Přejít na obsah

Zmena podsviceni interieru + budiku


gdanx

Doporučené příspěvky

  • o 1 měsíc později...

mám dotaz k osvětlení kliček dveří .. přečetl jsem návody apod... nejraději bych volil napojení na konektor (nemusím pájet na destičku s ovladačem okna) ...

takže bych měl LEDku (červenou 400/60 nebo podobnou difůzní) napojit na káblíky konektoru .. jenže je tam třeba dát odpor - takže podle pana Ohma cca 1 kOhm ? :) a LEDku napojit na + a - spínané zapnutím světel - bude tedy i LEDka regulovatelná jako zbytek podsvícení ?

pokud bych zapojil ledku přímo na tišťáček od ovladače oken, není potřeba dávat předřadný odpor ? Ledky červené mají napájení cca 2,1 V... - bude tedy i LEDka regulovatelná jako zbytek podsvícení také v případě napojení na tišťák dle návodu zde ?

díky za rady :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

mám dotaz k osvětlení kliček dveří .. přečetl jsem návody apod... nejraději bych volil napojení na konektor (nemusím pájet na destičku s ovladačem okna) ...

takže bych měl LEDku (červenou 400/60 nebo podobnou difůzní) napojit na káblíky konektoru .. jenže je tam třeba dát odpor - takže podle pana Ohma cca 1 kOhm ? :) a LEDku napojit na + a - spínané zapnutím světel - bude tedy i LEDka regulovatelná jako zbytek podsvícení ?

pokud bych zapojil ledku přímo na tišťáček od ovladače oken, není potřeba dávat předřadný odpor ? Ledky červené mají napájení cca 2,1 V... - bude tedy i LEDka regulovatelná jako zbytek podsvícení také v případě napojení na tišťák dle návodu zde ?

díky za rady :)

1) zapojeni LED. Vypocet: Maximalni trvale napajeni -minus- U na LEDce = napeti ktereho se musis zbavit na predradnem odporu. Pocitam-li U pri nastartovanem motoru 14,4V a U na tve LEDce 2,1V - vyjde mi 12,3V. To uz jen vydelis proudem, kterej chces hnat LEDkou a mas hodnotu odporu. Pocitam-li obvyklejch 20mA pro vysocesvitive LED, je to 12,3/0,02 = 615R. Dame samozrejme vetsi. Ten 1K bude v pohode, nechces aby ti to vypalilo oci :)

2) LEDku musis dat s odporem VZDY (vzdyt je to halirova zalezitost, proc z toho vsichni delaj takovou vedu), krome pripadu kdy bys ji daval paralelne primo na jinou uz zapojenou LEDku a pouzival jeji odpor. Coz je ale docela prasarna, protoze nebudou mit stejne parametry a tak bude kazda pravdepodobne svitit jinak...

3) Pokud je pripojis na podsviceni ostatnich LEDek v aute, pujde v jistem rozsahu ridit zaroven s ostatnima - podsvit je rizenej pomoci PWM. Jenze to PWM je pocitane pro neprilis svitive zelene LEDky a v podstate cokoliv jineho bude svitit hodne - az neprijemne. Jde to v jistejch mezich resit velikosti odporu, zkus zaexperimentovat s hodnotama, nebo si tam dej pro zacatek trimr 10k v serii s 1k odporem (abys ten trimr v krajni poloze nespalil) a najdi si idealni hodnotu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ty jo tak to si nejsem vůbec vědom že bych něco propojil... starou sms diodu jsem normálně odpájel a nahradil novou... vše šlo bez problémů a navíc mi tohle dělají všechny tři ovladače oken které jsem dělal, tak si nejsem jistý zda bych u všech třech udělal stejnou chybu

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Zdravím všechny mám prosbu chci se zeptat na změnu podsvícení budíků koupil jsem jiné s modrou folií ale neprosvítí mi to origial červené diody chtěl bych tam bílé můžete mi poradit kdo mi to udělá nebo poradí jak to mám udelat jsem z Prahy.mělo by to vypadat jako to má Mára2000 díky moc

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Já se taky přidám s prosbou o odkaz na GME. Jaké ledky do budíků bílé barvy? Pročítám to tady, ale je tu spousta nesmyslů a najít v té změti co potřebuju je nadlidské. ;)

Takže bych prosil odkaz na správné bílé ledky a budu k tomu ještě něco potřebovat koupit??

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem to už zjistil.Ty Diody musej mít označení SMD 1206.Našel jsem je na netu třeba tady:http://www.svetzarovek.prodejce.cz/k-219/smd/ Jdu je zpočítat kolik jich bude potřeba a hned obědnat.

Original jsou v budicich ty PLCC2 linkovane Octavinkem.

