DušanV Vloženo 15. Srpna Autor Sdílet Vloženo 15. Srpna (editace) Agentura Reuters se obrátila na leasingovky v reakci na iniciativu EU, která pod tlakem lobbystů z Transport & Environment zvažuje, že by už od roku 2030 nařídila leasingovým společnostem pronajímat jen elektrická auta. Je to krásný socialistický nápad, který ale může vytanout na mysli jen někomu, kdo absolutně není schopen předjímat jeho ekonomické dopady. A vzhledem k tomu, že EU soustavně dokazuje, že toho schopna buď není, nebo je jí to úplně jedno, může se takovým směrem klidně vydat. Leasingovky jsou z toho u vytržení a říkají, že jsou připraveny celou dosavadní „elektrickou revoluci” v Evropě jednou ranou potopit ještě dřív, než takový nesmysl EU realizuje. https://www.autoblog.com/2024/08/13/leasing-model-behind-europes-ev-drive-at-risk-of-breakdown/? Editováno: 15. Srpna, autor: DušanV Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
milanxx Vloženo 15. Srpna Sdílet Vloženo 15. Srpna Normální postup, jinak stejně tlačí na banky aby nefinancovali ani provozní úvěr v ropném a uhelném průmyslu Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 22. Srpna Autor Sdílet Vloženo 22. Srpna Ekonomka Šichtařová a její názor na Green deal a taktéž na násilně tlačenou elektromobilitu, svůj názor na krátký videopříspěvek nechť si každý udělá sám.... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 23. Srpna Autor Sdílet Vloženo 23. Srpna Statistiky praví, že spalováci hoří poměrově k celkovému počtu těchto vozů častěji než elektromobily, to se nedá moc rozporovat. Otázka je, jak do toho promlouvají takové věci jako je stáří automobilu, všeobecně se jeví, že je průměr stáří provozovaných elektromobilů nižší než spalováků, ale nikde moc nevidím statistiky, že hořelo tolik a tolik automobilů, takového a takového typu a zároveň se uvádělo, že takového či oného stáří. Klidně se může časem stát, že s přibívajícím stářím elektromobilů a jejich baterií se tato čísla mohou začít obracet, i když je to z mé strany jen spekulativní úvaha. Proč takhle uvažuji? No třeba i proto, že po nedávném požáru jediného elektromobilu v Korei bylo poničeno cca 880 okolních, zaparkovaných automobilů a následně v důsledku požáru bylo dočasně odpojeno 1600 domácností od el. sítě. Sranda by asi byla, kdyby v té inkriminované podzemní garáži nehořel jediný elektromobil, ale bylo tam třeba 50% elektromobilů z celkového počtu zaparkovaných a to klidně v budoucnu může být, pokud se tedy klimafanouškům podaří ta zaplánovaná elektromobilní doktrína. Aniž bych chtěl malovat čerta na zeď, tak představa několika desítek, či stovek současně hořících elektromobilů v podzemí výškové budovy, inklinuje k představě hořících "dvojčat" ze září 2001 v USA. Abych se vrátil k inkriminovanému požáruv Korei , tak ona Korea, která je sama dost velkým výrobcem elektromobilů a taky samotných baterií, tak přesto zavádí dost velké restrikce a omezení ohledně parkování elektromobilů v podzemních garážích. Vše působí dojmem, že Korejci chtěli udělat „prostě něco”, aby utišili vyděšené obyvatelstvo, současně ale nechtěli udělat nic, co by šlo výrazně proti „elektrické doktríně”. Pochybuji, že zaváděnými restrikcemi se vůbec něco vyřeší a hlavně eliminuje, ostatně blíže v přiloženém článku, viz. odkaz. https://www.autoforum.cz/zajimavosti/jizni-korea-po-pozaru-elektromobilu-ktery-ponicil-880-aut-a-odpojil-1-600-domacnosti-od-site-zakaze-jejich-parkovani-s-nabitymi-bateriemi/ Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Petrik Vloženo 23. Srpna Sdílet Vloženo 23. Srpna No já bych zrovna autoforum.cz v tomto ohledu moc nečetl. Tam jde jen o čtenost a prokliky, ne o relevantní informace. Slovensko má tento "web" dokonce na seznamu dezinformačních stránek. Ti dva pánové, co tam toto ani-elektrošílenství tvoří a následně rozdistribuovávají na sociální sítě jsou buď extrémně vypočítaví jedinci žijící z prokliků na články o elektromobilitě bez ohledu na obsah a pravdivost nebo by měli změnit ošetřujícího lékaře. V roce 2021 se třeba ve velkém šířil článek, jak Německo zakáže parkování v podzemních garážích, poté co v Klumbachu hořelo v podzemí auto. No, když se pátrá trochu víc, tak tam hořel 12 let starý dieselový Golf, co neměl s elektroauty nic společného a ani nyní (tj 2024) není v provozním řádu těch garáží (dostupné na stránkách města) o elektromobilech ani čárka. Nebo se mi to alespoň nepodařilo dohledat. Ale uvádět věci na pravou míru, to není prací těchto "novinářů". Na jaký titulek klikneš spíš? "Omlouváme se za dezinformaci, ale na hořící lodi nehořel jediný elektromobil" nebo "Němečtí řidiči jsou zděšení. Pojišťovny se snaží prodat elektromobily z hořící lodi"? 