnou metodiku výpočtu, nebo mají nerelevantní podklady od Českého statistického úřadu, je to jen další hledání jiného viníka, našeho domácího neutěšeného vývoje.  I kdyby ty čísla opravdu neseděly, tak co to změní ? Budeme podle nových čísel nakonec nejlepší v regionu Evropy? To určitě ne. A co takový Green deal pane premiére a vše ohledně energií co je na to nabaleno, to nic, to se vůbec nepodepisuje na inflaci, nebo to se nesmí počítat? 

To že si budu muset utáhnout opasek, tak s tím se dokáži smířit, ale s našim politickým vedením  a vedením EU, co nemají  rovná záda, tak to se jen tak nesmířím......

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

   Pozor, za chvíli se objeví jedno zwíře a řekne nám, že jsme "out".    :-)

 

   Podle mého názoru má ČNB sama velké máslo na hlavě. Hlavním posláním ČNB, dle našich zákonů, je péče o cenovou stabilitu, a ceny jsou stabilní, když je inflace nulová. Dalšími úkoly ČNB jsou dohled a kontrola nad finančním systémem, a dále vydávání bankovek a mincí. 

   Jenže v ČNB si to už dávno nějak popletli, a myslí si, že jejich hlavním úkolem je podporovat ekonomiku, a tedy velké podniky. Uvažují tak, že podpora podniků -> bohaté podniky -> bohatí zaměstanci -> blahobyt .... takže třeba před pár lety několik let uměle oslabovali korunu, čímž (možná) pomohli exportujícím podnikům, ale zcela jistě tehdy okradli všechny občany (bylo drahé všechno zboží z dovozu) a podporovali tak inflaci. Nyní, kdy by další růst úrokových sazeb zadusil inflaci, ale zadusil by i podniky, tak ČNB drží sazby nízko, a tím znovu podporují inflaci, resp. s ní málo bojují.  

   Dalo by se říct, že ČNB se chová aktivisticky, a ne podle zákona. Taková je už dnešní doba. Těžko říct, co je správné, a pro koho. 

 

   Velkým viníkem současné inflace jsou naše vlády, ta minulá (nalila mezi lidi spoustu peněz za nicnedělání), a i ta současná (dopustila brutálně drahé energie, které jsou jedním z hlavních motorů inflace u nás), a nic nedělá se zadlužováním státu.

 

   Takže viníky vysoké inflace u nás jsou: vnější vlivy, vláda, a aktivistické chování ČNB.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Žádné zwíře se 4 páry nohou se neobjeví, jsme v lampárně. Na jednu stranu tím tohle téma bylo odsunuto tzv. "mimo třídu větší  pozornosti", na druhou stranu zde kterýkoliv přispivatel nemusí v každém druhém slově psát "elektromobilita" aby byl "in" v tématu. No  a mnozí  v elektromobilitě zcela nepolíbení třeba tou tzv. rozšířenější diskusí pochopí, že téma elektromobility  není jen a jen o elektroautech, bateriích, el. energii,  lithiu a záchraně lidstva před nedostatkem kyslíku a spalujícím slunci.....

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 12 hodinami, DušanV napsal:

"Za inflaci je zodpovědná Česká národní banka, guvernér by neměl házet vinu na vládu", řekl ve středu 3.5.2023 premiér Petr Fiala (ODS) v CNN Prima News. Zpochybnil tak slova guvernéra ČNB Aleše Michla o proinflačním působení deficitů státního rozpočtu. To jako že  neustále se zvyšující  deficit působí protiinflačně pane premiére? Nejsem ekonom a netuším nakolik že ČNB má v inflaci tzv. prsty, ale tohle vyjádření premiéra na mne působí jako brekot malého kluka nad rozbitým sousedovým oknem  a poukazování, že on ne, on ho nerozbil, to ten kluk od vedle. Pokud si vzpomínám na dětství, tak takovéhle svalovače a ufňukánky co oni nikdy nic,  tak ty jsme do party moc nebrali....

Existuje inflace poptávková, způsobená přebytkem peněz o oběhu ve vztahu k objemu zboží a služeb.

To je ta, kterou může ČNB ovlivnit (v USA FED, který postupuje obdobně).

Z inflace je současnou vládou mj. obviňován i Babiš.

Ne zcela právem, protože zvýšení objemu peněz v oběhu takřka přesně kopíroval nárůst objemu vkladů na účtech soukromníků i firem.

A pak existuje i inflace nákladová, která je u nás dominantní a dovezená ze zahraničí.

