Přejít na obsah

ET


Dannys

Doporučené příspěvky

Našel jsem k tomu tento článek: https://www.autozive.cz/co-je-to-et-alu-kola/.

Citovat

Jak se k ET staví legislativa?

ET kola je přesně dáno výrobcem vozidla. Existuje možnost zapsat za pomocí homologace / TÜV i alternativní ET. Vždy platí, že na automobilu smí být pouze kola zapsaná ve velkém technickém průkazu. Nicméně pokud jsou kola tzv. zapsatelná, tak taková kola nemohou být příčinou ani důvodem pro jakýkoliv technický problém nebo nehodu. Bájné příběhy o neplnění pojišťovnami končí kdesi za semero horami.

 

Je to přesně můj případ, že kola bych určitě zapsat mohl, ale s tak malou odchylkou to prý není nutné.

Možná je důležitá informace, že ta nová sada kol má homologaci a je to přímo originální příslušenství.

Dokonce i v AS mi servisní poradce tvrdil, že tato kola je možné použít i pro moje auto.

Nevím, jak si v tomto případě vyžádat potvrzení, když mi ten zápis byl prakticky odmítnutý kvůli "zbytečné" administrativě.

Mám za to, že když stanice STK o této skutečnosti ví a auto s těmi koly projde technickou kontrolou, nemůže to být moje chyba.

Navíc i přes ujištění technika, který by určitě neměl šířit nepravdivé informace, kvůli kterým pak člověk může mít problémy.

Všechno se fotí, takže i nějaká dohledatelná dokumentace k této skutečnosti pak musí být.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Predpokladám, že orgány štátu berú údaje automobiliek, homologované. Tu je stránka, na ktorej sú rozpätia ET, pre moje auto je to presne tých +/- 2 mm. Neskúmal som, kde sa vzala tolerancia, ale najskôr u výrobcu. A či ten musí odchýlku garantovať nejakým predpisom, alebo si ju stanovuje sám tiež neviem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Citovat

Neschválený typ kola nebo velikost (rozměr ráfku) není v souladu s údaji, uvedenými v registru silničních vozidel = závada typu B. Žádná tolerance tam nikde uvedena není.

Opakuji se - žádná tolerance v platné legislativě není a údaje se berou z registru silničních vozidel, kde by mělo být to stejné, co je ve velkém techničáku. Pokud to tam takto Ford uvádí, OK. Zatím tady jenom spekulujete a nejte schopni to doložit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mým záměrem tady nebylo šířit "plácání" a spekulace. Pokud to tak vypadá, za to se omlouvám.

Spíš jsem chtěl popsat svoji osobní zkušenost při pokusu o řádný zápis kol s lehce odlišným ET.

Podle informací na: Ministerstvo dopravy ČR - Schvalování vozidel (mdcr.cz) jsem vyřídil vše potřebné a vydal se na STK.

Když ale přímo odpovědný technik státem pověřeného "orgánu" řekne, že to není třeba, co si má pak člověk myslet.

Je pravda, že informace o zahrnutí této tolerance v legislativě je na internetu nedohledatelná.

Nemělo by podle mě být nutné, ověřovat si takovou věc u nejvyšší instance, ale bohužel asi jiná možnost není.

Je i v mém zájmu, zjistit, jak to skutečně je a pokusím se vyžádat nějaké oficiálnější vyjádření.

Jako nejrychlejší řešení zkusím v nebližší době zajet na další stanici STK a zjistit, jak se k tomu postaví tam.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Cestování po STK je zbytečnost. Co STK jiný názor? Všichni víme jak výklady legislativy občas na konci "potravního řetězce" v praxi vypadají. Napiš konkrétní dotaz na MD a jedině tam dostaneš směroplatný vyjádření a ne vachrlatý názor šmudly z STK.

Editováno: , autor: ben06
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Ze své vlastní zvědavosti jsem přeci jen další STK vyzkoušel a technik se k tomu postavil diametrálně odlišně.

Dozvěděl jsem se zhruba to, že tolerance ET není zákonná, ale schválená výrobcem a kola bych měl zapsat.

Když jsem si zápis vyžádal, nejdřív se zdálo, že projde v pohodě, ale pak jsem narazil na nečekaný problém.

Kola výrobce prodává jako originální příslušenství pro novější generaci mého modelu a proto je prý nepůjde zapsat.

Mělo by jít o to, že na starším modelu nemůže být zaručená jejich správná "funkčnost" a bezpečnost.

Řešením by měly být aftermarketové disky s univerzálním použitím, nevázané na určitý model.

Takže zápis mi odmítli s tím, že už bych u nich s touto informací neprošel ani při technické kontrole.

Tím se potvrzuje, co tady několikrát padlo. Na názor techniků z STK se nedá vůbec spoléhat.

Zápis jsem nakonec vyřešil přes schvalovanikol.cz a díky minimálnímu rozdílu ET šlo prakticky jen o formalitu.

Z magistrátu jsem ještě dostal vyjádření, jak je to s tou schválenou tolerancí ET.

Mělo by to být tak, že toleranci ET si určuje výrobce auta a při dovozu musí být zanesená do TP/registru.

Při průzkumu mých stávajících alternativních rozměrů jsem tam tolerance ET dokonce našel.

Bohužel jen do plusových hodnot, ale zase v některých případech i víc než jen 2mm.

Jsem nakonec rád, že to v mém případě takhle dopadlo. Teď mám jistotu, že mi nikdo nic nemůže.

Zakončil bych to tím, že jakýkoliv odlišný rozměr doporučuju zapsat a nespoléhat se na neověřitelné informace z STK.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Čo to znamená "s tak malou odchylkou to není nutné"? 1mm, 5mm, 10mm.

to by si potom mohol namiesto 16" namontovať 17" - je to rozdiel len 1".

Myslím, že to čo je v technickom preukaze treba dodržať pokiaľ nechceš mať problém napríklad s poisťovňou pri havárii, resp. ak použijem niečo čo nemám zapísané musím si byť vedomý prípadných konzekvenciíí.

ET sú v techničáku mnoho rokov, rovnako ako všetky ostatné rozmery diskov a pneumatík.

urobil si veľmi dobre, že si nechal do techničáku dopísať nové disky.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@OpelIns1 No pro mě to byla taky nová informace, kterou jsem se dozvěděl při návštěvě první STK.

Šel jsem tam se záměrem zápisu a odešel s tím, že by to bylo zbytečné zapisovat. 😳

Musím poděkovat zdejším členům za "otevření očí", protože bych nejspíš dál žil s tím, že to nemusím řešit.

Rozdíl 2mm v ET je prakticky nerozeznatelný, takže mě ani nenapadlo, toto tvrzení nějak ověřovat.

Zpětně se nad svou naivitou a důvěrou v nepodložené tvrzení musím pousmát... 🙄

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Máš úplne pravdu že 2mm nikto nerozozná a zrejme to nemôže mať vplyv na stabilitu vozidla. Ale keď je raz v techničáku napr. ET41 tak treba dodržať túto hodnotu. tolerancia nie je stanovená takže je to jasne dané.

Zápis nových hodnôt mám pocit je vždy tak trochu na ochote konkrétneho úradníka, neviem či k tomu existuje nejaké usmernenie.

Pekný víkend

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...