Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

V 12. 9. 2021 na 17:55, virtual napsal:

Nejpřekvapivější mi připadá, že "inteligentní většina" chápe, že je to nesmysl sociálního inženýrství, přičemž dřívější neúspěšné pokusy (namátkou povinná biopaliva a jejich implementace v EU) vystavili jasné hodnocení těch nařízení. Přesto malá skupina úspěšně manipuluje evropské stádo, neprobíhá diskuze, vědecké dokazování apod. Prostě se to nařídí a bez větší medializace potichu odhlasuje v Bruseli... Ví průměrný volič kdo a jak hlasoval za nás?

Toto mě pobavilo.

 

Ta data jsou tak jasná, že každý kdo umí počítat ví, že elektroauta jsou současnost a budoucnost.

 

Ano jediný problém je cena, především v chudých státech jako my, ale cena Enyaqu je cca podobná nebo nižší než cena superbu před 20 roky s inflací.

Rok 2000

Felicia 1.6 55kW 350k

Octavia 1.9 66kW 430k

Octavia 1.9 81kw 600k

Superb později začínal na 700k

Průměrný plat 13k

 

Podstatně levnější provoz, mnohem větší spolehlivost a srovnatelná nebo delší životnost.

 

btw. evropské volby průměrného voliče naprosto nezajímají, má 0 přehled kdo tam je nebo co dělá. Nejlepší na tom je, že potom nadávají na EU, když nejsou schopni ani vyjádřit svůj názor hlasem.

 

Je to přesně naopak než říkáš, malá skupina inteligentních se snaží udržet u koryta co to jde a využívá lidi jako ty, aby tam zůstali.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Fajn, ale běžný člověk si ten Superb nikdy nekupoval. Kde máš stejně drahé elektroauto velikosti třeba Fabie combi, nebo rovnou Octavie ?

A jak můžeš napsat že mají delší životnost ? Kolik se jich doposud na světě vyrobilo a odkdy ?

 

Editováno: , autor: stanmar
  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 17 minutami, Kuolematon napsal:

Ta data jsou tak jasná, že každý kdo umí počítat ví, že elektroauta jsou současnost a budoucnost.

Ano jediný problém je cena, především v chudých státech jako my, ale cena Enyaqu je cca podobná nebo nižší než cena superbu

Podstatně levnější provoz, mnohem větší spolehlivost a srovnatelná nebo delší životnost.

Já bych řekl, že je to těžké nepochopení situace... Pak rozumím tomu, že tě to pobavilo.

  • Líbí se mi 1
  • Negativní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nechcem vam kazit tuto krasnu negativisticku naladu v tomto vlakne, ale niektore veci ohladom prevadzky elektromobilu treba dat na pravu mieru.

- celu bateriu nikto nikdy menit nebude, pretoze sa daju menit jednotlive clanky. Legendy o nepouzitelnej baterke po skonceni zaruky vznikli skor podla elektromobilov prvej generacie (napr. prvy Leaf) kde nebolo dobre vyriesene chladenie baterie pri nabijani/vybijani (ani dnesny Leaf nema chladenie, ale degradaciou uz tak silo netrpi). Dnes maju VSETKY elektromobily na trhu nejakym sposobom porieseny. Treba si uvedomit, ze auto pracuje s baterkou o hodne inteligentnejsie ako vas mobil za 200e.

- vysoka cena elektriny v buducnosti - ano cena pojde hore, ale volatilita cien uhlovodikovych paliv je radovo vyssia a do buducnosti pojde este hore

- vysoka cena elektromobilu - tento argument je uplne mimo reality - Hyuidai Ioniq cca rok stary kupim v nemecku za rovnaku cenu ako najlepsie auto na svete striebornu Octafku f tedeicku. Ak by sme zostali u ceskeho sna Skodovky davam do pozotnosti tento clanok na garaz.cz

https://www.garaz.cz/clanek/skoda-enyaq-jako-ojetina-kolik-bude-stat-provoz-a-servis-21006771

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V globále nám Sranki v podstatě nic nového neřekl. Až na malé vyjímky, to dnes všichni ti, co se trochu šířeji zajímají o elektromobilitu vědí a dle tohoto i sem vkládají své příspěvky. 