Jsou to ty šílené ceny energií, ale i lithia (třeba i + 500% za rok - takže těžko pak zlevňovat elektromobily), ale i hliníku, železa, obilí a dalších komodit.

S touhle inflací ČNB nic neudělá.

To by musela udělat vláda.

Ta se zmohla jen na to, že pozdě a vysoko zastropovala ceny s tím, že distributorům a překupníkům energií doplatí rozdíl.

Takže to sice nemusíme zaplatit přímo, ale platíme to z daní cestou státního rozpočtu.

To není řešení ale ptákovina.

Musela by to řešit tak jako to řešily vlády jiných zemí EU.

Třeba německá opatření jsou na více než 6 stránkách A4.

Nekupovat námi vyrobenou elektřinu na lipské burze, odstoupit od systému emisních povolenek atd. atd.

Aspoň co se ČR týče.

Jenže Fiala má Babiše, Putina (jenže ceny energií začaly díky grýndýlu šplhat do nebe už rok před zahájením války na Ukrajině) a teď i ČNB,  na které se může vymlouvat a tak se na ně vymlouvá.

Editováno: , autor: Tonda-B
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

... a také s výrazným rozšířením elektroaut (pokud k tomu dojde), budou určitě adekvátně reagovat pojišťovny s výší pojištěním těchto aut, protože jakékoli poškození bude většinou znamenat totálku a vyplácet miliony se jim asi určitě chtít nebude

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tady v článku je k tomu požáru elektromobilního Jaguaru trochu více podrobností. Co se děje ohledně jednoho požáru elektromobilu a kolik lidí a techniky je k tomu zásahu potřeba  je až neskutečné, třeba i to, že  kromě měření koncentrace škodlivin v ovzduší, uzavírky přilehlých ulic, se odebírali i vzorky hasební vody pro další zkoumání.  Co tak třeba příště  uzavřít i kanalizaci, nebo rovnou dekontaminovat místně příslušnou odpadní čističku vod? To by byly náklady na likvidaci!

Příslušný článek má nadpis "Zakázat elektromobily v podzemních garážích? Případ z noční Prahy říká ano!", no a já říkám, že v konečném důsledku (kromě pár výjímek) k tomuto stejně  nedojde. Proč? No protože by se musela za pár let, až budou převládat elektromobily (pořád doufám, že se to nakonec nepodaří) vlastně omezovat, kompletně předělávat, nebo dokonce rušit  podzemní garážová stání v obchodních a nákupních prostorách, bytových domech a komplexech, komerční podzemní garážová stání atd. Ten lobbing majitelů takových garáží, stavebních firem, developerů aj. je obrovský, to se raději odpovídajícně upraví příslušné normy. U těch pár % u aut na LPG/CNG se to zkouslo, ale u elektromobilů, kterých má být dle zelených  vizí za pár  let majoritní podíl, tak to nevím, nevím......

 

PS: Už si ani nevzpomínám, že by někde bylo v poslední době psáno, že začalo samo o sobě v podzemních garážích hořet auto na benzín/naftu, i když určitě někdy ano. Za to případy samovolného zahoření elektromobilů, elektrokol, elektrokoloběžek začínají přibývat jak na běžícím pásu. Nakonec před pár lety jsem byl osobně přímým svědkem zahoření baterie v nabíjeném mobilu, prostě jen tak samo o sobě......

 

https://www.auto.cz/zakazat-elektromobily-v-podzemnich-garazich-pripad-z-nocni-prahy-rika-ano-148589?utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Šéf Stellantisu Carlos Tavares dostal strach ze syntetických paliv. Ani se mu nedivím, když se Stellantis zavázal do budoucna jen a jen pro elektromobilitu. Doslovně říká: 

 

„Co se stane, když někdo přijde s průlomovým objevem a řekne, že jsme našli způsob, jak ohromně snížit výrobní náklady na e-paliva, a ta jsou teď  bez daně na podobném hřišti? (jako elektromobily) ptá se Tavares. „To je velký problém toho, co děláme. Na realizaci současné strategie potřebujete 20 let. Jaká je pravděpodobnost, že během dvaceti let nikdo nepřijde s průlomovým objevem, a neřekne: „Vynalezl jsem něco, co je pro společnost mnohem levnější, pro planetu mnohem lepší a mnohem snadněji proveditelné?“

"Nemám problém s tím, abychom se naplno pustili do elektromobilů a ukázali světu, že jsme jejich nejlepším výrobcem. Hrajeme tuto hru na plný výkon v rámci předpisů, které nám byly dány. Pak je na místě otázka: je tento regulační rámec pro společnost to nejlepší? Je to to nejlepší pro planetu? O tom by se dala napsat kniha,“ říká.