🤣 Kdyby ta loď byla napěchovaná dieselovými auty, tak se o tom v našem "středozemí" ani nedozvíme, že něco někde tisíce kilometrů od nás na moři hořelo. 🙂 Třeba co se týče kontejnerových lodí, tak ty hoří v průměru 1 loď každých 9 dní. Ale články a odkazy na sociálních sítích o tom moc nevznikají. I když každý by si rád přečetl o kontejneru rybí moučky od kterého blafla skoro celá paluba. Nic. No možná kdyby měl kapitán alespoň v tisíce kilometrů vzdáleném domově elektromobil, nejlépe teslu a povedlo by se to dát do nějaké bombastické souvislosti s titulkem "Kapitán s teslou málem uhořel", tak bychom se o tom dozvěděli, ale jinak máme prostě smůlu. Nevím, jestli ty prokliky tolik sypou nebo to platí výrobci paliv a olejů, ale přijde mi, že strach z elektomobilů za chvíli překoná i strach z pavouků, hadů a podobné havěti. A když se podíváš, jak málo lidí v ČR za vytvářením té fobie u tisíců až desetitisíců lidí ve skutečnosti stojí, tak mají víceméně i můj obdiv. 2 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 23. Srpna Autor Sdílet Vloženo 23. Srpna (editace) Nerozporuji názory některých na web autofórum, opravdu tam občas píší účelově, někdy až bulvárně to se musí přiznat, ale třeba uváděná čísla poškozených automobilů v Korei se dají v pohodě vyčíst i z jiných zdrojů, to že jsem použil odkaz na autofórum není žádným účelem, mohl jsem použít klidně i jiný odkaz. Chtěl jsem i tímto odkazem poukázat, že mně osobně se zdá, že mnohé, nehodící se problémy a přešlapy v konceptu elektromobility a v konceptu samotného Green dealu se spíše zametávají pod koberec a relativizují se. Tak jak se v tzv. středněproudých médiích vyzdvihují přednosti a úspěchy elektromobilů a elektomobility, což určitě mnohé jsou a mají je, tak nevidím problém poukazovat i na tu druhou, negativní stránku věci. PS: lidi strach z elektromobilů podle mne až tak nemají, spíše jsou naštvaní, že jim někdo bere možnost výběru a káže jim, co je pro ně to jediné správné a proč to tak musí být, no a i proto se mnozí proti nim vymezují... Editováno: 23. Srpna, autor: DušanV 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 27. Srpna Autor Sdílet Vloženo 27. Srpna (editace) Tradiční světové automobilky jsou tak docela v pasti. Prodej ryzích elektromobilů aspoň u nás v Evropě nyní pokulhává a zákazníci pravděpodobně i s vidinou, že klasická, spalovací auta pomalu nebudou tak snadno k mání, prostě kupují to, co považují pro sebe za smysluplné a racionální. Ačkoliv nebyla v plné a EK plánované výši schválena emisní norma EURO7, tak automobilky jsou ve zmiňované pasti tím, že i tak se max. výše vypouštěných emisí CO2 až do inkriminovaného roku 2035 bude nadále podstatně snižovat. Pro rok 2024 byl limit CO2 u osobních automobilů v průměru 116 g/km, během roku 2025 se však bude snižovat v průměru na 93,6 g/km, což představuje omezení o 19 %. Limit je přitom průměrný a zohledňuje se také hmotnost vozidel, které automobilka vyrábí. Pokuta je pak 95 eur (cca 2380 kč) za každý gram nad limit krát počet registrovaných vozidel. Další zásadní krok by měl následovat v roce 2030, kdy se mají emisní limity omezit v průměru z 93,6 g/km až na 49,5 g/km !!! Podle grafu společnosti DataForce, na který upozornil Motor1, se letošní limity daří plnit většině velkých automobilek, limity pro rok 2025 ale zatím splňují pouze dvě společnosti. Tou první je Tesla, která má nulové emise, tou druhou pak čínská společnost Geely, pod kterou spadají značky jako Volvo a Polestar. Z velkých tradičních automobilek je na tom aktuálně nejlépe Toyota (105 g/km), kterou následuje skupina BMW (106 g/km) a skupina Daimler (108 g/km). U skupiny VW AG se však bavíme o hodnotě 123 g/km, zatímco u Fordu o 125 g/km. Automobilky se tak budou muset pokusit snížit emise o pěkný kus, nebo prodávat více elektromobilů, což ale s ohledem na trh a jeho nynější priority asi nebude nejsnazší. https://www.novinky.cz/clanek/auto-automobilky-musi-vyrazne-srazit-emise-jinak-jim-budou-hrozit-pokuty-40485531#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=5&utm_campaign=abtest247_clanky_podle_okresu_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz Editováno: 27. Srpna, autor: DušanV Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
