Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

před 2 hodinami, Martab napsal:

O degradaci se zde mluví neustále, již zde bylo několikrát vyvráceno, např u Tesel je to kolem 90% kapacity za 200 000mil, po 5 letech cca 95% kapacity... (o něčem jako je Leaf/Spring a podobně co nemá aktivní termomanagement se asi nemá cenu moc bavit, to je prostě konstrukčně špatně už navržené).

Vy pořád zapomínáte, že jednou budou donuceni k nákupu EV i lidi co nemaj na Teslu a můžou si dovolit leda ten Spring, ta nízká cena je jaksi něco za něco. A ty parametry životnosti baterie jsou nastaveny tak, že u téhle cenové kategorie nebudou výrobci životnost akumulátoru muset vůbec řešit. Navíc z důvodu nízkých kapacit baterií levných EV a tím že je začnou provozovat lidi co nemaj pro provoz optimální podmínky budou ty baterky trpět víc než v Tesle.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 hodinou, Martab napsal:

@DušanV nevím dle čeho jsi usoudil co si myslím nebo nemyslím, ale každý má právo na svůj názor. Psal jsem to již několikrát, na BEV nevidím nic špatného, ale špatný je způsob jakým je tato ideologie vnucována.

 

Pokud se pletu, rád se nechám opravit, ale nikde jsem myslím nepsal, že by BEV mělo být "jediná správná cesta"... V médiích se člověk dočte "všechno", ale vždy je třeba si k tomu dohledat ty podklady a né jen věřit někomu kdo to nějak přepsal a vytáhl "to co se hodí". Klidně můžeme zrušit všechny EURO a podobné (třeba ty proklínaní povinní asistenti), ale momentálně je to asi to jediné co drží všechny ty čínské a jiné výrobce mimo EU, protože to nejsou schopni splnit.
 

Pravděpodobně jsi to  pochopil asi jinak, než jsem to svým textem myslel 

před 3 hodinami, DušanV napsal:

Hm, ta diskuse tady  je vcelku správná  (každý máme své vidění daného tématu), ale na rozdíl od Martaba si ani nemyslím, že by tady někdo z diskutujících byl až tak zaslepený, že elektromobilitu považuje za jasný nesmysl, nebo za 100% spásu ekologických problémů.....

a jimž jsem reagoval na tvůj text

před 5 hodinami, Martab napsal:

Ano, jako univerzální možnost je to nesmysl, to zde již několikrát padlo, ale zde se člověk kolikrát dočte, že EV je snad špatné už na papíře a to úplně pro všechny....

Rozhodně jsem tímto svým textem, nebo reakcí nechtěl tvrdit, že jsi nějaký zaslepený fanoušek elektromobility a odsuzovatel klasiky, nebo naopak, ale spíše upozornit na to, že si myslím, že tady na fóru podle mne  už ani neexistuje diskutující, který by byl až takový elektrofanatik  a zároveň 100% odsuzovatel klasiky, nebo naopak ten co tvrdí, že elektromobilita je nesmysl od A až do Z .  Nakonec i tyto stránky a toto téma mnohým snad aspoň trochu pomohlo v poznání, že nic není jen černé a bílé a nikdo nemá patent na rozum ( ani ta mnohdy mnohými prezentovaná, neomylná EU).  Možná jsem jen použil nepřiměřenou formulaci vůči tobě, ale rozhodně to nebylo myšleno nijak špatně, nebo útočně.

 

Jinak bych chtěl ještě upozornit na dnes vydané číslo časopisu Svět motorů 16/2023, který má přílohu "Elektromobilita" v níž se podle mne nic až tak zajímavého nedočteme, snad  kromě typů aut a jejich cen na našem trhu, ale velice zajímavé jsou články uvnitř časopisu  ohledně elektromobility a klimatu. No a taky mně k tématu elektromobility celkem překvapil rozhovor s velkým dealerem Škodovek tj. Přerost a Švorc, kde pan jednatel Přerost se nebojí být směrem  k elektromobilitě a k některým výstupům a informacím o ní být dosti kritický. Z jeho strany a vzhledem k politice elektromobility, co razí dnes koncern VW AG je jeho mediální výstup odvážný a osobně takovým lidem, co se dnes v tomto oboru nebojí říkat veřejně svůj názor docela moc fandím....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

1 hour ago, panet said:

Už jsem to tu psal, že Evropa/EU má skze auta velmi malý podíl na emisích a pán (silarm) nesouhlasil... Jenže ono to tak prostě je.

