atlan Vloženo 23. Duben 2022 Sdílet Vloženo 23. Duben 2022 (editace) před 57 minutami, Caster napsal: Jediný důvod nabíjení pouze na max. 80% je nesmyslná úlitba ekofašistů z řad Pirátů (Pexa), STAN a dalších, aby se kvůli pár zdánlivě "ušetřeným" gramům CO2 stromy více zelenaly 😡. Nespolehlivost baterií moderních aut: Jak je to ve skutečnosti s jejich výdrží? EU odhlasovala ještě radikálnější snížení emisí, má to pomoci ekonomice Komentář: Za drahou elektřinu může německá Energiewende Posledny krat, lebo ocividne to nechapes na 80% sa nabija preto lebo aby si to nabil na viac potrebujes vyssie napatie ako 14.4V stym suvisi ze bateria zacina varit a zrovna kyslik a vodik v aute nebude dobry napad, dalsia vec je ze budes musiet doplnat destilku do baTerky, tak ze nebude bezudrzbova a dolievat vodu kazdy 3 den urcite nechces. Preto sa pouziva napatie 14,4V neni problem s vodikom a kyslikom a netreba dolievat vodu. Problem inteligentneho dobijania je ten, ze ti tu baterku drzi nabitu na minimalnych hodnotach, napr 60%, tym padom je nachylnejsia na tvorenie sulfatu a klesanie kapacity, a hlavne v zime za blbych okolnosti moze vybita baterka zamrznut a dojde k poskodeniu. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.skola-auto.cz/wp-content/uploads/2019/06/Lux_Akumulatory.pdf&ved=2ahUKEwi474GB4an3AhUGuKQKHca7DP4QFnoECAQQAQ&usg=AOvVaw3guo6FuqPN_pIXLE91XijP Editováno: 23. Duben 2022, autor: atlan 5 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Caster Vloženo 23. Duben 2022 Sdílet Vloženo 23. Duben 2022 před 7 minutami, atlan napsal: Posledny krat, lebo ocivisne to nechapes na 80% sa nabija preto lebo aby si to nabil na viac potrrbujes vyssie napati ako 14.4V stym suvisi ze bateria zacina varit a zrovnankyslik a vodik v aute nebude dobry napad, dalsia vec je ze budes musiet doplnat destilku do baTrky, tak ze nebude bezudrzbova a doluevat vodu kazdy 3 den urcite nechces. Preto da pouziva napatie 14,4V neni problem s vodikom a kyslikom a netreba dolievat vodu. Problem inteligentneho dobijania je ten, ze ti tu baterku drzi nabitu na minimalnych hodnotach, napr 60%, tym padom je nachylnejsia na tvorenie sulfatu a klesanie kapacity, a hlavne v zime za blbych okolnosti moze vybita baterka zamrznut a dojde k poskodeniu. Kámo, akumulátor se ti také v pohodě nabije na 100% externí nabíječkou z Lídlu úplně v pohodě a "nevaří se". Stejně se nabije i v autě. 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
atlan Vloženo 23. Duben 2022 Sdílet Vloženo 23. Duben 2022 (editace) Somarina. Daj tu odkaz nacclanok kde sa pise ze pri 14,4V sa pb aku nabije na 100% Editováno: 23. Duben 2022, autor: atlan 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 23. Duben 2022 Sdílet Vloženo 23. Duben 2022 (editace) A proč by to tady měl dávat? Nejenom základy fyziky, ale i obyčejný selský rozum a hlavně dlouholetá praxe by snad pomohla. To není jen o tom, že dnes člověk všechen rozum pobírá někde na sítích, ostatně zde se objevují tak protichůdné názory a argumenty, že to zhola postrádá smysl si myslet, že mně internet něco řádně naučí. PS: ten odkaz na pojednání o akumulátorech od Marconiho, tak ta jeho práce byla v mnoha věcech nesprávná již v době svého vzniku, tedy v tom roce 2008, ale to je právě o tom, že kolikrát jen přebíráme věci a myslíme si, že jsou 100% správná a ona mnohdy nejsou. Navíc hodně věcí v té práci chybí a dnes po cca 14-ti letech je to mnohdy i trochu jinak. Ta práce je veskrze laická a pro všeobecný přehled neúplná. Editováno: 23. Duben 2022, autor: DušanV 1 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
