Přejít na obsah

Jaký olej do 1.2 TSI (výměna oleje a filtru)


voltys

Doporučené příspěvky

  • o 2 týdny později...

Iný olej môže mať niektoré vlastnosti naozaj iné, takže striedať značky oleja môže mať svoje výhody. Ja osobne ale doporučujem pri takomto striedaní olejov výmenu aspoň na dva intervaly, lebo po prvej výmene ešte máš v motore niekoľko dcl zo starého oleja, ktorý sa s novým premieša.
Inak Shell aj Mobil už nahradil svoje 5W-30 oleje so schválením VW 504.00/507.00 za novšie, ktoré už majú SAE viskozitu 0W-30.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dnia 22.08.2017 o 00:21, Sir_Jarek napisał:

TOMUS: Třeba tvé Fabici Shell víc chutná (= je lepší:kol-75: ) proto ho Fabica ráda žere :D

Prázdnej hrnec (Castrol) nechutná :kol-72: tak nežere kol117

 

PS: (v češtině hrnec = kastrol) ;)

 

 

Ale jsi vtipny :D:D

 

Pár dnů pozděj kontroloval jsem olej a stav byl možno dobrý.

 

Jedna věc mně zajímavá. Když jezdiš pod 3000 otaček to nežere. Když jedeš 3500 a vice  to žere. Nevim proč se takhle děje :kol-32:.

 

Aby nesmětit vlakna to můžete mi odpověd' dat zde

Dík :)

 

Ja bojim si davat 0w30 Shell Ultra helix . Myslel nad 5w30 hx7 ale vysledek je takový že vratim na castrola edge professional 5w30 :)

Editováno: , autor: TOMUS
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Medzi 0W-30 a 5W-30 nie je skoro žiaden rozdiel, akurát 0W lepšie maže kým motor a tým pádom aj olej v ňom nedosiahne svoju prevádzkovú teplotu. Studený olej je totiž viskóznejší a tým pádom má aj horšie mazacie schopnosti, a toto 0W z časti kompenzuje.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

TOMUS: Vliv může mít rozdílná HTHS viskosita těch olejů. HTHS viskosita se měří při 150°C a na obalech olejů jí žel nenajdeš - někdy je to ale na stránkách výrobce. I různé oleje stejné viskositní třídy - třeba 5W-30 můžou mít a mívají rozdílnou HTHS.

 

Když se sníží HTHS, klesá spotřeba paliva - ale může naopak stoupat spotřeba oleje a taky to nemusí dělat dobře motoru.

 

Z tvojí zkušenosti je patrné, že 0w30 Shell Ultra helix má zřejmě nižší HTHS, než Castrol Edge Professional 5w30.

V 3. 9. 2017 na 19:09, TOMUS napsal:

Jedna věc mně zajímavá. Když jezdiš pod 3000 otaček to nežere. Když jedeš 3500 a vice  to žere. Nevim proč se takhle děje :kol-32:.

Když motor víc točíš a zatěžuješ, stoupá teplota oleje a klesá jeho viskozita - pak to může žrát olej - obzvlášť oleje s nižší HTHS.

 

Já používám výhradně olej s nesníženou HTHS - hlavně kvůli životnosti motoru a zajištění bezproblémového mazání i při max zatížení a max otáčkách (u mě 6500ot/min)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Sir_Jarek, ak dodržíš predpísané schválenia pre motorový olej, tak pri našich autách HTHS viskozitu nemusíš riešiť, lebo vždy bude mať hodnotu 3,5 alebo vyššiu, a tá sa od 3,5 považuje za normálnu. Znížená je v prípade, že jej hodnota je nižšia ako 3,5. 