V podstate je to ale jedno, to cislo udava jen velikost/tvar pouzdra. A na pajeci plosky muzes s trochou sikovnosti naletovat SMD LEDku v podstate v libovolnym pouzdre...

Problem bude napeti a svitivost. Bila a modra LED bude potrebovat vetsi napeti, proto se stava ze v mistech kde jsou v serii pri nenastartovanym motoru nesvitej(myslim ze to delalo podsviceni teploty a palivomeru). A samozrejme LEDky s tak mizernou svitivosti jako originalni nesezenes (je to schvalne, aby neoslnovali). Cili i pri podsviceni stazenym na minimum budou rusit. Ja je mam vymeneny jen v tlacitkach a Climatroniku - a ten Climatronik rusi dost, i kdyz je skoro mimo zornej uhel. V budikach je vymenim az vyresim elektroniku na regulaci podsvitu od "nuly" (nebo proste neceho mensiho nez ma originalni regulator, to je tusim 30-98% nebo tak nejak)

Editováno: , autor: Mr.Mira
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Proč to řešit tak složitě?Není jednodušší řešit to správně zvolenými LEDkami a předřadnými odpory?Ono je to totiž v každé palubovce jinak.Hlavně podle modelu auta,ale i u stejných modelů se u různých výbav může lišit zapojení podsvícení.Nejde přece jen tak vyměnit LEDky za jiné.To je s prominutím "prasárna".Každá LED,nebo skupina LED má svůj předřadný odpor.Pak si všichni stěžujete,že to svítí moc a vymýšlíte,jak to stlumit a nebo to svítí při vypnutém zapalování málo a při nastartovaném motoru moc.

Nejlspší je předem si zjistit jak jsou dané LEDky zapojené a podle toho vybírat aby to nakonec bylo bezpečně funkční.Prakticky s dobře zvolenými LEDkami a předřadníky to bude lepší než originál.Originál LEDky mají nízkou svítivost při celekm velkém příkonu.Typuju to někde mezi 100-200 mCd při proudu 20 mA.Nejdřív je dobré zjistit si,jak jsou zapojené LEDky které chci vymněnit (kolik jich je v sérii).Pak je vypájet,zapojit je v tom daném počtu do série na zdroj,který bude nastaven na proudové omezení 20mA.Pak zapojit do série stejný počet LEDek,které tam chci dát a taktéž je zapojit na zdroj s omezením 20mA a porovnat svítivost původních a nových.Jelikož nové bodou určitě "zářit" mnohem více,je třeba k nim doplnit "skusmo" předřadný odpor tak,aby se svítivosti srovnaly (nebo použít trimr a tím si to nastavit a pakodečíst hodnotu výsledného odporu).Lepší je nechat je svítit kapku více,ale ne zas o moc (pokud máte regulátor,tak si to pak stáhnete,pokud ne,raději se trefte do stejné svitivosti).Pak už je třeba jen změřit napětí na LEDkách (i s předřadným odporem) a proud který jimi protéká a podle těchto ůdajů dopočítat celkový předřadný odpor pro napětí palubní sítě.Vetšinou je v ní mezi 13,5V-14,5V.Já jsem počítal se 14V,ale je lepší si napětí změřit při nastartovaném motoru a mírně zvýšených otáčkách.Pak už nebrání nic tomu,aby sme LEDky napájeli na místo původních a vyměnili jejich předřadný odpor za ten vypočítaný a je to.

A k typu LEDek bych dodal,že je dobré vybírat podle katalogových ůdajů a zaměřit se hlavně na napětí.Čím menší napětí je potřeba,tím lépe.Hlavně umodrých LED,které mívájí hodně různá napětí.Pokud totiž budete dávat místo zelených modré může nastat probléms tím,že už nezbyde rezerva pro předřadný odpor a pak dojde k tomu různému jasu,podle kolísání palubní sítě.

Mám vyskoušené LEDky z nabídky EZK a to tyto:

Modrá KA3528AQBC-D - LED dioda SMD, barva světla modrá, barva pouzdra čirá, 470nm, 200mCd, 120°, PLCC-2 (3.5x2.8mm)

Červená KA3528ASRC - LED dioda SMD, barva světla červená, barva pouzdra čirá, 640nm, 180mCd, 120°, PLCC-2 (3.5x2.8mm)

Bílá KA3528W-1400 - LED dioda SMD, barva bílá, 1400mCd, 120°, barva pouzdra čirá, PLCC-2 (3.5 x 2.8mm)

Na místo té bílé se dá použít ještě méně svítivá varianta KA3528W-300 - LED dioda SMD, barva bílá, 300mCd, 120°, barva pouzdra čirá, PLCC-2 (3.5 x 2.8mm) ,ale ta nemá tak krásně bílou barvu.