Njn, to uz tak mezi temihle lidmi byva, ze podlehli sebeklamu, ze mohou mit nazor na fakta 🤣.

  • Pozitivní 1
  • Negativní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 4 hodinami, DušanV napsal:

Hm, ta diskuse tady  je vcelku správná  (každý máme své vidění daného tématu), ale na rozdíl od Martaba si ani nemyslím, že by tady někdo z diskutujících byl až tak zaslepený, že elektromobilitu považuje za jasný nesmysl, nebo za 100% spásu ekologických problémů...

A na toto jsem reagoval, rozhodně jsem nikde netvrdil, ani si nemyslím, že by byl někdo zde zaslepený (od toho stačí otevřít nějaké větší EV fórum...). Proto také když něco tvrdím, snažím se to něčím podložit, né jen házet čísli a pojmy s dojmy.

@lojzik76 I když se podíváme na jedno z nejhorších aut z tohoto pohledu, Leaf. Tam je to cca 20% degradace za 6-7 let, resp. 10% za 70 tis km. a to je to nejhorší co může člověk "sehnat". A ano psal jsem to již několikrát:

3 hours ago, Martab said:

...Psal jsem to již několikrát, na BEV nevidím nic špatného, ale špatný je způsob jakým je tato ideologie vnucována.

Stejně tak jak jsem již několikrát komentoval cenu (nejen) Springu, namátkou: https://forum.skodahome.cz/topic/148736-elektromobilita-ano-či-ne/page/47/#comment-2587466 ale u nás jsou holt i ty spalováky dražší no...


https://insideevs.com/photo/5045386/the-best-and-worst-ev-in-terms-of-battery-degradation-are-here/

https://simonselectriccar.com/2018/08/29/nissan-leaf-24-battery-degradation-stats/

https://www.reddit.com/r/leaf/comments/uk39jr/62_kwh_vs_40_kwh_battery_degradation/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

5 minutes ago, McMatej said:

To je dost najivní představa. Jak by to fungovalo jsme viděli při Covidu. :-D

Já přece mluvím o rozhodování o nákupu auta. Co s tím má společného pandemie Covidu?!? Předpokládal jsem, že se tu baví lidé schopni udržet kontext diskuse.

Nicméně podobné nesouvisející výkřiky do tmy, jen aby se něco rádoby vtipného pláclo, tak nějak zapadají do intelektu lidí prosazujících tenhle fakticky nesmyslný fanatismus.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Bavit se o intelektu druhých je vždy na hraně a zavání to tak trochu povyšováním vlastního intelektu nad  intelektem druhých. Aniž bych se chtěl tímto někoho zastávat, nebo opačně někoho mentorovat, tak věty o intelektu bych z hodnocení příspěvků od jiných  vynechal. Osobně bych spíše řekl, že existují lidé snáze a třeba i mediálně ovlivnitelní  (a to třeba i  s nadprůměrným intelektem), nebo taky  lidé bez životních zkušeností a možností porovnání tzv. na vlastní kůži. To předpokládá nejenom intelekt, ale mnohdy i čas, rozumně uvažující nejbližší okolí aj. důležité komponenty života. Berme to tak, že každý jedinec uvažuje jinak, třeba i v té elektromobilitě a v celé té zelené politice, bohužel, tak jak rozhodne ta mocnější část, tak musí poslouchat a přizpůsobit se ta slabší část. Ono to tak vždycky bylo, je a bude.....

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

EU - má zhruba 1 Gigatunu CO2eq z dopravy... majoritní podíl osobní doprava. 

Energetika, lesnictví, zemědělství a další odvětví lidské činnosti prochází také transformací... Jedině tak bude aspoň nějaká šance udržet zvyšování teploty pod 2°C

 

a asi ještě nějakou dobu budou zaznívat hlasy, že je někdo blázen, levičák, ekofašista, zelený taliban... to mi je jedno, to na mém názoru nic nezmění. 

