Přejít na obsah

Ruční brzda


hayes11

Doporučené příspěvky

Ahoj,

 

přes rok mi stála Fabie před domem, přičemž byla zabrzděná přes ruční brzdu. Nyní jsem chtěl s autem vyjet, abych obnovil technickou a objevil se problém - auto nechce jet, resp. vypadá to, že se zasekla ruční brzda. Všechna kola, kromě levého zadního, jedou dobře, jen to jedno drhne, jako kdyby bylo zaseknuté. Zkusil jsem auto zvednout na heveru a párkrát kopnout do kola, avšak nic se nestalo.

 

Řešil někdo něco podobného? Případně se to dá řešit? Nerad bych zničil pneumatiky cestou do servisu. :(

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 měsíců později...

Ahoj všem. Problémy s ruční brzdou jsou tu často. Svého problému jsem se nikde nemohl dočíst. Jedná se o tohle.

Na zadní bubnové nápravě na fabii jsem měnil obložení, válečky, samostavy (klínky), pružinky. Po úspěšné stk mi technik doporučil přitáhnout ruční brzdu. Udělal jsem tedy tak, a po čase zabírala zas o něco hůře. Pustil jsem se tedy do výměny lanovodů, jelikož jsem myslel že jsou vytahané, a taky proto, že jsem je ještě neměnil. 

Po výměně jsem dal lanka do základní polohy, samostavy (klínky) nahoru, po té jsem položil auto na zem, sešlápl jsem několikrát nožní brzdu, a slyšel jsem, jak si samostavy sedly, a zapadly do polohy.

Následně jsem šteloval matku na závitu na ruční brzdě. Dostal jsem se do poloviny. Ruční brzda jde ztuha, jak když je dobře seřízená. Avšak nefunguje. Je zatažená, ale je to jako kdyby vůbec nereagovala. Se starýma lankama fungovala přeci jen o dost lépe než po výměně.

 

Poradí někdo, kde jsem udělal chybu ? Díky

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dělal jsem výměnu podle dílenské příručky a návodu. Dokonce jsem si i tupě vyfotil, jak je poskládaný buben před výměnou. Kdybych udělal něco špatně, asi by to nefungovalo. A ani bych možná neprošel skrz ty brzdy na STK (která následovala pár měsíců po tom). Vše bylo v pohodě až doposud.

Jak si sedly samostavy je myšleno tak, že než sundám buben, vytáhnu samostav nahoru. Pak když skončím, nasadím buben, sešlápnu brzdu a samostav se vrátí do polohy pro brždění (to je ten jev který znamená že si samostav sedl). A taky vím, že jdou pakny od sebe, tím pádem není problém v tom, že by se něco nehýbalo.

 

Dosedací plochy jsou očištěné, a nikde není nic přidřeného, nebo zaseklého. Je to opravdu záhada. Nechápu z jakého důvodu nefunguje mechanická věc, kdy se po zatažení lanek roztáhnou od sebe brzdové pakny.

 

Ještě hloupá otázka, protože už fakt nevím a zkouším a hádám. Zátěžový regulátor brzd nemá asi nic společného s ruční brzdou že ? Pouze s brzdou co je na pedálu, je to tak ? A nebo se pletu ?

 

Díky 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano, zátěžový regulátor brzd nemá s ruční brzdou nic společného.

 

Brždění ruční brzdou se "účastní" jen páka ruční brzdy, lana, lanovody, páka ruční brzdy na brzdové čelisti a rozpěra (ten železný plocháč pod brzdovým válečkem). Já bych sázel právě na tu rozpěru.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Když furt píšeš o zacvaknutí samostavů, já si nemyslím, že by mělo být cokoliv slyšet.  

Sundej bubny a koukej jestli se při zatahování páky roztahujou pakny. (bacha, nešlapej na pedál)

Já kdysi měnil prasátka a pakny a matici ručky musím mít dotaženou až na konec, nové pakny prostě nedosáhly na buben. Ale brzdí mi to.

 

edit: jo promiň, teď čtu že samostavy cvaknou, když je strkáš nahoru, to je v pořádku

Editováno: , autor: tomik.cesko
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lanovody jsem kupoval přesně podle VIN. Porovnával jsem starý s novým, a rozdíl nebyl nikde.