 

Čo sa týka HTHS viskozity medzi xW-30 olejmi so schválením VW 502.00/504.00, tam je rozdiel minimálny, väčšinou sú tieto hodnoty 3,5 až 3,6, čo nemá zmysel riešiť. Podľa stavu motora a zostatkového oleja v motore, krátko po výmene môže byť táto hodnota HTHS viskozity už úplne iná, a počas tisícov kilometrov sa jej hodnota môže naďalej meniť.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

13 godzin temu, Sir_Jarek napisał:

TOMUS: Vliv může mít rozdílná HTHS viskosita těch olejů. HTHS viskosita se měří při 150°C a na obalech olejů jí žel nenajdeš - někdy je to ale na stránkách výrobce. I různé oleje stejné viskositní třídy - třeba 5W-30 můžou mít a mívají rozdílnou HTHS.

 

Když se sníží HTHS, klesá spotřeba paliva - ale může naopak stoupat spotřeba oleje a taky to nemusí dělat dobře motoru.

 

Z tvojí zkušenosti je patrné, že 0w30 Shell Ultra helix má zřejmě nižší HTHS, než Castrol Edge Professional 5w30.

Když motor víc točíš a zatěžuješ, stoupá teplota oleje a klesá jeho viskozita - pak to může žrát olej - obzvlášť oleje s nižší HTHS.

 

Já používám výhradně olej s nesníženou HTHS - hlavně kvůli životnosti motoru a zajištění bezproblémového mazání i při max zatížení a max otáčkách (u mě 6500ot/min)

 

Ja mam naopak. Při zatěži oleju mi vůbec nebral . Ted' kdy jezdim ostro žere mi olej :(

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já ho utahuju na synkovo Píďovi (Š R Spaceback 1,2TSI 77kW) rukou nebo obouma rukama co to jde (moc velkou sílu nemám, momenťák mám, ale nemám žádnej nástavec na filtry), nic neteče, nic nepřetáhnu.

Jinak dle DP: Motory s kódem CBZA, CBZB (tj.1,2TSI 63 a 77kW): 20 Nm. Myslim, že to bejvá uvedeno i na samotném filtru, alespoň na MANNech ano.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 18 hodinami, e1. napsal:

Sir_Jarek, ak dodržíš predpísané schválenia pre motorový olej, tak pri našich autách HTHS viskozitu nemusíš riešiť, lebo vždy bude mať hodnotu 3,5 alebo vyššiu, a tá sa od 3,5 považuje za normálnu. Znížená je v prípade, že jej hodnota je nižšia ako 3,5. 

 

Čo sa týka HTHS viskozity medzi xW-30 olejmi so schválením VW 502.00/504.00, tam je rozdiel minimálny, väčšinou sú tieto hodnoty 3,5 až 3,6, čo nemá zmysel riešiť.

Jj, mělo by to tak být. Sice jsem nikde nenašel oficiální info o požadované HTHS pro VW 502.00/504.00, ale porovnáním uvedené normy VW s normou ACEA u konkrétních olejů to tak vychází - tj. minimálně 3,5 u ACEA A3/B3, A3/B4, která bývá uvedena společně s VW 502.00/504.00.

Jak ale píšeš, může tam být vliv smísení se zbytkem předchozího oleje (krom opotřebení se také můžou v případě přechodu na jiného výrobce fackovat aditiva) a taky změny viskosity během provozu, který můžou bejt u různých olejů různý.

 

Sleduju na olejích víc parametrů - TBN, obsah sulfátového popelu a fosforu (zjednodušeně - čím vyšší hodnoty, tím lépe pro motor), takže norma VW je pro mě "měkká" a spíš "kontrolní" (i když třeba do F1 jsem dával Mogul 5W-50, který oficiálně normu VW 502.00/504.00 nesplňuje, ve skutečnosti splňuje s rezervou, pouze jej nelze označit za "lehkoběžný"), takže třeba C3 mi do auta nesmí, i když splňuje normu VW, páč má tyto hodnoty snížené. Nejraději mám, když výrobce uvede konkrétní hodnoty ke konkrétnímu oleji.

před 12 hodinami, TOMUS napsal:

Ja mam naopak. Při zatěži oleju mi vůbec nebral . Ted' kdy jezdim ostro žere mi olej :(

Když jezdíš ostro, tak motor víc tepelně zatěžuješ. Jaký olej přesně tam máš? Shell Helix Ultra AV-L Professional 0W-30?