atlan Vloženo 23. Duben 2022 Sdílet Vloženo 23. Duben 2022 (editace) No ja stale cakam odkaz na literaturu kde pisu ze pri nabijani napatim 14.4V bude baterka PB nabita na 100% Dak fakty clanky selsky rozum - nieco si myslim tak je to pravda. Editováno: 23. Duben 2022, autor: atlan Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Clerfayt Vloženo 23. Duben 2022 Sdílet Vloženo 23. Duben 2022 Atlan, nic si z toho nedělej. Tady je 100% modla. Nic jiného tu lidi neberou. Nechápou, že na 100 % jen tak nenabiješ a ani nechceš, protože ona ztráta vody v elektrolytu by byla řekněme nepraktická. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
tomat1 Vloženo 23. Duben 2022 Sdílet Vloženo 23. Duben 2022 Caster je dezinformátor. 1 1 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
JiVi Vloženo 24. Duben 2022 Sdílet Vloženo 24. Duben 2022 https://www.skola-auto.cz/wp-content/uploads/2019/06/Lux_Akumulatory.pdf Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
dafro Vloženo 24. Duben 2022 Sdílet Vloženo 24. Duben 2022 Pěkné! Ale kdo by to celé četl?😁 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 24. Duben 2022 Sdílet Vloženo 24. Duben 2022 A proč ne? Pokud chceš něčemu rozumět a pochopit i v souvislostech, tak Ti rozhodně nestačí znalosti pochycené někde na internetových fórech a diskusích . Je to hodně dlouhý a náročný proces, než člověk může říci, že v tom má aspoň trochu více jasno. Navíc ten text v odkazu je z hlediska přínosu pro pochopení problematiky autobaterií a jejich nabíjení hodně minimalistický, autor hodně základních věcí naprosto vynechal, navíc text taky již cca 15 let starý a v některých věcech v současnosti i nesprávný. Vývoj jde rychle dopředu, některé věci jsou již jinak chápány a interpretovány. 2 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Karel z HK Vloženo 24. Duben 2022 Sdílet Vloženo 24. Duben 2022 Tak jsem ten článek jen tak proletěl ale důležité je! Baterie je plně nabitá při 16,8V! Toho lze dosáhnout pouze speciální nabíječkou velmi malým proudem mimo vůz. Regulátor v autě musí držet max 14,7V (inteligentní nabíjení může krátce i více) protože pak dochází ke zvýšení plynování. Jak píše Dušan článek je 15let starý, to autor ještě nevěděl co je inteligentní nabíjení a startstop! Vývoj baterií taky musí jít kupředu co by taková baterie z doby mého učení autoelektrikářem před 50 lety vydržela s inteligentním nabíjením, SS a v neposlední řadě alternátorem co umí například 90A. Tady je asi zásadní část toho článku! Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Karel z HK Vloženo 24. Duben 2022 Sdílet Vloženo 24. Duben 2022 ALE POZOR! TOTO JE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ČÁST ČLÁNKU!!! Hlavně tu gumovou zástěru a holínky až si půjdete koupit novou baterku což je nejlepší! Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
DušanV Vloženo 24. Duben 2022 Sdílet Vloženo 24. Duben 2022 (editace) Tak sem dám zase něco z praxe, abychom jen neteoretizovali. Před cca 14 dny jsem nabíjel kamarádovi 2 roky starou baterii EXIDE EFB 59 Ah na nabíječce CTEK. Před nabíjením baterie ukazovala 12.2 V, elektrolyt jsem neměřil. Při nabíjení jsem nepravidelně měřil nabíjecí napětí a max. tam bylo 14.6 V. Po signalizaci nabíječkou (po cca 12 hodinách), že baterie je nabitá jsem odpojil nabíječku a po cca 1 hodině jsem změřil napětí baterie a ukazovalo to 13.2 V a hustotu na hustoměru elektrolytu to ukazovalo 1.28g/cm3, čili podle mne 100% (plně) nabitá baterie. U určení hodnoty nabití se já osobně neřídím voltáží, nebo měřením