Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

před 2 hodinami, virtual napsal:

 Tak musíš uvést na pravou míru, že každý dnes používaný článek ztrácí vlastnosti po zhruba tisícovce cyklů (3 roky každodenního nabíjení a jistojistě nemáž dojezd nového vozu), pokud ho nabíjíš a vybíjíš šetrně (žádné rychlonabíjení ani sprinty na světech), pokud není vystaven vysokým teplotám nebo mrazu (parkovat jen v garáži), čínan nepokazí výrobu... Mechanické poškození článku znamená explozi. BTW Nic inteligentnějšího, než se používá v mobilu neexistuje, zásadní je horní a spodní napětí, teplota a vysoký odběr.

Jak ekologicky mají ty VŠETKY dnešní elektromobily vyřešeno, aby baterka v zimě v noci nevymrzla a i po několika dnech (týden na horském parkovišti v -18°C) fungovala? To je proti fyzikálním zákonům...

Jak už tu zaznělo, problém ale není v tom, že by někdo chtěl elektromobil zakazovat (u zákazníků ostatně prohrál už dvakrát), ale že někdo vyhlašuje povinnou elektrifikaci osobní dopravy, přičemž důvody přinejmenším sporné (údajně boj s CO2, přitom se jedná o plyn běžně přítomný ve stopovém množsví v atmosféře a automobily produkují zhruba jen 5% celosvětových emisí), ekologie (lithiové doly, energeticky to vůbec nevychází, recyklace atd.), neexistuje reálná náhrada pro všechny aplikace, ale závazný plán "pětiletky" (od lidí, kteří opakovaně v podobných záměrech sehali) máme.

 

1000cyklů, řekněme že to je pravda, počítají se celé, nebo maximálně 10-90 = cca 300 000km na běžné 60kw baterce, teprve potom začne ztrácet vlastnosti.

A přesně toto odpovídá praxi, Tesly mají po více než 300 000km a 8 letech stále v průměru nad 90%. Průměrný člověk najede 15000km, takže elektro bez problémů vydrží 20let ve výborné kondici.

Už dnes jsou auta které mají dojezdy 400-600km, takže ten pokles bude ještě méně výrazný a vydrží ještě déle.

 

Ono tvoje 3 roky každý den nabíjení do plna je chyba, co dělá většina těchto chytrých odpůrců elektra. Ani zdaleka každý den nenabíjíš a rozhodně nenabíjíš celou baterku, dojde to každému kdo umí počítat...

 

Ono zákaz spalováků má jasný důvod, EU, stejně jako Česko se zavázalo, že bude do 2050 CO2 neutrální, se spalováky toto nejde dosáhnout a pokud má běžný životnost minimálně 15 let, tak je zákaz ve 2035 ještě konzervativní.

 

Mimochodem, žádný zákaz, ještě schválený není, kdyby jste chodili k volbám a volili lidi co stojí za vašim názorem měli by jste šanci toto ovlivnit. Vždy někdo vládne a určuje pravidla, v demokracii to je většina co jde volit. A v EU ani v ČR si nejde stěžovat že volby jsou nevýznamné, nebo že jsme podreprezentováni.

Zákazy a nařízení jsou běžné dnes i v minulosti, stejně jako nemůžeš vyvádět svůj kanál na ulici ale do kanalizace se zakáže vypouštění plynů spalovací aut nejen v městech...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, Kuolematon napsal:

Ono zákaz spalováků má jasný důvod, EU, stejně jako Česko se zavázalo, že bude do 2050 CO2 neutrální, se spalováky toto nejde dosáhnout a pokud má běžný životnost minimálně 15 let, tak je zákaz ve 2035 ještě konzervativní.

Nelži si do kapsy, ty opravdu věříš tomu, že zachrání planetu když nebude nic jiného v roce 2050 než ty opěvované elektromobily a venku nebude "chrchlat" jediný spalovací motor osobního automobilu ? A to jsem optimistický, neb v rozvojových zemích tomu tak asi stejně nebude.

To procentuální zatížení emisemi od osobní dopravy je jen malým podílem na celkovém znečištění... co tedy bude dál ? Co se zakáže ? Letecká doprava ? Lodní doprava ? Budeme platit všichni emisní povolenky za to, že dýcháme ?

Demagogie a násilné prosazování dogmat tu už v historii bylo nespočet, to mi nejvíc vadí, ne elektromobil jako takový.

 

Editováno: , autor: stanmar
Oprava textu
  • Líbí se mi 2
  • Pozitivní 4
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Především pak když pominu míru znečištění pro výrobu samotných elektromobilů a jejich komponentů, nezapomínejme především na to, že dnes NEEXISTUJE žádný způsob likvidace sraček z baterií. Čili tato tlačená budoucnost, jakožto hlavní zdroj příjmů mocných a ovlivňování chorých mozků se záminkou ekologie, je ve skutečnosti mnohem větší katastrofou pro nás pro všechny. A to nejen naprostou mírou neřiditelnosti těch těžkých hrůz s nulovým řidičským požitkem...

Editováno: , autor: _Denis_
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, Kuolematon napsal:

 

A přesně toto odpovídá praxi, Tesly mají po více než 300 000km a 8 letech stále v průměru nad 90%. Průměrný člověk najede 15000km, takže elektro bez problémů vydrží 20let ve výborné kondici.

