Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

Přesně tohle (viz. ministr dopravy Havlíček) jsem od našeho státu tak nějak čekal. Začínáme se v současnosti jako stát raketovým tempem zadlužovat, takže peníze na to jaksi pro soukromou sféru moc nezbydou a ta podpora  institucí, podniků  státní sféry bude pravděpodobně 100% financována z dotací od EU, kdy jsme se k tomu prakticky a smluvně i zavázali. 

A nůžky se začínají opět rozevírat. Živě vidím tu vzájemnou nevraživost  soukromníků a vícero majitelů elektromobilů u jednoho z mála dobíjecích stojanů na zaplněném sídlišti. :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/smutne-konce-ojetych-elektromobilu-auta-maji-uz-po-6-letech-zapornou-hodnotu/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_req_id=DuJM34x3vME-202104042351&dop_id=11129875 

 

Tak ten propad ceny elektroauta je tedy drastický a kdo u nás koupí takové auto a k tomu bez dotací tak je to jako ten milion a více skoro vyhodit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No, ačkoliv jsem odpůrcem násilně protlačované elektromobility, tak zas tak moc s tím článkem na autofóru nesoucítím. Zajímavé je, že si  vybrali zrovna elektromobil (SMART), který opravdu na některých trzích dosti padá na ceně a to ani nemusí být moc starý, nebo hodně jetý a o jiných se nějak nezmiňovali.  Ono ale existuje hodně jiných elektromobilů, co na ceně oproti třeba spalovákům zas tam moc neklesají. Řekl bych, že jsou tak na úrovni poklesu ceny u aut na fosilní paliva, např. Nissan LEAF, některé TESLY ( tam snad může jít až o tzv. kult), atd.. Na každém trhu je to poněkud jinak, někde padají  ceny více, někde méně. Ceny jetých elektromobilů sem tam sleduji a není to jen o strmém pádu elektroSmartu. 

Pobral bych spíše nějaké srovnávací čísla/tabulky vícero elektromobilů a vícero trhů, takhle mi to připadá, že je to  bráno moc jednostranně.

Jak jsem psal dříve, "pro sebe" potřebná  srovnání a čísla používají bohužel obě strany, což není nikdy dobře.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A četl jsi ten článek celý? Ty auta "za pár tisíc euro" jsou kusy bez baterie, kolik by stála tak stejně stará Fábie s podobným nájezdem ale bez motoru nebo bez nádrže? Asi by to nebylo těch 144tis které v tom článku udávají...
Dále je třeba si uvědomit, že ten Smart je (resp. byl) dražší než ta Fabia i ve spalovací verzi, takže to že Smart je jako nový dražší ještě nic moc neznamená...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nově představené plány týkající se normy Euro 7 ukazují, že Evropská komise přijala limity toho, co je technicky možné a vzdala snahy o dosažení nesplnitelných cílů. To je dobrá zpráva pro Evropany i ochranu životního prostředí,” 

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/eu-prekvapive-otocila-o-co-nejrychlejsi-konec-spalovacich-motoru-nestoji/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Expert říká, že elektromobily jsou ta nejhorší a nejdražší forma boje proti CO2.

I když jsou v tomto článku opět čísla a ta jak jsem již dříve psal, se dají upravovat k obrazu svému, tak i ta vlastní myšlenka článku stojí za přečtení.

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/expert-rika-ze-elektromobily-jsou-nejhorsi-formou-boje-proti-klimatickym-zmenam/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

https://www.novinky.cz/auto/clanek/je-tesly-snadne-oklamat-a-slozite-uhasit-tragicka-nehoda-vzbuzuje-otazky-40357590#dop_ab_variant=553410&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&dop_req_id=EA96VmsaYYQ-202104201103&dop_id=40357590&source=hp&seq_no=6&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

 

 Tady je jasný důkaz jak je nebezpečný elektromobil při nehodě. Autopilot neřeším, to je nadstadart, ale ta baterie je peklo. To lithium se nedá jen tak snadno uhasit a tato poslední nehoda to zase ukázala. Co se pak stane až se z direktivy Eu rozšíří počet těchto aut na statisíce a miliony. To pak nebude sranda ani při parkování v podzemí, tak když to chytne od skratu nebo přehřátí, tak ty garáže nikdo neuhasí. A stejně tyto krámy na elektriku nejsou bezemisní a stejně mají minimálně CO2 náročnost cca 85 g na Km a to se skoro blíží hranici stanovené pro spalováky. Tedy je to blbost je vyrábět a může se v klidu zůstat u spalováků. Je to bezpečnější.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zdá se, že USA, aspoň tedy nový prezident Biden, nejdou  tak striktně po spalovacích motorech a nechystají žádné datum zákazu jejich výroby, popř. prodeje, jako se to nepřímo snaží udělat EU. Doufejme, že jim to vydrží, neboť příklady táhnou. 