Hovořil také o roli evropských politiků: „Je to legrační, protože z politického hlediska, co říkají? Okamžitě začnou tvrdit: „No, to je palivo pro bohaté.“ A to je velmi atraktivní komunikace, protože když prohlásíte, že je pro bohaté, tak všichni řeknou: „No dobře, to nás nezajímá, to je jen pro bohaté.“ Co když dojde k průlomu? Co budeme dělat s gigatovárnami? Co uděláme s veškerou transformací, kterou jsme jako průmysl prováděli, kdo to zaplatí? A když [politici] uvidí toto riziko, začnou říkat: „No, my jsme tu technologii nezavedli.“ Cože? Co to říkáte? Vidíte, jaké se tu rýsují právní záležitosti? To je otázka, kterou byste měli vznášet.“

 

 „Mám obavy o společnost, mám obavy o Evropu, mám obavy o západní svět. Pokud chcete vsadit na to, že vše bude příštích 20 let stabilní, uzavíráte velkou sázku. Skutečně nic neohrozí implementaci strategie, která potřebuje 20 let stabilních podmínek?“, ptá se.

 

Skoro se až chce říci, že Tavares by nejraději zakázal jakoukoliv další možnost použití  syntetických paliv, aby se nedej bože ukázalo, že je v budoucnu dokážeme vyrábět levně a celý ten vložený balík peněz a prostředků do elektromobility by přišel vniveč.  Hovoří o ohrožení západního světa, ale z jeho příspěvku je celkem jasné, že má na mysli hlavně ohrožení své společnosti Stellantis. Na druhou stranu, co když opravdu někdo v blízké budoucnosti přijde na to, jak levně vyrábět syntetická paliva? To pak všichni ti zelení politici aj. udělají vše proto, aby i toto zpochybnili, aby veřejně nepřiznali, že plánovat něco tak restriktivního na cca desítky let dopředu je totální nesmysl?

 

https://www.autorevue.cz/sef-koncernu-stellantis-varuje-pred-vyjimkami-pro-e-palivo-mohou-vnest-chaos-do-nastupu-elektromobility?utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 hodinami, DušanV napsal:

Šéf Stellantisu Carlos Tavares dostal strach ze syntetických paliv. Ani se mu nedivím, když se Stellantis zavázal do budoucna jen a jen pro elektromobilitu.

Vidím, že Tavares je pěkný šmejd.

To se pořád tvářil jako přítel motoristů a že se mu nelíbí regulace a najednou by chtěl, aby se všchno kromě elektromobilů zakázalo.

Fuj.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já se těším na výsledek závodu ke dnu, který odstartoval Musk a na který ostatní výrobci elektromobilů musí reagovat.

Zlevnila Škodovka - i když jen v zahraničí, zlevňuje Ford a budou se muset přidat další.

A když si představím, že někdo kupoval třeba něco nového elektrického za milion a teď to bude stát nové třeba je 900 tisíc,

tak přišel o 100 tisíc, které se mu už nikdy nevrátí.

A nedej bože, že by někdo vyráběl levnější a lehčí baterie s vyšší hustotou uložené energie.

To je hned na cestě další prodělek pro toho, kdo si stávající elektromobil koupil.

Koupit si za současné ceny elektromobil může jen ekonomický sebevrah.

Zatím potřebuji 20 kilo baterek na stejné množství energie, které je v litru benzínu.

Ten váží necelé 3/4 kila.

V malém autě váží 40 l benzínu 30 kg a nádrž řekněme něco mezi 5 a 10 kily.

Na takové množství energie ovšem v elektromobilu potřebuji 800 kg baterek.

To je přece děsné.

Ale politikům to asi nevadí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 14 hodinami, Tonda-B napsal:

Já se těším na výsledek závodu ke dnu, který odstartoval Musk a na který ostatní výrobci elektromobilů musí reagovat.

Zlevnila Škodovka - i když jen v zahraničí, zlevňuje Ford a budou se muset přidat další.

A není to spíše tak, že teď, když je znám termín zákazu prodeje nových tzv. "emisních" aut, tedy od roku 2035, tak lidi než na nové elektromobily, se vrhli na nákup nových, pro ně ještě normálních, spalovacích aut? Dokud se takové ještě vyrábí, tak hurá na ně,  tohle je přece přirozené lidské chování, pokud vím, že nějaké zboží o které je zájem nebude za určitou dobu již k dispozici, tak si ho nakoupím, i když jsem ho v daném čase ještě ani nechtěl. Ostatně i v některých  zemích tzv. elektromobilitě zaslíbených je nyní zvýšený zájem jak o normální auto, tak i o normální ojetiny (statistiky se dají určitě dohledat). Dosavadní  a solventní zájemci o elektromobily se pravděpodobně pro daný časový úsek tzv. nasytili a pro průměrného občana není dosud na trhu elektromobil s odpovídajícími vlastnostmi a za který by byl ochoten a schopen zaplatit a jeho vlastnosti  tak nějak rozumně překousnout.   

