ondr4 Vloženo 1. Září 2011 Sdílet Vloženo 1. Září 2011 dobry den, rozhodl jsem se,ze na me fabii 03 si chcu udelat LEDkove podsviceni interieru (pod palubkou,vnitrek topeni za mrizkami,...) a chtel bych to zapinat na cvaknuti knofliku..ale chtel bych vedet,odkud mam vest stavu (bude jich kolem 20),jestli tam ma byt nejaky odpor nebo tak neco..umisteni a vedeni kabelu uz bych si tu mel najit,dival sem se,ze je toho zde docela hodne..dekuji za odpoved Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Wojnar Vloženo 1. Září 2011 Sdílet Vloženo 1. Září 2011 (editace) 1. Tohle je fórum o OI 2. Podle typu LED-ky (Uf a If) a podle počtu LED-ek zapojených v sérií vypočítáš předřadný odpor podle tohoto vzorce: R = (Upalubní sítě - nUf) / If R = hodnota předřadného odporu Upalubní sítě = napětí v palubní síti n = počet diod zapojených v sérií Uf = napětí na LED v propustném směru (dle katalogu) If = proud LED-kou v propustném směru (dle katalogu) Editováno: 1. Září 2011, autor: Wojnar Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
ondr4 Vloženo 1. Září 2011 Autor Sdílet Vloženo 1. Září 2011 (editace) ano,tema sem umistil spatne,pozadal sem o moderatory o presunuti,kteri uz tak ucinili..bohuzel led diody jsem si koupil pred rokem,netusim jakou maji svitivost a podobne veci;a jak zjistit napeti palubni site,ani nevim kde bych to mel merit..neslo by to prosim trosku jednoduseji? diky Editováno: 1. Září 2011, autor: ondr4 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Luďa Vloženo 1. Září 2011 Sdílet Vloženo 1. Září 2011 Napětí, laicky předpokládám, že bude 12 Voltů. Nebo se pletu? Od kud vzít šťávu, záleží hodně na tom, kdy chceš aby to svítilo. Budeš to mít zapojený na ostatní podsvícení palubky (budíky,vypínače, rádio) nebo budeš mít samostatnej vypínač? A kdy by to mělo fungovat? Kdykoliv i bez klíčku-stálý napětí, po zapnutí klíčku-spínaný napětí, nebo přes vypínač po zapnutí obrysovek...? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
ondr4 Vloženo 1. Září 2011 Autor Sdílet Vloženo 1. Září 2011 (editace) hned nahore jsem psal,ze to chcu na prepinac on/off i bez klicku v zapalovani.. v interieru mam zapalovac na 12V,tak nejspis ano predstavoval bych si to tak,ze bych vedl jeden kabel (pokud by musel jit z venkovni casti motoru) do interieru,tam bych na neho napichl takovou "plastovou housenku s 2 uchyty" v kazde rade,kde se pritahuji malinke sroubky (snad vite,co myslim),uzemneni by nemel byt zadny problem,a z ty housenky bych to postupne natahoval uz kam bych potreboval.. jen jestli je potreba resit ten odpor,z toho me jde hlava z krku Editováno: 1. Září 2011, autor: ondr4 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Wojnar Vloženo 2. Září 2011 Sdílet Vloženo 2. Září 2011 Jistě že je 12V. Já ten vzorec napsal spíš obecně. Nicméně jak tak čtu co píšeš, tak bych Ti doporučil to někým kdo tomu rozumí udělat. Elektrika a Ohmův zákon se probírá ve fyzice základní školy. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
ondr4 Vloženo 2. Září 2011 Autor Sdílet Vloženo 2. Září 2011 (editace) to si nemyslim a naopak si myslim,ze rict odkud to mam natahnout + nejake veci k tomu potrebne neni zase tak otravujici..nic svetoborneho nechci,jen nechcu,aby se mi neco udelalo s elektronikou auta.. edit: mam za to, ze ty led diody maji svitivost 15 000 mcd,tim padem je If 20 mA a Uf 3.2 V..takze dle tveho vzorce 12V - 18(hranice poctu led diod sem stanovil na 18)*3,2V/20mA...R= -1,88 Editováno: 2. Září 2011, autor: ondr4 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Wojnar Vloženo 3. Září 2011 Sdílet Vloženo 3. Září 2011 Takže takhle: Řekl sis, že diod budeš mít 18. 