Přejít na obsah

výměna chladící kapaliny fabie 1.2 a odvdušnění


bohousek

Doporučené příspěvky

Kluci, tak já chladící kapalinu neměl od výroby, to znamemá 4 roky. Teď jak to čtu tak to nechám vyměnit v servisu a budu u toho chttít stát. Kluci, jen pochybuju, že to

budou proplachovat tolika litry destilky. Každopádně si myslím, proč by to mělo být v nějakém poměru s destilkou. Tak jak se tam vleze 5.5litrů,tak 5.5 litru koupím chladicí kapaliny G12. Nebo ? Každopádně na kolik cca to ve škodě vyjde?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 rok později...

Oživím trocha túto temu..

 

Dnes som si šiel vymeniť chladiacu + spraviť preplachy. Po prvom vypustení chladiacej a naliatí destilky som nenechal motor dlho brmkať na volnobeh, len som spratal veci v garáži a šiel sa s tým previezť - nejako som si myslel, že ono sa to samo bude odvzdušňovať počas cesty a vzduch bude unikať pretlakovým ventilom vo viečku. Po pár minutách jazdy som si všimol, že aj napriek tomu, že je nahriaty motor, tak z kúrenia, ktoré bolo nastavené na maximum, fúkal len studený vzduch a po ďalších niekoľkých minútach som si všimol, že teplota začala pomaly stúpať NAD 90 stupňov. Tak som to ihneď dal mimo cesty a vypol. Kvapaliny bol dostatok, nikde evidentne neunikala, tak som si myslel, že je to zlé odvzdušnené - otvoril som teda nádobku (riadne zasyčala) a nechal som chladnúť vypnutý motor. Po cca 15minutách som ho znova nakopol a všetko fungovalo ako malo - fúkal horúci vzduch a teplota sa držala na 90st ako pribitá.

 

Mňa by teda zaujímalo len jedno - mohlo sa niečo počas tých pár minút jazdy poškodiť alebo je to nepravdepodobné?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Rozumiem, len som sa trocha bál toho, že kvôli vzduchovým bublinám na niektorých miestach dochádzalo k zlému odvodu tepla zo spalovacích plôch/častí motora. Ale je pravda, že som s tým išiel ozaj len chvíľku a hneď to potom típol...

 

Inak musím povedať, že aj napriek tomu, že je to veľmi jednoduchá robota, tak to trvá nekonečne dlho, pretože liať studenú vodu do horúceho motora nie je asi najlepší nápad a motor aj bez toho, aby mal v sebe chladiace médium, tak sa sám ochladzuje veľmi pomaly. Plus postupné zahrievanie a jazdenie...

 

Takže rada každému, kto to chce spraviť aspoň s 2-3 preplachmi - rezervujte si na to pokojne aj pol dňa:)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám jednu výhradu. Není správné ředit chladicí kapalinu destilovanou vodou. Destilovaná voda je příliš hladová a díky tomu agresivní k součástem motoru. Lepší je použít obyčejnou vodu z kohoutku, která už je částečně nasycená a tudíž už tolik nerozpouští.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám jednu výhradu. Není správné ředit chladicí kapalinu destilovanou vodou. Destilovaná voda je příliš hladová a díky tomu agresivní k součástem motoru. Lepší je použít obyčejnou vodu z kohoutku, která už je částečně nasycená a tudíž už tolik nerozpouští.

Ale hovno! To je ta největší píčovina, jakou někdo kdo rozumí (elektro)chemii jak koza náklaďáku vypustil z huby!Tohle může napsat jedině nějakej debilní pisálek, kterej má IQ menší než číslo bot a kterej v životě přišel s chemií do styku jedině v podobě Jaru na nádobí - ale nejhorší na tom je, že to po něm X dalších podobně inteligentních pitomců až do zblbnutí opakuje...

 

Ano - destilka je vůči kovům "hladová", ale JEN POKUD BY SE DO MOTORU NALILA ČISTÁ MÍSTO CHLADICÍ SMĚSI - tam by se snažila nasytit se iontama z materiálů ve svým bezprostředním okolí a "vyžrala by" během doby trvající řádově měsíce díry tam, kde by v jejím prostředí vznikly největší rozdíly elektrochemickejch potenciálů. 

