Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

Nemyslím si že zrovna lithium bude překážkou v elektromobilitě. 

Podívej se taky kolik lithia se spotřebovalo při výrobě elektromobilu před 5 lety a kolik dnes (je to výrazně méně - výroba se dělá efektivněji)

Navíc píšeš o známých zásobách lithia. Reálně ho může být mnohonásobně víc, prostě jen nebylo zatím třeba dělat průzkumy v dalších oblastech.

 

Když jsem u těch zásob nerostného bohatství pamatuji si v devadesátkách, bylo krátké období kdy se hodně mluvilo o tom že světové zásoby ropy při současné vysoké spotřebě (bavíme se o spotřebě v 90 letech, která byla mnohem menší než je dnes) dojde ropa za nějakých 20 až 30 let.

No máme rok 2023 a ropy je zdá se víc než dost i přes to spotřeba extrémně vzrostla, nedělej si iluzi že trh si s lithiem nenajde cestu a oblasti pro těžbu.

 

V neposlední řadě se dá lithium těžit i přímo z mořské vody při jejím odsolováním.

Editováno: , autor: informator
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V rámci  požáru  lodi Fremantle Highway, převážející nové automobily a mimo jiné i elektromobily,  se tak trochu vracím k tématu. A to i z toho důvodu, že  zde na fóru někteří dle určitých dostupných zdrojů  uvádějí , že elektromobily vlastně příčinou požáru nebyly a ani vůbec nezahořely, no a ti druzí zase argumentují  opačně . Časem se vynořují nové a nové zprávy, fotografie apod. a to znovu dosti protichůdné a nejednoznačné, ať už pro jednu, nebo druhou stranu.

Osobně si netroufnu z dostupných zdrojů tvrdit tak, či onak, je to všechno opředenou tak nějak informačním mlžením a mlčením , možná i záměrným, těžko soudit.

Z určitých politických kruhů v Německu se již cca před 2 týdny objevily zprávy, že ano, elektromobily na lodi hořely, naopak firmy zabývající se sanováním havárie a vykládkou vozů odmítají zatím cokoliv konkrétního sdělit. Zde v odkazu si můžete prohlédnout video (komentář v článku k videu pomíjím), kde do kontejneru odkládají z lodi vytažený elektromobil a zalévají ho vodou, no a následně se z něj začíná kouřit, což svědčí o tom, že k určitému poškození baterie muselo dojít.

 Myslím si, že v rámci zachování objektivity bychom se měli časem dozvědět, jestli převážené elektromobily hořely, nebo nehořely (i když co si s tím naděláme a dokážeme ), co se týče samotné příčiny požáru lodi, tak nevím jestli bude vůbec někdy celospolečenský zájem něco veřejně a oficiálně  sdělovat. Ale třeba jo......

 

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/skvele-nehorlave-elektromobily-z-lodi-fremantle-highway-vyndavaji-v-bezvadnem-stavu-akorat-potrebuji-vykoupat/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je zaujímavé, že horná polovica Mercedesu je čierna a na aute sú aj nejaké ďalšie poškodenia. Vyzerá to tak, že požiar bol k danému autu pomerne blízko. Čo sa týka utopenia vo vode, myslím si, že to bol preventívny krok ktorý sám o sebe spôsobil skrat v baterke. Evidentne ale neplatí tvrdenie, že požiar sa žiadnym spôsobom nedotkol elektrických vozidiel, lebo minimálne jedno bolo blízko k požiaru. Na druhej strane ale vidieť, že veľa elektrických áut je evidentne v bezchybnom stave. Myslím si, že kým nebudú zverejnené oficiálne výsledky vyšetrovania, dovtedy to nemá zmysel ani riešiť.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A není to fuk? Prostě zahořel náklad lodi, to se stávalo i před převážením elektromobilů. Přijde mi to jako zbytečné téma.

Stávalo se to a stávat se to bude. Je fuk jestli tam zahoří špatně skladované hnojivo, spotřební elekronika nebo EV auto.