Co zbývá výrobcům aby elektromobily prodávali? Zlevnit, nebo tlačit na politiky o další dotace (třeba i pro samotné výrobce), i když Musk má dosti svérázné a osobité myšlení a postupy, tam člověk neví co od něj čekat a co vůbec svým počínáním sleduje...

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já mám třeba dilema, chci ještě koupit málo jeté (spíš mladší než málo jeté, klidně kolem 100 000 km může mít) auto, ale staré pořád dobře slouží. Bojím se, že když ještě rok dva počkám (teď má 16 let) tak to bude dražší, než kdybych ho koupil už teď.

Editováno: , autor: panet
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 4. 5. 2023 na 19:50, Tonda-B napsal:

A pak existuje i inflace nákladová, která je u nás dominantní a dovezená ze zahraničí.

Jsou to ty šílené ceny energií, ale i lithia (třeba i + 500% za rok - takže těžko pak zlevňovat elektromobily), ale i hliníku, železa, obilí a dalších komodit.

co jsem se laicky díval na burzové ceny, tak po špičkách v roce 2022 jsou komodity jako plyn, ropa, pšenice a další na cenách roku 2021

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 23 hodinami, DušanV napsal:

Tady v článku je k tomu požáru elektromobilního Jaguaru trochu více podrobností. Co se děje ohledně jednoho požáru elektromobilu a kolik lidí a techniky je k tomu zásahu potřeba  je až neskutečné, třeba i to, že  kromě měření koncentrace škodlivin v ovzduší, uzavírky přilehlých ulic, se odebírali i vzorky hasební vody pro další zkoumání.  Co tak třeba příště  uzavřít i kanalizaci, nebo rovnou dekontaminovat místně příslušnou odpadní čističku vod? To by byly náklady na likvidaci!

Příslušný článek má nadpis "Zakázat elektromobily v podzemních garážích? Případ z noční Prahy říká ano!", no a já říkám, že v konečném důsledku (kromě pár výjímek) k tomuto stejně  nedojde. Proč? No protože by se musela za pár let, až budou převládat elektromobily (pořád doufám, že se to nakonec nepodaří) vlastně omezovat, kompletně předělávat, nebo dokonce rušit  podzemní garážová stání v obchodních a nákupních prostorách, bytových domech a komplexech, komerční podzemní garážová stání atd. Ten lobbing majitelů takových garáží, stavebních firem, developerů aj. je obrovský, to se raději odpovídajícně upraví příslušné normy. U těch pár % u aut na LPG/CNG se to zkouslo, ale u elektromobilů, kterých má být dle zelených  vizí za pár  let majoritní podíl, tak to nevím, nevím......

 

PS: Už si ani nevzpomínám, že by někde bylo v poslední době psáno, že začalo samo o sobě v podzemních garážích hořet auto na benzín/naftu, i když určitě někdy ano. Za to případy samovolného zahoření elektromobilů, elektrokol, elektrokoloběžek začínají přibývat jak na běžícím pásu. Nakonec před pár lety jsem byl osobně přímým svědkem zahoření baterie v nabíjeném mobilu, prostě jen tak samo o sobě......

 

https://www.auto.cz/zakazat-elektromobily-v-podzemnich-garazich-pripad-z-nocni-prahy-rika-ano-148589?utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

 

 