 

Děkuji všem, kdo slušně přispěl na obhajobu nebo kritiku elektromobility. Jsem rád za podmět k lepšímu studiu baterií... Je příjemné zjištění, že i na vyloženě automobilovém fóru, jsou diskutující s neutrálním nebo i pozitivním názorem na elektromobilitu.  

 

  

  • Pozitivní 1
  • Negativní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

DušanV:

Jenže o intelektu je to taky.

Proč politici EU prosazují zelené šílenství o názvu New Green Deal, jehož součástí je i EURO 7 a zákaz aut se spalovacími motory v roce 2035?

Jsou 3 možné důvody:

1) Jsou vydíratelní (NSA jistě nedělala ty odposlechy politiků EU vč. kancléřky Merkelové jen ze sportu)

2) Jsou úplatní (viz vazba místopředsedkyně EP Kailiové a dalších)

3) Jejich lidský rozměr je tak smutný, že nechápou následky toho pro co hlasují a stačí, že jim někdo nabulíkuje, že tím pomůžou planetě

Přitom je možná kombinace uvedených důvodů.

Ty důvody se totiž navzájem nevylučují.

Editováno: , autor: Tonda-B
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

"Topolánek: Green Deal je pitomost. Ale nebudu agresivně proti, Unii potřebujeme"

 

Toto je název článku a mimo jiné  v tom  článku i to vyjádření bývalého premiéra ohledně energetiky a zelené politiky EU a našeho státu. Ačkoliv  s tímto pro mne až "politickým kovbojem" v mnohém nesouhlasím, tak s jeho názory na grenn deal  a jeho následnými dopady ano..... 

 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-rozhovory-topolanek-green-deal-je-pitomost-ale-nebudu-agresivne-proti-unii-potrebujeme-229432#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=3&utm_campaign=abtest222_hitovani_v_komentarich_varBB&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 9 hodinami, silarm napsal:

Ekologicky tragické elektromobily v žádném případě nejsou, to jsou dnes nepodložené mýty 

Podložené už ale jsou.

Profesor Thomas Koch z technologického institutu KIT v Karlsruhe vyšel z průměrné spotřeby průměrného elektromobilu v SRN 23,6 kWh.

To porovnal s německým energetickým mixem a zjistil tak, že provoz průměrného elektromobilu

produkoval (v roce 2022) 175g CO2 na kilometr.

To je něco jako spotřeba benzínového auta 7,5l / 100 km.

Je to podstatně víc, než si mohou dovolit auta se spalovacími motory (95g CO2 na kilometr).

A výhled emisí elektromobilů do budoucna je ještě horší, vzhledem k plánovanému ukončení činnosti jaderných elektráren.

Také spočetl, že pokud průměrný diesel produkuje 153g CO2/km (a je tedy emisně šetrnější než elektromobil), tak při používání nafty HVO100 (syntetické palivo), by se jednalo pouze o 11g CO2/km.

A nebylo by třeba čekat na rok 2035 ani budovat drahou dobíjecí infrastrukturu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, silarm napsal:

EU - má zhruba 1 Gigatunu CO2eq z dopravy... majoritní podíl osobní doprava. 

Energetika, lesnictví, zemědělství a další odvětví lidské činnosti prochází také transformací... Jedině tak bude aspoň nějaká šance udržet zvyšování teploty pod 2°C

 

a asi ještě nějakou dobu budou zaznívat hlasy, že je někdo blázen, levičák, ekofašista, zelený taliban... to mi je jedno, to na mém názoru nic nezmění. 

 

Děkuji všem, kdo slušně přispěl na obhajobu nebo kritiku elektromobility. Jsem rád za podmět k lepšímu studiu baterií... Je příjemné zjištění, že i na vyloženě automobilovém fóru, jsou diskutující s neutrálním nebo i pozitivním názorem na elektromobilitu.  