Jak válečky na konci lanek, pružiny, tloušťka bovdenu, prostě úplně vše.

 

Při sundaných bubnech jsem tahal za ruční brzdu, nejdřív trochu a pak na plno. U spolujezdce jedna pakna (směrem k výfuku) šla malinko hůře (nebyl to podstatný rozdíl), na druhé straně šly obě stejně.

 

Dostal jsem tip od mechanika ze škodovky, abych koupil lanovody originální. Nevím tedy jaký je v tom rozdíl, když ty co jsem tam dával byly naprosto totožné a bez rozdílu.

 

Kupoval jsem TRW.

 

Obecně se o fabkách ví, že ruční brzda zabírá až nahoře, zkusím tedy zatáhnout štelovací matici aspoň na 3/4 závitu, a pak budu postupně přidávat a zkoušet. Napíšu jak to dopadlo. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ruční brzdu jsem utáhnul na doraz. V tu chvíli ruční brzda zabírá jen na prvním zubu, a jde ztuha. 

 

Kolo za řidičem po zatažení jde na volno. Jde s ním lehce otočit. Kolo za spolujezdcem jde na volno hodně ztuha, a po zatažení nejde vůbec otočit. Jedna strana tedy brzdí opravdu méně. Tuto závadu bych spíš hádal na vytahaný lanovody. Ale ne, když jsou oba dva nový.

 

Při utahování se "klínek" (ve kterém jsou zaháknutá lanka), stáčel ke straně spolujezdce (tam kde kolo opravdu brzdilo a dost).

 

Teď opravdu nevím kde může být chyba ? Že by to opravdu byla rozpěrná páka mezi brzdovým obložením ?

 

 

Díky

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud má ručka krok jak mám mít a přitom nebrzdí, tak je možný, že se páka ručky na pakně opírá o náboj kola, resp. o ložisko s nábojem.

Dej dolů buben a zatáhni ručku a koukni na to. Taky je dobrý odstranit hranu co je na kraji bubnu aby při jeho demontáži nebylo nutný nadzvedávat klínek. Pak je vidět po demontáži bubnu v jaké je pracovní poloze. Je možný, že ty nový díly jsou zmetkový a klínek už je na dorazu a páka ručky je opřená o náboj. To samozřejmě platí za předpokladu, že máš vše správně poskládaný.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 rok později...

ahojte,auto -fabia1 50kw rok2002-bolo na stk a podla protokolu,ak to dobre chapem,ma problem len rucna brzda na pravej strane,ostatne ok?

cim to moze bit?

ked som nadvihol koleso,na lavej strane po zatiahnuti rucnej na cca 6 zub uz brzdi dobre,na pravej strane na 6zube vobec a na cca 10zube rucnej trochu...

dik za info

stk brzdy.jpg

Editováno: , autor: alexander medko
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ano rucna brzda na pravej strane v podstate vobec nebrzdi, to co tam je ta hodnota 0,23 je v podstate len valivý odpor. treba to dat do servisu len pozor pri opakovanej TK sa budu robit odznova cele brzdy a ked das pozret len to jedno koleso je mozne ze ti to opravia tak ze rozladia sumernost prevadzkovej brzdy na zadnej naprave a neprejde to znova

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

dakujem za info---

lanovod myslite ci lanko neni pokazene,roztrhnute,uvolnene?

 

chystam sa zhodit bubon a pozriet aj vnutri auta na pake lanovod,,,potom urobim foto-

 

viem ze najlepsie je dat do servisu nech nastavia cele zadne brzdy a rucnu+vymenit kvapalinu...

keby to bolo za 20e ani nehladam pomoc,ale dnes vam ledva vymenia olej za 20eur a to je len jeden srob a filter uvolnit a zatiahnut,,,

ale ak sa nieco da pred zaverecnou moznostou skusit svojpomocne tak skusim.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lanovod myslím, že je nepohyblivý. Ale taky už jsem viděl brzdovou páku do které je zaháknuté brzdové lano, opřenou o šroub na štítu.

 

Vzhledem k tomu, že provozní brzda brzdí tak jak má, tak bych to na jinou závadu nehádal. Až sundáš buben uvidíš. Žádná věda.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...