Přejít na obsah

výměna chladící kapaliny fabie 1.2 a odvdušnění


bohousek

Doporučené příspěvky

  • o 1 rok později...

Potřebuji do Fabie 1.9 TDI dolít chladící kapalinu G12. Jsem v zahraničí a v autorizovaném servisu Škody mi prodali jen koncentrát, který se má ředit vodou. Mám tu řůžovou tekutinu naředit obyčřejnou vodou (jak je psáno na balení) nebo destilovanou vodou? Dík

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 měsíců později...
  • o 2 týdny později...
Tony6610: Na chladici mas ventil na vypustenie chlad.kvapaliny Vid foto .Nemusis nic rozpojovat len potocit ventilom. :)

Jj díky, snad ten ventil bude dobře těsnit i po 5 letech, když ho otevřu a znovu zavřu.

Ještě dotaz ohledně vypouštění kapaliny, jelikož jsem o tom v dílenské příručce nenašel ani zmínku. Při vypouštění musí být motor zahřátý na provozní teplotu, aby byl otevřený termostat, nebo se může kapalina vypouštět i za studena?

Za studena mi totiž vyteklo jen okolo 2,5 l a to tam má být 5,5 l.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vše ti určitě nevyteče. Musíš vypustit co jde, dolít čistou destilku a projet to aby se otevřel termostat (to poznáš, klesně ti hladina a rozsvítí se kontrolka nízkého stavu kapaliny). Tak se ti kapalina promíchá a systém propláchneš. Toto opakuj tak 3x - 5x. Vždy nech motor trošku vychladnout nebo destilku trochu ohřej. Nakonec nalej správné množství G12 a dolej destilkou. Opět projeď a dolej destilkou na správnou hladinu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vše ti určitě nevyteče. Musíš vypustit co jde, dolít čistou destilku a projet to aby se otevřel termostat (to poznáš, klesně ti hladina a rozsvítí se kontrolka nízkého stavu kapaliny). Tak se ti kapalina promíchá a systém propláchneš. Toto opakuj tak 3x - 5x. Vždy nech motor trošku vychladnout nebo destilku trochu ohřej. Nakonec nalej správné množství G12 a dolej destilkou. Opět projeď a dolej destilkou na správnou hladinu.

A cc když vypustím chladící kapalinu, zavřu vypouštěcí ventil, doliju destilku, protočím motor, aby hladina klesla při otevření termostatu, vypnul motor a otevřel expančku+vypouštěcí šroub? Pak bych vypustil maximum cc jde, pokud by se hned nezavřel termostat, ne?

Jinak díky za radu.

V dílenské příručce o tom není ani slovo, že by měl být zahřátý motor a otevřený termostat, což je dost důležitá informace a je potom rozdíl vyměnit 2,5 l nebo 5 l vody v chladiči.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Když bude otevřený termostat, tak možná pár deci navíc vyteče, ale minimálně 2 litry v systému zůstanou a ty zkrátka standardním způsobem nevypustíš.

Ani když se protočí motor s otevřeným výpušťákem? Vodní pumpa to musí protočit systémem a vytlačit ven, ne? Otázka je, na kolik je to bezpečné pro motor a vodní pumpu.

Ale nechám to už tak a spokojím se s výměnou 50% chl. kap., jen se kouknu o kolik se zvýšila mrazuvzdornost a popřípadě doliju G12.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...

Tak jsem měnil chl. kapalinu, poměr do max. -60°C je 60% chl. směsi G12, v servisu mi prodali G12 3L a destilku 2L, smíchal jsem to dohromady, pod auto dal lavor ... to co vyteklo jsem schválně nalil do plastových lahvý, byly to cca 4,25L a ještě toho plno bylo na zemi, tipuju to tak na 4,5-4,75 L.

No nic, nalil jsem tam 4,8L a OK, cesta cca 500km, ale ejhle ... auto stálo den venku a den v garáži, ujel jsem 20km a kouř z hauptny, nejdřív jsem tomu nevěnoval pozornost, ale asi po 2km kontrolka stavu chl. kap., říkám si, že to chce jen dolýt a ono prdlajs.

Celá zadní stěna od motoru ke kastli mokrá a v nádržce nic. Takže k benzínce nakoupit destilku, dolejt 4L a rychle aspoň do města ke strýcovi před barák.

V sobotu ve 2h odpoledne marné dovolat se do servisů a Škoda Asistance má neustále obsazeno.Naštěstí strýc zavolal známému co dojel, odkrytoval motor a ejhle, né hadička jak jsem si myslel, ale rovnou pumpa. Buď odešlo těsnění nebo pumpa. Uvidíme za týden ... ale tak trošku to zamrzí, cca 500,- vyteklo na silnici + další peníze za opravu. Tak vám přeju at se vám tohle taky nestane.

;):feve::palec2:

Tak nakonec nová pumpa, i s prací a novou chl. směsí 3500,-, auto zdá se mi jede líp, ale má takový divný zvuk co dřív nemělo, prozměnu do kopce se mi rozsvítila kontrolka motoru :aggressive:

Editováno: , autor: repkin
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 10 měsíců později...