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/dodavatele-automobilek-se-stavi-proti-elektrifikaci-aut-planete-chteji-pomoci-jinak/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

První země chystá daň z elektromobilů, přijít by zatím mohla v přepočtu až na osm tisíc korun ročně. Zatím sice jen v USA, ale co komu brání, aby se to neprosadilo  i jinde a samozřejmě  taktéž v EU. Peníze jsou peníze a když se někde ubere, tak jinde se musí přidat. 

Zákonodárcům se totiž nelíbí, že stát přichází o peníze kvůli neplacení daní z pohonných hmot. Každý rok by tak nová daň mohla vlastníky elektrických aut přijít na víc jak osm tisíc korun.

Holt státy si nenechají ujít položky dnes jistého příjmu a tak  nebudou-li auta na benzín/naftu, tak to budou muset zacálovat majitelé elektromobilů. 

 

https://energozrouti.cz/z/prvni-zeme-chysta-dan-z-elektromobilu-prijit-by-mohla-az-na-osm-tisic-korun-rocne?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=552461&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_req_id=RmngIM2SM7V-202105161350&dop_id=11749778

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Rozhovor s Andrejem Barčákem alias významnou osobností  80.-tých a 90.- tých  let, který v tehdejší době dopomohl k vývoji favoritu a řídil MOTOKOV ohledně vývozu našich tehdejších  motoristických výrobků  do celého světa.  Původně jsem sem chtěl dát jen výňatek z rozhovoru ohledně jeho názoru na současnou elektromobilitu, ale on celý ten rozhovor opravdu stojí za to a bylo by škoda si ho  nepřečíst celý.

 

https://www.auto.cz/rozhovor-s-andrejem-barcakem-sehnal-kabat-favoritu-a-zlevnil-cechum-auta-139122

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 7 hodinami, DušanV napsal:

Rozhovor s Andrejem Barčákem alias významnou osobností  80.-tých a 90.- tých  let, který v tehdejší době dopomohl k vývoji favoritu a řídil MOTOKOV ohledně vývozu našich tehdejších  motoristických výrobků  do celého světa.  Původně jsem sem chtěl dát jen výňatek z rozhovoru ohledně jeho názoru na současnou elektromobilitu, ale on celý ten rozhovor opravdu stojí za to a bylo by škoda si ho  nepřečíst celý.

 

https://www.auto.cz/rozhovor-s-andrejem-barcakem-sehnal-kabat-favoritu-a-zlevnil-cechum-auta-139122

 

Jsem proti němu idiot, ale potom se podívám, jak dotují elektromobily v USA a Číně a říkám si, jestli není kopanec do zad evropským výrobcům jediná věc, co naopak může Evropu ekonomicky zachránit. 

Evropa je pozadu ve všem, jen ty auta zůstali a místo vývoje výrobci stále trvají na 100 let starých technologiích. USA má Teslu, Japonsko Toyotu, Čína peníze a Evropa má jen čekat, kdo ten souboj vyhraje?

 

Vzhledem k tomu, kolik rečnických otázek dal a přitom mnoho je dávno zodpovězených, si myslím, že užívá života a o elektro se nezajímá, takže logicky vidí jen to špatné co je na titulních stránkách.

To že to ukončil tím, že se mají vyvíjet vodíkové auta a epaliva mi jen říká, jak mimo v této otázce je, protože obě možnost jsou podstatně horší než současné auta.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No neřekl bych, že někdo z nás přispivatelů tady na fóru jsme  ti praví a fundovaní odborníci na elektromobilitu (tím nechci nikoho shazovat), spíše jen diskutéři, rozhodně nejsme o nic větší odborníci než ten Andrej Barčák, který se po desetiletí pohyboval ve vrcholných pozicích v oboru automotive.  Všichni čerpáme jen z různých veřejně přístupných zdrojů a to pořád hodně protichůdných, takže patent na rozum, nebo diplom z oblasti elektromobility určitě nikdo z nás nemá, aby mohl vůbec říci, že ta jeho verze je ta jediná správná. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak tohle mě osobně dává smysl, tedy výměna trakční  baterie elektromobilu ve výměnné stanici (obdoba našich čerpacích stanic) za cca 1 minutu, tedy dokonce kratší doba, než načerpání fosilních paliv.

