Přejít na obsah

Normalna teplota favorita - aka je???


kbs1

Doporučené příspěvky

Aka je normalna teplota favorita? Myslim to co je vidiet na budiku. Neviem to nikde najst a uz mam z toho nervy. Ake su hodnoty CELEHO budiku? Dolny stvrocek je kolko stupnov? "normalne" rozmedzie je dole kolko stupnov, v strede kolko stupnov, hore kolko stupnov? Kedy zacina cervene rozmedzie? Vsade citam len "ja to mam tak a ja to mam tak", ale ako je to spravne? Ani v andrt-malinovi nie su napisane tie hodnoty, omg.

Problem je ten, ze som na favaci menil TERMOSTAT, pretoze som mal rucicku teploty moooc vysoko (asi pol milimetra POD cervenym) za normalnej jazdy. Kupil som novy termostat, vymenil, TO ISTE, nic sa nezmenilo. Kupil som teda nove cidlo teploty, a teraz sa nedostane ani do stredu normalneho rozmedzia a zostava v spodnej casti "normalneho" rozmedzia!

Cize NIE JE v strede budika ako by som si to predstavoval. Je nizsie asi o 3-4 milimetre. A teraz otazka CO je zle? Ked je nove cidlo aj novy termostat? Ukazuje zle cidlo, a teplota je VYSOKA ako pred tym, alebo ukazuje DOBRE nove cidlo, a teplota favaca bola VZDY tak nizka? Motor chcem mat v prevadzkovej teplote, NIE nizsie. Btw - je to karburator '92 135LS

Dakujem za kazdu radu!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Skoro 2 roky jsem před lety jezdil Pick-Upa 135L karbec (r.v.1991) - ten během normální jízdy měl rafiku teploměru skoro přesně ve středu stupnice. Byl služební a měl placený tovární servis, takže jsem se o údržbu nemusel starat. Pak jsem se k Favoritu dostal jen výjimečně, až jsem pořídil Formana monobod (viz podpis) - a ten měl nejdříve rafiku v dolní části měřáku i během jízdy v parném létě (kupoval jsem ho v srpnu) - ale stačilo zastavit a během 5 minut se zpod kapoty valila oblaka páry - začínal vařit a expanzka přetékala. Takže během týdne šel na výměnu termostatu, koupil jsem typ označený 95°C a měl jsem pokoj celou dobu, co jsem s ním jezdil - a momentální uživatel si taky nestěžuje.

Protože mě ty teploty taky zajímaly, udělal jsem s kamarádem následující test:

Kontaktním teploměrem změřené hodnoty na "domku" termostatu (stojící auto, otevřená kapota, jeden člověk s teploměrem u motoru, druhý za volantem sledoval měřič na palubní desce, auto startováno ze zcela studeného stavu po celonočním odstavení u chodníku, okolní teplota kolem 20-25°C) byly přibližně 45°C při ručičce měřáku na dolní hraně stupnice (v zimě při této hodnotě na plno puštěné topení začíná hřát), cca 70-75°C při ručce uprostřed a 90-93°C při plně otevřeném termostatu (ručka asi 1mm pod červeným polem) - motor byl ponechán v chodu na volnoběh až do sepnutí spínače větráku na chladiči, sepnul přesně při 96°C - ručka měřáku byla v té chvíli těsně za hranicí červeného pole.

Při užívání vozu během jízdy rychlostí alespoň 30km/h se mi za celou dobu nestalo, že bych dostal teploměr "do červené", ani při plném naložení - jen někdy při jízdě "přískokem vpřed" v koloně nebo v režimu jízdy "stupeň 6 - plynule parkující kolona" se vpředu rozhučel větrák... Motor 135 monobod, varianta výbavy GLXi. Jako náplň jsem celoročně používal "modrý Fridex" pro celohliníkové motory z produkce ÖMV - koncentrát ředěný podle hustoty na teplotu tuhnutí kolem -25°C. Palubovka - černá varianta designu "modelový rok ´92+".

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Aka je normalna teplota favorita? Myslim to co je vidiet na budiku. Neviem to nikde najst a uz mam z toho nervy. Ake su hodnoty CELEHO budiku? Dolny stvrocek je kolko stupnov? "normalne" rozmedzie je dole kolko stupnov, v strede kolko stupnov, hore kolko stupnov? Kedy zacina cervene rozmedzie? Vsade citam len "ja to mam tak a ja to mam tak", ale ako je to spravne? Ani v andrt-malinovi nie su napisane tie hodnoty, omg.

