Přejít na obsah
View in the app

A better way to browse. Learn more.

ŠKODA Forum - SKODAHOME.cz

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Doporučené odpovědi

To máš Mirku se zhruba 99% šancí pravdu. Nicméně předtím bych preventivně zkontroloval funkci alternátoru a odběr v klidu. Pak je to jistota.

Ked chces mat istotu ze to ozaj nieje tym voltmetrom tak zmeraj odber na akumulatore s nim a bez neho. A aj odber celeho auta. Nemal by byt viac ako 0,05A . Samozrejme mu daj chvilu na uspatie vsetych systemov, idealne mat zamknute dvere, staci prepnuty zamok, aj na kapote. Zamknes dialkovym a nwchas 10 minut a odber by mal klesnut na skutocny odber auta. A potom vytiahni ten voltmeter ci bude rozdiel.

A kolik ti ten multimetr ukazuje za běhu motoru? Napětí by mělo být mezi 14,3 - 14,8V.

Blbost, těch 14,8V je moc - to by platilo, jen pokud bys měl v autě origo baterku s tzv. "vápníkovou" technologií, kde je do olova v elektrodách přidaná slitina vápníku - ty montuje sériově třeba Volvo. Baterky s vápníkem jsou výrazně označený jako "Ca technology" nebo "Ca-Ca" - a musí na ně bejt zvlášť nastavener regec v altíku - právě na cca 14,8V maximálně, jinak se baterka málo dobíjí. Obyčejná olověná se v autě má nabíjet maximálně na 14,5V, aby ještě neplynovala jak blázen a nerozstřikovala kyselinu všude kolem sebe...

Plny suhlas. Najviac by mala mat 14,5V. Na mojom aute, podotykam nie skoda, ani group, je to dokonca iba 14,0 V. Sa mi to zdalo malo, ale som pozeral a aj regler je 14 V a aj druhovyroba udava 14V.

tak jo no. Včera jsem si kontrolně změřil a měl jsem 14,65V. 

 

EDIT: Typ: Exide Premium 12V 60Ah 600A, EA602. Zvýšené otáčky 2500ot./min. Měřeno na pólech.

Upraveno od Supermarine_Spitfire

"Měla 14,65V" je vyjádření platný asi jako Hnůjdejákům jejich kecy, že jejich starší 1,4 16V je lepší než 1,4 16V 63kW od VW - protože Hnůjdej má 80kW (novější už má psanejch POUZE 66kW... kdoví proč...?). 

 

Spiťáku, napiš kolik otáček jsi v tý chvíli měl na motoru a jakým měřákem jsi to měřil - a taky kde jsi ho měl připojenej. A samozřejmě nezapomeň na typ baterky - jestli to není náhodou taky ta vápníková, kvůli který bys měl osazenej regler na vyšší napětí.

To vážně pánové chcete bádat nad 7 let starou baterkou? Ta jsi už zaslouží výměnu.

tak jo no. Včera jsem si kontrolně změřil a měl jsem 14,65V. 

 

EDIT: Typ: Exide Premium 12V 60Ah 600A, EA602. Zvýšené otáčky 2500ot./min. Měřeno na pólech.

Pak tam máš regec kterej k ní nepatří. Olovo se v autě nenabíjí přes 14,45-14,5V kvůli zvýšenýmu plynování a tím i uvolňování aerosolu z elektrolytu. 

 

Ještě jakým měřákem jsi to měřil? Má TRMS převodník?

Aby v tom bylo jasno, tak jsem vypracoval krátkou zprávu o měření a to by myslím stačilo, aby to bylo uvedeno v celku a už tím moc neplevelil téma:

Měření proběhlo na necertifikovaném meřidle UNI-T UT33D, ve zvoleném rozsahu 0,01-20V. Měřidlo bylo připojeno na póly baterie(Exide Premium 12V 60Ah 600A, EA602) dle obecných elektrotechnických zásad o měření v SS soustavě - slaboproudá elektrotechnika. Na vozidle (Škoda Fabia, 1,4MPi, 44kW, 2002) byla kontrolována funkčnost alternátoru (14V, 70A) za pomocí měření napětí za chodu motoru v režimech volnoběžné a zvýšené otáčky.

