Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

před 4 hodinami, silarm napsal:

Asi většina z vás z toho bude mít radost. ČR je skoro poslední v registraci nových EV, zase v něčem nejlepší. Stejně jako s emisemi na hlavu :(

jestli ono to nebude tim, že pro většinu lidí je to v první řadě o penězích a na nový auto nemaj, natož na EV a to ani kdyby na to byly dotace. To že je tu průměrné stáří aut skoro 16 let neni tim, že by tu bylo tolik fanoušků veteránů.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Evropská unie musí zrychlit rozvoj nového „zeleného“ průmyslu, jinak ji v tom převálcuje Čína i Amerika. Evropská komise chce modernizaci nastartovat pomocí nového nařízení závazného pro všechny členské státy, tak zvaného Net Zero Industry Act (Zákon o čistém průmyslu), píše se v doloženém článku. Návrh zveřejnila v půli března, do 22. května mají členské státy čas na připomínky.  Opravdu až vražedná lhůta, vzhledem k tomu o jaký předěl v našem budoucím životě se jedná. 

Doporučuji si článek přečíst, neboť to začíná vypadat, že tak jak jsem zmiňoval  o něco dříve ve svém příspěvku, tak EU pravděpodobně nebude vůbec podporovat tzv. velkou jadernou energetiku a průmyslové obory, které tvoří páteř našeho průmyslu, tedy průmyslu v ČR (strojírenství, hutnictví, chemická výroba, cementárny apod.). A jak zmiňují i někteří naši europoslanci, tak v dalších potížích se ocitnou hlavně ty státy EU, které mají v současnosti problémy s vyrovnanými rozpočty, což jasně se nás dotkne. No nic, elektromobilita bude asi nakonec jen takové malé pošimrání, na který si v budoucnu možná ani nevzpomeneme a to v kontextu daleko větších problémů života, které nás zřejmě čekají.....

 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-evropa-podpori-zeleny-prumysl-cesku-ale-muze-chystany-zakon-ublizit-229597#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=3&utm_campaign=abtest222_hitovani_v_komentarich_varBB&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 23. 4. 2023 na 9:48, Tonda-B napsal:

Je cílem snažení zabránit oteplování?

Pokud je pravda, že teplota na Zemi závisí na sluneční aktivitě, pak je to celé nesmysl a vyhazování peněz, protože sluneční aktivita je lidmi neovlivnitelná.

Pokud je pravda, že teplota na Zemi závisí na objemovém procentu CO2 v atmosféře, je to nesmysl znovu, protože i kdyby EU zastavila veškeré emise CO2, je to jen 8% celosvětových emisí.

Tak proč si zdevastovat energetiku a následně ekonomiku s vědomím, že emise neznají hranice a klidně se k nám nastěhují odjinud?

Ano, možná to je bezvýznamné, však ono když spadne drobek z rohlíku taky to je nic a přesto ho většina lidi uklidí, a nečeká, až bude pokryta celá podlaha… Minimálně neodiskutovatelny přínos je provoz ve městech, ikdyby to cele ve výsledku znamenalo “jen” snížení lokálních emisi, ten zbytek se k tomu nějak přidá…

Editováno: , autor: Martab
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No jedna otázka je proč máme ve srovnání s průměrem EU tak vysoké emise. A druha otázka proč nemáme na BEV jako v západní Evropě? 

O Evropský průmysl nemám strach. Nepodceňoval bych vliv velkých korporací. Ocel se bude vyrábět ze šrotu v obloukových pecích. A cement určitě taky nebudeme vyrábět v Čině a vozit ho EU. To by ekologie utrpěla hned dvakrát. 

 

https://www.irozhlas.cz/ekonomika/zelezo-ocel-usa-eu-dotace-energie-green-deal_2303140900_vik

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

a vysoké emise jsou tu podle místa vzniku nebo podle koncového spotřebitele? Protože jestli tu provozujem třeba uhelné elektrárny, abychom elektřinu vyvezli do států, které si díku tomu mohou hrát na zelené, protože ty elektrárny nejsou u nich, tak to nejsou tak úplně naše emise.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

   Vysoké emise máme, protože pálíme v elektrárnách uhlí. Stejně jako Německo. Nízké emise bychom měli, kdybychom měli více jaderných elektráren jako ve Francii nebo ve Švédsku. Proč to tak je, se musíte ptát komoušů, co tady u nás 50let budovali socialismus. Proč pálí uhlí Němci, se musíte ptát tam. Možná proto, že v zimě nechtějí mrznout. Ale mají přece tu Energiewende, tak asi udělali soudruzi někde chybu.