Problem je ten, ze som na favaci menil TERMOSTAT, pretoze som mal rucicku teploty moooc vysoko (asi pol milimetra POD cervenym) za normalnej jazdy. Kupil som novy termostat, vymenil, TO ISTE, nic sa nezmenilo. Kupil som teda nove cidlo teploty, a teraz sa nedostane ani do stredu normalneho rozmedzia a zostava v spodnej casti "normalneho" rozmedzia!

Cize NIE JE v strede budika ako by som si to predstavoval. Je nizsie asi o 3-4 milimetre. A teraz otazka CO je zle? Ked je nove cidlo aj novy termostat? Ukazuje zle cidlo, a teplota je VYSOKA ako pred tym, alebo ukazuje DOBRE nove cidlo, a teplota favaca bola VZDY tak nizka? Motor chcem mat v prevadzkovej teplote, NIE nizsie. Btw - je to karburator '92 135LS

Dakujem za kazdu radu!

Ja som mal tiež problém z teplotou,tiež mi ručička ukazovala tesne pod červenou,a slabo to topilo,tak sa vymenilo tesnenie pod hlavou a teraz to mám v strede horného bieleho políčka.Tiež som vymenil čidlo,a tiež to ukazovalo hlúposti,asi bolo z fava ale striekačky,tak som dal čidlo z Š 120-ky

Keď chceš zistiť akú maš teplotu,tak zožeň budík zo škodovky a napoj ho priamo pri motore na čidlo,a plus a mínus natiahni z baterie.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dakujem za detailne odpovede, ja som favorita kupil s vadnou hlavou a tesnenim (hlava ohnuta, tesnenie prasknute), to som uz opravil, hlavu som prebrusil, zmontoval spat, motor ide ako hodinky. Termostat oznaceny ako 95°C si kupim asi aj ja, momentalne tam mam 88°C, na skodu 120 sa davali tvarovo take iste termostaty, ale oznacene 80°C.

Problem je ten ze mne sa auto neprehrieva pocas dlheho statia aj ked su teploty vonku nad 25°C, kurenie ide perfektne, jedine co je "zle", je ten ukazovak teploty, ktory je za normalnej jazdy pod stredom budika, teda s tym novym cidlom. So starym cidlom bol nad stredom budika, v polovici bielej stupnice. Je to zaujimave, pretoze mam este jeden favorit (predchodca tohto, teraz uz len zalozne /hrdzave/ auto), a na tom som nedavno menil termostat, tiez za 88°C, pretoze mal problem s prehrievanim v lete / nezohrievanim v zime - klasicky zly, stale otvoreny termostat. Po jeho vymene za rovnaky typ ako na mojom terajsom favorite je rucicka PRESNE v strede pocas normalnej jazdy - a to by som povedal na milimeter presne. Cidla som sa ani nechytal, tak som ho uz kupil.

Preto neviem co si mam mysliet, ked stary favac ukazuje presne v strede, a novy bud nizko, alebo vysoko, podla cidla, ktore tam je.

Ekkar_z_Bastlírny - aka je teda prevadzkova teplota motora? Ak to je 90°C, potom chapem ze 88°C termostat nemusi byt prave idealny. Preco ich ale potom vyrabaju a su urcene pre favorit?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mně byl termostat s hodnotou 95°C do Formana monobod přímo doporučen člověkem, který škodovky opravoval a upravoval celý život - a mimo jiné měl asi nejrychlejšího Favorita v okrese - byla to 136ka, přesazená ostrou vačkou a sportovní sadou METALEX. O dalších úpravách majitel mlčel jako Julda Fulda - co v tom měl skutečně udělané vědělo jen několik málo nejlepších kamarádů... Auto bylo "na číslech" a s naprostým přehledem jezdilo skoro 200 - ujelo kterýmkoliv policajtům si řidič vzpomněl... Psal se začátek 90.let...