Je taky ale třeba zdůraznit, že toto zahoření je charakteristické pro lithium-iontovou baterii, na druhou stranu čím dál tím více EV má dnes železo-fosfátové baterie (jsou levnější, je možné je nabíjet do 100%, nevýhodou je horší poměr objem\hmotnost\kapacita), které jsou chemicky mnohem stabilnější a k zahoření u nich je třeba mnohem extrémnějších podmínek. Používají je například standard range varianty od Tesly, Toyoty, MG a dalších. Navíc, nevím kdo všechno to má, ale třeba Renaultí BEV mají v baterii speciální otvor, který se při požáru roztaví, otevře baterii a tím umožní její hašení a zaplavení (problém u hašení BEV je, že baterie je hermeticky uzavřena a když se chladí pouze obal, může požár vzniknout znovu -> proto ikdyž se BEV vytáhne z kádě, může znovu vzplanout, jelikož voda sice ochladila obal baterie, nikoli však samotné články v ní).
Ohledně srovnání s telefony, ano dnes má každý u sebe potenciálně nebezpečné zařízení, někteří i několik. Ale ještě jsem neslyšel, že by někdo řekl “děkuji, ale raději pevnou linku, je to bezpečnější”… A to mobil nemá nic jako je aktivní termomanagement baterie nebo cokoli podobného.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Technologii železo fosfátových baterií nemám sice dopodrobna nastudovanou, to přiznávám, ale něco mně říká, aby to nebylo z bláta do louže, co se týče bezpečnosti. Možná tam ty podmínky k zahoření jsou extrémnější a tedy méně pravděpodobnější , ale pokud dobře vím, tak fosfáty se používají mimo jiné na výrobu výbušnin, takže aby v těch opravdu až extrémních  podmínkách nebyly nakonec nebezpečnější.  A neobsahují ty železo-fosfátové baterie  i nadále určitý, i když menší  poměr lithia? Ale předpokládám, že EU to má co se týče bezpečnosti, či nebezpečnosti jednotlivých technologií legislativně ošetřeno a má prozkoumány, promyšleny, ošetřeny a vědecky doloženy  všechny možné souvislosti, co mohou nastat ohledně tak různorodého tématu, jako je akumulace energie pro  elektromobilitu, ostatně tak jako vždycky......

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 6. 5. 2023 na 10:04, lojzik76 napsal:

co jsem se laicky díval na burzové ceny, tak po špičkách v roce 2022 jsou komodity jako plyn, ropa, pšenice a další na cenách roku 2021

Jestli stál na šanghajské burze v roce 2021 karbonát lithia, který dokáže zdražit elektromobily, 50.000 juanů za tunu a na konci března t.r. 260.000, tak to je od cen roku 2021 ještě o několik kilometrů daleko.

A pro ceny energií, které dokáží zdražit úplně všechno, to platí tuplem.

Editováno: , autor: Tonda-B
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 6. 5. 2023 na 8:03, DušanV napsal:

Dosavadní  a solventní zájemci o elektromobily se pravděpodobně pro daný časový úsek tzv. nasytili a pro průměrného občana není dosud na trhu elektromobil s odpovídajícími vlastnostmi a za který by byl ochoten a schopen zaplatit a jeho vlastnosti  tak nějak rozumně překousnout.   

Co zbývá výrobcům aby elektromobily prodávali? Zlevnit, nebo tlačit na politiky o další dotace (třeba i pro samotné výrobce), i když Musk má dosti svérázné a osobité myšlení a postupy, tam člověk neví co od něj čekat a co vůbec svým počínáním sleduje...

 

Asi tak.

Elektromobil si nekoupí řada těch, kteří na něj sice mají, ale nevyhovují jim jeho užitné vlastnosti.

A nekoupí si ho - pochopitelně - ani ti, kteří na něj nemají.

Musk sice dlouho odmítal zlevňovat, ale těch 75 tisíc neprodaných aut ho přitlačilo ke zdi.

Editováno: , autor: Tonda-B
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 6. 5. 2023 na 8:23, panet napsal:

Bojím se, že když ještě rok dva počkám (teď má 16 let) tak to bude dražší, než kdybych ho koupil už teď.

To je velmi pravděpodobné:

1) Nová auta se spalovacími motory velmi zdražila a to se musí projevit i v ceně ojetých aut.

2) Díky vysokým cenám nových aut klesly jejich prodeje a tak se snížila i nabídka ojetin.

Nevím jaké máš požadavky na auto, ale současný ideál by mohl být Octavia III 2.0 TDI z roku 2017 (už rozšířená zadní náprava a LEDky), ale ještě před Euro6 d-Temp, tedy bez močoviny, což nastalo v roce 2018 (pokud nechceš kupovat za 10k vedení ke vstřikovači Ad Blue, které chutná kunám a které se prodává jen s tryskou).

S nájezdem 100000 km je tak za 450 tisíc.

 

 

Editováno: , autor: Tonda-B
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

dobře, že ty LI-POL se do aut nedávají....  

Myslím, že baterky projdou ještě nějakým vývojem. A vidím tu i určité riziko, kdybych teď koupil Teslu a za pět deset let byl už koncept elektromobility úplně jiny. 

 

Spalováky jsou něco jako klasické žárovky vs spořící. Taky je zakážou a všichni budou nadávat a posílat EU do pekel. No a za pár let si všichni zvykneme a na starou koncepci zapomeneme. Samozřejmě zde je to markantnější změna 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...