18 x 3,2 V = 57,6 Tudíž 12-ti volty je nerozsvítíš. Musíš řadit maximálně 3 do série. Tj. 3 x 3,2 = 9,6 12 - 9,6 = 2,4 2,4 / 0,020 = 120 R = 120 Ohm Čili zapojíš vždy tři diody do série spolu s rezistorem 120 Ohmů. V tomhle okamžiku stejně doporučuji změřit proud, páč napětí v propustném směru nemusí být pravdivé (pouze předpokládáš). Pokud bude proud výrazně větší, zkus zapojit čtvrtou diodu, popřípadě zvětšíš hodnotu rezistoru. Při menším proudu hodnotu zmenšíš. Taky může být, že povolených 20 mA může být zbytečně moc (budou moc svítit), takže pak rezistor a počet diod vybereš experimentálně, pouze s přihlédnutím k max proudu diodou. Menší může být, větší NE! Takových větví uděláš 6 nebo tolik abys dosáhl potřebného počtu diod a všechny je zapojíš pak paralelně. Doporučuji otevřít fyziku základní školy a zopakovat co je zapojení do série, paralelně, ohmův zákon. Odkud to máš natáhnout Ti neporadím, nemám Fábií. Najdi a stáhni si DP (dílensá příručka) nebo měřícím přístrojem najdi bod, kde ja palubní napětí. DP ale přes to doporučuji, páč i když měřákem naslepo najdeš oněch 12 V, nemusí to být vhodný bod k napájení podsvícení. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Pajdo Vloženo 3. Září 2011 Sdílet Vloženo 3. Září 2011 Osobne by som to radsej spravil s nejakym zdrojom prudu, potom by podvietenie bolo stabilne v sirsom rozsahu napajania (palubnej siete, v aute je normalne 14V, skor 11,5-14,5V). Katalogove zapojenie specialnych IO "LED driver" alebo stepdown zdrojov, ktore sa daju nastavit na konstatny prud. Aelbo potom len ten odpor.... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 3. Září 2011 Sdílet Vloženo 3. Září 2011 Nejlepší by asi bylo oslovit někoho, kdo si s elektronikou tyká víc a častěji - jednak palubní napětí v autě je 12V jen ve výjimečných případech (běžně je to v klidu motoru asi 12,3V, za chodu motoru napětí kolísá v blízkém okolí 14,4V, při zatížení spotřebičem o velkém odběru může poklesnout i na hodnotu nižší) a druhak podsvěcovací LEDky je opravdu dobré napájet aspoň jednoduchým zdrojem proudu - vůbec to nemusí být nějaký extra "LED driver" - stačí na to i obyčejný NPN tranzistor a tři odpory... Ten hlavní napájecí bod se dá najít poměrně jednoduše u pojistek, stačí na to "blbej voltmetr"... V návodu k vozidlu (pokud ho nemáš, příručka v pdf formátu se dá stáhnout i na webu Škoda Auto - podle typu a modelového ročníku) je tabulka rozmístění jednotlivých pojistek. Já osobně bych volil připojení na bod, na kterém se napětí objeví až po zapnutí zapalování - aby se tím dalo předejít skleróze a baterce vybité osvětlením zapomenutým v zapnutém stavu. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Wojnar Vloženo 4. Září 2011 Sdílet Vloženo 4. Září 2011 12 V jsem "nechal" pro jednoduchost. Zdrojem proudu jsem to už vůbec nechtěl komplikovat, když už pouze ohmův zákon je pro ondr4 dost složitý. Vypočítaná hodnota rezistoru -1,88 (pravděpodobně ohmů) mi stačila. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 4. Září 2011 Sdílet Vloženo 4. Září 2011 To Wojnar - já spíš než na Tebe reagoval na příspěvek Pajdy, s tím odporem je to samozřejmě v principu správně, akorát že když takovéhle lamě napíšeš "pro jednoduchost" údaj 12V, bude s tím počítat jako s Evangeliem a bude se následně divit, proč mu to po natočení motoru odletí do křemíkovýho nebe - protože samozřejmě se spolehne na "radu zkušenýho" a nic si nezměří, protože "dávat 150 kaček za měřák od číňanů jsou vyhozený peníze, když už ho stejně na nic jinýho nebudu potřebovat". Samozřejmě, po natočení motoru bude mít v hlavním napájení 14,4V a ten proud mu s odporem vypočítaným pro 12V vylítne na dvojnásobek. Je naopak potřeba vypočítávat tyhle předřadný odpory (když už se nepoužijou tranzistorový zdroje proudu) PRO PŘÍPAD NAPÁJENÍ 14,4V - pak bude vypočtená hodnota bezpečná pro LEDky i za chodu motoru, obzvlášť když se ještě použije odpor vybraný z normalizované řady s odporem vyšším než je vypočtený. Po zastavení motoru se napájecí napětí sníží a jas LEDek poklesne - což není na závadu, na životě je to neohrožuje. Pro Tebou nadhozený případ 3LED v sérii s odporem mi pro 14,4V napájecího napětí vychází následující hodnoty: 3 x 3,2V (napětí na LED v sérii) = 9,6V 14,4V (napětí v