Vše stejně zaplatí pojišťovny, které udělají analýzu proč se tak stalo, vyžádají si proti opatření a pojede se dál.

 

V tom to jsou pojišťovny poměrně užitečné. Po zkušenostech s likvidací škody, chtějí po pojistníkovi protiopatření aby příště platit nemuseli. 

Editováno: , autor: informator
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No nechá se vymyslet dost systému jak zvýšit bezpečí baterie.

Např. můžou být v autě instalovány přepravní pojistky, které zcela oddělí napájecí okruh baterie od okruhu auta, jako je tomu u jednoduché elektroniky s články, nebo se budou přepravovat baterie pod vybité atd. 

O spoustě problému se tvrdilo že je neřešitelná, dokud se nenašel někdo kdo je ty problémy vyřešil. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak nějakou tu přepravní  pojistku oddělující baterii od elektrického okruhu elektromobilu  chápu, ale když už dojde někde k hromadnému požáru (třeba na té přepravní lodi), tak co ona pomůže? A nenabitá  Lion baterie hoří méně, než nabitá?  U nádrže na benzín/naftu , kde je v někde v přepravovaném autě  v nádrži 1 litr, nebo 50 litrů  pohonné hmoty, ten rozdíl  a intenzitu hoření si dokážeme představit, takže určitě nebude přepravovat  výrobce spalováků svoje auta s plnou nádrží. 

Ale uznávám, že řešení se vždycky dokáže najít, jen je otázkou jak se to může projevit na konečné ceně elektromobilů, které jsou nuceny  absolvovat tyhle zaoceánské cesty. Minimálně  u pojistné smlouvy rejdařských společností pro tyhle typy přeprav se dá očekávat, že se zvednou ceny .  Myslím si, že výrobci elektromobilů, co se týče zámořské přepravy, mají i tak dnes z toho  hlavu v pejru, ať už závěry a výsledky šetření havárie oné lodi dopadnou jakkoliv. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Syntetická paliva jako alternativa k elektromobilitě?  Zatím je toto palivo dosti drahé a jaksi nedostupné pro obyčejného smrtelníka.  Ale není to směr vývoje , který nutně musí umřít, spíše si myslím, že tomu bude naopak. O tom, že se jimi dlouhodobě zabývá automobilka Porsche a že je začíná produkovat někde v Chile je asi všeobecně známo. Méně známo asi bude, že se jimi již delší dobu zabývá koncern Stellantis a vyzkoušel ho již na svých běžných  spalovacích motorech a fungovalo to prý v pohodě, viz.  odkaz na článek.  

 

No a tak nahlas uvažuji, i když samozřejmě z mého pohledu hodně  laicky, ale snažím se zapojit logiku obyčejného smrtelníka bez vzdělání v příslušném oboru. Energetické firmy si již delší dobu stěžují, že v sezóně, kdy hodně svítí a hodně fouká, musí odstavovat z distribuční sítě tzv. nefosilní zdroje el. energie, protože jednak je jí v daném čase prostě přebytek (není adekvátní okamžitá spotřeba), no a taky ji nemají kam a jak efektivně ukládat.  Což takhle ji ukládat formou výroby syntetických paliv, místo kolikrát propírané  a zatím  spíše minimalistické tvorby tzv. akumulačních úložišť z vyřazených autobaterií elektromobilů? Mnozí víme jaký je rozdíl v potenciálu uložení energie dnes, když srovnáváme např. váhově/objemově  jednotku benzínu/nafty  s váhovým/objemovým ekvivalentem jednotky baterie.  Při té příležitosti si vzpomenu třeba na přečerpávačku Dlouhé Stráně, která má sice ve špičce vysoký výkon, ale bohužel takhle může fungovat cca 5 hodin a pak nula, šlus, zase potřebuje dobít (přečerpat vodu nazpět). To samo bude fungovat u nějakých větších bateriových úložišt, které se prostě v případě potřeby velmi rychle vypotřebují/vybijí.

