Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Osm zemí EU včetně ČR podepsalo dokument kritický k emisní normě Euro 7. Jen je mně záhadou, proč to nepodepsalo Německo? Vlastně ČR se k tomu přidala až potom, co se sami Němci k Euro 7  začali vyjadřovat kriticky. To je tam politická situace  a postoje tak turbulentní a nevypočitatelné, že Němci sice něco rozjedou, ale prsty ať si pálí jiní, nebo je to jen nějaká zákulisní dohoda? 

 

https://www.novinky.cz/clanek/auto-osm-zemi-eu-vcetne-cr-podepsalo-dokument-kriticky-k-emisni-norme-euro-7-40432345

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak jsem již tady na fóru dříve psal, tak nějaké menší zkušenosti s elektromobily  mám, samozřejmě celkem nicotné, těch pár desítek km opravdu nic podstatného člověku nedá. Přesto, taková obyčejná  a pro mnohé odpudivá Dacia Spring mě utkvěla trvale v paměti a i letos ji chci vyzkoušet v novém silnějším provedení, tj. elektromotor má nově místo 45kW již 65kW. Parametry zrychlení jsou již celkem ucházející, dojezd se dle oficiálních pramenů snížil jen o 10 km. Dost často  dealeři Dacie ve větších městech pořádají každý rok tzv. prezentační dny s hromadnými zkušebními jízdami, takže možnost si to vyzkoušet má každý. Dokonce tady v Olomouci (nevím jak to je jinde) je možnost si Spring půjčit na víkend, nebo na 2 dny, osobně mám nutkání si to vyzkoušet,  navíc když už i v našem malém městečku u Olomouce se zprovoznil první veřejný stojan na dobíjení.

Přesto to, co mě docela odradilo, tak je právě ten dojezd, který je až extrémně a negativně závislý na venkovní teplotě a rychlosti jízdy.  Zajímavé taky je, že ne až tak na vytápění, popř. klimatizování, ale i ten popř. zapnutý režim ECO dojezd nijak zásadně nezvedne. Na druhou stranu, Dacia je v tom celkem solidní a nemaže tzv. med kolem huby případným zájemcům a na jejich  webu si ty dojezdy můžete hypoteticky vypočítat a co jsem se ptal u dealera, tak to odpovídá skutečnostem. Netvrdím tímto, že to nemají i jiné automobilky, ale tam ty údaje o konečných dojezdech mi přijdou i tak hodně přikrášlené. Nakonec nějaké ty mixy dojezdů, vzhledem k různým podmínkám zde přikládám, no a z nich odečtete, že je to opravdu jen městské a příměstské auto, nic víc....

 

PS: Jen aby si někteří nemysleli, že jsem nějak zainteresován na značce Dacia, prostě a jednoduše i když elektromobily pořád moc nemusím, tak tenhle mě i tak  dokázal zaujmout (možná i proto, že jsem od něj neočekával vůbec nic), jen ta cena je prostě pořád nehorázná, tedy vzhledem k tomu co za 2/3 peněz umí adekvátní spalováci....

 

image.thumb.png.08d553d191ec583665295f2b23577de7.pngimage.thumb.png.1611617f91f28020528a131d4367b752.pngimage.thumb.png.786cdbbe948e705985f3875aa4f0b7ab.png

image.png

image.pngimage.thumb.png.47a8bd86f11bebc4ebb08ff38119bfdd.pngimage.thumb.png.c35e54975777b6d11aff0652496725b2.png

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V zimě na dálnici raději nejezdit. Půl mega bude pro spoustu maximální rozpočet na auto a místo dostupného použitelného spalováku jim nutit tenhle blbej vtip... Navíc tohle už pomalu začínaj bejt ty auta který si jako ojetiny budou v roce 2035 kupovat lidi co budou mít hluboko do kapsy. Jedničková fabie je dneska pořád v pohodě auto, ale podobně staré tohle...