Jen ta  současná vysoká cena elektromobilů a srovnání s Octávkou, tak tam bych polemizoval. Jednak i nová Octávka Tdi je pro obyčejného člověka dnes hodně drahá,  a spousta lidí na ni stejně nedosáhne vyjma nějakého ohrkaného kočáru, no a na druhou stranu srovnejme si univerzálnost či neuniverzálnost a možnosti využití a používání dnešního elektromobilu a auta na spalovací motor. Nedovedu si představit nějaký současný elektromobil jako jediné a univerzální vozidlo někde v rodině, tedy v porovnání s autem na fosilní palivo. A že  rodin s jediným autem je tedy pořád setsakra hodně.  Ale takhle bychom se mohli přebíjet do nekonečna, že?

  • Líbí se mi 2
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mne to auto príde dost použiteľné pre trojclennu rodinu, ktorá netrpí potrebou sťahovať cez víkend polku domácnosti. Dokonca použiteľné natoľko, že si idem jedno doviesť z nemecka. Ekonomicky mi to vychádza výhodnejšie ako kúpa nového benzinoveho auta nižšej strednej triedy s ročnou úsporou takmer 1000€ na palive a servise.

Samozrejme, rozumiem tomu, že elektromobilita je zatiaľ pre priemerne zarabajuceho Čecha alebo Slováka nedostupná. Nikoho nebudem presviedčať o tom aby išiel rovnakou cestou, ale mrzí ma to šírenie skreslených a nepravdivých informácií v našich médiách. 

Editováno: , autor: Sranki
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 22 hodinami, Martab napsal:

Budou volby, bylo by v nich dobré vyjádřit svůj názor :)

A protože tohle je agenda zejména europoslanců (a nepřímo volené komise (...)), tak o to víc je divný, že volební účast je 25-28%. Když srovnám s volební účastí v prez. volbách v parlamentním systému (68%)...

Jinak souhlasím. Bohužel snad nikdo do kampaně nešel s tím "zastavme zelený nesmysl"...

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takto to dopadne po skončení 8 leté záruky u Tesly. V zápětí se porouchaly dva bloky a výměna stála skoro 100 tisíc. Jenže další staré v baterii zůstaly a tak se to může opakovat dál a dál. Proto elektromobil nemá význam, na 8 let optimální životnosti je to škoda peněz.

 

https://www.novinky.cz/auto/clanek/porouchana-baterie-elektromobilu-nemusi-znamenat-drahou-vymenu-40372053#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&dop_req_id=xCilktCgIw1-202109141506&dop_id=40372053&source=hp&seq_no=6&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 5 hodinami, Sranki napsal:

 

Samozrejme, rozumiem tomu, že elektromobilita je zatiaľ pre priemerne zarabajuceho Čecha alebo Slováka nedostupná. Nikoho nebudem presviedčať o tom aby išiel rovnakou cestou, ale mrzí ma to šírenie skreslených a nepravdivých informácií v našich médiách. 

@SrankiMě to taky mrzí ty tzv. zkreslené a mnohdy nepravdivé informace.  Nalejme si ale čistého vína, tyhle pokřivené a tebou výše zmiňované  informace se vyskytují na obou stranách. Však všichni známe to známé rčení tj. "Koho chleba jíš, toho píseň zpívej".  

Jinak tvoji volbu elektromobilu docela chápu, každý to máme nastavené jinak a máme jiné priority a jiné možnosti. Mě jen  osobně mrzí, že moje priority  a moji svobodnou volbu něčeho takového,  chce a pravděpodobně i bude  někdo násilně  ohýbat a mě nutit. A to vše kolikrát i jen na základě vypočtené teorie a možná tzv. odborných studií  a které se  třeba časem ani nemusí potvrdit jako majoritně správné.  Svoji rodinu, manželku a děti a svůj majetek, nemovitosti  si taky chráníš  a nejdeš do rizika s tím, že když se to nepovede, tak skončíš někde na ulici, nebo v lepším případě s velkým nesplaceným dluhem? Svět, EU jdou do, řekl bych pokusu, který, když se nepovede tak zaplatíme všichni. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 9 minutami, Martab napsal:

Super, máme jeden kus... Když si vzpomenu, jak jsme před pár lety u 1.9 dCI dělali generálku motoru po 160tis km, tak mi to nepřijde zas tak strašné...