Doufám,že nikoho nenaštvu delším popisem,ale nějak mi to nedaloa musel jsem to napsat.Takhle jsem to dělal já a snad to někomu pomůže k úspěšné předělávce podsvícení.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dalo by se říct, že už jsem zcela rozhodnutý, že budu měnit zatím jen budíky za bílou. Zajásal jsem, když se objevil odkaz od Octavinka a Oleka. Ale Pavel85 zcela zdrtil mé sny a touhy.

Trefil si přesně na hlavičku to z čeho jsem měl obavy. Na vlasní oči jsem změněné podsvětlení neviděl, takže žiju v tom, že když se ledky vymění - bude výsledek stejěn dokonalý jako origo zelené. Ale jak jsem to tak četl, tak to tak nejspíš nebude.

Jsem docela zručný a na výměnu ledek si troufám. Mám k tomu i dobré vybavení, ale počítat předřadné odpory je nad mé možnosti. Nemám ani potenciometr, že bych to udělal tak fikaně, jak popisuješ.

Takže nejspíš odložím akci "změna podsvětlení" někam do šuplíku a budu čekat, až se najde nějaký dobrovolník, který ledky přepájí a řekne: Hodí se tam tady ty a ty a je třeba udělat to a to, aby byl výsledek stejně dobrý jako originál. Protože jinak do toho nejdu. Jsem hrozný detailista a kdyby něco svítilo míň nebo víc, tak bych nechal auto asi brzy sešrotovat. :smich:

Takže najde se někdo, kdo odvede "špinavou práci"?

edit: a jak je to v tom zapojení - každá ledka má svůj předřadný odpor nebo je jich určitý počet v serii a k nim je jeden odpor?

Editováno: , autor: jirina5
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No u origo zeleného podsvícení jsou 4 LEDky v sérii a k nim je předřadný odpor.Pokud bys dělal komplet bílé podsvícení,což asi nebudeš (Určitě budeš chtít alespoň ručičky červeně) tak by to nebyl až takový problém.Jinak nepočítej,že to někdy bude přesně na 100% jako origo.Vždy to bude mírně rozdílné s nastartovaným motorem a s nenastartovaným.Je to dáno právě zapojením a vyšším napětím ,které potřebují ty nové LEDky.Ale hlavní podle mne je,jak to svítí s nenastartovaným motorem ne?Samozřejmě,že by se dalo zapojení pozměnit a udělat to dokonale,ale to už vyžaduje přeškrábání některých cest na DPS a následné napojení drátkama tak,aby bylo dosaženo conejlepšího výsledku.Ale zase je nebezpečí poškození budíku (přeškrábnutí jiné cesty apod.).Na jakém že autě to chceš měnit?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No u origo zeleného podsvícení jsou 4 LEDky v sérii a k nim je předřadný odpor.Pokud bys dělal komplet bílé podsvícení,což asi nebudeš (Určitě budeš chtít alespoň ručičky červeně) tak by to nebyl až takový problém.

To prave nebude. Zelena LEDka ma kolem 2V, bila 3,3V. Pokud das ctyri bile do serie (4x 3,3 = 13,2V) tak uz se ti pri 12V (nenastartovano) ani nemuseji rozsvitit... Menit LEDky i s predradnymi odpory je idealni reseni, ale vyzaduje to minimalne stabilizovany zdroj s nastavitelnym proudovym omezenim(pro zjisteni hodnoty odporu) a profi mikropajku s fakt tenkym hrotem (bezna mikropajka je dobra tak na ty SMD LEDky, SMD odpor je jeste nekolikrat mensi nez LEDka), nebo horkovzduch.

Prehazet LEDky umi kazdej smudla (nekteri se do toho poustej i trafopajkou se spilovanym hrotem :), ale jak to pak vypada je vec jina...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak měnil bych to na své oktávce. Ručky by určitě zůstaly červené a nejspíš i ty červené čárky rychlosti v rychloměru. Jestli by budíky svítily méně při vypnutém zapalování a při nastartovaném motoru víc, to by mi tak nevadilo - spíš důležité je aby byl podsvit rovnoměrný. Některé výtvory, co jsem viděl nejen tady na foru jsou šilené - jde přesně vidět, kde je ledka umístěna, protože má asi jiný (menší) úhel svitu.

Nářadí na to mám - pájku na dsp (smd) s tenkým hrotem a stabilizovaný zdroj taky. Jen mě zarazilo, to že to fakt asi není jen o tom "přehodit" ledky a dobrý. Takže nevím, jestli mám na změnu podsvitu rovnou zapomenout nebo ne.e. Dokonce jsem uvažoval o koupi jiných budíků na testy, ale nevím nooo... :´)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...