image.png

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud nevymyslí/nepřijdou na jiné  baterie za přijatelnou cenu, tak za 1/2 miliónu Kč  nic výrazně lepšího v Evropě určitě nebude. Jsem zvědavý na tu nejmenší elektrickou Škodovku  v roce 2025 za zatímně proklamovaných  cca 630.000,- Kč. V čem tak může být za tu cenu oproti elektrické Dacii lepší? Možná v lepším zpracování, kvalitnějších materiálech, pravděpodobně v četnějších  jízdních asistentech a propracovanějším infotainmentu. Pokud bude chtít mít větší dojezd, tak určitě větší a tím i dražší baterie.  Po pravdě, nedokáži si představit za současné geopolitické  a surovinové situace a v současných technologiích a ještě s vidinou aspoň minimálního zisku, nějaký smysluplný koncernový elektrický vůz za těch 600.000,- Kč a něco k tomu.  Nebo nám zákazníkům mažou všichni výrobci med kolem huby a jsou i dnes schopni vyrobit a prodat i  lacinější elektromobil s nějakou marží, ale skuhrají, že na každém pomalu prodělávají.  Nebo snad dopředu počítají, že si  vydupou nějakou dotaci přímo do výroby někde z fondů EU a tím sníží i prodejní ceny?

Mě to prostě  s tím novým malým koncernovým elektromobilem za tu cenu vůbec nesedí, obzvláště když si vzpomenu na Citigo iV, kde Škodovka tvrdila, že prodělává na každém kusu gatě a to  v tehdejších  cenách stálo přes 1/2 miliónu. Tady evidentně někdo hodně mlží, nebo nepřiměřeně sní......

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, lojzik76 napsal:

V zimě na dálnici raději nejezdit. Půl mega bude pro spoustu maximální rozpočet na auto a místo dostupného použitelného spalováku jim nutit tenhle blbej vtip... Navíc tohle už pomalu začínaj bejt ty auta který si jako ojetiny budou v roce 2035 kupovat lidi co budou mít hluboko do kapsy. Jedničková fabie je dneska pořád v pohodě auto, ale podobně staré tohle...

image.png

No podle toho výpočtu evidentně tohle auto v zimě na dálnici a v rychlostech odpovídajících  okolnímu provozu  tam nemá po delší čas a vzdálenost  co pohledávat, ale to jsem již psal, že je to opravdu jen městské a příměstské auto. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Člověk se musí občas zasmát i ohledně tématu elektromobility, nebo by z toho všeho dostal pomalu žaludeční vředy. Kdo znáte známého nadšence do elektriky a Youtubera "Ampéráka", tak určitě tušíte, že ve vzájemném  porovnání dvou elektromobilů, tedy časopisem Svět motorů testované Dacie Spring a Ampérakova elektrického Peugeotu Partner bude hodně  srandy. Mimo jiné i ta hláška zúčastněných protagonistů na závěr, že elektromobilita se za posledních 20 let vlastně nikam moc neposunula. :-)

 

 

 

 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

13 hours ago, lojzik76 said:

V zimě na dálnici raději nejezdit. Půl mega bude pro spoustu maximální rozpočet na auto a místo dostupného použitelného spalováku jim nutit tenhle blbej vtip... Navíc tohle už pomalu začínaj bejt ty auta který si jako ojetiny budou v roce 2035 kupovat lidi co budou mít hluboko do kapsy. Jedničková fabie je dneska pořád v pohodě auto, ale podobně staré tohle...

image.png

 

Nikto nikomu nič nevnucuje, auto si môžeš kúpiť aké chceš. Toto auto je na jazdenie v meste, prípadne v jeho okolí, nie na to, aby si za deň dal na otočku trasu Praha-Ostrava-Praha. Keby to nebola "Dacia", presnejšie nejaké indické alebo čínske auto s iným logom na predku a tým pádom aj s nulovou bezpečnosťou, tak mne by podobné auto vyhovovalo namiesto Fabie ktorú mám presne na takéto jazdenie. Aj preto čakám na predstavenie "Fabie iV".
Jednoducho ten kto kupuje takéto auto, presne vie, že prečo ho kupuje. A ten, kto si o 12 rokov bude kupovať auto, ten si stále bude môcť kúpiť ročné jazdené auto so spaľovacím motorom. Ak sa dovtedy nezmení legislatíva, tak som si istý, že v rokoch 2023-2024 sa budú vyrábať (a prihlasovať) na sklad autá so spaľovacím motorom v rekordnom počte, a kto bude mať záujem jazdiť aj po tomto čase na benzín/naftu, nebude mať s tým ešte dlhý čas žiaden problém. Otázkou skôr je, či sa ešte cenovo oplatia.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Sem tam se i Škodovce něco malého, ale smysluplného v elektromobilitě povede, alias zavádí se nová funkce předehřevu baterie pro všechny verze modelu Enyaq, od modelového roku 2024.