milanxx Vloženo 27. Srpna Sdílet Vloženo 27. Srpna A přitom by stačilo nemít flotilový průměr dotovaný elektromobily. Nasadit že, ta a ta třída dle objemu MAX. No jo ale takhle to někdo dávno vymyslel aby mohlo zůstat mnoho velkoobjemových motorů a oběť jsou maloobjemová. Tomu se říká ekologie Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 27. Srpna Autor Sdílet Vloženo 27. Srpna (editace) Záznam přednášky Engineering Student Club z 9. dubna 2024, který proběhl na Fakultě strojní ČVUT v Praze s názvem "Elektromobilita a obecnější otázky elektrifikace vozidel". Podotýkám, že na materiálech k tématu přednášky se podílela i Škoda Auto a.s., co vím konkrétněji tak Ing. Martin Hrdlička, co by šéf vývoje pohonu a podvozku ve jmenované firmě. Ze samotných, jiných přednášek Ing. Martina Hrdličky taktéž na ČVUT jsem pochopil, že otázka nucené a EU prosazované elektromobility mu samotnému nejde až tak pod fousy a rozhodně se tím na veřejnosti netají..... Jelikož je to dosti dlouhé, tak nepředpokládám, že většina z nás to dokouká až do konce, nakonec tohle téma zde na Škodafóru je pravděpodobně dost okrajové, ale pro ty co chtějí mít podrobnější náhled na danou problematiku je to příležitost, např. i v možném porovnávání s jinými zdroji a názory na danou věc. Doufám, že snad i dnes pořád platí to, abychom studovali, četli porovnávali, a přebrali si to v hlavě sami, i když občas o tom v dnešním světě už i já pochybuji..... Editováno: 27. Srpna, autor: DušanV Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 2. Září Autor Sdílet Vloženo 2. Září (editace) Ve Volkswagenu to po dnešní poradě vedení (2.9.2024) vře. Ve hře je velké propouštění a uzavírání fabrik. Představenstvo společnosti je přesvědčeno, že značky v rámci koncernu musí být kompletně restrukturalizovány. „Situace je mimořádně napjatá a nelze ji překonat jednoduchými opatřeními a snížením nákladů,“ uvedl v prohlášení šéf značky VW Thomas Schäfer. Příčina? Podle mne nucená elektromobilita na jedné straně s rychlým příklonem k danému, který byl tak "úspěšně" započat ještě za Herberta Diesse, no a tržní chování zákazníků na druhé straně.. Ostatně to , že elektromobilita je u VW AG stále priorita č. 1, ať už k tomu dojde jakoukoliv cestou, tak o tom svědčí i další vyjádření šéfa koncernu Olivera Blumeho Značka VW je první ze značek koncernu, která snižuje náklady s cílem do roku 2026 ušetřit deset miliard eur (250,4 miliardy korun). Chce tak zefektivnit výdaje, aby přežila přechod na elektromobily. Obtížné ekonomické prostředí, noví konkurenti v Evropě a klesající konkurenceschopnost německé ekonomiky znamenají, že automobilka toho musí udělat více, zdůvodnil postup šéf koncernu Oliver Blume. https://www.newstream.cz/zpravy-z-firem/ve-volkswagenu-to-vre-ve-hre-je-velke-propousteni-a-uzavirani-fabrik? Editováno: 2. Září, autor: DušanV Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 4. Září Autor Sdílet Vloženo 4. Září (editace) Článek novináře Milana Smutného ohledně v Evropě zadrhávající elektromobility a tak trochu navazující na můj předchozí příspěvek, ohledně koncernu VW AG. Ale hlavně přehledně ukazující, proč je to s elektromobilitou v současnosti takové a jak to zpravidla vnímají lidé, kteří se o tenhle obor jen trochu obšírněji zajímají. Jen malá ukázka z článku, jak docela nedávno uvažoval vrcholný představitel VW AG a jak uvažuje jeho šéf dnes: Člen nejvyššího vedení koncernu VW a jeho finanční šéf Arno Antlitz v rozhovoru pro deník The Financial Times 6. dubna 2022 sebevědomě prohlásil, že VW vsadí vše na elektromobilitu a ukončí