 

  

Tihle "svazáci" jsou zhouba v každé době... A co kokrétně děláš TY a tvojí blízcí, abyste omezil svoji uhlíkovou stopu a tudíáž spoluzajisitili, že se nebude teplota na naší planetě zvyšovat přes nějakou stanovenou (dost pochybně) míru? Jistě již vlastníš elektromobil, že? Nebo snad ne??? Nebo máš pořád načipovanou OI 1.8T nebo jinou herku s vylítaným TDI (evidentně ti ještě před nedávnem byly emise CO2 putna - snadno k dohledání zde na fóru)? Nelétáš na dovolenou, chodíš všude pěšky, atd, atd, atd..... je tady skoro nekonečná množina činností, kdy můžeš svoji uhlíkovou stopu snížit. Tak jdi příkladem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 hodinou, Bubaq napsal:

Já přece mluvím o rozhodování o nákupu auta. Co s tím má společného pandemie Covidu?!? Předpokládal jsem, že se tu baví lidé schopni udržet kontext diskuse.

Nicméně podobné nesouvisející výkřiky do tmy, jen aby se něco rádoby vtipného pláclo, tak nějak zapadají do intelektu lidí prosazujících tenhle fakticky nesmyslný fanatismus.

To se nevylučuje. Při Covidu bylo vidět, jestli jsou lidi ochotní se rozhodovat ohleduplně ve prospěch společnosti nebo sobecky upřednostňovat své vlastní zájmy. A při libovolném nákupu auta by to bylo to samé.

Nebo snad myslíš, že kdyby si lidi mohli vybrat mezi laciným autem, z kterého teče olej, je hlučné a smrdí a moderním drahým autem, které neobtěžuje lidi okolo, že by si z ohleduplnosti kupovali drahá auta? Čest světlým výjimkám.

Proto musí být ta "drahá" auta dotovaná a laciná regulovaná.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 49 minutami, Tonda-B napsal:

To je něco jako spotřeba benzínového auta 7,5l / 100 km.

Je to podstatně víc, než si mohou dovolit auta se spalovacími motory (95g CO2 na kilometr).

Zapomněl si na CO2 vzniklé při výrobě paliva. A to už je takový folklór, elektroautu je naúčtuje CO2 i za vytištění parkovacího lístku, ale spalovák 95 g na kilometr, i když je to reálně mnohem víc. :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 5 hodinami, Martab napsal:

O degradaci se zde mluví neustále, již zde bylo několikrát vyvráceno, např u Tesel je to kolem 90% kapacity za 200 000mil, po 5 letech cca 95% kapacity...

Uvědomuješ si, jak nedůvěryhodně to s ohledem na fyzikální zákony zní*? Asi jako kdybys tvrdil, že ta Tesla těch 200K mil najela na jedné sadě pneu, co jsou velice komfortní, v zatáčkách sedí jako semi slicky, za deště neznají aquaplaning, a s tím nájezdem jsou ve stavu 90% nové gumy...

Už jsem tu psal, že kapacita baterie se špatně měří, spíš dost nepřesně odhaduje, neboť se liší podle zatížení, pokud tedy euroúředník navrhuje alespoň 70% dojezdu po pěti letech, tak taková baterie je reálně po smrti oproti nové baterce, neboť neudrží potřebné napětí (Jako by se ti bez varování zastavilo auto se čtvrtkou nádrže a bralo se to jako vlastnost! A palivo pak doplňoval kapátkem...), to lze tolerovat u mobilu nebo akušroubováku, u aut nikoliv.

 

* BTW Citát z odkazu s "důkazy": "In my car, the truth is much worse than the numbers. My 2016 90D battery capacity repeatedly calculates to 71 to 73 kwh. And it has a 200 mile maximum range.".

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 28 minutami, McMatej napsal:

Nebo snad myslíš, že kdyby si lidi mohli vybrat mezi laciným autem, z kterého teče olej, je hlučné a smrdí a moderním drahým autem, které neobtěžuje lidi okolo, že by si z ohleduplnosti kupovali drahá auta? Čest světlým výjimkám.

Proto musí být ta "drahá" auta dotovaná a laciná regulovaná.

Takový výběr ale reálně neexistuje.

Auto ze kterého teče olej není prodejné, pokud výrobce nebo prodejce únik oleje neodstraní.

Auto které je hlučné nebo smrdí nedostane homologaci a není možné ho zákazníkům prodávat.