Enyaq Laurin & Klement je vybaven nejnovějším softwarem ME 4, který bude součástí všech modelů řady Enyaq vyráběných ke konci tohoto roku. Nový software přináší řadu vylepšení a nových funkcí. Patří mezi ně i funkce předehřevu, která baterii před zahájením nabíjení uvede do optimální teploty. Na výběr jsou dva režimy – proces lze spustit jak ručně stisknutím tlačítka na centrálním displeji infotainmentu, tak automaticky bez zásahu řidiče během cesty k rychlonabíjecí stanici, a to na základě údajů z navigace. Dle redaktora SM Martina Vaculíka o to manuální tlačítko předehřevu se prý postarala zpětná vazba od zákazníků, kteří tohle požadovali. Tohle Škodovce chválím, tedy když si sám řidič dokáže nezávisle tzv. předehřát baterii pro co nejúčinnější  nabíjení, tedy něco uživatelsky podobného jako např. u Toyoty Land Cruiser, která má zase nezávislé manuální tlačítko na vypalování zanešeného DPF filtru. Pořád existují řidiči, co raději sami ovládají auto, než se jím nechají ovládat....

 

https://www.skoda-storyboard.com/cs/tiskove-mapy/nova-skoda-enyaq-laurin-klement-press-kit/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=press_release&utm_content=press_release&fbclid=IwAR3wsTi6k36B_vWipZfZlpdfH4cVbU1owPl4tuvfihWiMYdoYiqfeZJXyN8

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 6 hodinami, e1. napsal:

Nikto nikomu nič nevnucuje, auto si môžeš kúpiť aké chceš. Toto auto je na jazdenie v meste, prípadne v jeho okolí, nie na to, aby si za deň dal na otočku trasu Praha-Ostrava-Praha. Keby to nebola "Dacia", presnejšie nejaké indické alebo čínske auto s iným logom na predku a tým pádom aj s nulovou bezpečnosťou, tak mne by podobné auto vyhovovalo namiesto Fabie ktorú mám presne na takéto jazdenie. Aj preto čakám na predstavenie "Fabie iV".
Jednoducho ten kto kupuje takéto auto, presne vie, že prečo ho kupuje. A ten, kto si o 12 rokov bude kupovať auto, ten si stále bude môcť kúpiť ročné jazdené auto so spaľovacím motorom. Ak sa dovtedy nezmení legislatíva, tak som si istý, že v rokoch 2023-2024 sa budú vyrábať (a prihlasovať) na sklad autá so spaľovacím motorom v rekordnom počte, a kto bude mať záujem jazdiť aj po tomto čase na benzín/naftu, nebude mať s tým ešte dlhý čas žiaden problém. Otázkou skôr je, či sa ešte cenovo oplatia.

