edit 8.11.2023 - tak sem byl donucen koupit novy MAF sensor a auto slape jako hodinky (tuk, tuk, tuk). Prece jenom 22 let vydrz originalniho MAF sensoru je neskutecna 🙂 po vycisteni jeste 2 mesice fungoval ale nyni odesel do kremikoveho/plastoveho nebe) - koupen cely MAF 0 280 217 121 pro 1.9 TDI ATD
===============
Fabia 1.9 TDI ATD 2001
Jak jsem vyřešil závadu se ztrátou výkonu. Nemusí ale pomoci každému, protože je toho hodně co se podílí na přípravě směsi a ovlivnuje funkci turba a vykonu auta jako takového.
Muj skoroveteran ztratil vykon. Netahalo resp vubec nazapinalo turbo. Z niceho nic to zacalo jezdit jako atmosfera, od cca 1850-2000 nebyl cítit zátah turba - vubec. Nemel jsem zadne spatne starty, zadne kolisani na volnobeh, nic pouze citelna ztrata vykonu. Do mirneho kopce na 5ku pri 110 to zpomalilo klidne na 80 a musel jsem podradit, to je opravdu spatne a clovek by to mel zacit resit aby se neco nerozesralo.
Řešení - krátce kdo nechce čist dál - zaprasený MAF sensor (viz fota) neboli váha vzduchu
číslo MAF sensoru samotneho (originál) - Bosch F 00C 2G2 056
číslo celého MAF - 0 280 217 121
Postup diagnostiky :
napíchnutí na VAG (mám svůj čajna, ale plně mi dostačuje) - žádná chyba pouze jedna klima chyba ale ta s tím nesouvisi, sensor G65 - pozdějí vyměním a zkoumám dál
pohledově koukám na uniky vzduhu ze sání - všechno dobré - zkoumám dál
pohledové okouknutí a otestování podtlaku k turbu a egr ventilu, zatahání za táhla u egr ventilu a turba, jde volně - zkoumám dál
odpojuji MAF sensor a jedu na testovaci jizdu - a hele vykon se malinko zlepsil a auto se chova lepe, sice ne uplne ale lepe - zacina svitat
pokud se po odpojeni MAF sensoru vykon zlepsi nebo minimalne nezhorsi, tak je velka pravdepodobnost ze to bude souviset s vahou vzduchu
pokud se po odpojeni MAF vykon zhorsi tak je to nejspis nekde jinde
vracím se k MAF sensoru (váha vzduchu - viz foto) - demontuji zadní část konektoru abych mohl oměřit signál voltemetrem (rozsah 20V DC)
číslování pinů pri pohledu na MAF sensor zprava od 1 k 5 (viz foto) : 1 = nic, 2 = 12V (plus baterky), 3 = Ground (minus baterky), 4 = 5V (referenční napětí sensoru), 5 = signál MAF ( 0-5V)
správný signál pro ECU 1.9 TDI ATD 2001 (řidící jednotku) mezi pinem 5 (MAF signálem) a minusem je někde mezi 1.8 a 4 V podle váhy a průtoku vzduchu - tedy aktuálního zatížení a průtokem vzduchu v sání
pri rozpojenem konektoru změřit nasledujici (na tom co jde do utrob auta 🙂 nikoliv na MAF snesoru)
pin 2 změřit vůč minus baterce - musí tam být 12V, pokud neni je nekde problem s dratovanim pinu 2
pokud predchozi bod ok tak zmerit pin 2 vuci pinu 3 - musi tam byt taktez 12V, pokud neni tak je problem s dratovanim pinu 3
pokud predchozi bod ok tak zmerit pin 4 vuci minus - musi byt 5V
pri zapojenem konektoru zmerit pin 5 (MAF signál) vuci zemi - demontovat zadni krytku konektoru a zapojit ho do MAF sensoru, do pinu 5 vrazit opatrne spendlik protoze tam je gumova krytka, nebo tu gumovou krytku velmi malou pinzetkou vyndat, ale de to tezko, spendlik postaci
bez nastartovaneho motoru tam musi byt 0V
jakmile nastartujete za studena pri teplote cca 25°C musite zmerit napeti cca 1.8 - 2.3 V
ja sem nameril 1.1 V => nekde je neco spatne
je dobre aby vam nekdo pomalu pridaval plynem do cca 3 - 4 tis RPM - hodnota musi postupne vylezt az na 3.5 V, nesmi skakat, musi jit kontinualne
me vylezla jen k 1.8 V => nekde je neco spatne
demontuji MAF sensor a koukam jak jsou merici plisky zaprasene (viz foto)
pouzivam Liqy Molly cistic MAF (upozornuji nepouzivejte nic jineho nez specialni pripravky, nebo isopropylakohol) - bezezbytkove odpareni cistice, jinak ten MAF sensor dozajista poslete do kremikoveho nebe
po vycisteni vypadaji merici plisky jako nove - necham proschnout
pro jistotu sundavam i cely kryt MAF sensoru a taky cistim
montuji zpet
znova merim jestli se cistenim neco zmenilo z pohledu elektro mereni
HURA - po nastartovani signal 1.8V a po pridani cca 3.2V
jedu na testovaci jizdu a muj veteranek v absolutne zachovalem stavu jezdi jako za mlada 🙂
chyba tedy byla soprocentne na MAF sensoru - nevim jak dlouho to vydrzi uvidim a pripadne hned vyměním
ECU jednotka mela porad MAF signal pod hranici 1.8V a tudiz si myslela ze tam tece malo vzduchu a proto ECU jednotka podtlakem nezacala naklapet lopatky v turbu a tim padem nemohlo dojit nasemu znamemu turbo efektu
a proc se hodi i mereni a ne jenom cisteni - protoze s jistotou vite ze do MAF sensoru jde signal a jaky signal tam je, taky by se mohlo stat ze sice vycistite ale nepomuze to, protoze bude treba nekde ulomenej dratek a vy budete hledat nekde jinde, kde ta zavada vubec neni, treba primo v turbu a to jsou uplne jine penize
tak snad to nekomu pomuze a mejte se