Mě osobně přijde zase dosti divné, že baterie v Enyaqu má kromě nějaké té záruční doby na určité období (že by 8 let?) taky záruku na ujetou vzdálenost na baterii a ta činí jen 160.000 km!  Vzhledem k tomu, že EU chce v budoucnu, abychom měli jen ty elektromobily, tak mít třeba auto za cca 1 mil. korun, kde vzdálenost 160.000 km někdo ujede za 4-5 let  a pak již součástka v hodnotě cca půl miliónu pozbývá záruku, tak to není tedy nic moc.  A auto velikosti Enyaqu není dle mě autem do města, ale autem na delší vzdálenosti, takže co to je nějakých pouhých 160.000 km? Mě z toho vyplývá, že ty baterie pořád nejsou tak kvalitní a dlouhodobé, nebo prodejci a zároveň výrobci si nejsou jimi zas až tak jisti,  jak se nám to leje v současnosti do hlavy. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@DušanV jasně, ale záruka neznamená výdrž. Do Kodiaqu nebo Superbu si dnes taky koupíš max 5let a 100tis km, víc v ceníku není. Znamená to že pohonný systém v těch konvenčních autech odejde a nenajedou více? Navíc na náklady, jenom servis na 5let a 150tis je u Enyaqu o cca 40tis levnější (ten předplacený), takže ikdyby přišlo po 160tis km na to co u té Tesly, tak cca polovinu máš zaplacenou na servise. A určitě se nedá říct, že by každé elektroauto potřebovalo po 160tis repas baterie jako to dělali u té Tesly ve článku výše.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud je mi známo, stav baterie lze diagnostickým nástrojem zjistit. Co se týče cen uhlíkových paliv, ano, cena kolísá, ale teď bude nejspíš uměle navyšována. A to je trošku rozdíl. Nejsem militantní odpůrce elektromobility, ale jsem odpůrce jejího vnucování (a obecně vnucování prakticky čehokoliv, což v tomto spolku je v posledních letech do nebe volající). A toto (a nejen toto) mi přijde celé jako totální bezohlednost v bolševickém stylu - my víme, co je pro vás dobré, tak občané držte hubu a krok! Osobně je pro můj způsob provozování auta elektromobil tak trochu mimo, za to třeba v práci bych s ním neměl problém.

  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To je otázka, ale už se začínají objevovat řešení i bez Lithia.
Mimochodem u nás má být cca 1.5% celosvětového objemu Lithia
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kauza_lithium

těžit mají 1,8 milionu tun po dobu 20 let a výtěžnost je něco kolem 1.6%

https://plus.rozhlas.cz/ceske-lithium-je-nafouknuta-bublina-vyteznost-je-jen-50-miliard-za-20-let-8147527

to jsme na 576000 tunách u nás. 70kWh baterka od Tesly by měla mít kolem 63kg lithia

https://electrek.co/2016/11/01/breakdown-raw-materials-tesla-batteries-possible-bottleneck/

Tedy jen u nás máme zásoby na 9mil. aut s takovou baterkou...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Už to tady padlo několikrát. Diskuse prakticky není o výhodnosti nebo nevýhodnosti elektromobilu, ani o opravitelnosti baterek. Problém je v násilí, které se připravuje a zavádí s cílem elektromobil vnutit hlava nehlava.


Pokud se všechny klady o kterých tady někteří píšou, potvrdí, včetně oné "láce ojetiny s pojené s výdrží baterky po deklarované době výdrže", lidi obchodníkům a bazaristům UTRHNOU RUCE do těch 10 - 15 let, jak budou elektroauta kupovat.

 

Problémem není elektroauto, ale špatná rozvaha politiků.

  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 13. 9. 2021 na 20:30, Kuolematon napsal:

Toto mě pobavilo.

 

Ta data jsou tak jasná, že každý kdo umí počítat ví, že elektroauta jsou současnost a budoucnost.

 

Podstatně levnější provoz, mnohem větší spolehlivost a srovnatelná nebo delší životnost.

 

Je to přesně naopak než říkáš, malá skupina inteligentních se snaží udržet u koryta co to jde a využívá lidi jako ty, aby tam zůstali.