ne, ty si nemůžeš koupit auto jaké chceš, ty si můžeš koupit jenom auto které ti někdo nabídne a zároveň auto na které máš. A kvůli aktivitám EU se ten prostor ze kterého můžeš nakupovat neustále zmenšuje. A pro značnou část lidí je primární parametr koupě cena a přesně ví, proč si ho kupují, protože na vhodnější a dražší nemají. A když si budou moci dovolit jen městské auto, tak si koupí městské auto bez ohledu na jeho praktickou použitelnost. To že už dnes jede rodina dálku nabouchaná v krátký deset let starý fabii neni tim, že by to byli fanoušci fabie, ale že na větší a novější auto nemaj. Je velká pravděpodobnost, že za dvanáct let bude i u spalováků problém s cenovou dostupností, zejména pokud se nevyřeší současné praktické problémy EV, protože vyschne zdroj nových vozů, stát je určitě bude chtít podojit a dostupnější budou jenom tyhle dnešní elektrické plečky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Byla to debata o přednášce pana profesora Smila u nás v ČR (diskutováno zde na fóru již dříve) , ale mě tam spíše zaujala ta otevřenost některých účastníků, obzvláště   by mě nenapadlo, že přímo ekonomický poradce našeho  premiéra Fialy, pan Štěpán Křeček v televizním rozhovoru na CNN Prima News (čas 13.40 až 15.20, ale i dále to stojí za to) otevřeně přiznává, že dnešní zelená politika vede od jedné závislosti ke druhé, čili od závislosti na ropných produktech nestabilních režimů jako je Rusko, Saudská Arábie apod., k závislosti na surovinových a výrobních zdrojích pro západní svět nestabilní Číny a taktéž otevřeně říká, že dnešní Evropa jako taková, již nemá sílu na to, aby tímto zeleným způsobem  spasila svět, spíše svými kroky umetá cestičku jiným a bude na to doplácet. Ono vůbec i další názory pana Křečka jsou takové, že premiér Fiala ho bude nucen asi vyměnit. 

Jestlipak dnešní evropští politici aspoň někdy naslouchají názorům svých poradců (náš premiér asi moc ne)? Nebo, že by pan Křeček byl mezi poradci se svými názory spíše vyjímka?

 

https://www.youtube.com/watch?v=wrxlNgz4k8A&ab_channel=CNNPrimaNEWS

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Podařilo se mi získat  tajné interní materiály z Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, které dostalo za úkol vypracovat studii pro vyřešení cenové dostupnosti elektromobilů po roce 2035 pro tzv. nízkopříjmové skupiny. MPO  společně s MF oslovilo  ŠKODA Auto a.s., která si vzala na pomoc Indickou pobočku automobilky a kupodivu našlo dostupné a levné řešení za pomoci a spolupráce automobilky TATA. 

Materiál  studie  je uložen na MPO v trezoru, s poznámkou zveřejnit až po roce 2035, dříve jen v případě lidových bouří a nepokojů, popř. absolutního nedostatku mobilních prostředků, nebo kolapsu veřejné dopravy. 

 

 PS: Kreativní Indové mají pravděpodobně na háku veškeré směrnice a zákony, přesto se aktivně a kreativně snaží přispět k řešení klimatické rovnováhy světa a tím pomoci i EU ke zlevnění a zefektivnění  zelené politiky. Prosím, povšimněte si, že uhlíková stopa výroby tohoto elektromobilu je naprosto minimální.  :-)

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na rozdíl od mého předchozího příspěvku zde nejde o vtip, ale je to spíše smutný obraz směřování celé Evropy pod taktovkou EU a zároveň realistický obraz chování obyčejných smrtelníků, kteří tak reagují na  neustálé zvyšování cen nových automobilů a upřednostňování elektromobilů. I relativně obyčejná auta nižší střední se stávají nedostupnými pro tolik lidí, že je prodejně zastiňují ta nejlevnější vůbec.  A že by tam někde byl vidět nějaký elektromobil? Někdo snad může namítnout, že FIAT 500, Peugeot 208 a Opel Corsa se prodávají  i jako čisté  elektromobily, ale jejich % prodejní podíl na daném modelu vůči spalovákům je minimální.  

 

Žebříček 10-ti nejprodávanější aut Evropy za duben 2023

1. Dacia Sandero - 18 659 prodaných aut
2. Volkswagen T-Roc - 16 746
3. Opel Corsa - 16 578
4. Renault Clio - 15 792
5. Peugeot 208 - 15 026
6. Fiat 500 - 13 775
7. Toyota Yaris Cross - 13 626
8. Volkswagen Golf - 13 209
9. Dacia Duster - 12 953
10. Škoda Octavia - 12 817

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nejeden člověk (a že jich je čím dál tím víc) by si kolikrát řekl, že celý ten Green deal a elektromobilitu nám byl čert dlužný, Přitom už nyní se podstatná část zelené agendy EU platí na dluh, takže předluženost EU je stále větším problémem. A to vlastně Green Deal v plné síle ještě ani nezačal účinkovat.