výrobu desítek modelů na benzín a naftu. Antlitz, který dodnes zodpovídá na finanční zdraví koncernu, dokonce tehdy sáhl na dosavadní modlu tržní ekonomiky. „Naším klíčovým parametrem není růst,“ řekl a dodal, že VW do sedmi let ukončí výrobu desítek různých modelů se spalovacím motorem, zastaví vývoj těchto klasických motorů a investuje do elektromobility 52 miliard eur (1,3 bilionu korun). O pouhých 26 měsíců později 2. září 2024 současný šéf koncernu Oliver Blume přiznává obrovské ztráty a otevírá možnost či dokonce nutnost propustit až 110 tisíc zaměstnanců. Strategie totálního přechodu na elektromobily koncernu VW – a nejen jemu – pohořela. PS: Jak je to se současnou elektromobilitou dle konkrétních automobilek, tak tomu doporučuji si přečíst poslední číslo časopisu Svět motorů (36/2024), kde je to stěžejní téma čísla. https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-krize-koncernu-volkswagen-jako-odraz-degradace-zemi-eu-zelenou-ideologii-84049 Editováno: 4. Září, autor: DušanV Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 5. Září Autor Sdílet Vloženo 5. Září (editace) Tak vývoj ve smyslu uvažovaného zavírání některých výrobních závodů ve Volkswagenu má své pokračování. Ve středu 4.9.2024 předstoupilo vedení VW před své řadové zaměstnance ve Wolfbsurgu a oznámilo jim, že pro svoji současnou výrobní produkci není zajištěn odbyt pro cca 500.000 automobilů (nebylo specifikováno, jestli se jedná o spalováky či elektromobily či jejich mix) a je nutno tím pádem nějak reagovat. Finanční šéf Arno Antlitz na setkání prohlásil, že firma „má rok, možná dva”, aby dala věci do pořádku, jak uvádí agentura Reuters. Odbory vyhrožují, že žádné zavírání závodů a propouštění nedopustí, ovšem vedení VW si stále jede své, tj. potřebují další a další peníze údajně na tzv. novou modelovou smršť, myšleno pravděpodobně elektromobilů.... https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-chybi-nam-odbyt-pro-dva-zavody-tvrdi-vedeni-volkswagenu-40486700#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=7&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz V reakci na tohle dění ve VW vydaly odbory Škoda Auto a.s. ve svém týdeníku Škodovácký odborář ze dne 5.9.2024 následující stanovisko, které zatím má nechávat zaměstnance v MB v klidu: Jen se tak ptám - nejde u VW jen o nevyhnutelný následek zelené socialistické politiky EU, kterou přestaly zajímat ekonomické dopady jejích rozhodnutí a slepě míří za ryze politickými cíli prakticky za každou cenu a to společně s přehnaně aktivistickým směřováním VW k elektromobilitě? Vypadá to, že se automobilky, ale hlavně Evropa potřebují vrátit k racionálnímu ekonomickému fungování, jinak může dojít ke křeči, přesně tak, jako dnes dochází ke křeči ve VW. Editováno: 5. Září, autor: DušanV Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 6. Září Autor Sdílet Vloženo 6. Září Proč nemám elektromobil, i když bych byl prý podle tabulek ideální cílovka? Ne, tohle není o mé osobě, tohle je nadpis článku z webu Autíčkář a hlavně osobní úvaha jednoho z redaktorů tohoto webu. Redaktora z tzv. střední třídy, redaktora který testoval a testuje desítky elektromobilů a má s nimi najeto tisíce a tisíce kilometrů. No a pod článkem je k tomu přidaná, docela zajímavá diskuse, mimo jiné i jiných motoristických novinářů. Docela zajímavé a ukazuje to dle mne i na možné příčiny, proč trh s elektromobily je dnes tak nějak zatuhlý..... https://www.autickar.cz/clanek/proc-nemam-elektromobil-i-kdyz-bych-byl-podle-tabulek-idealni-cilovka/ Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 9. Září Autor Sdílet Vloženo 9. Září (editace) Proč nejdou v současné době elektromobily na odbyt, tak jak si výrobci představovali? Proč jde v současnosti v Evropě tak dobře na odbyt Dacia Sandero? Automobilový trh sklízí jen to, co výrobci a unijní politické špičky zaseli. Editováno: 9. Září, autor: DušanV Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 9. Září Autor Sdílet Vloženo 9. Září (editace) Dle agentury Reuters současná cena ojetých elektromobilů klesla ve srovnání s obdobím před pandemií o 25%, zatímco cena ojetých automobilů se spalovacím motorem se za