autě s motorem v chodu) - 9,6V = 4,8V (úbytek napětí, který je potřeba "spálit" na předřadném odporu) Pro proud LEDkami 20mA = 0,02A pak Ohmův zákon určuje hodnotu odporu rovnou 4,8V : 0,02A = 240R (Ohmů). Tato hodnota je běžně dostupná, pokud není v obchodě na skladě, je vhodnější použít hodnotu 270R - proud LEDkami se tím sníží na asi 17,5mA. V okamžiku, kdy se zastaví motor a napětí na baterii se sníží na klidových přibližně 12,3V, poteče takto navrženým řetězcem proud rovný (12,3V - 9,6V) : 240R = 11,25mA - na tento proud budou LEDky ještě stále svítit, ale s podstatně sníženým jasem - jejich pohasnutí bude zřetelně viditelné. A ještě jedna věc: pokud by si nějaký šťoural povšimnul, že v případě natočeného motoru na předřadném odporu "pálím" úbytek napětí větší, než 3,2V a tím pádem by šlo dát nikoliv 3, ale 4 kusy LED do série a zmenšit hodnotu předřadného odporu = tím výkon zmařený na předřadníku na minimum, tak právě po zastavení motoru by celé podsvícení zhaslo - "otevírací" napětí samotných 4 kusů LED neboli napětí při kterém se LEDky rozsvěcují (zde tedy předpokládám bílé s úbytkem napětí v propustném směru kolem 3,2V, ostatní barvy LED mají úbytek menší = lze jich řadit do série více kusů) je vyšší, než napětí na akumulátoru při zastaveném motoru... Z posledního faktu vyplývá větší vhodnost zapojení s tranzistory - i když jsou složitější a nedají se tak snadno ubastlit bez potřebných znalostí. Jsou totiž mnohem šetrnější k LEDkám (ani ty nemají neomezenou životnost a jsou zvlášť choulostivé na přetížení nadměrným proudem) a pokud se aspoň trochu správně navrhnou, garantují svítivost LED nezávislou na okamžité velikosti palubního napětí ve všech režimech, do kterých se palubní síť může dostat. Když se to ještě trochu "potáhne", dá se říct že lze udělat i tyto zdroje proudu v určitém rozmezí regulovatelné a tím měnit jas podsvícení... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
ondr4 Vloženo 4. Září 2011 Autor Sdílet Vloženo 4. Září 2011 z toho,co ctu me pripada,jak kdybych skladal novy auto,nez abych pripajel ci nejak navazal par dratku s nejakymi odpory v aute..muze me teda nejak nekdo konkretne poradit,abych to zvladl ja? a rady typu otevrit ucebnici fyziky me opravdu ted nepomohou,rad bych videl nazory a rady (konkretne od wojnara) na druh veci,ve ktere se neorijentujes.. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
PROCHY603 Vloženo 4. Září 2011 Sdílet Vloženo 4. Září 2011 (editace) Kup si uz hotove LED pasky ktore napojis priamo na 12V. LINK: http://www.led-diodo...0cm-bile-svetlo Alebo si vyrob podsvietenie sam. vid foto. Editováno: 4. Září 2011, autor: PROCHY603 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 4. Září 2011 Sdílet Vloženo 4. Září 2011 (editace) Ondr4 - ono to je opravdu jednoduché, ale je k tomu potřeba aspoň ty základní znalosti mít. Ohmův zákon je to nejzákladnější, co je k elektronice OPRAVDU NUTNÉ ZNÁT - a opravdu se probírá už na základce. LED přitom ale není žárovka, aby svítila při pouhém připojení dvěma dráty ke zdroji se shodným napětím, jaké je nominální napětí žárovky. LED je polovodič, který vyžaduje zvenčí řízené (omezované) napájení, aby se téměř okamžitě nezničil nadměrným proudem a z něj plynoucím přehřátím. Je to asi jako bys chtěl štelovat motor dnešní fábule stejným způsobem, jakým se šteloval motor ve staré stovce nebo stodvacítce - tedy popadnul bys nějaký šroubovák a hledal bys karburátor, trysky a vzdušníky. Přičemž by ti zcela uniklo, že haťapka i ostatní do fábule používané motory mají vícebodové nepřímé vstřikování řízené elektronikou... Jestli chceš realizovat svépomocí nějaké svícení pomocí LED, jednoduše se o nich a o jejich napájení MUSÍŠ NEJDŘÍV NĚCO NAUČIT - bez znalostí si vyrobíš leda tak hodně drahý generátor čmoudu neboli smradistor... EDIT: Prochy, i ty LED-pásky musí umět správně připojit, minimálně co se týče polarity... V opačném případě opět čmoudy čmoudy... Editováno: 4. Září 2011, autor: Ekkar_z_Bastlírny Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