 

Když se ale použije jako "ředidlo" dietylénglykolový směsi, její elektrochemická "agresivita" coby rozpouštědla anorganických látek se "vybije" na iontech všech složek obsažených v tý směsi = destilka se "nažere" a dál už na materiály bloku motoru, hlavy a všech potrubí i chladiče a topnýho výměníku působí jako inertní látka. K čemu si jinýmu myslíte, že jsou všecky ty přísady, co se do chladicích směsí nebo jejich koncentrátů míchají? Pro plezír výrobce? Nebo pro vaše hezký modrý voči?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Voda je chemicky POLÁRNÍ ROZPOUŠTĚDLO = její molekula se chová jako výraznej elektrickej DIPÓL. Znamená to, že v jejím prostředí se mezi dvěma látkama s různým elektrochemickým potenciálem (viz Chemie pro II. ročník střední školy, téma "Becketovova řada elektrochemických potenciálů") vytváří podobnej stav, jako když manželka 10 let po svatbě najde v manželově mobilu po jeho návratu ze služebky smsku podepsanou "Janička" a podobně - prostě vzniká tam (elektrický) napětí, který vede k poškozování kontaktních povrchů "leptáním" - ve skutečnosti se jedná o elektrochemickou korozi. Jeden z jejích základních projevů zná každej, kdo někdy pobíjel střechu pozinkovaným plechem nebo kdo musel vzájemně spojovat dráty z mědi a z hnilíku - jak se dostane na dotyk dvou různých kovů voda a je úplně jedno jestli měkká, tvrdá nebo destilovaná, začne to po určitý době dělat paseku. Kovy prostě tvoří "elektrochemický páry" a čím jsou ty kovy od sebe ve výš zmíněný Becketovově řadě víc vzdálený, tím rychlejší a intenzívnější je jejich vzájemná reakce v elektrolytickým prostředí. A právě voda tím, že má výrazně polarizovanou molekulu (kyslík záporná část, vodík kladná) vytváří pro vznik elektrochemických párů velice příhodný prostředí.

 

A aby k tomu nedocházelo, tak se do základů chladiv používají látky, který samy o sobě tuhle vlastnost vody potlačí tím, že se na ni elektricky "navážou" a tím její výraznou polaritu vyruší. Právě proto se nemá voda používat samotná, protože když je chemicky čistá, snaží se "nažrat" z okolí (a tím ho poškodí) - a když se použije "už nažraná" neboli nasycená rozpuštěným například vápencem = běžná z kohoutku, tak se zase z ní v horkých podmínkách motoru ten vápenec začne vylučovat a tím narušovat jak přechod tepla z okolí do kapaliny (izolační vrstva), tak může dojít i k omezení průtoku nebo dokonce k ucpání některýho kritickýho průřezu. Proto se do DESTILKY (aby v ní nebylo nic, co by se v motoru mohlo usazovat) namíchá NĚCO, co ji nasytí elektrochemicky (aby nenapadala okolní kovy) a zároveň to zakonzervuje tuhle chemickou rovnováhu i pro případy, kdy se kapalina ohřeje, dostane do styku se vzduchem, olejem, výfukovýma plynama atd. Kdo do takovýho chladicího roztoku použije "vodovodu" s rozpuštěným vším, co v pitný vodě je, hází prachy oknem do hajzlu, protože tím výrazně omezuje časovou trvanlivost vzniklý směsi, ze který se nemalá část aditiv určených pro dlouhodobou ochranu motoru úplně zbytečně vyčerpá hned při míchání tím, že musejí zneutralizovat právě ty rozpuštěný minerály z vody.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já jsem vycházel z návodu na starší originální chladicí kapalině Škoda G11, kde bylo doporučeno ředění pitnou vodou. Je ale fakt, že na nejnovější originální kapalině Škoda G13 je uvedeno, že se ředí destilovanou nebo kvalitní pitnou vodou (mezi které počítám i vodu z městského vodovodu po odstátí). Takže tu destilku beru zpět. Ono to spíš vypadá, že současné chladicí kapalině je jedno, jestli se ředí destilovanou nebo pitnou vodou.