   Podíly BEV jako v západní Evropě nemáme proto, že: (a) těm, co by se masově možná hodily (masově lidi jako 1. nebo 2. auto do rodiny), tak na to nemají peníze, (b) ti, co by na to možná měli (firmy jako služební vozy), tak těm to nevyhovuje z hlediska provozních vlastností, protože by to snížilo kvalitu služby nebo zvýšilo náklady.

   Peníze na BEV jako v západní Evropě nemáme proto ... no zase protože jsme budovali ten socialismus, a naše startovací pozice v závodu ekonomik se tím zpozdila o pár desítek let. 

   Odpovědi jsou trochu jízlivé, ale jsou velmi jednoduché. 

   K elektromobilům lze přistupovat ideologicky ("jsem přesvědčen, že je to dobré, takže to beru za každou cenu") nebo ekonomicky ("vezmu to, ža se to bude vyplácet, až přínos pro mne převýší náklady". Když to bere ideologicky jedinec, třeba  zde kolega silarm, fajn, proč ne, je to jeho rozhodnutí. Problém je, když se to ideologicky vnutí všem, jako to dělá EU.

   Zatím je to poněkud napikaču, technicky, finančně a funkčně to vyhovuje pouze poměrně malé skupině lidí.

   Hlavní kupní síla nových aut jsou u nás firmy, a tam to nefunguje. Pokus u nás ve firmě - drahý, malý dojezd, tedy nepoužitelné, jinak fajn svezení. (jinde v okolí) Pokus o nasazení elektrosanitky (s dotací myslím) - malý dojezd, jinak fajn svezení, tedy použitelné pouze na 1 směnu, pak nabíjení, takže místo jedné dieselové sanitky potřebujete dvě elektrosanitky. Pokus o nasazení elektro popelářského auta - drahé, malý dojezd (cca 50-70% běžného provozu), jinak fajn svezení, tedy použitelné pouze na 1 směnu, pak nabíjení, takže místo jednoho dieselové popelářského auta potřebujete dvě elektro popelářská auta.  atd...        

 

Editováno: , autor: Wdog
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano Němci mají Elektrowende - myslím, že byl plán uhlí-->plyn-->obnovitelné   , pak přišla Ukrajina a bouchl nord stream apod. Takže ten mezičlánek plyn vypadl.  Nevidím za kulisy, ale přijde mi, že tato snahy značně mění toky peněz. A někomu se to libí a někomu né.

 

Pro mě je elektromobil velmi žádoucí kombinace (asi jsem cílová skupina):

- ekologie (životního nastavení)  - opravdu věřím že to vyčistí města a sníží CO2 emise. A vidím jak se životní prostředí mění.  Tomu chci a musím pomoci. Doufám, že nás bude víc a víc.  

- ekonomicky - Total cost of ownership mi už nevychází vůbec zle.... Ano je to velká investice, ale snažím se už na elektro auto šetřit. To je ten důvod proč už nemám teslu model 3. Věřím, že výměna baterií nebude časem tak nákladná. Třeba výměna automatické převodovky taky stojí 100tis.  

- zábava: je to pro mě hračka. Jsem technik a baví mě nové věci. Líbí se mi ta dynamika. Nová auta s klasickým pohonem, mě prostě poslední dobou nudí. Přijde mi, že člověk je od auta víc a víc odpojený. Toužím po změně. 