PROCHY603 Vloženo 4. Září 2011 Sdílet Vloženo 4. Září 2011 EKKAR: Na led pasikoch mas oznacene + a - Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
ondr4 Vloženo 4. Září 2011 Autor Sdílet Vloženo 4. Září 2011 ja sem o led pasku uvazoval,jenze bych potreboval jednotlive LED diody,ne treba 10 za sebou..je me to jasne,ze tohle je potreba vedet,jen sem si myslel,ze to bude v pohode,kdyz mi tu reknete co,jak a kam.. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
PROCHY603 Vloženo 4. Září 2011 Sdílet Vloženo 4. Září 2011 (editace) Pouzitie LED pasikov v aute. INTERIER, POD SEDACKAMI, POD PALUBOVKU. Editováno: 4. Září 2011, autor: PROCHY603 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ekkar_z_Bastlírny Vloženo 4. Září 2011 Sdílet Vloženo 4. Září 2011 Ondr4 - už jsme ti to tady všecko řekli. 1) LED není žárovka, musí se zapojovat správně orientovaná k + a - napájecího napětí (když ji otáčíš, jednou na stejnosměrné napětí svítí, podruhé ne). 2) LED si sama neumí omezit odebíraný proud, takže potřebuje nějakou součástku nebo složitější elektronický obvod, který jí zvenčí omezí proud, aby se nespálila. Prochy tady spočítal na ukázku, jak se takový odpor vypočítá - já to poupravil, protože při přesném dodržení Prochyho předpokladů by ty LEDky neměly žádnou životnost a hořely by jak papírovej čert. 3) Stejně tak si musíš vymyslet sám, kam kterou LEDku dáš, jakou použiješ barvu a jak na tom kterém místě LEDku upevníš, protože jen tak pohodit naletovanou na drátech ji nemůžeš - lítala by jak nudle v bandasce. 4) Musíš taky vědět, jakou LED budeš používat - barvu i typ, protože podle toho se bude odvíjet další práce i nákup součástek. Barva LED poměrně dost přesně vymezuje její otevírací napětí (barvu světla LED určuje materiál, ze kterého je vyrobený čip - a podle materiálu se mění i pracovní napětí), takže se dá říct, že podle barvy se mění i počet LED, které lze najednou napájet z autosítě v sériovém zapojení. Velikost a typ LED určuje, jestli se budou muset pájet na nějakou malou destičku a tu pak upevňovat(plošné auto-LED), nebo jestli bude stačit vstrčit je do nějakého vyvrtaného otvoru a v něm případně zalepit (obvyklý tvar LED s drátovými vývody). 5) Napájení všech LED se musí vyřešit až potom, co se určí jejich umístění - možná bude jednodušší napájet každou LED přes vlastní a přímo těsně k ní umístěný předřadný odpor (nebo případně zdroj proudu), protože snažit se mermomocí napájet diody v sérii, i když by byly od sebe vzdálené půl metru a víc (aby se ušetřily součástky a případně i trochu elektriky) povede spíš jen k tomu, že v autě vznikne nepřehledná změť drátů, ve které bude problém se i při nejmenší závadě vyznat. Z důvodů přehlednosti a svým způsobem i "blbovzdornosti" zapojení pak bude zřejmě výhodnější většinu světýlek zapojovat a napájet paralelně (ke každé LEDce samostatný předřadný odpor) - minimálně tak bude potřeba udělat tam, kde nebudeš chtít umisťovat víc LEDek na jedno místo. Až budeš mít přesné odpovědi na ty hlavní otázky (kam kolik a jakých LED chceš umístit), můžeš teprve řešit otázku napájení - odkud "tahat" napájení a jak vše zapojit. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Wojnar Vloženo 5. Září 2011 Sdílet Vloženo 5. Září 2011 (editace) @Ondr4: Nedělej to sám. Fakt NE! Raději si na to vydělěj tím co umíš a tohle si nech udělat. ...rad bych videl nazory a rady (konkretne od wojnara) na druh veci,ve ktere se neorijentujes.. Věz, že pak se řídím radou, kterou jsem Ti dal. Zas na druhé straně bys měl taky vědět, že své okolí otravují opravdu pomálu . 2)Prochy tady spočítal na ukázku, jak se takový odpor vypočítá - já to poupravil, protože při přesném dodržení Prochyho předpokladů by ty LEDky neměly žádnou životnost a hořely by jak papírovej čert. To jsem byl já Editováno: 5. Září 2011, autor: Wojnar Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.