 

https://faei.cz/green-deal-se-ocita-pod-palbou-parize-a-berlina-nemecko-leka-priliv-aut-z-ciny-francii-dalsi-zhorseni-ratingu/?

 

 Pokud máte někdo zájem, tak zde dávám ještě odkaz na sice již měsíc starou a dosti dlouhou, ale pro ty, co chtějí být v obraze poučnou videodebatu našich europoslanců, ohledně EURO 7, Green dealu, elekromobilitě (v čase 0 až 40 minut, dále je to již o něčem jiném). Udělejte si sami obrázek, jak to chodí v europarlamentu.

 

https://cnn.iprima.cz/nemuzeme-vyhrat-dve-valky-najednou-charanzova-kritizuje-radikalni-klimaticka-opatreni-350295?

 

No a na závěr pro "příznivce" Green dealu, ještě malý článeček o tom, kterak se Čína docela nedávno stala největším vývozcem aut na světě. A určitě uhádnete, že elektromobilita  a elektromobily jsou toho největší příčinou, ostatně čemu se divit, když Čína ovládá technologie, suroviny a ostatní věci  co jsou s tím spojené. Dokonce tak, jako dříve Evropa aj. stěhovali svou automobilovou výrobu do Číny, tak nyní chtějí některé čínské automobilky montovat své elektromobily v Evropě. Asi tady (v Evropě) bude v autoprůmyslu ještě docela horko.....

https://echo24.cz/a/HHYbd/zpravy-ekonomika-cina-evropa-stala-nejvetsim-vyvozcem-auta-na-svete-byd?

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

 Německý Auto Bild uvádí, že podle zdrojů z automobilky  Škoda Auto a.s. má jako vůz modelového roku 2026 dorazit elektrický kombík, coby nástupce současné Octavie IV Combi, jehož základní cena „se bude pravděpodobně pohybovat kolem 50 000 Eur. Bude se tedy jednat o auto s cenou od cca 1,2 milionu Kč, které  nabídne menší  použitelnost oproti současným spalovacím verzím za podstatně menší sumu.

 Asi se nedá očekávat  že Škoda přijde s elektrickou Octavií V a se čtyřkou v tu samou chvíli skončí, to by byl sebevražedný krok, ale jednou k tomu stejně dojde. Jen aby to nebyl po roce 2035 pro mnohé automobilky tzv. náraz do zdi.

Na druhou stranu, u státních institucí a příspěvkových organizací  se  dá "zařídit", aby v brzké době nekupovaly nic jiného než elektromobily, velké podniky a korporace v rámci tzv. udržitelnosti a tolerance se "nenuceně" taky přizpůsobí, no a soukromník, pokud bude chtít i nadále něčím jezdit, tak co mu asi nakonec zbyde....... 

 

https://www.autobild.de/artikel/e-kombi-von-skoda-kommt-2026-22737351.html

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Těžko říci kde tu cenu vzali, ale pokud např. porovnáme současnou cenu nové Fabie, tj. od cca 370.000,- Kč a Octavie combi od cca 660.000,- Kč a vezmeme, že již  dnes proklamují zástupci Škodovky čistě elektrickou náhradu Fabie za cenu od cca 630.000,- Kč, tak adekvátně nová, čistě  elektrická Octavie combi za těch cca 1.200.000,- Kč není v porovnání  až tak mimo mísu....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak se nám to krátí, alias nadpoloviční většina  produkce automobilky Škoda Auto budou po roce 2025 elektromobily . V rozhovoru pro deník E15 to řekl člen představenstva Škody Auto pro prodej a marketing Martin Jahn. Což o to, produkce je produkce, ale hlavně jsem zvědavý na prodejní čísla, aby toho neleželo mraky na skladech u dealerů a na odstavných plochách automobilky....

 

https://www.garaz.cz/clanek/novinky-skoda-auto-po-roce-2025-vetsina-produkce-budou-elektromobily-posledni-basta-spalovaku-bude-v-kvasinach-21010375#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=autoweb.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Ondra16V změnil název na Elektromobilita ANO či NE?

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...