Přejít na obsah

Hlavní panel

Oblíbený obsah

Zobrazit obsah s nejvyšším hodnocením na 05/20/11 ve všech sekcích

  1. A ty na čom frčíš chlape, že si nepochopil o čo tu vlastne ide?
    2 body
  2. Ahoj, měl jsem stejný problém, a nevěřil jsem vlastním očím. A co za to může? 500m jízdy s vadnou zapalovací jednotkou... (benzím se dostal do katalizátoru a tam vyhořel). Přikládám foto.
    1 bod
  3. Viete novú fínsku hymnu? -- Slovenskóóó, Slovenskóóó, héjahéjaheja Slovenskóóó..
    1 bod
  4. Ono s katem a lambdami se to má takhle: katalyzátor je spočítaný tak, aby měl povrchovou plochu úměrnou k množství plynů, který do něj natlačí motor a aby ty plyny skrz něj procházely určitou rychlostí. Je to vlastně soustava tenkých kanálků, které mají na vnitřním povrchu nanesenou tenkou vrstvu slitiny platiny a dalších vzácných kovů - většinou palladia a rhodia. Na těchto kovech dochází za teploty v řádu 300°C k chemické výměně atomů kyslíku mezi kysličníky dusíku, vzniklými ve spalovacím prostoru vlivem vysokých teplot a nespálenými uhlovodíky a kysličníkem uhelnatým - které se nestačily dostatečně spálit = zoxidovat ještě ve spalovacím prostoru. Doslova v katu dochází k redukci jedovatých kysličníků dusíku na plynný dusík a kyslík, kterým jsou okamžitě okysličovány nedostatečně spálené zbytky uhlovodíků z paliva. Z výfuku by tak měla vycházet směs dusíku, CO2 a vodní páry bez dalších škodlivých zbytků. Nic samozřejmě není ideální, takže se katalyzátory bez dodatečné úpravy bohatosti směsi používaly jen v počátcích své existence. Velmi brzo se proto objevily katalyzátory řízené - s pomocí LAMBDA-sond. A jsme u toho - lambda-sonda neměří obsah škodlivin ve výstupních plynech, jako to dělají kontrolní mašiny na STK a v servisech. Lambda měří obsah volného (ke spálení paliva nespotřebovaného) kyslíku ve výfukových plynech. A podle toho, jaké je množství kyslíku v plynech se upravuje poměr palivo/vzduch - když je kyslíku málo, ŘJ "ví", že motor má příliš bohatou směs a "ubere mu", když je volného kyslíku moc, ŘJ přidá palivo. Pokud se do potrubí před první lambdu někudy dostává venkovní vzduch, dochází k falešným výsledkům měření, lambda před katem "kecá" i když sama sonda je OK (na vině je kyslík přicucnutý do výfuku nežádoucí netěsností) - a ŘJ na základě nesprávných výsledků dává příliš bohatou směs, která se nestačí dostatečně dokonale spálit a "sazuje" - tím se mechanicky zasírá kat a klesá jeho účinnost. Podíval bych se úplně nejdřív na svíčky - jestli jsou tmavé, očazené a plné černých úsad, je to skoro na 100% nadměrnou dávkou paliva - vyměnil bych sací filtr, přetěsnil nebo vyměnil bych sběrné potrubí před první lambdou, vyměnil bych svíce a pak udělal to "vypálení" katu zvýšenou zátěží motoru. Samozřejmě - nesmějí být podpálené ventily ani netěsné kroužky = do spalovacího prostoru nesmí nikudy pronikat olej a motor musí mít vyrovnané kompresní tlaky. A pak by se vidělo, jestli to bylo tím, nebo jestli máš opravdu méně účinný kat... Těch 180 tisíc na tachometru by sice dávalo důvod ke snížené účinnosti, ale nejdřív je dobré udělat vše proto, aby se měnit nemuselo - obzvlášť kdyby to bylo způsobené jinou příčinou...
    1 bod
  5. Ty lambdy bývají dvě - jedna je před katem a řídí přípravu směsi, druhá za katem, která hlídá jeho stav a účinnost. Samozřejmě i signál z té druhé má vliv na bohatost směsi, protože třeba po startu ŘJ nastavuje bohatost na vyšší % z důvodu udržení stabilního chodu i studeného motoru (něco jako sytič) a zároveň tak dociluje rychlejšího ohřevu katu na provozní teplotu (>280°C). Pokud ani po určité době katalyzátornefunguje správně, interní diagnostika to vyhodnotí jako jeho závadu - a rozsvítí kontrolku. Doporučuju dřív, než se pustíš do výměny katu udělat všecko možné, co se dělá pro obnovení jeho funkce. Přece jen, jednak je to součástka nemalé ceny, a druhak - je to součástka poměrně blbovzdorná, kterou fatálně poškodí opravdu asi jen vyhoření vinou paliva vniklého do výfuku nebo natankování paliva s olovem - to by dnes už nemělo v celé Evropě vůbec hrozit. Zkusil bych si najít dlouhý táhlý kopec a vyjet ho opakovaně na dvojku pod plynem - aby se kat vypálil od případných sazí, potom bych nechal prověřit těsnost výfukového potrubí, jestli někde "nefouká bokem" a nepřisává falešný vzduch = kyslík ze vzduchu zaviní falešné signály na lambda-sondě!!!, dále bych nechal zkontrolovat obě lambda-sondy, jestli dávají správný signál a "nekecají" a až teprve kdyby nic z toho nepomohlo a emise ukazovaly sníženou funkčnost katu dál bych se odhodlal k jeho náhradě.
    1 bod
  6. no to mi ho teda vyndej - dělat anketu na auta, který sotva sjely z pásu, tak do roku stáří To nemá absolutně žádnou vypovídací schopnost - dovolil bych hlasovat maximálně těm, kteří mají najeto > 60 000 km, což by mohlo být u turba už opravdu zajímavé v souvislosti s tím, že tenhle nájezd je psychologicky limitní u drtivé většiny kupců, kteří mají pojištění na 4 roky, ale jen do 60 000 km. Domnívám se, že u auta za cca 300 tisíc by neměl být nájezd okolo 60 000 km ještě vůbec nic, jinak by to byla tragedie - což nemá prakticky skoro nikdo a auta s nájezdem kolem cca 15000 km zde hlasujích frčí jak hodinky a ani to ne zcela - no aby ne boha jeho - ale futuristické předpovědi nad 60 000 km se netváří zatím moc optimisticky u toho, co už sjelo z pásu takže až tu bude anketa, jak Vám frčej turba, především 1,2 TSI s nájezdem nad 60 000 km, tak si to každej přečte s mnohem větším zájmem, než jak každýmu frčí jeho zbrusu nová nablejskaná kára
    -3 bodů
×
×
  • Vytvořit nový...