Moderní drahé auto (plní EURO 6 AP) je diesel, který funguje jako čistička vzduchu.

Po většinu provozu vypouští z výfuku méně pevných částic, než kolik jich motor ze vzduchu nasává.

Bohužel musí svojí cenou dotovat i elektromobily, které by bez toho byly už naprosto neprodejné.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 25 minutami, McMatej napsal:

...to už je takový folklór, elektroautu je naúčtuje CO2 i za vytištění parkovacího lístku...

Vždyť je to přesně naopak! EU bere elektromobil jako bezemisní. Prestože je energeticky náročnější na výrobu, bezemisní elektřinu pro dobíjení taky nemáme a ještě kvůli materiálům pro baterky a elektromotory budeme víc drancovat přírodu.

Podstatné však je, že se něco zakazuje z důvodu "ekologie", vnucená náhrada však reálně vychází přinejlepším podobně neekologicky! Nemluvě o horších vlastnostech a schopnostech.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pánové, opravdu je třeba si někoho dobírat za jeho názory popřípadě za to čím jezdí? Pokud chceme diskutovat (dovolím si připomenout: https://cs.wikipedia.org/wiki/Diskuse) nemusíme se snad dohadovat, ne?

Citovat

Diskuse od účastníků vyžaduje:

  • věcnost: věnovat se tématu a argumentovat, nikoli napadat nebo překřikovat;
  • otevřenost: nevylučovat nikoho, kdo může k danému tématu přispět;
  • poctivost: podstatné informace nesmějí účastníci zatajovat nebo tvrdit něco, čemu sami nevěří;
  • trpělivost: pochopení argumentů druhého může vyžadovat čas;
  • zdvořilost, která vyjadřuje společný zájem všech na každé věcné informaci.

 

před 18 minutami, Tonda-B napsal:

Moderní drahé auto (plní EURO 6 AP) je diesel, který funguje jako čistička vzduchu

Opravdu? https://forum.skodahome.cz/topic/148736-elektromobilita-ano-či-ne/page/57/#comment-2599661

 

@virtual Aha, já myslel že diskutujeme a né že předkládáme důzaky ve sporu... Ano, najdou se případy kdy je to špatné, stejně tak se najdou případy kdy byl u spalováku třeba měnit motor, nebo emisní systém (vstřikovače u TDI - 100k, celý motor - v originále klidně přes 200k atd.). Můžeme se bavit o extrémech, nebo o průměru.
200mil, to je cca 320km, pokud má kapacitu 71-73kWh, dává to cca 23kWh/100km.

 

Něco o CO2 při výrobě paliv: https://innovationorigins.com/en/producing-gasoline-and-diesel-emits-more-co2-than-we-thought/

uvádět že BEV má nulové emise je stejně špatné jako psát, že u klasického auta spočítáme jen palivo a u BEV všechno... Správný postup je do výpočtu zahrnout jak výrobu samotného vozu, tak spotřebované palivo (včetně výroby a transportu).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 minutami, Martab napsal:

Pánové, opravdu je třeba si někoho dobírat za jeho názory popřípadě za to čím jezdí?

 

Opravdu?

 

uvádět že BEV má nulové emise je stejně špatné jako psát, že u klasického auta spočítáme jen palivo a u BEV všechno... Správný postup je do výpočtu zahrnout jak výrobu samotného vozu, tak spotřebované palivo (včetně výroby a transportu).

Nejde o dobírání.

A nejsem sám komu bylo divné, že horlivý zastánce elektromobilů sám elektromobil nemá.

Považuji za nejlepší gumy homologované pro provoz na veřejných komunikacích Bridgestone RE 050A.

A co bys řekl že mám na své Fiestě ST?

Správně.

 

Opravdu. Jen se musíš podívat na můj příspěvek na další straně (6.shora).

 

Souhlasím.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Něco na tom bude, ale to že je někdo o něčem přesvědčen ještě neznamená, že musí dnes vše zahodit a honem si to běžet pořídit, jen aby mohl diskutovat. Skutečnost že má někdo více vyhraněný názor, nebo úplně nesouhlasí s většinou do diskuze patří. 
 

Ano, viz můj příspěvek hned pod tím tvým na který se odkazuješ.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...