- uživatelská přívětivost: jezdím do práce 15km po dálnici - celou tu dobu musím brát ohledy na spalovací motor. 1km než se dostanu z města moje auto fakt smrdí - není ohřáty katalyzátor tzn. žádná lambda regulace. Pak musím s plynem opatrně, bo turbo není zahřátý olej. Druhé diesel auto ještě horší. Tam mám aspoň nezávislé topení a taky věčně vybitou baterku. A ty SUV jsou, z mého pohledu fakt špatně. Najedu 200km za týden. A auto 90% času stojí - čas to jednou týdně nabít najdu bez nějakého většího omezení. Nebydlím v rodinném domě. Občas o víkendu jezdím 100km - 350km za rodinou na chalupu. Dovolená v Chorvatsku mě neláká - ale jednou za pár let s rodinou jedu. Nejezdím to na jeden zátah, přestávky si na nabíjení udělám - zaplatím za supercharger. Možná něco ušetřím na dálnicích - pokud jsou tam taky elektroauta osvobozena. 

 

pro mě v dnešní době je těch omezení stále míň a míň. Výhody převážily nevýhody. Predikuji, že za dalších 10 let to bude ještě lepší.

 

I ty firmy postaví parkoviště se soláry a nabíječkami.  

https://finmag.penize.cz/byznys/439955-tichy-bojkot-elektromobility-nemecke-firmy-zustavaji-u-dieselu 

 

já jen doufám, že až budu kupovat další auto, že mi nějaké schopné auto nabídne VW. Bohužel teď pro mě jasně výtězí Tesla - a dle prodejů nejen pro mě   

 

Editováno: , autor: silarm
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

   Řekl bych, že podle mého názoru se u tebe spojuje ideologický pohled s praktickým, takže je to pro tebe vhodné. Já souhlasím.

Ale problém je, pokud bys řekl, že se takto na to musí dívat všichni, a šmytec. (to je ta věc, EU nařízení, co tady většině lidí vadí).

 

   Jinak postupné rozšiřování e-aut ti hraje do karet, protože tím se vytváří i trh ojetin, a tedy lepší dostupnost. Že budou nová levná, tomu nevěř.

   K té myšlence, že budou baterie časem levné ... no četl jsem, že nákladově tak drahé nejsou ani dnes, ale že je výrobci prostě prodávají předražené, aby vydělali. Když bude technika e-aut a jejich servis jednodušší, tak to výrobci pořádně napálí na jednotkové ceně servisu (už je nyní vyšší) a napálí i cenu dílů - baterií, aby vydělali. Náhradu baterií nezávislé výroby zmaří softwarově. 

 

   Ještě jednu poznáku k celkovým nákladům na auto. U e-aut je to dáno velmi významně amortizací (cena nového mínus cena ojetého) a sekundárně také spotřebou a cenou energií. Ale zatímco u klasických aut jsou obě kategorie více či méně dobře predikovatelné, u e-aut to zatím moc nejde. Je to nová věc, ceny se dynamicky mění, a poslední roky se potácíme v energetické krizi. Takže celkové náklady "optimisty" budou dost rozdílné od "pesimisty", a přitom půjdou o to samé e-auto. Jen ta očekávání se budou lišit, a pravdu se dozvíš až potom po letech.

   Další věc, kterou by jsi měl zahrnout, jsou náklady ceny peněz. Takže buď pár let "šetříš", a pak tě to stojí náklady obětované investice, a nebo si půjčíš hned, a pak tě to stojí úroky. Jistě to platí i pro běžná auta, ale při vyšší vstupní ceně e-aut je to u nich výraznější.

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

máš pravdu, náklady obětované příležitosti, nejsou zahrnuty :)

 

souhlas, zůstatková hodnota EV aut je dnes s ohledem na pořizovací hodnotu malá. Ale za 10let to může být přesně obráceně. A já si to i myslím s ohledem na na směřování individuální dopravy - ať už samovolné nebo nucené. Myslím, že cesta k EV je už rozjetý vlak.  Ale může se stát, že to nakonec budou trošku jiná EV - než se dnes prodávají.  Ale to je spíš na křišťálovou kouli.    

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 46 minutami, Wdog napsal:

   Řekl bych, že podle mého názoru se u tebe spojuje ideologický pohled s praktickým, takže je to pro tebe vhodné. Já souhlasím.

Ale problém je, pokud bys řekl, že se takto na to musí dívat všichni, a šmytec. (to je ta věc, EU nařízení, co tady většině lidí vadí).

 

   Jinak postupné rozšiřování e-aut ti hraje do karet, protože tím se vytváří i trh ojetin, a tedy lepší dostupnost. Že budou nová levná, tomu nevěř.

