kptr Vloženo 10. Listopad 2010 Sdílet Vloženo 10. Listopad 2010 (editace) Chtěl bych se zeptat těch zkušenějších jak je to s tou funkcí ESP?? Pročetl jsem pár článků ale pořád mě není jasné jak je to s tou funkcí.... To ESP když je zapnuté tak hlídá auto po celou dobu jízdy....to ještě chápu. Jen bych potřeboval mít jasno v těchto případech : 1. Začne fungovat ESP ,když jde auto samovolně do smyku (např. na náledí) nebo prudce a z nějaké příčiny musím udělat kličku (srna nebo cyklista na cestě)......ale pořád nemám nohu na brzdě (jen pohyb volantem)......to je to ESP v činnosti-reaguje??? 2. Další varianta - šlápnu na brzdu a auto jde do smyku a já volantem se snažím srovnat pohyb. To znamená, že mám kola zablokována (nepočítám že do toho reaguje ABS).....to taky nějak funguje to ESP?? Jestli jsem to logicky pochopil, tak by to mělo fungovat vše v případě č.1.......mám pravdu??? Editováno: 10. Listopad 2010, autor: kptr Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Eresto Vloženo 10. Listopad 2010 Sdílet Vloženo 10. Listopad 2010 ESP funguje stale. Teda nefunguje len v pripade ak ho manualne vypnes vypinacom na palubnej doske "ESP". ESP funguje bez ohladu na to ci brzdis, zrychlujes, zatacas alebo robis klucku. To znamena, ze kontroluje stabilitu auta pocas celej doby a eliminuje resp. znizuje moznost smyku a smyk samotny ak uz nastane. ESP zahrna ABS, EDS, ASR, EBV, MSR a BAS. V pripade nefunkcnosti ABS je nefunkcne aj ESP. ESP totiz berie udaje okrem inych cidiel aj s cidiel ABS na kolesach. ESP a ABS ma spolocnu riadiacu jednotku... Ked sa rozbiehas tak ti pomaha EDS (do 40 km/h), potom pri vyssej rychlosti ASR. BAS ti pomaha pri krizovom brzdeni. EBV rozdeluje brzdny ucinok na napravu resp. konkretne koleso aby nedoslo k prebrzdeniu. MSR reguluje krutiaci moment ked pustis plyn, aby poklesom vykonu neprislo k zablokovaniu kolies na smyklavom povrchu (napr. pri prudkom preradeni na lade alebo snehu). ESP zastresuje vsetky tieto "podsystemceky" ak sa to da tak nazvat. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Dodo-Kolín Vloženo 10. Listopad 2010 Sdílet Vloženo 10. Listopad 2010 (editace) 1) ESP funguje stále-tedy i případě, že nemáš nohu na brzdě. Snímače neustále přepočítávají polohu volantu (pod volantem je snímač polohy volantu-kroužek), polohu kol, otáčky motoru a polohu vozidla-hodnoty podélného i příčného zrychlení (smyk příčný a podélný). Deaktivovat ESP lze jen tlačítkem ESP OFF (dle typu vozidla) nebo nestandartně pojistkou. 2) ABS je nedílnou součástí ESP. Stejně tak i ASR. Tedy ESP vyhodnocuje data z ABS jednotky. Mrkni Editováno: 10. Listopad 2010, autor: Dodo-Kolín Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
kptr Vloženo 10. Listopad 2010 Autor Sdílet Vloženo 10. Listopad 2010 Jasně...díky za vyjasnění.......:-)) Pochopil jsem funkci ESP za jízdy. A ještě se zeptám na jednu věc, abych měl úplně jasno..stojím na brzdě a jakoby blokuju kola. Modelová situace.....:-)) Když pojedu v zimě po náledí a šlápnu na brzdu-budu mít zapnuté ESP, tak auto půjde, třeba,pomalu do smyku a to ESP se bude snažit vyrovnávat směr jízdy. Takže bude ODBRŽĎOVAT podle potřeby příslušná kola i když budu stát na té brzdě a držet volant pořád rovno??? Říkám to dobře?? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Dodo-Kolín Vloženo 10. Listopad 2010 Sdílet Vloženo 10. Listopad 2010 Ano, ESP si bude regulovat tlak na jednotlivá kola samo pomocí ABS. Tedy např. když Ti bude ujíždět zadek tak přibrzdí příslušné přední kolo aby tuto situaci vyrovnalo. Umí např. i to, že když člověk pojede do zatáčky pod plynem jak prase, tak mu to omezí výkon motoru (přibrzdí motorem) a znovu přibrzdí jednotlivá kola tak, jak systém předpokládá že se má směr jízdy vyvíjet (tedy podle natočení volantu). Samosebou jde to v určitých mezích. Fyziku prostě očurat nejde Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
kptr Vloženo 10. Listopad 2010 Autor Sdílet Vloženo 10. Listopad 2010 Díky...už mám jasno..... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Eresto Vloženo 10. Listopad 2010 Sdílet Vloženo 10. Listopad 2010 Tak tak ako ti tu pise kolega. Este jedna vec. Pri ESP ako uz bolo spomenute je dolezita aj poloha volantu. ESP reguluje auto podla toho ako mas natoceny volant. ESP predpoklada, ze kam mas natocene, tak chces ist. T.j. pri zapnutom ESP je najlepsie v pripade smyku smerovat volant kam chces ist a nepokusat sa o "kontru". ESP zvladne kazdy smyk, to len cesta je uzka. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
kptr Vloženo 10. Listopad 2010 Autor Sdílet Vloženo 10. Listopad 2010 (editace) OK..... Editováno: 10. Listopad 2010, autor: kptr Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.