Editováno: , autor: veliz
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Z krátkodobýho hlediska je to jedno - ale roztok míchanej z destilky si delší dobu uchová vlastnosti, kvůli kterým se do motoru leje směs založená na dietylénglykolu a aditivech a ne čistá aqua pumpáta naturalis. Čím je ředicí voda tvrdší = s větším % mineralizace, tím je výsledná životnost směsi kratší. Dokonce když se do směsi namíchaný z demineralizovaný vody (technická "destilka") doleje z nouze voda z vodovodu nebo i přes aspoň primitivní filtr "přecezená" povrchová (někde z potoka), většina výrobců "autochemie" doporučuje takto "doplněnou" kapalinu pokud možno co nejdřív vyměnit zase za roztok založenej na destilce...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 rok později...

Také chci měnit - tu samou jako předešlou kapalinu - a tak tu pročítám dvě stránky diskuzí s proplachy a prací "na půl dne".
Mám po ruce pdf. manuál a v tom manuálu to vypadá velice jednoduše a myslím že v servisu by s tím asi tolik nečarovali.

Tak uvidím.

post-25586-0-63076000-1445601887_thumb.g

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Servisní předpisy uvažujou v jedněch podmínkách - že totiž majitel nečeká na úplný proběhnutí výrobcem předepsanýho intervalu výměn a poslušně nakluše s mazlem do značkovýho service. Leč šedá je teorie a zelenej (občas vyhnilej) je strom života - pokud se i ta chladicí kapalina nechá v motoru moc dlouho, začnou se z ní separovat některý složky a v podobě usazenin se objevujou na stěnách.

 

Když se pak dotyčnej přestárlej roztok vypustí a nahradí novým, často dokonce s "inovovaným složením", dochází po ohřátí k pěnění nebo i k odtrhávání těch úsad - minimálně může docházet k dřívějšímu vyčerpání chemický životnosti aditivačních přísad. Občas se přidají i horší komplikace.

 

Mechoši, co už něco zažili to prostě znají, proto když k nim přijede auto s viditelně zanedbanýma výměnama, nebo s motorem poblitým vystříkanou chladicí směsí, dělají při výměně výplach, aby se co nejvíc zbavili těch starejch sraček - zákoš se jim do tejdne nevrátí s napůl uvařeným motorem.

 

O značkový síti víme všichni svoje - tam co si člověk nepohlídá, v polovičce případů nedostane. Tudíž ani výplach se nekoná, protože prostě "autorizovanej service předpokládá" pečlivost majitele a jedná podle toho ... Pro ně je to kšeft, když se majitel za tejden nebo dva vrátí, že mu auto po výměně směsi přestalo topit, nebo že do introše smrdí "fridex" - on to sice chce reklamovat, ale oni mu reklamaci s klídkem zamítnou, že si to způsobil zanedbáním výměnný lhůty sám - a mají de facto pravdu, tudíž každá oprava podobnýho stavu je tvrdě cálovaná ze zákošovy kešeně ...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pro člověka se základními znalostmi a trochou zručnosti je to opravdu velice jednoduchá záležitost.

8 let tam byl fialový Glysantin G30 - BASF.

Torxem T25 sundat plastový kryt pod motorem - práce na 2 minuty.

Chladný motor, vždy sundat víčko nádržky, otevřít topení a vypustit do připravené nádoby i s vyfoukáním - max.10 minut.

Vyteklo mi vždy tak 3,5 litrů. Nalít destilku a projel jsem cca.7 km. Využil jsem teplého motoru a vyměnil jsem si olej.

Když jsem vypouštěl druhou várku destilky tak byla již značně bílá, tak jsem uzavřel a nalil fialovou G13. Během následné

jízdy jsem dolil zbytek ze dvou litrů G13 a doplnil destilkou na rysky. Odvzdušnilo se to samo a snímač teploty není nutné

demontovat pakliže během následné jízdy hlídáte a příp.doplníte kapaliny.

Časově nejdelší na celé výměně je vždy schladnutí motoru. Akci jsem urychlil ohřátím nalívaných kapalin.

Pracoval jsem cca. 2 hodiny.

 

Výpustný šroub je směrován přímo dolů a tak jsem nepoužil hadici.

post-25586-0-51877700-1446051308_thumb.j

Editováno: , autor: Turista
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 měsíce později...

