Přejít na obsah

Škoda v krizi (?) + výroba


stanmar

Doporučené příspěvky

Posledních několik měsíců zde na fóru často řešíme otázku nakolik je postižená výroba ve škodovce a to nejen pandemií covidu a loňským lockdownem, ale v současnosti hlavně nedostatkem dílů (především čipů)... 

To vše má za následek mj. opožděnou výrobu nových vozů, případně i když je nakonec vyrobí tak jsou odstavené někde venku a čekají na dodělání. 

Poslední dobou se dle vyjádření předsedy představenstva Thomase Schäfera daří situaci zvládat, nicméně skutečnost bude asi jiná, což potvrdí hlavně ti jenž vůbec neví kdy se nového vozu dočkají a zda tam vůbec budou mít vše co si objednali. 

Nejnovější článek na toto téma :

 

ŠKODA opět omezuje výrobu

Editováno: , autor: stanmar
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Situace s čipy se výrazně zlepšila, proto se zásoba odstavených nedodělaných aut v současné době významně snižuje.

A pokud automobilka jede na 85 % špičkové kapacity, není to vůbec špatné číslo. Z podstaty věci nemůže téměř nikdy jet na 100 % kapacity. Poptávka po modelech se liší v návaznosti na jejich životní cyklus (a další působky) a i když se to automobilky snaží v rámci portfolia plánovat tak, aby se co možná nejvýhodněji překrývaly, nikdy to není ideální.

 

Takže ano, situace není ideální, na druhou stranu současný trend je spíš zlepšení než zhoršení. To bylo způsobeno celosvětovou vlnou dlouhého kompletního lockdownu, který letos ZATÍM nenastává.

 

Ale i já jsem postižený. OIV objednaná v květnu a stále není, výhled je leden 2022. Což je cca 8 měsíců. Na mou současnou OIII FL jsem v době dlouho před Covidem čekal 6.5 měsíce. Tzn. za mne je to 1.5měsíční zpoždění ještě v pohodě, vzhledem k situaci. Pokud se zamozřejmě z ledna nestane třeba březen.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Všechno je o ceně výroby. Proč nejsou i továrny na čipy v Evropě? No ony jsou, jedna třeba v Rožnově. Ta ale dělá (nevím co...), pravděpodobně ne ten předpotopní osmibit, který se do ne-EV aut cpe. Za další kapacita. Jestli jen škodovka dokáže vyrobit 1 milion aut ročně, krát průměrně 700 čipů (rozmezí je celkem velké), tak to by bylo 700 milionů čipů jen pro jednu automobilku. Jasně, není čip jako čip. Just in time opět ukázalo, jak nefunguje. Naštěstí skutečně vývojové firmy se předzásobují roky dopředu - protože životní cyklus konkrétního čipu je (často) výrazně kratší než vývoj a životní cyklus výrobku. Ale taky nedostávají tak pěknou cenu za kus jako automobilky, které mají smlouvu třeba od 100 tisíc ks nahoru.

Dokud automobilky nic nebude nutit auta dokončovat, krize na skladovacích plochách neskončí. Je na ně tlačeno stran EV (které má v čipech prioritu, ačkoliv nevěřím, že sdílejí ty kusy křemíku s ne-EV auty) - to je taky vliv. Je zvláštní, že ve všech ostatních případech, pokud zákazník neobdrží (zaplacené) zboží, tak to hned řeší. Zákazníci automobilek? Sedí a stěžují si, že jim prodejce posouvá termín. Protože nikdo z nich nemá/nedostane vyváženou smlouvu. Že nebude automobilka hned druhý den vyrábět moje auto se zvláštním lakováním a tou a tou výbavou, to je jasné.

