Zdravím všechny.
Tak jsem si v sobotu provedl první výměnu oleje na RAPIDu 1.0 TSI (GPF). Auto jsem kupoval nové s výhledem, že nám v rodině vydrží 10 let. No a jestli to má vydržet jezdit 10 let v dnešní době, kdy výrobci přesně konstruují a vypočítávají životnost (ani ne málo, ale ani moc dlouho), tak jsem se rozhodl pro (byť mnohými zpochybňovanou) výměnu oleje po prvních pár, ale zato asi nejdůležitějších, kilometrech. Takže najeto 2.800 km. Olej jsem uvažoval 0w-30 normy VW 504.00, ale po osobním doporučení pana Vaculíka ze Světa motorů jsem nakonec zvolil normu VW 508.00, takže 0w-20, která už tam byla z výroby. Tento olej budu vybírat i nadále. Pokud by snad měl motor v budoucnu problém se spotřebou oleje, přejdu na normu 504.00 a olej 5w-30, čímž by se spotřeba oleje měla eliminovat/snížit. Opačně by to samozřejmě byl problém.
Teď už k samotné výměně:
1) K vyvýšení vozu jsem použil plastové nájezdové rampy s nosností v páru 4 tuny (https://www.ahprofi.cz/najezdova-plastova-rampa-par.htm). Při světlé výšce vozu + výšce těchto ramp mi vznikl manipulační prostor pod motorem cca 35-40 cm, což bylo pro výměnu oleje naprosto dostačující.
2) Sundání plastového motorového krytu – 8 x torx,
3) Umístění plastové nádoby na olej pod očekávaný proud oleje (olej pod tlakem vystřelí) (https://oleje-pema.cz/zbozi/vana-na-olej-7l-yato_146413)
4) Povolení výpustního šroubu a vypuštění oleje proběhlo zhruba 30 min po předchozí kratší jízdě tak, aby nebyl horký, ale ani úplně studený.
5) Nechal jsem olej vykapat cca 2 hodiny. V průběhu vykapávání oleje jsem povolil olejový filtr (u 1.0 TSI se nachází vpravo dole a je krásně přístupný). Pozor, i když už z vany nekape skoro žádný olej, ve filtru ještě něco zbývá.
6) Nový olejový filtr original VW (https://www.skoda-dily.cz/nahradni-dil/04e115561h-olejovy-filtr-1-0mpi-1-0tsi-1-5tsi-skoda-19639.html?gclid=EAIaIQobChMIyJCx8bzT6AIVkUTTCh0chABwEAQYASABEgKXQfD_BwE) Před našroubováním nového filtru jsem natřel tenkou vrstvou oleje jeho gumové těsnění. Filtr jsem utáhnul co mi síly stačili – pouze rukou.
7) Když už přestal kapat olej z výpustního otvoru, dal jsem nový šroub vč. těsnícího kroužku (https://www.skoda-dily.cz/nahradni-dil/n90288901-sroub-m14x1-5x16-skoda-30645.html?gclid=EAIaIQobChMIlqjulLzT6AIVgdDeCh0TrgFrEAQYASABEgJzUPD_BwE a https://www.skoda-dily.cz/nahradni-dil/n0138157-tesnici-krouzek-skoda-22753.html)
8) Fáze nalévání motorového oleje. Koupil jsem Mobil 1 ESP x2 0w-20 VW 508.00 (https://oleje-pema.cz/zbozi/motorovy-olej-mobil-1-esp-x2-0w-20-1l_174460) Na kompletní dolití jsem potřeboval 3,9 litru (těsně pod horní hranici rysky). Nalil jsem asi 3,5 litru, a zbylé 4 deci jsem doléval s postupným kontrolováním rysky, abych nepřelil. Olej je stejně zelený jako originál z výroby.
9) Po dolití jsem nastartoval a nechal motor běžet na volnoběh necelou minutu. Poté jsem zkontroloval olejový filtr a výpustní šroub, zda těsní. Po pár minutách jsem naposledy zkontroloval hladinu oleje na rysce. Pak byl čas na vrácení plastového krytu motoru.
10) S palubním počítačem jsem nedělal nic, jelikož na další („oficiálně první“) výměnu oleje pojedu do autorizovaného servisu za rok.
Sumář celkových nákladů:
Mobil 1 ESP x2 0w-20 – 5x 1 litr (245 Kč/litr) – 1.225,-- Kč
Olejový filtr VW – 180,-- Kč
Vana na olej – 59,- Kč
Šroub – 65,-- Kč
Těsnící kroužek – 48,-- Kč
Nájezdové rampy – 990,-- Kč/pár
Cena samotné výměny oleje (tedy bez 1 litru oleje, který jsem pořídil jako rezervní na případné dolévání, bez nájezdových ramp a nádoby na olej) – 1.273,-- Kč. Při použití oleje normy VW 504.00, třeba Shell Helix Ultra Professional 0w-30, by výměna vycházela ještě o nějakých 400,-- Kč levněji (tedy +- do 900,-- Kč, což je pakatel. Teď mají zrovna na uvedených stránkách na tento olej akci při ceně 145 kč/litr, takže nevím, jaká zase bude cena po skončení akce).
Celková doba výměny oleje kolem 3 hodin, z toho čistého času tak hodinku, když nepočítám dobu kdy vykapával olej a já sledoval přítulku, jak se mi stará o mašinu. :-)
Toto není návod, pouze popis mnou provedených prací. Olej jsem si v autě měnil poprvé v životě, takže věřím, že se najdou tací, kteří budou mít vychytanější postup. V takovém případě ocením rady, tipy, fígle apod. Ale třeba někdo ocení některé popsané kroky, či odkazy na potřebný materiál.
Ať nám to maže!