Syntetické palivo se  podle mne  dá vyrábět  z nefosilních zdrojů energie v časech  velkých a nevyužitých přebytků  jako obrovský rezervoár uložené energie a nemusí to být jen pro spalovací motory, klidně třeba i pro elektrárny.  A dá se skladovat asi hodně  dlouho. Jen si vzpomeňme na doby , kdy jsme benzín bez povinných biosložek aj. sajrajtů skladovali někde v garáži třeba rok a pak bez obav ho nalévali do aut.   

 Ano je to jen laická představa o akumulaci sluneční/větrné energie, ale ať se na mě pánové z Evropské komise  aj. nezlobí, ale jejich mnohé představy  v tomto směru a i ve směru  k té elektromobilitě , se mně zdají  mnohdy i utopičtější, někdy i nesmyslnější...... 

 

https://www.auto.cz/synteticka-paliva-maji-smysl-veri-stellantis-spalovaky-tu-totiz-budou-jeste-dlouho-149924?utm_campaign=abtest228_personal_layout_3_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A co takhle tu energii ukládat přímo do baterie elektromobilů? Prostě ráno přijedu do práce, hodím auto na kabel, bude se dobíjet třeba jen 2kW abych alespoň nabil cestu do/z práce. A když přijde požadavek, že je energie přebytek, skočí to na plných 22kW, pár takových chytrých garáží "a je po problému".

Systetické palivo má zásadní problém, běžné auto se spotřebou 7l/100 spotřebuje palivo o energii cca 50kW/h a ta se musí někde vzít a hlavně zaplatit (+ ztráty při výrobě paliva). Běžný elektromobil na 50kW/h ujede 200-300km.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No těch tzv. chytrých garáží by tedy muselo  být opravdu hodně a ne jen pár. Těch přebytků ve špičce toku energie z  fotovoltaiky a z větrníků může být v určitém čase  ve stovkách, možná tisících MWh.   No a taky ti majitelé  aut (elektromobilů) by museli mít nastaveno (museli by s tím souhlasit) , že najednou se jim zvedne mnohonásobně úroveň toku energie do baterie.  Není to tak, že  se spíše doporučuje v zájmu co nejdelší životnosti baterie raději pomalejší úroveň nabíjení?

 

Ona taky cena energie v časech přebytků může být docela jiná,  než v tzv. normálu, no a tím i cena vyprodukovaného syntetického paliva.  Neuvažuje se dnes nahlas  o tom, že v budoucnosti se  za odebírání jejich přebytků  bude dokonce platit odběrateli?  A ono  aby se dostalo do baterie elektromobilu  těch 50kWh na těch 200-300 km, tak to taky spotřebuje rozhodně více energie, než těch 50 kWh.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Někdo tady pořád používá zdravý rozum, sice pozdě , ale lépe  pozdě, než vůbec.  Kdo chce a věří tomu, nebo mu to tak vyhovuje, nechť si koupí pro svoji potřebu tolik elektromobilů, kolik sám uzná za vhodné. Kdo tenhle směr mobility nechce, nechť má možnost koupit a provozovat něco jiného.   Nakonec proč by nebylo možné,  že se budou vyrábět obě kategorie vozů, tedy elektromobily a zároveň spalovací auta na syntetická paliva, když nám tedy prý  jde  primárně o ekologii.  On i koncern VW AG deklaruje do budoucna jak elektromobilitu, tak i spalováky, i když bohužel zatím jen u těžce dostupné kategorie vozů Porsche. Nakonec dle dostupných zpráv i největší výrobce osobních automobilů, tj. Toyota se tomu nebrání, no a i koncern Stellantis o tom  uvažuje. Už i v Evropské komisi je po posledních námitkách a i protestech  některých států EU určitý rozkol, jak se k tomu dále stavět. 

Ona ta síla trhu a zákazníků a taky jejich volební práva a preference je i dnes pořád silný nástroj, i když značně zdeformovaný....

 

image.thumb.png.f54cfcc6158a1ffae96a3f3c46ee9c41.png

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

VW ujel vlak a může jen doufat že ho zachrání cla a regulace EU před čínskými automobilkami. Pro Evropské výrobce nastává doba temna a u elektroaut to platí dvojnásob.