1. Měření: Studený motor, vypnuté spotřebiče, volnoběžné otáčky dle odečtu z palubního otáčkoměru vozidla(odhad 1250ot/min.). Změřené napětí odečtené na měřidle v rozsahu 0,01-20V: 14,65V.

2. Měření: Studený motor(3 minuty běhu na prázdno), zapnuté spotřebiče (ventilátor na 2. stupeň, obrysová a potkávací světla, rádio), volnoběžné otáčky dle odečtu z palubního otáčkoměru vozidla(odhad 900ot/min.). Změřené napětí odečtené na měřidle v rozsahu 0,01-20V: 14,47V.

3. Měření: Studený motor(5 minut běhu na prázdno), zapnuté spotřebiče (ventilátor na 2. stupeň, obrysová a potkávací světla, rádio), zvýšené otáčky dle odečtu z palubního otáčkoměru vozidla(odhad 2500ot./min.). Změřené napětí odečtené na měřidle v rozsahu 0,01-20V: 14,52V.

 4. Měření: Studený motor(8 minut běhu na prázdno), vypnuté spotřebiče, volnoběžné otáčky dle odečtu z palubního otáčkoměru vozidla(odhad 850ot./min.). Změřené napětí odečtené na měřidle v rozsahu 0,01-20V: 14,55V.

post-85527-0-70296000-1421057186_thumb.j

post-85527-0-14563300-1421057188_thumb.j

post-85527-0-86629600-1421057189_thumb.j

post-85527-0-09782600-1421057192_thumb.j

To je krásný !!!!  :kol-47:

Lépe již jen certifikovaná laboratoř či nějaký odborník. :kol-33:

Ještě razítko :-)))) 

Neviděl bych to tak tragicky. Preventivně zkontrolovat hladinu elektrolitu (pokud to jde).

 

Nějak tápu v tom, jaký problém se řeší, ale pokud problémy začaly po připojení palubního voltmetru, tak bych problém viděl v první řadě v něm.

Upraveno od McMatej

měřák při volnoběhu ukazuje 14.1 V.Kdyby byla baterka tak špatná,tak si myslím,že by se už sama nevzpamatovala.A vzhledem k tomu,že dříve se mi nic podobného nestalo,přičítám kolaps baterky právě měřáku.Nehodlám se tím nějak extra zabývat,měřák si zapojím jen na zkontrolování napětí a zase ho odpojím,baterku teď budu chvíli hlídat.Jen jsem chtěl upozornit,že kolikrát taková blbost,ovlivní stav elektrovýbavy,mě by to tedy nenapadlo.

Jo,a baterku vždy na podzim zkontroluji,doliju vodu,očistím svorky,případně prostříkám sprejem.Takže se o ní starám.Ale ten měřák mě fakt nenapadl.Teď už jsem chytřejší.

  • 1 měsíc později...

Akumulátor zatím vybitý nemám ale protože teď v poslední době jezdím tak jednou týdně a krátkou trasu
tak předpokládám že nestíhá dobíjet /je znát že je slabší než když jezdím hodně/.

Četl jsem doporučení sundat odnímatelný panel autorádia.

Pokud sundám panel tak pod ním je umístěna blikající dioda a pak ještě ve dveřích blikají dvě další.

Dveře mají jen centrální zamykání bez alarmu. Jaký vliv to má na odběr proudu.

Nulovej. Ty blikající diody mají skutečnej odběr kolem 1mA každá. Zato sundávání "tatranky" z rádia má vliv a velkej - hodně rádií má po vypnutí pořád ještě relativně velkej odběr, kterej po odcvaknutí panelu klesne skoro na nulu...