   K té myšlence, že budou baterie časem levné ... no četl jsem, že nákladově tak drahé nejsou ani dnes, ale že je výrobci prostě prodávají předražené, aby vydělali. Když bude technika e-aut a jejich servis jednodušší, tak to výrobci pořádně napálí na jednotkové ceně servisu (už je nyní vyšší) a napálí i cenu dílů - baterií, aby vydělali. Náhradu baterií nezávislé výroby zmaří softwarově. 

 

   Ještě jednu poznáku k celkovým nákladům na auto. U e-aut je to dáno velmi významně amortizací (cena nového mínus cena ojetého) a sekundárně také spotřebou a cenou energií. Ale zatímco u klasických aut jsou obě kategorie více či méně dobře predikovatelné, u e-aut to zatím moc nejde. Je to nová věc, ceny se dynamicky mění, a poslední roky se potácíme v energetické krizi. Takže celkové náklady "optimisty" budou dost rozdílné od "pesimisty", a přitom půjdou o to samé e-auto. Jen ta očekávání se budou lišit, a pravdu se dozvíš až potom po letech.

   Další věc, kterou by jsi měl zahrnout, jsou náklady ceny peněz. Takže buď pár let "šetříš", a pak tě to stojí náklady obětované investice, a nebo si půjčíš hned, a pak tě to stojí úroky. Jistě to platí i pro běžná auta, ale při vyšší vstupní ceně e-aut je to u nich výraznější.

 

 

 

S tím nesouhlasím. Ty víš, jak se budou dieselové motory v os. automobilech prodávat za 5-10 let? Bavím se např. o 2 roky starém autě..  Já si třeba myslím, že za 5 let po takových autech už neštěkne ani pes a většina už budou hybridy 🙂👍

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jenom taková moje vsuvka. Mě se třeba nelíbí jak se EL tlačí politicky. Pokud v ČR jezdí cca 6,5m spalováků a cca 12tisíc EL aut, tak mi přijde příliš uspěchané od roku 2035 zakázat prodej spalováků. Víme všichni jak rychle se buduje infrastruktura v ČR. Těch 12tisíc EL aut je pořád ještě strašně málo a nemůže to být vychytané. Pokud zakážu prodej spalováků, tak bych logicky čekal, že v roce 2035 bude EL aut jezdit už alespoň 30-50%.

 

Druhá věc je fakt, že za spalováky se platí nesmyslné emisní povolenky a na druhou stranu EL politicky tlačí či dotují. Ať někdo vyrobí rozumný spalovák do řekněme 400tisíc Kč bez žádným emisních pokut (třeba Fabia 4 Combi, kterou emisní povolenky zařízly) a vedle něj postaví totožné velké/vybavené EL auto bez dotací. Pro průměrného občana ČR propastná cena.

 

Minulý týden byla v TV ve Světě motorů recenze na Dacia Spring. Auto naprostá holota a kvalita hrůza + 33kW výkon. Cena 550tisíc Kč. Kdo si tohle koupí, když bude v tom samém autosalonu stát celkem našlapaný benzínový Duster za stejnou cenu?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, silarm napsal:

pro mě v dnešní době je těch omezení stále míň a míň. Výhody převážily nevýhody. Predikuji, že za dalších 10 let to bude ještě lepší.

No vidíš a pro spoustu z nás stále převažují zase výhody spalovacích motorů ( nevýhodou jsou asi zákazy vjezdu do center některých evropských měst - to konkrétně mi však osobně  nevadí, to víceméně kromě vjezdu místních obyvatel spíše schvaluji. (Uznávám ještě také, že v okamžiku jízdy vznikají škodliviny - nicméně podotýkám, že EV zatím stejně nejsou právě kvůli tomu, že se elektrická energie vyrábí kromě plynu i z uhlí bezemisní )

A ty výhody? Při cestě nepřeberné množství míst k doplnění paliva - není nutno nic plánovat + minimální zdržení na čerpačce. Auto je kdykoliv ihned k dispozici k jízdě a to i opakovaně (na stovky a tisíce km). Můžu parkovat kdekoliv v garážích. Pořizovací náklady nového vozu diametrálně odlišné od elektromobilů. Píšeš, že si užíváš technologií - no za mě je třeba Tesla přesně to, co nechci. No nevím, ale od řidičského požitku bude člověk spíše odpojený u elektromobilu. O dynamice se můžeme pobavit - já u spalováku žádné omezení nepociťuji (ono 206 kW není zas tak málo). Bohužel s aktuálním autem jsem přišel o klasické manuální řazení - a to je také jeden z řidičských požitků.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 4 hodinami, silarm napsal:

 

 

Pro mě je elektromobil velmi žádoucí kombinace (asi jsem cílová skupina):

 

- uživatelská přívětivost: jezdím do práce 15km po dálnici - celou tu dobu musím brát ohledy na spalovací motor. 1km než se dostanu z města moje auto fakt smrdí - není ohřáty katalyzátor tzn. žádná lambda regulace. Pak musím s plynem opatrně, bo turbo není zahřátý olej. 

 

Tak  mimo jiné i z jednoho z  těch důvodů co zde popisuješ a preferuješ tím elektromobil, tak já místo toho preferuji malý spalovací automobil a to i pro jízdy kolem komína (kde se zhusta uvádí, že elektromobil má už smysl) 

- uživatelská přívětivost:  jezdím nejčastěji cca 10 km na zahradu a cca 10 km do města (do práce  nejezdím, bo již důchodce), přitom  vůbec nemusím brát ohled na motor, protože dnes se již moderní motor ani nedoporučuje  zahřívat na místě, motor mě nesmrdí ani před jízdou, ani na začátku jízdy, ani po jízdě, s plynem nemusím opatrně protože je to atmosférický motor (žádné dochlazování turba po jízdě) a olej v motoru je 0W16, takže ani v zimě po nastartování a výjezdu neberu nějaký extra zvláštní ohled k motoru a otáčkám. Topí to hned, chladí to hned a v létě i v zimě stále stejná spotřeba a dojezd.

No a spotřeba je u mne (tedy u manželčina auta, které z 90% jezdím stejně já osobně) cca 4l/100 km, takže náklady na palivo cca stejné jako u malého elektromobilu ( možná ještě menší, protože neměl bych možnost dobíjet doma, ale jen na veřejných nabíječkách), no a když uvedu, že  to malé  Aygo  mě stálo jako nové cca 250.000,- Kč a v té době možná tak trochu adekvátní elektromobil byla Dacia Spring a ta byla  2 x tak dražší a navíc jen s 1/3dojezdem oproti tomu Aygu, tak se u mne a pro moji potřebu  rozplývá vize elektromobilu jako smysluplného  dopravního prostředku  do neznáma......

No a tak bych mohl pokračovat, takže končím ve stejném smyslu  větou, jakým si začal svůj příspěvek "Pro mně není elektromobil žádoucí kombinace (tedy určitě nejsem cílová  skupina)".

Na mém malém příkladu a v porovnání s tebou  vidíš, jak rozdílné názory a potřeby mají jeden člověk vedle druhého. Proč  dnes musíme a budeme muset v budoucnu čím dále, tím více poslouchat jaké máme mít potřeby a jaké potřeby jsou jedině ty správné? Hnacím motorem toho všeho, co se kolem elektromobility  děje je ekologie a záchrana lidstva?  Smát se tomu nebudu, nad tím se dá už jen zaplakat....

 

PS: Pro doplnění jsem si ještě z COC dokumentu Ayga vytáhl, že průměrné emise má 93g CO na km, ve městě dokonce 82g, takže bych byl zvědavý za kolik najetých km by to auto předehnalo svou uhlíkovou stopou tu Dacii Spring? Předpokládám, že při našem průměrném ročním nájezdu na Aygu cca 8.000 km asi nikdy....

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano každý to vidí jinak... Tvé auto bude určitě dobré a 206kw určitě není málo. Můžeš hned vyrazit do Barcelony. Navíc v čem Superb nemá konkurenci, tak to je místo na zadních sedačkách. Je to o preferencích. 

 

Ale mě přece jen víc zajímá ta Tesla Model 3 (dual motor). Bezprostřední reakce na plyn, nízko umístěné těžiště, rozložení hmotnosti, strmé komunikativní řízení, no ten podvozek už je moc tvrdý.... Ale ja to nechci na blbnutí, kdo jde po výkonu má u Tesly úplně jiné možnosti.  Jezdil bych na chill mode s maximem rekuperace. No občas by tam šel asi Sport, zamáčknout spolujezdce do sedačky. Navíc pro mě je elektromobilita objevování nového, a to mám rád. 