Krásný příklad je např. u výrobce Jawa. V indii motorku prodávají za 80 tisíc a na evropském trhu za 190 tisíc. Pokud u některých výrobců tyto hráze padnou, tak evropský průmysl v automobilu končí, elektro neelektro.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 9. 9. 2023 na 20:01, DušanV napsal:

No těch tzv. chytrých garáží by tedy muselo  být opravdu hodně a ne jen pár. Těch přebytků ve špičce toku energie z  fotovoltaiky a z větrníků může být v určitém čase  ve stovkách, možná tisících MWh.   No a taky ti majitelé  aut (elektromobilů) by museli mít nastaveno (museli by s tím souhlasit) , že najednou se jim zvedne mnohonásobně úroveň toku energie do baterie.  Není to tak, že  se spíše doporučuje v zájmu co nejdelší životnosti baterie raději pomalejší úroveň nabíjení?

 

Ona taky cena energie v časech přebytků může být docela jiná,  než v tzv. normálu, no a tím i cena vyprodukovaného syntetického paliva.  Neuvažuje se dnes nahlas  o tom, že v budoucnosti se  za odebírání jejich přebytků  bude dokonce platit odběrateli?  A ono  aby se dostalo do baterie elektromobilu  těch 50kWh na těch 200-300 km, tak to taky spotřebuje rozhodně více energie, než těch 50 kWh.

Ano muselo, potom je otázka, zda je levnější (a jednodušší) stavět toto, nebo někde továrnu na výrobu paliva. Ohledně nabíjecího výkonu, 22kW je stále pomalé AC nabíjeni, nejedná se o žádné rychlonabíjení… Pokud se nebude baterie prebijet, 22kW nabijeni nevadí ničemu.
Ohledne ztrát, ano ono to nebude 50kWh přímo do baterky, ale ta el. energie se taky jen tak neobjeví v té továrně co vyrábí ty syntetická paliva, stejně tak to palivo se musí nějak dopravit na čerpací stanici, takže by jsem se nedivil, kdyby ty ztráty v tomto řetězci byli vyšší než jen při nabijeni a rozvodné soustavě (tato část bude u obou cca stejná).

A ono se tak nějak počítá s rozdílnou cenou, když je energie hodně, bude levnější => motivace nabít spis v tomto čase než v době kdy je to drahé. A kolik by jich muselo být? Předpokládám, že to nebude jediná záloha spotřeby, něco jako přečerpávací el. budou stále rozumně řešení. Říkáš tisíce MW, uz jen nějakých 50tis připojených EV a jsi nad 10GW. A náš vozový park jsou spíše miliony než desítky tisíc vozidel…

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Celkem zajímavé čtení o syntetických palivech je v obsáhlém článku uvnitř nového speciálu Světa motorů č. 3/2023. Uznávám, pro  e-paliva to ve speciálu nevyznívá nějak slavně, tedy co se týče jejich ceny a efektivity výroby. Uvažuje se o větším zapojení tzv. biopaliv např. z odpadních surovin (nová směrnice Evropské unie RED III), které by se mohly dostat na úroveň těch e-paliv, pravděpodobně s lepší cenou. Doporučuji celý speciál, o elektromobilitě je tam toho dost, tedy jak pro zanícené fanoušky, tak i odpůrce. Z tzv. domácí trochu odbornější  scény jsou jedni z mála, co se dokáží celkem nezaujatě na elektromobilitu podívat. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nemají, asi aby nepřišli o zisky za tisknutý speciál. 

Nemám doma zařízení na skenování tisku do pdf. apod.,  ale tady přikládám aspoň ofocené 4 strany o těch synt. palivech. Omlouvám se, ale líp to můj foťák neumí.  Na druhou stranu, těch 39,- Kč určitě není škoda za obsahově a odborně  hodnotný časopis....