Jinak ty termostaty by měly být tvarově shodné a lišit by se právě měly pouze otevírací teplotou - ta se vyznačuje na těleso vyražením. Pokud se ale motor přehřívá i s trvale otevřeným termostatem nebo dokonce i bez něj (vymontovaný termostat), je závada v zasraném chladiči - stačí, aby bylo narušené těsnění pod palicí a karbonizace a plyny proniklé do chladicího okruhu udělají v chladicí kapalině takový bordel, že se zalepí voštiny chladiče a ten pak má sníženou účinnost. Takže je opravdu dobré po pár letech kapalinu nejen vypustit a nahradit čerstvou, ale i propláchnout chlazení nějakým odstraňovačem nečistot určeným právě pro chladicí systémy aut - konkrétní značku poradí v servisech, je to lepší nechat na nich, protože pak je na práci záruka. Použít nějaký "vyžírač usazenin" podomácku bych si netroufal bez předchozího ověření - aby mi to nezlikvidovalo motor, chladič nebo topení. Navíc ekologie a problémy s likvidací použitých kapalin a kalů... Na vině může být (u trvalého přehřívání) i nefunkční spínač ventilátoru - ten by měl spínat u všech aut stejně na teplotě 95-96°C.

Opačný problém (nedohřívání v zimě) je buď zase problém s nefunkčním termostatem (zaseknutý v otevřené poloze), nebo se může jednat o nadměrnou koncentraci nemrznoucí směsi - setkal jsem se s tím po přechodu ze "žlutého Fridexu" na "modrý" u Š120 - auto se po výměně výrazně pomaleji ohřívalo a trvalo i o poznání déle, než začalo topit - jenže "šáde" s jejím mnohametrovým systémem trubek a hadic pod autem stejně začínala pořádně topit až po ujetí minimálně 20km... Favorit byl po ní úplným zázrakem, když citelně hřál i v zimě už po ujetí zhruba půl kilometru...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Presne to som spravil po vymene [oprave] hlavy, preplachol som chladiaci system nejakym pripravkom na to urcenym, bola to pol litrova flaska ktora sa liala do chl. kvapaliny a motor s nou bezal 10 minut uplne zohriaty. Islo odtial hrozne vela hrdze a bordelu, a teraz mam v expanznej nadobke krasne jazierko, voda je aj po pol roku cista ako z potoka. Skusim kupit ten termostat 95°C, a este sa informujem ci aj cidlo na budik sa lisi medzi karburatorom a vstrekom. Myslis, ze aj na favorita karburator je urceny termostat 95°C?

Inak, dnes v horucave (21°C) som jazdil po meste, a rucicku som mal presne v strede (pretoze moj terajsi termostat otvara pri 88°C a v strede budika je asi 90°C). Ak je ale chladnejsie, rucicka je kludne 4mm pod stredom, "na spodnej ryske" normalneho rozmedzia, asi prave kvoli termostatu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 rok později...

Mám takový problém u Favorita mi přestala chodit ručička teploty. Vyleze vždy jen kousek a když vyleze do půlky už se vaří voda.

Udělal jsem takový test odpojil jsem káblík od čidla a uzemnil ho a ručička vylezla uplně nahoru. Myslíte že to je čidlem?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

robi to nove cidlo pre BMM favority s monovstrekom. co ja viem tak to cidlo je ine nez pre karburatorove verzie. Kazdopadne jazdim s novym cidlom a som zvyknuty ze v polke je uz VELA, rucicku mam v regione pod polkou, vtedy je teplota dobra :)) Ak jazdis v meste, doporucujem zapinat kurenie na full time teplo, potom sa ti nebude varit voda.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to maličko jinak - není to jen čidlem, ale i verzí palubovky. V té je pro měřák teploty zapojený pevný odpor a ten se během výroby Favorita zároveň s typem čidla (přesněji řečeno s jeho základní hodnotou odporu) několikrát změnil - proto pro správné ukazování teploty musí souhlasit typ čidla a typ palubovky.

Jinak souhlas s kbs1.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Odpoved na tvoju otazku najdes tu: www.google.sk a daj vyhladat "prevádzková teplota motora". Hned prvy odkaz.

80 - 120°C je prevadzkova teplota motora... Preto vyrabaju termostaty na 88°C aj na 95°C....

Co sa tyka ukazatela teploty na palubovke, tak ako pise Ekkar, zalezi aku palubovku mas... kazda ma iny prechodovy odpor...

Ak mas dobre cidlo a dobry termostat, mal by si mat rucicku v bielom pasme.... To mas napisane aj v manuali od Favorita (modra knizka).

Nikdy nebudu mat dva rozdielne Favority v rovnakej polohe rucicku na milimeter. Napr. koli tomu, ze zalezi, aku chladiacu zmes pouzivas, atd.... Staci ak mas pridavny chladic oleja, aj to ti stiahne par stupnov...

Ak mas rucicku v bielom pasme, fungujuci termostat, cidlo na spustanie ventilatora chladica, ventilator chladica a voda v expanzke ma okolo 80°C, je to ok. ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...