stejnou dobu zvýšila o 15%. Někdo by řekl hurá, konečně má spotřebitel možnost si koupit levnější elektromobil, i když tedy jen ojetý. Na druhou stranu ještě jsem se sám osobně nesetkal s žádným soukromníkem kupujícím ojetý elektromobil. Ale třeba se málo ptám, nebo špatně hledám, nebo je to jinak a lidi uvažují úplně jinak, než party HIC z EU a EK? Ovšem problém a zakopaný pes je pravděpodobně někde jinde. V současnosti většina nových registrací elektromobilů pochází od komerčních flotil a leasingových společností, protože podniky se snaží těžit z lukrativních daňových úlev na elektromobily a z hlediska marketingu posílit svou „zelenou“ důvěryhodnost. A právě podle leasingových firem musí tzv. regulátoři zpomalit přechod na elektromobily, protože obrovské ztráty spojené s jejich odpisy a dalším prodejem začínají existenčně ohrožovat nejen malé, ale i velké leasingové společnosti. Ostatně co leasingovým firmám v souvislosti s elektromobilitou a ztrátou hodnoty u ojetých elektromobilů hrozí, tak to je podrobněji popsáno viz. odkaz... https://www.autojournal.cz/financovani-elektromobilu-v-evrope-kolabuje-nekterym-spolecnostem-hrozi-krach/? Editováno: 9. Září, autor: DušanV Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 14. Září Autor Sdílet Vloženo 14. Září Plány Evropské komise o bezemisní mobilitě byly moc ambiciózní. Do roku 2035 není reálná, říká Martin Jahn ze Škoda Auto, a.s.. Naznačuje, že by nová evropská, politická reprezentace měla co nejrychleji zareagovat na současnou situaci a nové emisní limity (rok 2025 a 2030), jinak i ve Škoda Auto mohou hrozit případné problémy , tak jako nyní u VW. Ovšem plánované představování nových elektromobilů ve Škodovce se nemění. Nejeví se to pomalu jako takový technický Jekyll a Hyde....? https://www.youtube.com/watch?v=cDZ0LaLQzxg Zatímco Guru českých elektrofanoušků Jan Staněk, alias Elektro DAD rovnou říká, " Výroba spalovacích aut po roce 2035? Nesmysl!" https://www.youtube.com/watch?v=RZFj87GaJJw Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 14. Září Autor Sdílet Vloženo 14. Září (editace) Evropská unie by měla pomocí mimořádných předpisů o dva roky odložit zavedení přísnějších emisních cílů pro výrobce automobilů, které je naplánováno na rok 2025. Podle agentury Bloomberg to ve svém návrhu uvádí Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Toto oznámení svým způsobem tak trochu navazuje na můj předchozí příspěvek, kde v rozhovoru Martina Jahna ze Škodovky, tento za tohle řešení nepřímo lobbuje. Určitě ví více, než kdokoliv z nás laiků, ovšem otázka zní, nakolik silní jsou ve slyšení u EU a EK lobbisté z jakýchkoliv automobilek po roce 2015, tedy po začátku kauzy dieselgate. Mnohdy tahají za kratší konec, někdy jim to vyjde (možná EURO7), mnohdy ne. Pokud EU a hlavně EK nepoleví ve svých současných požadavcích na čistou a rychlou mobilitu, tak může být v docela blízké budoucnosti v evropském automotive průmyslu větší průser, než se doposud zdálo..... https://www.auto.cz/bloomberg-automobilovy-svaz-acea-usiluje-o-dvoulety-odklad-emisnich-cilu-eu-153940 Editováno: 14. Září, autor: DušanV Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 15. Září Autor Sdílet Vloženo 15. Září (editace) Humbuk kolem evropských gigafactory je pravděpodobně na delší dobu pryč. Každopádně koncern VW AG vycouval ze záměru výstavby "baterkárny" u Plzně a nezdá se, že by odpor místních aviatiků byl ten rozhodující faktor, co koncern přimělo k odpískání záměru. Otazník je zatím i nad záměrem "nejmenované" zahraniční firmy na výstavbu gigafactory u Dolní Lutyně na Bohumínsku, jednak pro odpor místních obavatel a některých tzv. ekologických organizací, jednak dle aktuální situace při současných povodních je i Bohumín a blízké okolí v akutním ohrožení řekou Odrou, takže je otázkou, zda docela blízký zamýšlený prostor pro výstavbu "baterkárny" není taktéž v ohrožení (i navzdory povodňovým plánům), což může investora odradit, ale to je samozřejmě jen moje úvaha a kalkulace. Každopádně Evropské firmy, které měly začít vyrábět baterie pro elektromobily na území EU, ruší zhusta své záměry, otázkou je, co např. Korejci a Čína? O těch zatím není moc