Přejít na obsah

Řazení z dvojky na jedničku za jízdy


Manitou666

Doporučené příspěvky

Ahoj odborníci. U starších aut se nesmělo řadit z dvojky na jedničku za jízdy. Muselo se nejdřív zastavit a teprve potom tam dát jedničku. U Fábie jsem četl, že má plně synchronizovanou převodovku, a tak tam z dvojky podle potřeby v koloně za jízdy jedničku dávám. Když jsem to jednou udělal v šéfově Fábii, tak mě seřval, že mu zničím převodovku, ať už to vícekrát nedělám. Tak se chci zeptat, jestli se to fakt může dělat, nebo ne. Všem díky za odpověď. :help:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale velký prd, jednička se nesměla u starších aut řadit za pohybu ne proto, že by nebyla synchronizovaná, ale protože je "krátká" a má velký převodový poměr, takže pokud by ji někdo zařadil za jízdy rychlostí větší jak asi 15km/h a prudce pustil spojku s motorem bez otáček, mohlo by dojít vzniklým rázem k poškození motoru nebo právě té převodovky. Stejně jako všecko, co s sebou nese nějaké trošku zvýšené riziko, JDE TO, ALE JE TO POTŘEBA UMĚT. Takže pro všecky - jednička za jízdy zařadit JDE, ALE MUSÍ SE TO UDĚLAT NA DVĚ SEŠLÁPNUTÍ SPOJKY A S MEZIPLYNEM (jako ve staré vejtřasce nebo na traktoru!) - A MUSÍ SE POČÍTAT S TÍM, ŽE PŘI POUŠTĚNÍ SPOJKY SE MUSÍ DRŽET MOTOR NA OTÁČKÁCH - aby to necuklo. Jde to udělat naprosto normálně při rychlosti menší než asi 20km/h - a je potřeba počítat s tím, že těch 20km/h na jedničku je minimálně 2000-2500rpm na motoru!, takže hezky pod plynem!! Jinak je to naprosto bez problémů - a každému zájemci to ukážu nejen na svém Drobečkovi, ale po krátké projížďce na seznámení s jeho vozem (kilometr-dva) na čemkoliv, co má kola a mechanickou špajzku...

Manitou666 - tvůj šéf je vůl, kterej si myslí, že když to neumí a nepoužívá on, tak že to nesmí dělat ani nikdo jinej... Klidně tam tu jedničku sázej, pokud to budeš dělat pečlivě s meziplynem a opatrně, ničemu neublížíš...

Editováno: , autor: Ekkar_z_Bastlírny
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dodo - nechápu jak to myslíš? Jabka s hruškama motáš leda tak Ty, tady nemluvíme o akceleraci, kdy se navíc ani při řazení na 2 šlápnutí meziplyn nedává, ale o PODŘAZOVÁNÍ PŘI NUCENÉM ZPOMALENÍ, kdy ale nechceme úplně zastavit. Když potřebuješ dát "za 1" v jízdě, tak to už asi jedeš na "2" - a je to moc pomalu na to, aby motor měl dost výkonu/krouťáku, takže potřebuješ ještě podřadit - příkladem je výjezd nějakého kopce, kde na konci je křižovatka na které musíš dávat přednost - a nevidíš tam. Dojíždíš na vršek na "2" a potřebuješ ještě zpomalit, abys měl čas se rozhlídnout - ale nechceš úplně zastavovat, třeba proto, že nevíš jestli by ses ještě rozjel - JAK SI TEDA PORADÍŠ? Jízdu krokem do kopečka ani u TDI "dvojka" nevezme, leda s "půlkou" neboli redukcí - nemluvím o rozjezdu, ale naopak o situaci, kdy ZPOMALUJEŠ. Mluvíme prostě o situaci, kdy by se na dvojku musel motor točit pomaleji než řekněme 1000-1200rpm - a přitom by musel fest táhnout. V takovém případě i Tvoje načipovaná turbochrochta bude víc než vděčná za podřazení na jedničku - a za to, že jí tím pádem nebudeš dusit, ale dovolíš jí motat se na nějakých 1500-1800rpm. Nemluvě o setrváku a o spojce. Ty by Tě na "dvojku" proklínaly. Já mám v blízkém okolí několik takových míst, kde se vyjíždí na hlavní dost prudce proti kopci - a zastavit tam s předohrabem znamená rozjezd s prohrábnutím, protože "díky" sklonu vedlejší silnice jsou poháněná kola odlehčená. Takže přijíždím na "2", těsně před vjetím na hlavní dávám za "1" - a připravený dupnout na spojku a brzdu strkám čenich do silnice. Čtyřkolka TDI na tom sice bude o něco líp díky záběru i na zadek - ale ani její motor podtáčení rád nemá - u turba to platí dvojnásob... A projíždět takové místo na "2" znamená koledování si o kraksnu - s plným zaviněním.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky moc za vyčerpávající odpověď. Já právě přesně tak řadím z dvojky na jedničku že sešlápnu spojku, dám jedničku, zvýším otáčky aby to necuklo a pustím spojku. Akorád nedávám ten meziplyn. Přesně jak jsi psal, jsou situace, kdy už dvojku trápit nechci a zastavit taky ne. Proto z řadit z dvojky na jedničku je pro mě nutné. P.S. A na šéfikovi si smlsnu :D:rock:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak já mám třeba jedničku moc krátkou (manuál 6st.) takže v podstatě mi skoro všechno vezme dvojka.

Když ne tak tam jedničku dám, ale jak jsem psal to je jako chůze (tak 5km/h) a nebo zastavím úplně.

Rozjet do kopce z místa to snad umí každý, ne?

Jde o to že jednička je krátká tedy i velké převodové poměry mezi kolama (tedy i velké rozdíly v otáčkách).

Proto tomu pomůže ten meziplyn. U náklaďáků to bylo protože je tam zase velká hybnost (hmotnost a setrvačnost) kol a to pak krásně zuby lítaj ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No ono právě jde o to, že ne vždycky ten rozjezd proti kopci je v dané situaci žádoucí - ne že by to někdo neuměl, ale protože třeba právě tím zastavením pro zařazení za "1" a novým rozjezdem nutně ztratíš čas - a hlavně hybnost, kterou bys jinak mohl využít. A třeba v koloně jedoucí minimální rychlostí je podřazení za jízdy na jedničku tím, co zabrání řidiči s otupenou pozorností vzadu za Tebou podívat se Ti co vlastně vezeš v kufru - jak by se to stalo kdybys kvůli té jedničce zastavil.

Takže ať žije meziplyn a řazení na 2 vykopnutí spojky - lenoši si museli počkat na DSG, my to umíme vlastníma rukama a nohama... lollollollol

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...