Editováno: , autor: Sir_Jarek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Oleje ACEA A3 s vysokým TBN sú dobrou voľbou, sám som tak dlho vyberal olej.

Na AV-L 0W-30 som prešiel nedávno, aktuálne mám tento olej na druhý interval. Čo sa týka ostrých jázd, asi by bolo dobré povedať, čo si pod tým predstavuješ. Každopádne na okruh už nejazdím, takže nejaké extra tepelné zaťaženie oleja sa už mňa nekoná. Pri normálnych jazdách na verejných komunikáciách sa nejaká extra tepelná záťaž oleja pri motoroch CBZx nekoná, teplota oleja niekedy nedosahuje ani 90°C. Okrem toho jazdím veľa v meste, takže pre mňa je nižšia viskozita 0W-30-ok priam výhodou. Pri tom AV-L-ku je tak trochu nevýhodou akurát to nižšie TBN, ale ja olej mením v priemere každých 6 mesiacov, a maximálne po 10 tisíc km, a to mid-SAPS oleje zvládnu s prostom v nose, takže to neriešim. Malým bonusom je pre mňa aj úspora cca. 20 € ročne oproti oleju Mobil 1 New Life 0W-40, na ktorý som pred tým dlho jazdil.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

12 godzin temu, Sir_Jarek napisał:

Jj, mělo by to tak být. Sice jsem nikde nenašel oficiální info o požadované HTHS pro VW 502.00/504.00, ale porovnáním uvedené normy VW s normou ACEA u konkrétních olejů to tak vychází - tj. minimálně 3,5 u ACEA A3/B3, A3/B4, která bývá uvedena společně s VW 502.00/504.00.

Jak ale píšeš, může tam být vliv smísení se zbytkem předchozího oleje (krom opotřebení se také můžou v případě přechodu na jiného výrobce fackovat aditiva) a taky změny viskosity během provozu, který můžou bejt u různých olejů různý.

 

Sleduju na olejích víc parametrů - TBN, obsah sulfátového popelu a fosforu (zjednodušeně - čím vyšší hodnoty, tím lépe pro motor), takže norma VW je pro mě "měkká" a spíš "kontrolní" (i když třeba do F1 jsem dával Mogul 5W-50, který oficiálně normu VW 502.00/504.00 nesplňuje, ve skutečnosti splňuje s rezervou, pouze jej nelze označit za "lehkoběžný"), takže třeba C3 mi do auta nesmí, i když splňuje normu VW, páč má tyto hodnoty snížené. Nejraději mám, když výrobce uvede konkrétní hodnoty ke konkrétnímu oleji.

Když jezdíš ostro, tak motor víc tepelně zatěžuješ. Jaký olej přesně tam máš? Shell Helix Ultra AV-L Professional 0W-30?

 

Mam shell helix ultra 5w40 s normou 502.00/505.00

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 13 hodinami, Sir_Jarek napsal:

Já ho utahuju na synkovo Píďovi (Š R Spaceback 1,2TSI 77kW) rukou nebo obouma rukama co to jde (moc velkou sílu nemám, momenťák mám, ale nemám žádnej nástavec na filtry), nic neteče, nic nepřetáhnu.

Jinak dle DP: Motory s kódem CBZA, CBZB (tj.1,2TSI 63 a 77kW): 20 Nm. Myslim, že to bejvá uvedeno i na samotném filtru, alespoň na MANNech ano.

 

Diky moc...no my asi filtr přetahly a od vyměny oleje mi občas zachrasti řetěz..kamarad co pracoval v autorizaku řikal že na 90% to je špatně utaženým olejevým filtrem...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To nevím, ale tam byl problém s těsněním - někdy tam prostě zůstalo ještě původní. Je to uvedeno i v jednom z TPI, které se zabývá rozvody u tohoto motoru.