 

Já se po dlouhé době zase na něco ohledně nového auta těším, tak mi to prosím nekažte :) 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak stejně, jak jsem před chvílí pochválil SIII , tak teď chválím i tu Toyotu Aygo. Chápu i co Vás k tomu výběru vedlo. 

 

Elektromobilitu chápu jako budoucnost, klasická auta jako minulost. Elektromobilitu chápu jako čistější alternativu nejen lokálně ale i globálně . A klimatickou neutralitu beru jako nutnost. 

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

3 hours ago, michal2009 said:

 

S tím nesouhlasím. Ty víš, jak se budou dieselové motory v os. automobilech prodávat za 5-10 let? Bavím se např. o 2 roky starém autě..  Já si třeba myslím, že za 5 let po takových autech už neštěkne ani pes a většina už budou hybridy 🙂👍

 

U 2 roky starého auta je horizont 5-10 let příliš dlouhý, tam se už nemá cenu bavit o zůstatkové hodnotě, ta může být u 10-ti letého auta už stabilní okolo 10% pořizovací hodnoty, u e-auta s mrtvou baterkou třeba nulová. Takže pokud bys počítal celkové náklady na 2+10 let, můžeš klidně amortizovat 90% pořizovací ceny a větší chybu tím neuděláš. 

 

Význam má spíše (pro firmy) počítat celkové náklady na 3-4 roky provozu nového auta, a pro fyzické privátní majitele pro 3-4 leté ojeté auta na dalších např. 5 let, a to je u klasických aut odhadnutelné, protože ani zákazy ani vývoj trhu nejsou u klasických aut tak rychlé. Kdežto u e-aut je to natolik překotné, že se nedá dobře odhadnout ani u jedné z těchto kategorií. Totiž právě proti hodnotě e-aut jde ten jejich převratný technický vývoj tlačený seshora. Když e-auto je např. morálně zastaralé už za jednotky let, protože přišly jiné s dvojnásobným dojezdem, jakou pak bude mít hodnotu jako více let jeté? ... u klasický aut je ten vývoj paradoxně opačný, skoro každé nové "spalovací" auto je pro uživatele horší a dražší, takže ojetiny naopak drží hodnotu. Tahle doba je divná :-) 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Wdog 

Nepochopeno... ptám se, jak se bude za 5-10 let prodávat DVOULETÉ ojeté naftové vozidla oproti dvouletému hybridu/elektrice. Za 10 let..

Při dnešním lobby za e-auta si myslím, že u vznět. motorů bude poptávka zanedbatelná ze strany soukromníka, který najede kolem 15 000 km/rok, tj. průměrný český nájezd. Ano, ten kdo najede 50 000km/rok bude asi stále preferovat spalováky 😊

 

Jsou to zkrátka dohady a domněnky, proto nesouhlas s tou dobrou predikovatelností 🙂

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

EL aut je nyni cca 12tisic. Neverim tomu ze za 10let jich bude milion. Vetsina soukromniku kupuje ojetiny do cca 300-400tisic. Za tuto cenu se da koupit napr. Octavia Combi. Jaka je cena ojeteho EL auta ve stejne velikosti?

 

Ja mam 1.0TSI uz s filtrem pevnych castic. Nevim kolik splodin vypoustim ale bude to asi o trochu mene nez tisice tanku T72 co jezdi 500km vedle. 

 

Dokud se nevyresi tanky, tankery, vyletni lode atd. tak nevim proc bych si mel priplacet dvojnasobek za "eko" auto.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 16 hodinami, michal2009 napsal:

S tím nesouhlasím. Ty víš, jak se budou dieselové motory v os. automobilech prodávat za 5-10 let? Bavím se např. o 2 roky starém autě..  Já si třeba myslím, že za 5 let po takových autech už neštěkne ani pes a většina už budou hybridy

To si nejsem jistej, Na hybridy se začíná nahlížet spíš jako na spalováky a tak v sobě budou spojovat nevýhody obojího

 

před 18 hodinami, silarm napsal:

Total cost of ownership mi už nevychází vůbec zle

pro většinu řidičů spalováků co nemaj ani vlastní FVE ani možnost její realizace je TCO srovnatelného elektromobilu naprosto mimo mísu. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

 

před 9 hodinami, panet napsal:

Já bych řekl, že většina soukromníků nekupuje ani za 300 - 400 tisíc. To by nebyl věkový průměr aut u nás 16 let... Co mám známé okolo, tak 300 - 400 tis. za auto dávají jen opravdu movití s nadprůměrnými příjmy.