Místo toho se automobilky v současnosti snaží každá po svém stavět elektromobily se svojí specifickou baterií a s její velikostí  a tvarem dle daného typu elektromobilu. Na základě toho se pak musí budovat  nabíjecí místa a jejich výstavba všemožně a kde se jen dá a unifikované jsou jen kabelové přípojky a jejich zástrčky a zásuvky.  Když se začínali před x- lety zavádět a prosazovat ve větší míře elektromobily, tak tohle byla moje představa, že to takto bude fungovat, tedy prostá a rychlá výměna baterií někde na tzv. čerpacích elektrostanicích  Místo toho politická rozhodnutí něco schválila a nepřímo tím nakázala a nic víc, prostě výrobci starejte se a tak se výrobci starali a starají. Bohužel každý po svém způsobu a tak nám v současnosti nezbývá, než shánět kde se dají elektromobily   nabít, natahovat kabely a čekat, až ta energie tam nateče.

Zdá se, že Čína je rozhodně flexibilnější, než politickoekologická direktiva zbytku světa. Holt bateriová unifikace a unifikace pro možnou  a rychlou výměnu baterií  asi zatím moc  nehrozí a je to podle mne škoda, že se to před lety na začátku elektromobility prošvihlo Pro obyčejné motoristy a snad i pro náš svět  by bylo asi lepší vyměnit ty tisíce současných čerpacích stanic za nové a rychlé výměnné stanice baterií, než jak je to v současnosti rozjeté, tedy  budovat milióny a milióny nabíjecích bodů všemožně po celém světě. Ale je to jen můj názor, třeba má někdo v záloze něco lepšího. 

 

https://elektrickevozy.cz/clanky/geely-dokaze-vymenit-baterii-v-elektromobilu-do-minuty-urychluje-tim-cely-proces-nabijeni

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takže budeš mít 100% baterku a najednou ti to swapne třeba s 80% kapacitou? Co když někdo udělá nějaký zásah do baterky, kterou následně dostane někdo jiný a potom vyhoří? Budeš vlastnit jenom kostru auta a baterky pronajímat?

 

Vyžaduje to obrovskou míru důvěry, nebo to bude prostě moc drahé a nemyslím, že by to lidi využívali tak často, aby se něco podobného vyplatilo. Rozhodně ne dlouhodobě.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

S podobným uvažováním ohledně důvěry v něco, nebo v někoho, bych asi v životě nemohl slézt ani z  postele, co kdybych se hned zabil při cestě na WC, takže radši v té posteli zůstanu celý život?  Ono nakonec na každou věc, na každý argument se vždycky najde milión protiargumentů, no je to prostě přirozená lidská reakce na cokoliv nového. Přiznám,  i já jsem asi toho určitým příkladem, třeba tou dosti striktní nedůvěrou v elektromobilitu. 

Ale vrátím se k tématu výměny či nevýměny baterií. Vždy se dá nalézt řešení jak docílit adekvátní výměny něco za něco, tedy třeba i tu baterii za baterii. I ty propanbutanové plynové bomby se dnes a taky již roky mění, kus za kus, samozřejmě logistika té výměny je hodně jednoduchá a u baterií by to bylo rozhodně mnohonásobně složitější.

Jestli by výměna baterií tímto způsobem byla pro lidstvo podstatně dražší, než to plánované celosvětové zasíťování nabíjecími stanicemi, tak to asi v současnosti těžko dokáže někdo predikovat. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Tak nějak soukromě jsem si před časem sám dělal takovou malou dotazovou anketu mezi známými a příbuznými, napříč vícero věkovými kategoriemi, no a tak cca z 20-ti oslovených ani jeden z nich  neplánoval a ani vůbec neuvažoval o nějakém tom elektromobilu. A to většina bydlí v rodinném domě a tak nějaká ta možnost nabíjení ve vlastní garáži, z vlastní přípojky by byla.  A to taky  pár z nich se "hrdě" hlásí k tzv. dnes propagovanému zelenému způsobu života (urputně recykluje odpady, vytápí dům pomocí solárních teplovodních panelů, někteří dokonce vážně uvažují o výstavbě  fotovoltaiky na střeše svého domu a smlouvě s distributorem el. energie),  ale elektromobil prý k tomu zelenému mixu zatím u nich nepatří, prostě není moc vhodný pro  praktické žití průměrné rodiny   Připadá mi to, že zelené myšlení je dnes hlavně mezi mladými  tzv. IN, ale mobilně omezovat se, nikdo z nich elektromobilem nechce. Podotýkám, že naprostá většina z oslovených má 1 auto v rodině a pár z nich mají 2 auta, takže takové normální a průměrné rodiny.

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...