"Klepání může být způsobeno také vadným těsněním pod olejovým filtrem, viz TPI 2033258."

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Taky jsem o tom párkrát slyšel/četl, že už nejeden expert tam "zapomněl" starý těsnění (to venkovní) a novej filtr tam nacpal s dalším těsněním, takže tam najednou byly 2 vnější těsnění na sobě (ne že bych nikdy nic nepodělal, ale tohle mi přijde jednoduchý - co z motoru vymontuju, to musim dát zpátky, nic míň, nic navíc, když to "nejde" koukám co proč je jinak). Tím pádem je tam toho moc a vnitřní těsnění (o-kroužek) správně nedosedne (podle mě) a olej z tlakového oběhu utíká do prostoru mezi vnějším  a vnitřním kroužkem a kanálkem do vany - kvůli ničemu jinýmu tam ten vnější kroužek s prostorem a kanálkem neni (oprava, funguje to jinak! Viz můj komentář níže), než aby vám olej při povolení filtru netekl přes altík do bot. Takže pokles tlaku oleje (divím se, že nic nesvítí) a od toho asi problémy s řetězem. 

 

Řešil bych to velmi urychleně - sundat filtr, vyhodit těsnění navíc, zkontrolovat, aby to, co tam nechám, nebylo poškozený a filtr zpátky - musí mít 1x vnitřní těsnění o-kroužek + 1x vnější těsnění, takovej límec, nevím jak to popsat. 

Editováno: , autor: Sir_Jarek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já teda nevím jaký filtr máte v TSI, ale ve všech filtrech  které jsem kdy viděl oddělovaly o kroužky pouze vyčištěný olej od nevyčištěného. Z filtru není kudy by olej tekl zpět do vany. Jednou dírou přitéká olej z čerpadlo, druhou odtéká vyfiltrovaný do motoru.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A filtr z TSI jsi viděl? ;)

olejovy-filtr-mahle-original-oc-593-3-10

Ale jak na to sám koukám, kecal jsem z hladu :D:doh vnitřní těsnění neni o-kroužek, ale placatej gumovej kroužek (jakoby vystřiženej z ploché silné gumy - na obrázku mezi kvótami d2 a d3) a funguje to jinak, než jsem popsal :D (začínám senilnět :doh za chvíli opravim):

 

Vnější těsnění "límec" (na obrázku ta větší guma u rantlu pláště filtru) normálně těsní - stejně jako u jiných filtrů o-kroužky - tlakový olej, by netekl z filtru ven. Ten speciální límcovej tvar má proto, aby těsnil i když je filtr částečně povolenej. A právě když se filtr částečně povolí, tak přestane uvnitř dosedat ten vnitřní plochý kroužek a odkryje tak kanálek, kterým odteče olej z filtru do vany (proto filtr povolim, chvíli čekám, a teprve potom vyšroubuju úplně) to aby olej z filtru netekl přes aleternátor mechošovi do bot, jak už jsem psal. Kdyby tam byl zvrchu klasickej filtr, jakej bejvá na jiných motorech vespod bloku nebo i na vaně, nešel by demontovat bez zaprasení půlky motoru olejem.

No a pokud mechoš-expert zapomene ten venkovní kroužek v motoru a nacpe tam nový filtr s novym kroužkem, tak ty 2 kroužky nedovlolí úplné zašroubování filtru a tím pořádné dosednutí vnitřního plochého kroužku na "vypouštěcí" kanálek zpět do vany. Výsledek je pokles mazacího tlaku oleje, kterej utíká z tlakového okruhu tím kanálkem do vany.

 

Tož tak :)

Editováno: , autor: Sir_Jarek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 18 hodinami, e1. napsal:

Oleje ACEA A3 s vysokým TBN sú dobrou voľbou, sám som tak dlho vyberal olej.