Moc například nechápu, k čemu jsou dobré "skladovky"? Teď není ekonomická krize (taková jako 2009-15), teď není třeba stavět "hladové zdi", aby automobilka nemusela zastavovat výrobu, naopak aut je nedostatek (protože teď je asi poslední doba, kdy jde koupit neautonomní auto se spalovacím motorem), takže moc nechápu stesky automobilek "nejsou čipy". Ale jsou. Ale má je ten, kdo si včas rezervoval. Jakoby ne náhodou ti, kdo jsou geograficky blíž Taiwanu, nebo kde všude v JV Asii se čipy fakticky vyrábějí... U skladovek mě celkem nezajímají praktiky souseda z Nošovic, ti ať si dělají, co chtějí.

Za další, počkejme na leden, jak tu někdo psal, až budou mít v kapse fleetové emise...

Nejvíc ze všeho mě se*e, že když si dneska objednám auto, tak zítra může mít úplně jinou výbavu, protože to zítra umožní v konfigurátoru, protože přijel kamion s díly pACC, nebo s kamerami 360° view. Radši bych, aby tam veškeré možnosti svítily pořád, i s tím, že si měsíc navíc počkám.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 hodinami, Bubaq napsal:

A pokud automobilka jede na 85 % špičkové kapacity, není to vůbec špatné číslo.

Jenže to je vztaženo na začátek roku, a tak se domnívám, že letošní čísla ani zdaleka nedosáhli těch předcovidových.

Ono se to teď těžko odhaduje, jestli je velký propad prodejů v celé Evropě způsoben tím, že není možno vyrábět dodstatečné množství automobilů, anebo v tom třeba také začíná hrát roli menší zájem o automobily značky Škoda .

Editováno: , autor: stanmar
oprava textu
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V aktuálním SM je zmínka o nedodělaných vozech. 

Ačkoliv Škoda MB proklamovala, že 50 tisíc takovýchto vozů je už docela problém, skutečnost byla ještě horší. Podle vyjádření šéfa výroby a logistiky Michaela Oeljeklause měla automobilka v jednu chvíli dokonce 68 000 nedokončených vozů. 

Do konce tohoto roku by jich mělo být asi 20 000. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V případě celého koncernu VW (a nejen jeho) došlo k podcenění poptávky, tedy spíše nikdo nečekal, že až se výroba rozjede bude nějaký díl nedostupný, nebo jen v omezeném množství. To je holt to dnešní just-in-time. Například Hyundai či Kia byly lépe připraveny - asi také proto, že mají základnu v Asii. Tam nijak zvlát omezením výroby (zatím?) nejsou.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...
  • stanmar změnil název na Škoda v krizi (?) + výroba

No počkám si na příští "Škodovácký odborář", to už bude nějaký ten čas po tom video vystoupení Povšíka, ohledně ukončení výroby spalováků,  třeba se tam dozvíme něco dalšího. Tedy i když já jsem čím déle, tím více přesvědčený, že ten jeho projev byl něco jako nastrčená "volavka", co to udělá s okolím a jaká bude jeho reakce. Celkové vyjadřování  a postoje celého koncernu VW AG mi přijdou hodně nekonzistentní, jako by vnitřně stále nebyli rozhodnuti co tedy udělat a jakým směrem jít. Takové to "ani ryba, ani rak", hlavně nešlápnout do hovna, které bychom z bot už nedostali.

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Myslím že dobré časy Škody a Koncernu již skončily. V agresivním Rusku hrozí zestátnění její fabriky a i obchod je u ledu. Snaha vyrábět jinde se tedy asi nevyplatila, stejně jako v Číně kde to je taky v kopru. Tak nynější zvyšování platu asi bude na věky poslední.

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/zapadni-automobilky-vc-skody-reaguji-na-valku-zastavily-prodej-aut-v-rusku-ze-solidarity-to-ale-neni/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_req_id=qiWzuLlstSJ-202202261443&dop_id=15572563

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No myslím si, že o nějaké zestátňování zahraničních fabrik rozhodně nepůjde, tohle dělali komunistické režimy po II. světové válce, nebo Cuba, potažmo Venezuela.  To by byl těžší kalibr, než nějaký SWIFT, který se dá pořád nějakým způsobem částečně, i když se ztrátami obejít, ale vyvlastnění je vlastně politicky odůvodněná  krádež, což těžko Rusko  bude uplatňovat. Po odeznění krize by pak těžko někdo chtěl v Rusku ještě vůbec investovat, aby mu to zase a opětovně sebrali? Ale, že Škodovce nastane se svými fabrikami v Rusku a na Ukrajině těžká doba, tak to pravděpodobně ano. Nakonec nejenom Škodovce, ale i ostatním automobilkám, protože i Rusko je dosti velkým dodavatelem nerostných surovin potřebných pro výrobu v oboru automotive. 