kapacity, ale většinou hustotou elekrolytu a tak to taky většinově pořád dělají podle mne profesionálové v oboru, opakuji profesionálové, ne rádoby někteří odborníci v autorizovaných servisech automobilových značek, kteří připojí diagnostiku a přesto nejede vlak, vědí, že nic nevědí. Uznávám, že u některých baterií nejde opravdu elektrolyt změřit (sundat víčka). Po cca 24 hodinách jsem měření opakoval a baterie ukazovala 12.9 V a elektrolyt opět 1.28g/cm3 tedy opětovně podle mne 100% (plně)nabitá baterie. Tak to mám tedy podle Marconiho a jeho textu říci, že i když mi elektrolyt ukazuje hustotu těch 1.28g/cm3 a dle mnohaletého učení je to v tom případě 100% (plně)nabitá baterie , tak stejně to není tzv. plně nabitá baterie, protože do ní nikdy neproudilo těch cca 16.8 V? Nebavme se o tom jestli je plně nabitá baterie taková, která je nabitá na 100%, nebo jen 98%, nebo třeba 96%, to stejně asi nikdo není schopen exaktně změřit a určit, ale baterie s elektrolytem 1.28g/cm3 je podle mne plně nabitá baterie. Jediná možnost, že by snad blbě ukazoval můj letitý hustoměr, ale tam se zase nemá co pokazit. Pokud někdo má jiný názor, tak je to jeho věc, ale nedělejme z prosté , jednoduché věci, složitou, kosmickou vědu. PS: pro doplnění, aby si někdo nemyslel, že si hodnoty jen tak z hlavy pamatuji, nebo si je vymýšlím, tak pravidelně již roky si veškeré nabíjení a měření , tedy časy, voltáž, hustotu, kapacitu aj. zapisuji, prostě proto, že mě to baví, necucám si to z prstu..... Editováno: 24. Duben 2022, autor: DušanV 4 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
dafro Vloženo 24. Duben 2022 Sdílet Vloženo 24. Duben 2022 Jen by mě ještě zajímalo, zda tohoto stavu nabití lze dosáhnout běžným provozem automobilu? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
dfga Vloženo 24. Duben 2022 Sdílet Vloženo 24. Duben 2022 Na 100% v aute nenabijes Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Karel z HK Vloženo 24. Duben 2022 Sdílet Vloženo 24. Duben 2022 S inteligentním nabíjením asi těžko protože si dělá co chce. Dříve při normálním nabíjení kdy regulátor reguloval na cca14,5 ukazoval hustoměr vždy 100%. A těch 16,8V se rozumí taková rekondice a odstranění sulfatace zejména před zimou ale to dnes dělají jen hračičkové. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
dafro Vloženo 24. Duben 2022 Sdílet Vloženo 24. Duben 2022 Jde mi o to, že mám vyřazeno to inteligentní nabíjení, ale na hodnoty napětí (13V a více), o kterých píše @DušanV se nikdy (ani po dlouhé jízdě) nedostanu, jedině za použití externí nabíječky. Dokáže to někdo vysvětlit? Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
bouchy Vloženo 24. Duben 2022 Sdílet Vloženo 24. Duben 2022 před 1 hodinou, DušanV napsal: Při nabíjení jsem nepravidelně měřil nabíjecí proud a max. tam bylo 14.6 V. Tak to bysme měli. @dafro Zde bych podotknul (a asi je to voda na mlýn těm, kdo mají pačný názor na věc), že inteligentní nabíjení nelze zcela potlačit, ono je to víc, než jen deaktivovat start stop. 13V (za jízdy, měřeno čínským výrobkem za 2€, to není ještě špatné. Tohle by se asi mělo měřt přímo na elektrodách a něčím lepším - klidně avometem po kalibraci. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
dafro Vloženo 24. Duben 2022 Sdílet Vloženo 24. Duben 2022 @bouchy možná jsem to špatně popsal. Měl jsem na mysli napětí měřené na svorkách baterie voltmetrem bezprostředně po jízdě (resp. po nabití externí nabíječkou). Za jízdy to trvale ukazuje +/- 14,5V. 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