Hele, jedna zajímavost - v jiný sekci se objevilo malý pdfko, ve kterým jsou nový technický doporučení pro některý servisní úkony platný od loňskýho podzimu - a na stránce 8/43 je striktní nařízení používat pro následující výměny chladicích kapalin výhradně destilku ... PROČPAK ASI...?????

http://forum.skodahome.cz/topic/130246-motor-ea-211-12-tsi-66-a-81-kw/?p=2124297

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pawouku, dík za upřesnění znění tý zprávy, já to ale myslel spíš jako zdůraznění požadavku výrobce auta na to, aby se striktně používala destilka, kterou tady léta zdůvodňuju i já, NA ROZDÍL OD RŮZNEJCH BLÁBOLŮ LIDÍ TYPU SOUDRUHA DOLEJŠE a dalších, kteří s klidným srdcem lidem blili do hlavy že do chladiče můžou s klidem používat i vodovodu.

 

A i když to ty koncentráty podle vyjádření výrobců údajně snesou, tak můj názor byl a je, že vodovoda do chladiče nepatří - leda z velký nouze a potom co nejdřív vylejt pryč a nahradit roztokem ředěným destilkou. Soudruh Dolejš a jemu podobný rádobychytrolíni z televize a Autobildu léta tvrdili opak, teď konečně je na světě vyjádření výrobce auta a to doufám vyjádření podložený odborným názorem materiálovýho odborníka, že do směsi na chlazení prostě voda s minerálama nepatří.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 měsíce později...

Mám dotaz, bohužel jsem smíchal G12 s G48 a tak mě čeká výplach systému. Jelikož nevyteče všechna kapalina najednou, tak při následujících proplaších postupně vytlačí starou kapalinu destilka. Tudíž mně tam zbyde finálně dejme tomu 1.5 litru destilky, pokud se mně podaří vypustit 4.5 litru kapaliny přes ventil pokaždé. 

 

Budu ředit kapalinu 1:1, mám s tím zbytkem 1.5 v systému počítat a nalít tam tedy víc kapaliny a pak se to promíchá za běhu ?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Urcite je potreba s tim trochu pocitat, chladici kapalina v systemu by mela byt namichana na tech cca -37 stupnu. Takze proplachnout, naredit si trochu "silnejsi" smes, nechat to v systemu promichat a pak to promerit nejakym refraktometrem a v pripade velke odchylky upravit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 roky později...

To, že se má chladící kapalina pravidelně vyměnit, je opravdu doporučené výrobcem?  Nebo je to jen kreativita maloservisů?  Mám 1.9 TDI vyrobené v roce 2005 a chladící kapalinu jsem nikdy neměnil.  Akorát jednou ji v servisu dolévali, když měnili vodní pumpu (při výměně rozvodů).  V dílenské příručce se jen píše, že by se měla pravidelně kontrolovat její mrazuvzdornost a  případně doladit poměr dolitím silnějšího roztoku + vypuštěním odpovídajícího objemu původního.  Podle dílenské příručky se dělá propláchnutí jen v případě, že někdo omylem smíchá červenou chladící kapalinu s modrozelenou.

Editováno: , autor: shrek_85
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Délka záruky nemusí nutně udávat interval výměny.  Na ten motor byla taky záruka jen dva roky a zatím jsem ho neměnil.  Co se mi stane, když tu kapalinu nevyměním?  Začne mi korodovat motor zevnitř?  Přijde mi divné, že se o tom v dílenské příručce nic nepíše.  Třeba o brzdové kapalině se tam na několika místech píše, že se musí bezpodmínečně měnit každé dva roky, ale o chladící kapalině jsem tam nic takového nenašel.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Řekněme, že pokud po deseti letech zpuchří hadice chladícího systému, bude sáknout chladič, začne pískat ložisko vodní pumpy.., stejně tak přidřený zakarbonovaný motor, tak to velmi pravděpodobně nepovede k tomu, že se vyklopíš z dálnice, ale k tomu, že se "krámu" zbavíš, ať se stará někdo jiný, a koupíš si nový (klidně od jiného výrobce, ale ten to bude mít nastavené +- stejně). Říká se tomu plánované zastarávání (že by náhoda: čtyři roky životnost chladící kapalina, životnost oleje v převodovce podle výrobce 60-120tis. km, záruka na vozidlo 5let nebo 100-150 tkm...).
Ale pokud by se každá třetí fabka rozmázla dole pod Grossglocknerem kvůli vodě v brzdové kapalině, tak to bude obrkolosální průser.

Editováno: , autor: Johny.z
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 rok později...

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...