 

No a co se týče výroby v Číně? Myslím si, že celý svět pomalu začíná přicházet na to, že úspora financí v podobě lacinější pracovní síly a výroby s nižšími náklady v režimově nestabilních zemí, je v současnosti chyba. Postup Ruska na Ukrajině se může opakovat v postupu Číny na Thajwanu. Oba dva jmenované státy jsou nepředvídatelné a my v Evropě se budeme muset opravdu začít starat o sebe a taky více na svém vlastním dvorečku a kolikrát i sami.

Ono i tzv. obraný spoleh na NATO, potažmo na ekonomiku převážně na EU není taky 100%. Poláci to  tak nějak pochopili a budují si i svoji obranou koncepci nehledě na členství v NATO, no a neskákají  ve všem jak diktuje EU, nakonec mají historicky špatné zkušenosti jak s Německem, tak i s Ruskem. My tu blbou zkušenost máme taky, ale nemáme nějakou tu vnitřní odvahu, jen se pohodlně vezeme. Bohužel pohodlí asi skončilo.........

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No tak já jsem si také ještě ve středu večer říkal, že žijeme ve 21. století ... no a když jsem se ve čtvrtek ráno probudil, bylo zjevné že Vladimír Killerovič uvrhl evropu zpět do století 19 ... takže o nějakém "znárodnění" cizího majetku si nedělám iluze, zvláště když je zjevné, že dílo se nedaří, jak bylo zamýšleno a až nebude, jaké další sankce uvalit, bude už mu to jedno a znárodnění je to nejmenší, co může udělat. Čili v Chinese se už embasofirmě nějaký čas nedaří a pokud se během pár dnů situace na Ukrajině neuklidní (jakože asi ne, Vladimír neustoupí a Ukrajinci se nevzdají), tak je majetek členů EU a NATO, nejen embasifirmy, v Rusku na odpis ... Takže na další zvyšování platu a bonusy se může buď zapomenout, nebo se bude muset přitlačit na cenovou pilu ...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak situace se každou hodinu zhoršuje pro Rusáky a dostávají zaslouženě na frak. Bohužel dementní Putin vytahuje ale další težší kalibry a možná hrozí i nejsilnější bombou před jaderné. Toto přinese ještě silnější postihy než je již skoro schválený SWIFT. Tím pádem se zastaví dodávka plynu, ropy a kovů a surovin z Ruska. Tak půjde veškerá výroba v Evropě do velké krize a rychlé řešení nebude na obzoru. Dokud někdo neodstraní diktátora Putina, tak nebude v Evropě klid. Z tohoto pohledu to vypadá na investice v Rusku za odepsané.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...
V 26. 2. 2022 na 16:00, wolfspitz napsal:

Myslím že dobré časy Škody a Koncernu již skončily. V agresivním Rusku hrozí zestátnění její fabriky a i obchod je u ledu. Snaha vyrábět jinde se tedy asi nevyplatila, stejně jako v Číně kde to je taky v kopru. Tak nynější zvyšování platu asi bude na věky poslední.

 

To se týká všech německých automobilek, Vzhledem k tomu, co Německo v posledních dnech (ale i měsících a letech) na mezinárodní scéně předvádí, vy snad máte chuť si ještě někdy koupit německé auto?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jedině nový Japonský nebo z USA a to ještě s poctivým motorem. Koncern u mě skončil již dávno, stačí mi dříve padajicí okna ve dveřích a chronické zatékání snad do všech koncernových aut a to po pár letech od záruky. Nyní i SW problémy. Taky cenová politika Koncernu je již dávno mimo rozumný rámec.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...