Speciál SM_ synt. paliva  str. 1.JPG

Speciál SM_ synt. paliva  str. 2.JPG

Speciál SM_ synt. paliva  str. 3.JPG

Speciál SM_ synt. paliva  str. 4.JPG

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Oprosťme se od toho, že zde přikládám odkaz na článek od  pro některé  "oblíbeného" webu Autofórum, ale o to zdaleka nejde. Jde o to, že v článku je zčásti citován rozhovor nynějšího šéfa Škodovky Klause Zellmera na nedávné výstavě IAA v Mnichově pro australský tisk. Celkem zajímavé názory, pravděpodobně i  pod tlakem toho, že elektromobily se neprodávají tak a v takovém množství, jak by si to mnozí vrcholoví manažeři z automobilek představovali. Že by přeci jen ten trh tak nějak pokulhávajíce fungoval, navzdovy všem politickým, ideologickým a ekologickým vizím.....

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/skoda-uz-zacina-otacet-spalovaci-auta-udrzi-v-prodeji-dokud-je-lide-budou-chtit-elektromobily-chce-jen-hrstka-zakazniku/ 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono to opravdu není tak jednoduše proveditelné, jak si  mnozí političtí představitelé z EU a jejich členských států představují, tedy myslím tím až explozivní rozvoj elektromobility, soudě třeba i podle termínů zákazu prodeje spalovacích aut a  možného prodeje jen tzv. bezemisních aut a to kolikrát i o roky dříve, než v termínu roku 2035. Před časem jsem zde  psal o problémech koncernu  VW AG v závodě v Zwickau, kde se vyrábí jen elektromobily. Má to svoje pokračování, neboť poptávku po nich se stále a stále nedaří patřičně nastartovat, viz v článku.

 

https://www.garaz.cz/clanek/novinky-kvuli-slabe-poptavce-po-elektromobilech-hrozi-ze-bude-volkswagen-propoustet-v-jedne-ze-svych-klicovych-tovaren-21011014#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=autoweb.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest198_novy_panel_sluzeb_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

 

Na slabou poptávku po elektromobilech, ale hlavně na zahraniční (hlavně čínskou) konkurenci  v této oblasti, reaguje i šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová , která se k tomu vyjádřila a vymezila ve svém  výročním projevu ke stavu EU a tak nějak napřímo zavelela k boji proti údajné nekalé konkurenci v oboru elektromobility. 

 

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/ursula-von-der-leyen-evropska-komise-elektromobil-cina-dotace.A230913_112100_automoto_fdv

 

Co je zajímavé, tak představitelé evropských automobilek se k jejímu projevu  a výzvě na toto téma staví tak trochu  jinak, tak nějak více umravněně. Asi si uvědomují, že pokud tzv. přistřihneme Číně křídla, tak ona nám může taky. Srozumitelně to prezentoval člen představenstva Škody Auto a.s., Martin Jahn, v pořadu Interview na ČT24 ze dne 13.9.2023. Samozřejmě je si vědom, že koncern VW AG má stále v Číně odbyt až 40% své celkové produkce a baterie si taky nevyrábí ( nebo jejich články) komplet sami. Prostě a jednoduše politici míní, životní a tržní realita mění.......

 

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10095426857-interview-ct24/223411058040913/ 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová svým posledním, rezolutním vystoupením v Evropském parlamentu v otázce boje proti levným čínským elektromobilům, si viditelně počínala jako slon v porcelánu. No a reakce z Číny na sebe nenechaly dlouho čekat.  Leyenová tehdy  řekla, že Čína dotuje ceny elektromobilů dovážených do Evropy a tím jde o nekalou konkurenci. Přitom je celkem zajímavé, že ceny některých  elektromobilů prodávaných v Číně jsou skoro poloviční oproti těm samým typům prodávaným v Evropě. Když pominu, že  některá výbava může být o něco odlišná, tak na druhou stranu baterie (což je vždy to nejdražší) by měly být stejné a bezpečnostní požadavky a bezpečnostní výbava aut v Číně by se dnes neměla zásadně lišit od evropských aut.