Pekne pekne....

ja mam pred sebou vymenu chl kvapaliny....

Takze vidim to takto : G12+ 2L. a k tomu 3L destilky....

A čo tam mám teraz ? cca 2L ruzovej g12 dalej 1L zelena, a destilka.... pomer ani netušim....

Takže poprosím radu : Motor mať zohriaty alebo studený pred výmenou ?

Thanks

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Když bude otevřený termostat, tak možná pár deci navíc vyteče, ale minimálně 2 litry v systému zůstanou a ty zkrátka standardním způsobem nevypustíš.

Ahoj a souhlasím s výše napsaným. Použil jsem fridex G plus, má celkem univerzální použití pro vozy VW. Jinak k výměně: po otevření ventilu pod chladičem mi moc kapaliny nevyteklo, ale hodně jsem "vyčerpal" foukáním do expanzní nádobky, celkem vytekly necelé 4 litry. Auto bylo na nájezdových klínech, možná by jinak vyteklo více, mám motor 1,4 l. Motor byl zahřátý kolem 50 C.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pekne pekne....

ja mam pred sebou vymenu chl kvapaliny....

Takze vidim to takto : G12+ 2L. a k tomu 3L destilky....

A čo tam mám teraz ?  cca 2L ruzovej g12 dalej 1L zelena, a destilka....  pomer ani netušim....

Takže poprosím radu : Motor mať zohriaty alebo studený  pred výmenou ?

Thanks

Tak to máš teda pěkný mišmaš. Postav to STUDENÝ čumákem co nejvíc z kopce, klidně i podlož klínama zadní kola a vypusť co půjde tím kohoutkem pod chladičem. Dolej destilkou, nechej proběhnout aby se v expanzce objevila barva a zase vypusť. Tenhle výplach musíš udělat několikrát, protože pokud máš v chlazení mix růžové G12 a zelenomodrého staršího "fridexu", koleduješ si o průser - ty dvě kapaliny se nesmějí normálně míchat, protože obsahují přísady, které se navzájem ruší v účinku. Nouzové dolití možné je, ale musí se to co nejdřív vyměnit za čistou kapalinu jednoho druhu. Připrav se na to, že spotřebuješ minimálně 10-15 litrů destilky jen na vyplachování. Při vypouštění pomáhej foukáním do expanzky - tlak seshora pomáhá výtoku obsahu chlazení. Zbytek je už popsaný výš - nalejt směs namíchanou na tuhnutí při cca -40°C a po promíchání a proběhnutí motoru (projetí cca 10-15km) doředit destilkou na zvolenou koncentraci - doporučuje se v našich podmínkách volit teplotu aspoň -25°C - to je totiž teplota, při které obsah chlazení ZROSOLOVATÍ - ne zmrzne na kost. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 měsíce později...

Ahoj vespolek,

můžete mi prosím někdo poradit, jestli zle do Fabia 1.2 12V (s LPG) použít místo origo tuto chladící kapalinu? http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=1131

Můžete mi proím někdo potvrdit mnou navrhovaný postup výměny chladící kapaliny:

1) postavit auto se studeným motorem čumákem z kopce

2) vypustit starou chladící kapalinu

3) dolít dest. vodou

4) ohřát motor na provozní teplotu se zapnutým topením, resp. než začne blikat kontorlka

5) opět vypustit chladící kapalinu

6) ještě jednou, nebo 2x zopakovat bod 3-5

7) nalít novou chladící kapalinu v poměru 1:1 (dest. voda, koncentrát, tj. do -38°C)

8) nechat odvzdušnit, případně dolít do max.

Mohu při tomto způsobu mít 100% jistotu, že nová chladící kapalina, která bude v autě, bude mít bod tuhnutí min. -25°C?

Děkuji za odpověď.

Editováno: , autor: Rozsta
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ty kapaliny nezmrznou - jen zhoustnou až zrosolovatí a v momentě, když natočíš motor, tak se to celé okamžitě rozehřeje zpátky. Jejich hlavním úkolem v motoru je zabránit vzniku ledových krystalů, které se při poklesu teploty rozpínají a způsobí roztrhání bloku - rosol zůstane "pružný" a nemá tolik rozpínavé síly, aby potrhal blok. Samozřejmě, když namícháš na -20°C a pak uhodí -60°C, je to na nic, ale když máš naředěno na -20°C a je -25°C, tak se nemá skoro co stát - je to v toleranci, kterou ty chemikálie mají. Navíc malý objem trubek a hadic mezi motorem a chladičem má relativně malý průtočný odpor a je umístěno vše těsně kolem motoru = zdroje tepla, takže po startu se rychle ohřejí nad teplotu, kdy už kapalina normálně teče a chlazení normálně funguje. U staré škodivky 105/120, která měla pod podlahou 4m trubek dopředu k chladiči a dalších 4m zpátky k motoru (a to nemluvím o dalších trubkách k topení...) byl problém už ten rosol (vodní pumpa neměla šanci takovou délku zrosolovatělé náplně přetlačit - a navíc se to vedení nemělo jak ohřát jiným způsobem!), u auta s motorem vpředu a chladičem těsně před ním už takové zážitky skoro neexistují...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...