Inteligenci si představuju jinak, než že lidi nutím dělat něco, na čem ani nepanuje všeobecná shoda. Třeba kde tu eko elektřinu u nás vezmeš? Místo žlutých lánů polí s řepkou budou lány zastavěné hnědými "eko" panely? A v noci a bez větru budou síť vyrovnávat jaké ekologické zdroje?

Baterie používám dlouho. Cena elektromobility problém není vůbec, problém je ekologie (těžba vzácných kovů, energie na výrobu, energie na recyklaci atd.), směšné vlastnosti v porovnání se spalovacím motorem (jako rozměry a váha, délka uchování eneregie, citlivost na teplotu atd. a s tím vším spojený dojezd vs. čerpání energie). Větší spolehlivost a delší životnost sis jen vycucal z prstu, až někde budou denně fungovat 60 let staré elektromobily (Kuba, Afrika...), tak můžeme v diskuzi o životnosti pokračovat (nápověda - 1000 cyklů nabití hodnotou 1C, pak se vlastnosti každého článku rapidně zhoršují).

BTW Můžeš rozvést, kdo mě využívá, aby kde zůstal? Trochu nesrozumitelná myšlenka...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 14. 9. 2021 na 7:10, Sranki napsal:

Nechcem vam kazit tuto krasnu negativisticku naladu v tomto vlakne, ale niektore veci ohladom prevadzky elektromobilu treba dat na pravu mieru.

- celu bateriu nikto nikdy menit nebude, pretoze sa daju menit jednotlive clanky. Legendy o nepouzitelnej baterke po skonceni zaruky vznikli skor podla elektromobilov prvej generacie (napr. prvy Leaf) kde nebolo dobre vyriesene chladenie baterie pri nabijani/vybijani (ani dnesny Leaf nema chladenie, ale degradaciou uz tak silo netrpi). Dnes maju VSETKY elektromobily na trhu nejakym sposobom porieseny. Treba si uvedomit, ze auto pracuje s baterkou o hodne inteligentnejsie ako vas mobil za 200e.

 Tak musíš uvést na pravou míru, že každý dnes používaný článek ztrácí vlastnosti po zhruba tisícovce cyklů (3 roky každodenního nabíjení a jistojistě nemáž dojezd nového vozu), pokud ho nabíjíš a vybíjíš šetrně (žádné rychlonabíjení ani sprinty na světech), pokud není vystaven vysokým teplotám nebo mrazu (parkovat jen v garáži), čínan nepokazí výrobu... Mechanické poškození článku znamená explozi. BTW Nic inteligentnějšího, než se používá v mobilu neexistuje, zásadní je horní a spodní napětí, teplota a vysoký odběr.

Jak ekologicky mají ty VŠETKY dnešní elektromobily vyřešeno, aby baterka v zimě v noci nevymrzla a i po několika dnech (týden na horském parkovišti v -18°C) fungovala? To je proti fyzikálním zákonům...

Jak už tu zaznělo, problém ale není v tom, že by někdo chtěl elektromobil zakazovat (u zákazníků ostatně prohrál už dvakrát), ale že někdo vyhlašuje povinnou elektrifikaci osobní dopravy, přičemž důvody přinejmenším sporné (údajně boj s CO2, přitom se jedná o plyn běžně přítomný ve stopovém množsví v atmosféře a automobily produkují zhruba jen 5% celosvětových emisí), ekologie (lithiové doly, energeticky to vůbec nevychází, recyklace atd.), neexistuje reálná náhrada pro všechny aplikace, ale závazný plán "pětiletky" (od lidí, kteří opakovaně v podobných záměrech sehali) máme.

  • Líbí se mi 3
  • Pozitivní 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zajímavý článek o tom jak to může v praxi vypadat s baterií elektromobilu po výměně několika jejich vadných článků.  Tedy o tom, jak se nás snaží přesvědčit někteří příznivci elektromobility, ale již i výrobci elektromobilů,  že pouhá výměna vadných článků prodlouží její výdrž a životnost na další,  schopný časový úsek.  Realita a názor  člověka, který toto provádí na bateriích TESLY je dosti jiná. 

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/marna-snaha-levne-spravit-osmiletou-teslu-se-156-tisici-km-ukazuje-ekologicnost-elektro-aut/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...