informací, jak zamýšlejí s dalším pokračováním, či nepokračováním produkce baterií v EU i když výstavbou a produkcí baterií v EU by mohly obejít případné celní poplatky. Něco dalšího k situaci kolem gigafactory viz. odkaz na článek... https://www.hrot24.cz/clanek/evropsky-prumysl-se-dostal-do-cinske-smrtici-smycky-bez-pomoci-neprezije? https://www.hrot24.cz/clanek/green-deal-v-praxi-nefuguje-svedsky-northvolt-hlasi-dalsi-trable-bude-propoustet Editováno: 15. Září, autor: DušanV Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 17. Září Autor Sdílet Vloženo 17. Září (editace) Ursula von der Leyenová, co by staronová šéfka EK, nemá dle dostupných informací valný zájem na pokračování výroby a prodeje aut na fosilní paliva i po roce 2035, nebo na případném přehodnocení v deklarovaném roce 2026, navzdory jejím určitým předvolebním prohlášením a ústupkům. Mimo jiné o tom svědčí i jmenování nové eurokomisařky Teresy Riberaové pro Green deal ( správně tedy komisařky pro ekologickou tranzici a zachování konkurenceschopnosti). Dle dostupných informací to má být něco jako Frans Timmermans v sukni a všichni si asi pamatujeme, co ten v EK vyváděl než to vzdal, nebo byl možná tzv. uklizen. I europoslanec Saša Vondra z ODS, který horuje a lobbuje za lepší podmínky pro spalováky nemá z toho pražádnou radost. V rámci objektivity nutno říci, že se jmenovaná eurokomisařka spíše negativně vyjadřovala k jádru a zemnímu plynu, co by energiím do budoucna a stejně ještě není definitivně vymalováno, komisařku pro Green deal čeká ještě tzv. grilování v Europarlamentu, ale ona si to Ursula určitě ohlídá, aby to dopadlo. Příznivci spalováků se mají pravděpodobně i nadále na co "těšit"...... https://www.echo24.cz/a/HnwSA/zpravy-zahranici-spanelska-protijaderna-socialistka-riberaova-se-stala-mistopredsedkyni-ek? Editováno: 17. Září, autor: DušanV Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 18. Září Autor Sdílet Vloženo 18. Září (editace) Elektromobilita, elektromobilta, elektromobilita a když se v automotive nedaří tak, stejně zase jen elektromobilita! Proč? No protože proto (vyjmenovávat nebudu, mnozí víme)! Volkswagen má v rámci efektivity a šetření a v rámci malého zájmu a odbytu elektromobilů a taktéž v rámci hrozby vysokých emisních pokut za spalovací vozy vyrobené od 1.1.2025 údajně propustit ze svých závodů až 15.000 zaměstnanců. Co se týče navazujících, dodavatelských firem, tak to asi nikdo spočítané nemá a rozhodně to taky nebude malé číslo. Odbory od VW jsou pravděpodobně nahrané, vždyť VW k 31.12.2024 vypověděl s nimi tzv. ochranou smlouvu o nepropouštění zaměstnanců, platnou dříve až do roku 2029 a po moratoriu, které vyprší k 30.6.2025, může propouštět jak uzná za potřebné. Ačkoliv tohle píší na autoforum.cz, (samozřejmě s květnato-peprným komentářem), tak jsou tam odkazy na zahraniční agentury, z kterých se čerpaly informace. https://www.autoforum.cz/predstaveni/vw-pry-jeste-letos-rozhodne-o-propusteni-15-000-lidi-je-to-necekane-hodne-a-necekane-brzy-a-nema-zadny-plan-b-rikaji-analytici/ Editováno: 18. Září, autor: DušanV Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 20. Září Autor Sdílet Vloženo 20. Září Příští rok vstoupí v platnost nové limity pro emise z automobilů. Pokud by současní spalováci měli toto plnit, tak jedině s průměrnou spotřebou max. 4,1l/100 km. „Už aktuální emisní regulace průměrný automobil prodražila o 50 až 100 tisíc korun. S novou regulací se to bude jenom navyšovat,“ říká expert na automotiv, Petr Novák z JTEKT (významný dodavatel komponentů pro automobilky) . Evropské automobilky nyní tlačí na EU a EK, aby se schválil odklad platnosti nových emisních limitů o 1 až 2 roky, jinak budou nuceny zvyšovat ceny, nebo vyrábět a prodávat spalováky v menší míře než dosud, nebo prodávat elektromobily ve větší míře, což se jim v poslední době stejně moc nedaří. Třeba taová Itálie v současné době tlačí na to, aby plánované revize elektromobility byla v EU provedena již v roce 2025, oproti naplánovanému roku 2026 a hledá spojence napříč celou unií. Podle Petra Nováka současné dění v evropském automotive je iracionální, ostatně třeba experti v automotive z USA se