JirkaBrno, keď sa pozrieš do manuálu, tak tam práve že je písané, že keď motor viac zaťažuješ, alebo jazdíš krátke trasy, tak by si mal výmenný interval skrátiť. Takže toľko k intervalu výmeny. Ďalšia vec je to, že ja som si auto nekupoval na obdobie kým bude v záruke, ale chcem ho ešte používať aj niekoľko rokov po jej skončení, takže vôbec nebudem riskovať že sa mi kvalita oleja v motore degraduje a dva dni po skončení sa mi zadrie motor.
Samozrejme ukazuješ mi tu protipríklady a ja ich aj akceptujem, ale nezabudni dodať, že auto v autoškole je práve blbý príklad. Lebo ono síce stále jazdí v meste, ale dá sa povedať že v taxikárskom režime, tj. stále zohriaty motor. Oproti tomu ja ráno sadnem do auta spravím 5 kilometrov, potom poobede zase 7 a tak. Vždy štartujem už úplne vychladnutý motor, čo v zime znamená, že vlastne celý čas som jazdil so studeným motorom, lebo za tých pár kilometrov sa 1.2 TSi nestihne ani zaohriať, a to v meste, kde motor dostáva viac zabrať.
Ďalšia vec na ktorú si zabudol, je že napriek tomu že dnešné oleje sú lepšie, musia spĺňať aj viac eko parametrov, z ktorých niektoré dokonca znižujú ich kvalitu. Skús si zistiť aké majú hodnoty TBN dnešné low SAPS a mid SAPS oleje ktorých je už čoraz viac.
Potom si tiež zabudol že kým si do Feldy dával 15W-40 (dosť hustý olej) tak do TSI najhustejší ktorý môžeš dať podľa VW 502.00 schválenia je 10W-40, čo stále nie je ideálny olej do tuhých mrazov alebo krátky jazdy pri dnešných moderných motoroch, hlavne keď napínak reťaze pri štarte potrebuje včasné natlakovanie olejom. A keď chceš mať v aute LL olej, tak skončíš minimálne na 5W-30-ke, čo je oproti 15W-40 ako voda a med.
Ďalej si nezahľadnil výkony motora. Aký má litrový výkon Felda s 1.3-kou pod kapotou a 1.2 TSI CBZB? Nemôžeš porovnávať dva takto rozdielne motory.
A teraz ešte sa pozrime na oleje za 140 a 400 korún, alebo ako to chodí v reále, olej za 5-12 € z internetu a 15-30 € za liter zo značkového servisu. V značkových servisoch majú oleje v sudoch, a dajú ti tam to čo práve majú a spĺňa to normu bez možnosti výberu konkrétneho oleja, viskozity a tak. Oproti tomu ja si z internetu objednám konkrétnu značku a konkrétny typ oleja aký chcem v aute mať, s tým že zvolím viskozitu oleja podľa toho, v akom režime s autom jazdím, a nakoniec za ušetrené peniaze si môžem dovoliť spraviť jednu výmenu navyše, takže kým ty budeš jazdiť v svojom aute už s pol starým olejom ktorý má za sebou 10 tisíc km a už má v sebe nejaký ten sajrajt, tak ja budem mať v aute úplne čerstvý olej bez toho aby som v motore ďalších 5000 kilometrov točil špinu, a to sme sa o LL olejoch vôbec nebavili.
A ešte niečo k tým pančovaným olejom z internetu. Áno, existujú ale týka sa to iba tých značiek ktoré sú najviac rozšírené, tj. v našich končínách Castrol a Shell. A tiež neplatí že v každom internetovom obchode sú pančované. Kto má trochu rozumu vyhne sa im bez problémov, stačí sa neuloakomiť na najlacnejšiu ponuku na webe.
P.s.: Auto je síce od toho aby sme s ním jazdili, ale mierka oleja ja v ňom od toho aby sa hladina oleja pravidelne kontrolovala a v prípade potreby olej dolial, podobne ako benzín. Ak niekto toto odmieta robiť, a nikomu túto úlohu ani nezverí (napr. obsluhe na čerpacej stanici), tak je to jeho vec, ale nech sa nečuduje ak bude mať problémy s motorom.