Na AV-L 0W-30 som prešiel nedávno, aktuálne mám tento olej na druhý interval. Čo sa týka ostrých jázd, asi by bolo dobré povedať, čo si pod tým predstavuješ. Každopádne na okruh už nejazdím, takže nejaké extra tepelné zaťaženie oleja sa už mňa nekoná. Pri normálnych jazdách na verejných komunikáciách sa nejaká extra tepelná záťaž oleja pri motoroch CBZx nekoná, teplota oleja niekedy nedosahuje ani 90°C. Okrem toho jazdím veľa v meste, takže pre mňa je nižšia viskozita 0W-30-ok priam výhodou. Pri tom AV-L-ku je tak trochu nevýhodou akurát to nižšie TBN, ale ja olej mením v priemere každých 6 mesiacov, a maximálne po 10 tisíc km, a to mid-SAPS oleje zvládnu s prostom v nose, takže to neriešim. Malým bonusom je pre mňa aj úspora cca. 20 € ročne oproti oleju Mobil 1 New Life 0W-40, na ktorý som pred tým dlho jazdil.

Jezdim právě na Mobil 1 New Life 0W-40 :) (teď koukám, že náhradou je nejspíš Mobil 1 FS 0W-40, nakupuju na olejacek.cz. 0W jsem chtěl kvůli převážným couračkám na nákupy - většinou 14km s min. třemi starty, prvním studeným. Občas ale jedu taky dálnici na limitu, kopec nekopec na tempomat 130-133km/h navi, což je 136-139 PP nebo 137-140 tacho (a teoreticky mi může nastat náhlá potřeba jet totéž i s vlekem). A jelikož má můj Apík 1,0MPI motor bez chladiče oleje, byť má aspoň hliníkovou vanu, předpokládám (PP mi teplotu oleje nezobrazuje), že při tomhle režimu půjde jeho teplota znatelně nahoru (1,2HTP, též bez chladiče je přehříváním oleje pověstné).

 

Synkovi do Rapida 1,2TSI aktuálně dávám to samé, jezdí ještě horší couračky - 5km do práce, 5km z práce, tak se 0W taky hodí, pavouky samozřejmě taky občas vyhání. Měnim u něj po roce, což vyjde něco kolem 9000km. Pravda, AV-L by měl TSI-čku s chladičem oleje stačit (nikdy jsem tam neviděl víc, než 90°C) a je levnější, takže tvou volbu chápu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To máš zase trošku jinej filtr, ten měly 1.2TSI do 3/2010 (jiné vnější těsnění) popisoval jsem ten novější (ten maj skoda-dily cézet vyfocenej dnem vzhůru ale můžeš to porovnat s "mým" obrázkem výše). Hledal jsem na tytrubce nějaký kloudný video, nebo aspoň fotky, kde jsou vidět detaily příruby pod fitrem ale nenašel. Až budu měnit synkovi olej, tak to nafotim... 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mobil 1 FS 0W-40 vyzerá byť náhradou za ten New Life. Pozerám špecifikáciu toho oleja, a trocha to oproti New Life zmenili. TBN je ešte vyššie (11,8 ->12,6), ale HTHS viskozita klesla (3,8 -> 3,6), rovnako ako kinematický viskozita pri 40°C a 100°C.

Čo sa týka filtra, aktuálna je verzia s koncovkou H, a tá už má šedú farbu: http://bfy.tw/DqeP

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak se mi to nezdálo, že se hodnoty změnily (divil jsem se, že je HTHS nižší, než u Moblilu 1 ESP 0W-40). Máš uložené všechny údaje New Life a můžeš je postnout? Já je uložené nemám, ukládal jsem si jen odkazy, kde je obsah změněn na FS. 

 

Filtr kupuju MANN - je to prej dodavatel (nebo jeden z dodavatelů?) origo fitrů pro VW/ŠA - tedy to samé (doufám) a levnější a myslim, že jsou taky šedé. Na 1,2TSI od 3/2010 je to typ MANN W 712/94 (dřív jsem kupoval origo v autorizáku).

Editováno: , autor: Sir_Jarek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...