dívají na elektromobilitu docela odlišně, spíše z hlediska byznysu, než nějaké klimatické ideologie.... https://www.seznamzpravy.cz/clanek/porady-inside-talks-automobilky-potrebuji-penize-na-pokuty-za-emise-zdrazi-auta-tvrdi-odbornik-260744#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=2&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 21. Září Autor Sdílet Vloženo 21. Září (editace) Člověk si tak říká, co se vlastně skrývá za vším tím humbukem ohledně toho nepřímého, ale faktického zákazu výroby a prodeje spalovacích motorů a preferování elektromobility , jde opravdu jen o klima, nebo jde o obrovský kšeft pro jiné, vlivné skupiny lidí, korporace apod., nebo opravdu je to nástroj na ovládnání a manipulaci s lidstvem, zaštiťujícím se právě tím bojem za lepším klimatem? Třeba, na co nějaké finanční přirážky za emisní povolenky na fosilní paliva (benzín, nafta), které mají údajně podle některých, pesimičtitějších odhadů v budoucnu zvyšovat cenu litru paliva i přes 10,- Kč? I když tedy politici tvrdí, že půjde jen o 2,- až 3,- Kč, ale věřte politikům dnes vůbec něco! A přitom jedno z řešení se dnes nabízí ihned, tedy HVO, čili něco jako nafta vyrobená z rostlinných olejů. Ano, je v současnosti o nějakých cca 10,- Kč / litr dražší, než normální nafta, ale emise z ní jsou o cca 90% nižší, než z obyčejné nafty a když si odečteme tu cenu z povolenky za litr, tak vlastně cenově se to v budoucnu může docela vyrovnat. Dokonce Škodovka referuje, že všechny nové diesely z její produkce jsou již na používání HVO konstruovány a vhodné. Nabízí se otázka, co tak se rovnou vykašlat na placení emisních povolenek v cenách paliva a raději přejít rovnou na HVO a z její pomocí snížit u nových vozů ty emise rovnou o těch zmiňovaných 90%? Ale to se asi nehodí do krámu unijním špičkám a jejich záměru a kdoví ještě komu by se tohle vůbec nehodilo! https://www.ceproas.cz/produkty-a-sluzby/hvo https://www.auto.cz/v-cesku-uz-natankujete-obnovitelnou-naftu-hvo100-je-hodne-draha-151821 https://www.focus.de/auto/ratgeber/kosten/vw-polo-tankt-hvo-diesel-wie-ein-motoren-profi-einen-alten-polo-zum-sparsamen-klima-retter-macht_id_260255795.html Editováno: 21. Září, autor: DušanV Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 24. Září Autor Sdílet Vloženo 24. Září (editace) V pondělí 23.9.2024 se uskutečnila schůzka zástupců německých automobilek a ministerstva hospodářství Německa v čele s ministrem Robertem Habeckem, která byla svolána hlavně v důsledku současných problémů automobilky VW a hledání smysluplného řešení. Výstupy a závěry z ní nejsou moc známé, údajně zaznívaly návrhy na opětovnou podporu prodeje elektromobilů pomocí tzv. šrotovného, ovšem není jasné, kde na to má současná, německá vláda vzít, obzvláště v kontextu toho, že asi není moc kde brát, konečně i nedávno ukončené dotace na nákup elektromobilů jsou toho důkazem. Taky nezapomeňme, že i v Německu se příští rok konají volby do Bundestagu a nikdo si nechce potencionální voliče rozeštvat, no a je čím déle, tím více zřejmé, že obyčejní lidé a tím i voliči nejsou s elektromobilitou až tak moc zadobře, neboť její prosazování za jakoukoliv cenu jim v současnosti zdražuje spalovací auta a bere práci, ačkoliv jim bylo slibováno něco jiného. Navíc kancléř Olaf Scholz v kontextu podpory německých automobilek se veřejně vyjádřil, že v EU bude iniciovat tzv. zablokování konečného uvalení zvýšených cel na dovoz čínských elektromobilů. Podporu mu již vyjádřilo Španělsko a jedná se v tomto směru i o podpoře Polska a Itálie. Je zřejmé, že kancléř takto jedná v obavě případných protiopatření ze strany Číny, která by se projevila i na odbytu luxusních, německých automobilů v Číně a nejen tedy od VW..... Následný odkaz je tak trochu o výše popisovaném problému automobilky VW, ale více o možných příčinách všeho, co se kolem toho děje. https://e-news.cz/nazory/schmarcz-muze-se-obhajce-green-dealu-podivat-lidem-do-oci/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=int1&dop_req_id=bg7VXmsbbF0-202409241421&dop_id=33002211 Editováno: 24. Září, autor: DušanV Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 28. Září Autor Sdílet Vloženo 28. Září (editace) Ochota jakékoliv větší změny či revize je v politice pramalá a pomalá a setrvačnost politických rozhodnutí je obrovská. To, co tady v tématu elektromobility mnozí kritizujeme a diskutujeme o tom již cca 5 roků, se teprve nyní dostává tzv. na pořad dne a to zatím jen u nemnohých politických špiček i když jak si přečteme níže, dosti důležitých špiček, ale i u odborníků z automotive. - Bývalý šéf automobilky Porsche Wendelin Wiedeking řekl tento týden německému deníku Bild, že automobilky by mohly příští rok čekat pokuty ve výši patnácti miliard eur (376 miliard korun). „Politici přijali nepřípustné závazky. Přát si můžete cokoli, ale musí to být dosažitelné. Hrozící pokuty doslova dusí nejdůležitější evropské průmyslové odvětví,“ uvedl Wiedeking. - K urgentnímu přezkumu emisních pravidel ve čtvrtek (26.9.2024) vyzvala evropská automobilová asociace ACEA, v jejímž představenstvu sedí šéfové velkých evropských automobilek. Žádá také přehodnocení zákazu prodeje nových vozidel se spalovacím motorem od roku 2035. - „Evropa ztrácí důvěryhodnost, protože si stanovuje cíle, které sama není schopná dosáhnout,“ dodal německý ministr dopravy Volker Wissing, člen liberální Svobodné demokratické strany. - Brusel teď čelí silnému tlaku členských států EU, včetně Německa a Itálie, aby zákaz spalovacích motorů přezkoumal. Italská premiérka Giorgia Meloniová to ve středu (25.9.2024) označila za sebezničující politiku a slíbila, že bude tlačit na EU, aby rozhodnutí změnila. „Zelený přechod nemůže znamenat ničení tisíců pracovních míst nebo rozpad celých průmyslových odvětví, která vytvářejí bohatství a zaměstnanost,“ řekla Meloniová a kritizovala „katastrofální dopady“ evropského Green Dealu. - „Zelená dohoda, jak byla navržena, selhala,“ uvedl italský ministr průmyslu Adolfo Urso na nedávném obchodním fóru. „Evropský automobilový průmysl se hroutí,“ dodal. Ozývají se s kritikou Green dealu a překotně vnucované elektromobility nadále i polští a čeští politici, atd., atd..... https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-automobilky-se-bouri-kvuli-pokutam-za-emise-hrozi-pristi-rok-zdrazeni-aut-o-desitky-tisic-40489457#dop_ab_variant=1376030&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=7&utm_campaign=&utm_medium=z- boxiku&utm_source=www.seznam.cz https://www.garaz.cz/clanek/novinky-kupka-chce-v-eu-prosadit-revizi-zakazu-spalovacich-motoru-jiz-pristi-rok-jde-o-udrzeni-konkurenceschopnosti-evropskeho-automobiloveho-prumyslu-21013340 Editováno: 28. Září, autor: DušanV Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 3. Října Autor Sdílet Vloženo 3. Října (editace) Škodovka před pár dny představila svůj nový elektromobil Elroq a při té přílležitosti šéf Škodovky Zellmer, tak i člen představenstva Martin Jahn poskytli novinářům rozhovory ohledně budoucnosti automobilky. Padaly docela zajímavá témata, třeba i to, že Elroq asi moc ziskový na maržích nebude, i když cenou od...... se celkem podbízí, ale v dnešní době, kdy prodej nových elektromobilů není pro automobilky zrovna dobrý a požadované emise za spalováky jsou čím dále, tím hůře dosažitelné, tak Elroq bude pro automobilku zatím pravděpodobně fungovat jako takový nárazník proti pokutám za emise (tedy pokud se bude prodávat v odpovídajích počtech). Podle slov Martina Jahna to vypadá, že se automobilka musí dnes rozhodovat mezi dvěma zly, tedy jestli prodávat méně drahých a méně žádaných elektromobilů a více požadovaných spalováků, ale platit zároveň vysoké pokuty za emise, nebo prodávat elektromobily za menší ceny, tedy možná i se ztrátou, ale v konečném výsledku to při eventuálních větších počtech prodaných elektromobilů stále vyjde lépe, než ty velké pokuty za spalováky. V přiloženém článku z "oblíbeného" autofóra se i o tom tak trochu spekuluje, ale zaznívají tam i docela zajímavé a ne až tak běžně padající úvahy, proč lidi ty elektromobily pořád moc nechtějí.... https://www.autoforum.cz/predstaveni/skoda-pod-tlakem-odpiskala-sve-absurdni-plany-elektricka-octavia-se-odklada-smrt-spalovacich-modelu-take-sefove-priznali-barvu/ Editováno: 3. Října, autor: DušanV Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.