Přejít na obsah

Měnič napětí 12/230V - dlouhodobé používání


Aleš Veigend

Doporučené příspěvky

Chtěl bych si koupit do Fábie II Měnič napětí z 12V na 230V a používat ho na napájení notebooku, ale pravděpodobně bych ho tam měl dost často, né-li každý den. Vyhlídl jsem si tento: http://www.deramax.cz/menic-napeti-12v-230v-150w-mini/d-70767-c-923/ na notebook by to mělo stačit v pohodě. Jde mi ale o to, jestli takovéto denní používání neškodí nějak výrazně auto/baterce? Nebo jestli bych to měl používat spíše svátečně.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jde o to, že když budeš dělat jedním měničem ze 12V (14,4V za chodu motoru) v palubní síti auta 230V střídavých a pak dalším měničem (adaptér pro notebook nic jinýho než měnič není) z těch 230V uděláš cca 17-20V stejnosměrných pro NTB (podle značky a typu NTB), vyhazuješ energii zbytečně z vokna. Každý měnič má určitou účinnost, to znamená že má ztráty - tyhle spínané zdroje mají účinnost cca 80%. To znamená, že 20% z každého spotřebovaného wattu odejde k čertu v podobě parazitního tepla. Pro napájení NTB se spotřebou 35W potřebuje jeho originální napáječ ze sítě odebírat asi 42W, když ale ten samý výkon vyrobíš měničem z 12V baterky, bude z ní spotřeba o dalších 20% vyšší - tedy víc jak 50W. Ve výsledku spotřebovat pro výkon 35W celých 50W za baterie je zbytečnost - protože se vyrábějí a prodávají přímo MĚNIČE DO AUTA, které na vstupu fungují na stejnosměrné napětí palubní sítě 12V (14,4V) a na výstupu dávají podle nastavení a podle typu těch potřebných stejnosměrných 17-21V pro NTB BEZ POTŘEBY KONVERZE NA 230V STŘÍDAVÝCH A ZASE ZPÁTKY.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Odkdy jsou autoledničky na 230V? Pokud vím, používá se buď provedení kompresorové - a tam jsou kompresory na 12V, nebo absorpční - zase s ohřívacím tělesem na 12V, nebo polovodičové s Peltiérovými články - a pro ty stačí taky 12V...

Spíš asi chceš naznačit, že pokud se do auta umístí měnič s výstupem 230V střídavých, můžeš ho používat pro napájení příležitostných spotřebičů typu vrtačka, malé zahradní nebo stavební nářadí a pod. Ano, v tom s Tebou souhlasím - ALE VŽDYCKY JE PŘI TAKOVÉM POUŽÍVÁNÍ POTŘEBA MYSLET NA ODBĚR MĚNIČE A HLÍDAT STAV AKUMULÁTORU VOZIDLA - abys ve finále dokázal nastartovat "vlastními silami" motor a z místa takové akce vůbec odjel...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...