McMatej Vloženo 24. Duben 2022 Sdílet Vloženo 24. Duben 2022 před 1 hodinou, DušanV napsal: Při nabíjení jsem nepravidelně měřil nabíjecí proud a max. tam bylo 14.6 V Nechci být hnidopich, ale vážně???? Já nezpochybňuji na kolik je baterie nabitá, ale definici konečných znaků nabití. Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
McMatej Vloženo 24. Duben 2022 Sdílet Vloženo 24. Duben 2022 (editace) To, co naměříš bezprostředně po ukončení nabíjení nebo zatížení je hodnota k ničemu. Klidové napětí se má měřit po ustálení, tj. po 2 hodinách. Je to marný ........ Přitom je tak snadné si o tom něco najít https://www.google.cz/search?q=měření+klidového+napětí+baterie&sxsrf=APq-WBubU6nH23J7mL9uT4HqRhr8P4tIjw%3A1650814953076&source=hp&ei=6W9lYuKYAqaJxc8PwqmkgA8&iflsig=AHkkrS4AAAAAYmV9-dkNwiJZOcggsmbf4akmfssTF9q0&ved=0ahUKEwiisfb2hK33AhWmRPEDHcIUCfAQ4dUDCAc&uact=5&oq=měření+klidového+napětí+baterie&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAM6BAgjECc6CwgAEIAEELEDEIMBOggIABCABBCxAzoRCC4QgAQQsQMQgwEQxwEQowI6EQguEIAEELEDEIMBEMcBENEDOgsILhCABBDHARCjAjoOCC4QgAQQxwEQrwEQ1AI6CwguEIAEEMcBEK8BOgUIABCxAzoLCC4QsQMQxwEQrwE6BQguEIAEOgsILhCxAxCDARDUAjoFCAAQgAQ6BggAEBYQHjoFCCEQoAE6BwghEAoQoAFQAFjtXGCLZWgAcAB4AIABuwGIAbUUkgEEMjYuNZgBAKABAQ&sclient=gws-wiz Editováno: 24. Duben 2022, autor: McMatej Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
dafro Vloženo 24. Duben 2022 Sdílet Vloženo 24. Duben 2022 Marné to není. Moje chyba, píšu blbosti. Samozřejmě měřím klidové napětí. Když nabiji nabíječkou, tak má druhý den po nabití klidně i 13,2V. Po jízdě však druhý den max. 12,7V. Jen mě zajímá, v čem je zásadní rozdíl mezi nabíjením nabíječkou a alternátorem. V každém případě děkuji za vysvětlení a chápu Tvou reakci ... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Karel z HK Vloženo 24. Duben 2022 Sdílet Vloženo 24. Duben 2022 Nebuď hnidopich vážně. Jen se spletl s tím 14,6V asi mělo být 14,6A. Ale to by pak tu baterku nenabíjel ale vařil 😜. Jinak má pravdu s tím měřením po jízdě. Měřit jak píše ALE auto už musí být uspaný a při otevřený kapotě neusne je to prostě těžký. Startuje to normálně? Tak si dej jedno či více dobře vychlazený pivo a neřeš to! 1 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Karel z HK Vloženo 24. Duben 2022 Sdílet Vloženo 24. Duben 2022 dafro - rozdíl je v tom že auto si nabíjí jak chce a neumí regulovat proud při nabíjení ale nabíječka začne nabíjet 3,8A BOSCH C3, nebo 5A CTEK ale po dosažení cca 13,5V sníží proud na 0,8A až do konce. Což baterie svědčí. Zase ALE dáš plně nabitou baterku do toho počítače na kolech a co udělá. Hurá je nabitá tak nemusím dobíjet a šetřím CO a za chvíli seš tam kde před nabíjením. 3 Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
rudasn Vloženo 24. Duben 2022 Sdílet Vloženo 24. Duben 2022 Myslím, že se zde začínáte bavit o zbytečnostech. Jádro problému bylo vyřešeno již dávno před celou touto zbytečnou diskuzí. Kdo chtěl, zařídil se podle toho třeba "vytažením konektoru" u baterky, anebo relátkem- obrácením způsobu systému S-S. Já to vyřešil tím druhým a jelikož mám možnost garážování, po zajetí do garáže zasunu do zásuvky konektor int. nabíječky CTEK MXS 5.0 a je "hotovo". AKU mám v autě již více jak 5 let a funguje perfektně a myslím, že minimálně další rok ještě vydrží ..... Ale každý se chová podle toho, jaké má možnosti a někteří zde mi tento způsob kritizovali, jako "zdržující". Ale mně těch 10 vteřin navíc nebrzdí ..... Citovat Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Zapojit se do konverzace
Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.