Když již mám možnost  a po projití diskuzí jsem nenarazil na odpověď /třeba ani není/ Varta 4402 - Kapacita: 44 Ah :

Dá se odhadnout procentuální poměr dobití "polo nebo prázdného" akumulátoru po ujetí 100 km

nebo jak dlouho časově by se jízdou akumulátor nabíjel?

a jestli k procesu dobíjení je třeba určitých otáček /rycholst jízdy/?

zdravím,tak baterka po odpojení kontrolního měřáku drží a bez problémů startuje.Takže opravdu ji vycucnul měřák.

Turista:záleží na době  jízdy,nikoliv na vzdálenosti.Podle toho kolik dává altík(musí poradit chytřejší),tolik dobije amper za hodinu.Takže jednoduchá matematika.

Záleží to na kapacitě baterie, kterou je potřeba dobít (běžně se počítá s 1,4-násobkem dodaný energie, protože účinnost elektrochemický přeměny je menší než 1 => na každejch skutečně nabitejch 10Ah se musí dodat 14Ah), zároveň na výkonu, kterej je schopnej dodat alternátor = > tím i na otáčkách (plnej výkon z altíku "leze" až zhruba od 2000rpm výš) a taky na tom, kolik výkonu altíku spotřebovávají všecky zapnutý spotřebiče v autě.

 

Nejideálnější případ - cesta po dálnici nebo aspoň ustálenou rychlostí, otáčky trvale nad 2000rpm, dál budeme předpokládat, že v autě je alternátor 90A, v autě kromě motoru svítí potkávací světla + další k nim příslušející osvětlení, běží ventilátor topení a hraje rádio (žádnej hyperpower, obyčejný autorádio na 4 repráky bez přídavnýho zešilovače).

 

Počítejme: 

- motor s čerpadlem paliva, elektronikou a zapalováním bere kolem 8-10A, přesnějc se to musí změřit.

- světla 2 x 55W plus obrysovky a palubovka jsou dalších minimálně 200W => cca 15-16A

- větrák bere minimálně kolem 3A, na plnej výkon až 10A

- rádio puštěný na běžnou hlasitost má odběr menší než 5A, obvykle 2-3A

- pokud je v autě elektroservo, má trvale odběr kolem 20A, ale nárazově bere až 80A.

 

Celkovej odběr tím pádem bude kolísat od zhruba 50A do 120A s tím, že těch 120A trvá jen zlomky vteřiny (rozběh čerpadla servořízení, řádově desetiny vteřiny). Největší část celkový doby jízdy bude mít "90 ampérovej" alternátor "rezervu odběru" minimálně 40A - silnější samozřejmě víc. Když budeme předpokládat, že baterka disponující nábojem pod 25% kapacity už stěží natočí motor (má příliš velkej vnitřní odpor aby dala potřebnej startovací proud) a budeme vycházet z údaje, že to je 44Ah(45Ah) baterka, můžeme uvažovat o potřebě dobít náboj řádově 30-35Ah neboli do baterie s ohledem na účinnost přeměny "naládovat" náboj přibližně srovnatelnej s její nominální kapacitou. Při "rezervě altíku" kolem 40A to dává přibližně hodinu jízdy vejš popsaným režimem jízdy.

 

Tahle úvaha skoro přesně odpovídá i mým zkušenostem s provozem šáde, formana, roomstera i služebních vozidel Š1203 valník, fábia HTP, octa diesel 1,9TDi i třeba Avia A30 skříň. Obvykle stačila hodinka  až hodinka a něco vyrovnaný jízdy, aby se baterie tvářila "v plný kondici". Samozřejmě, pokud je baterka trop, zasulfátovaná dlouhodobým ponecháním ve vybitým stavu nebo jinak přestárlá nebo poškozená, nepomůže jí ani 10 hodin jízdy...

Připojte se k diskuzi

Můžete publikovat nyní a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a publikujte s vaším účtem.

Host
Odpovědět na toto téma...

Podobný obsah

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.