Např. model BYD Delphin stojí v Číně v přepočtu 15.200 eur a ve Francii přitom stojí 28.990 eur, nebo nám celkem známý elektromobil MG ZS se v Německu prodává za 31.310 eur, což je zhruba jednou tolik, než kolik stojí v Číně.  Dále známý Polestar2 stojí v Německu 48.990 eur, v Číně v přepočtu o 10.000 euro méně atd., viz přiložený článek.

 

Leyenová celkem suverénně mluví, jako kdyby celá Evropa byla naplno surovinově nezávislá na Číně, nebo přechod na skoro povinnou mobilní elektrifikaci byl tady u nás již naplno završen. Všichni dobře víme co nás dnes stojí  ( i v cenách el. energie, zem. plynu  a paliv) přechod ze závislosti na ruské ropě a zemního plynu a odstřižení se od Ruska. Co by nás pak v cenách např. za ty baterie do elektromobilů aj.,   stálo odstřižení, nebo omezení, nebo popř. zdražení patřičných obchodních aktivit s Čínou?  A nejde jen o elektromobilitu, green deal apod., unijní  politici si mnohdy počínají jako kdybychom  měli v Evropě již vše vyřešeno, zajištěno, dokonáno, naprostý opak je pravdou....

 

https://www.novinky.cz/clanek/auto-cina-se-ostre-ohradila-proti-vysetrovani-cinskych-elektromobilu-v-eu-40443744#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=5&utm_campaign=abtest198_novy_panel_sluzeb_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Při zahájení nedávné IAA v Mnichově to kancléř Olaf Scholz řekl  zástupcům v automotive  celkem jasně a doslovně to bylo takhle

 

„Neukazujme elektrickou mobilitu pouze s vozidly, která jsou skvělá, avšak stojí o něco víc, ale také s jinými, která si lidé mohou dovolit. Postavte levné elektromobily, nebo prohrajete s Číňany – vláda vás neochrání.“

 

Že by tedy automobilky ochránila spíše EU a její nařízení, cla  a dotace? Jestli v konečném důsledku ano, tak proč by tedy automobilky měly vůbec mít  nějaký ten vážný zájem  elektromobilitu pro nás, co by průměrné lidičky vůbec nějak slevňovat......

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dnes si stále více a více lidí  a i firem v Evropě uvědomuje, že prosperita či neprosperita Evropy jako celku, veškerá energetika, k tomu patří i ta dnes bohužel drahá energie, dále elektromobilita, Green deal, veškeré politicko-klimatické vize a cíle , životní úroveň obyvatelstva  apod. věci,  jsou  v přímé souvislosti a navzájem na sebe navázané a provázané a to vše dnes v Evropě podle mnohých není na zrovna dobré úrovni. 

Má to např. zásadní dopad už i na náladu Němců. Hned 79 procent z nich není s vládou kancléře Scholze spokojeno, vyplývá to z aktuálního průzkumu ARD. Němci  jsou již až alergičtí na výraz „energetická přeměna“ a Scholzovi spolustraníci samotnému kancléři doporučují se jeho užití na veřejnost zcela vystříhat.

Jak Evropa začíná ve  výše popsaném zadrhávat je rozebíráno v přiloženém článku od ekonoma Kovandy, což jak zajisté uznáte, není ani trochu fanoušek současných poměrů a to nejen u nás v ČR. Mnozí řeknou, že Kovanda je pouhý teoretik, ale podobné názory jako on má bohužel v poslední době další řada  ekonomů, byznysmenů, podnikatelů, tedy i lidí přímo z praxe. 

Více než polovina německých firem a podniků uvedla v nedávném šetření Německé obchodní a průmyslové komory, že energetická transformace země – takzvaná Energiewende – „negativně“, či dokonce „krajně negativně“ doléhá na jejich konkurenceschopnost. To jak je ČR provázaná s Německem nemusím nikomu soudnému  připomínat....

 

https://nazory.hn.cz/c1-67244330-nemecku-i-cesku-hrozi-deindustrializace-nemci-uz-jsou-alergicti-na-vyraz-bdquo-energeticka-premena-ldquo-spolupraci-s-indii-brzdi-zelena?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.context&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=VlvNikWTvw6-202309180844&dop_id=22917700

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...