 

 Tak minulý rok kupovali z mého okolí na vesnici 4 lidé ojetý automobil. 2 x to byl VW Touran, 1 x Octavie, 1 x FIAT Tipo. Ty auta byla všechna v rozmezí 150.000 až 250.000,- Kč. Ty 2 Tourany jsem si osobně prohlížel a opravdu zajímavé jak za cenu cca 250.000,-  Kč  se dá koupit a dovézt solidní automobil.  Všechno to kupovali lidé středního až vyššího věku s průměrným příjmem a dále jsem se ptal i u jiných známých  co kupovali ojetinu dříve, nebo plánují ji v blízké době koupit, jaké ceny za ojetinu dávali nebo plánují dávat.  Hodně jich při tom šlo jen do ceny cca 150.000,- Kč. Zajímavé taky je to, že většina mnou oslovených lidí vůbec nekupuje ojetinu v českých bazarech, ale oslovuje firmy, které se nákupem a dovozem  ojetin z ciziny zabývají a mají již dlouholeté zkušenosti a dobré reference od jiných zákazníků, pár si ji jich sehnalo ojetinu přímo od soukromníka. Holt asi to na vesnici funguje jinak a dobré  informace se mezi dobrými známými předávají. Rozhodně jsem se nesetkal s cenami 300.000 až 400.000,- Kč! 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

individuální osobní doprava je teď opravdu levná. Nikdy tak levná nebyla a už asi ani nebude. Ono totiž cena za provozování aut neobsahuje plně poškozování životního prostředí. Žijeme si v tomto ohledu trošku na dluh. Je to velmi pohodlné a proto udržujeme status quo. Spousta lidí to ví, spousta lidí to tuší, ale už se nám moc nechce s tím něco udělat. 

  

Ono se říká, že všechno je otázka množství. I voda v velkém množství je jed. A dle mého jsme to zase trošku s těmi auty přehnali. Ono auto není pro majitele jen dopravní prostředek. Auto plní i symbolickou a emocionální funkci. A pro spoustu lidí je těžké o tento symbol přijít. Jde tu myslím i dobře vidět rozdíl vnímaní různými generacemi. 

 

jak je to s těmi tankery a porovnání se silniční dopravou:

 https://www.iea.org/topics/transport 

Editováno: , autor: silarm
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takže to, co minulý týden odhlasovali europoslanci, tak dnes posvětily a schválily i jednotlivé státy EU, tedy země unijní sedmadvacítky odhlasovaly zpoplatnění emisí z vytápění budov a silniční dopravy od roku 2027 a konec bezplatných povolenek v roce 2034. To je fofr co? Tímto tečka, padla, je to definitivně hotovo. Těch norem a věcí týkajících se tzv. zelené politiky je dle všeho ve fázi přípravy ještě tzv. něurekom, no pěkně se nám bude život prodražovat, ale hlavně ať máme a dýcháme čistý vzduch.....

 

https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-eu-zpoplatni-emise-z-vytapeni-budov-a-silnicni-dopravy-40429684#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest222_hitovani_v_komentarich_varBB&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ano je potřeba jednat. Dnes je více než 99% shoda vědeckých studií, že klimatickou změnu způsobuje lidská činnost.

Greater than 99% consensus on human caused climate change in the peer-reviewed scientific literature

https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/ac2966 

https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_consensus_on_climate_change

 

Je tomu lepší obětovat 2%HDP, než dávat násobně víc než v budoucnu. Tato shoda je i mezi politiky a korporacemi. Veřejné mínění se taky pomalu mění tímto směrem - škoda že pomalu   

 

 

Editováno: , autor: silarm
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...