 

Když myslíš:

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/marna-snaha-levne-spravit-osmiletou-teslu-se-156-tisici-km-ukazuje-ekologicnost-elektro-aut/

Editováno: , autor: honza-marek
doplněno
  • Díky 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@honza-marek Ano, máme jeden případ, kdy odešla baterka po 160tis km. Zkusme něco jiného: https://drivetribe.com/p/tesla-model-s-does-400000-miles-Qv3A7nwnSkmSb2OiLLFwlA?iid=OY6RHWTxT0KnFZOLkHBOug

zde baterka odešla po nějakých 300tis km, ale to auto za 3 roky najelo 400tis mil... Takže máme dva příklady, jednou baterka vydržela, podruhé ne... Když tady některým v nové OIV měnili motor po 5tis. km, znamená to, že všechny ty auta jsou špatné a nevydrží? Jak tady někdo zmiňoval Kubu, tak ty auta jsou sice "60let stará", ale původních dílů je na nich minimum a spíš je to ukázka šikovnosti lidí že to dokáží udržet při životě, než že by ty auta byli tak dlouhověká... Ale jasně, můžeme hledat jednotlivé kusy kdy odešlo něco po extrémě malém nájezdu a jindy zase že to vydrželo a ani jedno nevypovídá o ničem...

Je uplně jedno, kolik ty elektromobily vydrží, dnešní technologie je jsou schopny učinit docela dlouhověkými, ale problém je jejich násilné protlačování a tváření se, že je to 100% ekologická varianta.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 14 hodinami, _Denis_ napsal:

Především pak když pominu míru znečištění pro výrobu samotných elektromobilů a jejich komponentů, nezapomínejme především na to, že dnes NEEXISTUJE žádný způsob likvidace sraček z baterií. 

Tak to si myslím, že   likvidace těch tzv. straček z baterií existuje, u některých typů větší, u některých menší, takže určitě není pravda, že neexistuje žádný způsob jejich likvidace.  Co všechny ty miliardy malých článků NiMh, LiPol, LiOn , typu AA, AAA atd., co se dnes a denně spotřebovávají do přenosných rádií, svítilen, hodinek aj. a někde se sice jen dále vyhazují, ale spíše ve vyspělejším světě existují na ně sběrné nádoby a technologie jejich likvidace a recyklace  a firmy co se tím zabývají. Akorát pro ty větší baterie z elektromobilů se ta technologie holt musí adekvátně modifikovat. Na druhou stranu lze po pravdě přiznat, že hlavně  s recyklací lythia je zatím problém, to se v současné době vůbec nevyplatí a proto to nikdo nechce pořádně dělat. Tam ta EU si  to zatím jaksi nedomyslela a moc tomu tzv.  nedává, no a to je to pořád námi omílané, že něco se snažíme nuceně zavádět a nemáme promyšlené následné kroky a důsledky .

Na druhou stranu kde je řečeno, že příští modernější baterie bude muset obsahovat lythium. Vědecké kapacity a finance na výzkum lidstvo určitě má, tedy  k tomu aby se mohla taková baterie v budoucnu vyvinout a nemusela by zrovna obsahovat prvky, které jsou celosvětově nedostatkové, drahé  a ekologicky nepřínosné. Nakonec před cca 100 lety lidstvo objevilo jadernou fúzi a dnes má tak zásadní problém vyvinout schopný akumulační zdroj el. energie? Tam ať ta EU a jiní kompetentní  směřují finanční  prostředky a tam ať se zaměří jejich snažení.

A jiné zlevnění výroby baterií, kromě jejich popř.  jiné technologie? Co třeba unifikace ? Přeci unifikace čehokoliv zjednodušuje výrobu a snižuje náklady, tak proč ne u baterií v elektromobilech? Normuje se dnes všechno, mimo jiné třeba i potraviny, velikost prodávaných banánů aj. pytloviny, ale že by se například celosvětově  znormovala a unifikovala  baterie a schopnost jednoduché výměny akumulačních baterií v elektromobilech? Do malého elektromobilu dám jednu unifikovanou baterii, do většího v sérii  nebo pararelně (podle potřeby) dvě,  do největšího třeba tři unifikované baterie atp..

V domácích spotřebičích na baterie  taky výrobci např. Philips, Sencor, LG, aj., nemají každý svoji specifickou baterii, ale jen ty celosvětově normované. Tam to šlo přirozeným a postupný vývojem zavést a tady v dopravní elektromobilitě , kde to všechno je nařizované, tak si každý výrobce plácá to svoje. 

 

PS: něco o té recyklaci

 

https://www.trideniodpadu.cz/jak-se-recykluji-baterie

 

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/lithium-nakupujeme-od-cinanu-ale-pouzite-konci-na-skladce-re/r~62c166ecb15911ea842f0cc47ab5f122/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ona ta extrapolace a odhad budoucího pokroku je vždy dost ošidná. Lidstvo sice objevilo ten zmíněný princip jaderné fúze před mnoha lety, ale doteď to nikde v produkci nefunguje. Existují pokusná zařízení, kde se jim fúzi podaří spustit, ale žere to víc energie než vyrobí, což jaksi zatím nedává smysl. Ta sázka na budoucí zázračné baterie apod vůbec nemusí vyjít.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

První místopředseda Evropské komise Frans  Timmermans asi spadl z hrušky (pravděpodobně nejen on) a to přímo na kebuli a musela to tedy být pořádná šlupka.  Ostatně přečtěme si jeho výroky a tvrzení z kterých vyplynulo že "Zákaz spalovacích motorů dostane lidi k levnější mobilitě" ?????? 

 

https://www.autojournal.cz/zakaz-spalovacich-motoru-dostane-lidi-k-levnejsi-mobilite-tvrdi-eu/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 6 hodinami, DušanV napsal:

První místopředseda Evropské komise Frans  Timmermans asi spadl z hrušky (pravděpodobně nejen on) a to přímo na kebuli a musela to tedy být pořádná šlupka.  Ostatně přečtěme si jeho výroky a tvrzení z kterých vyplynulo že "Zákaz spalovacích motorů dostane lidi k levnější mobilitě" ?????? 

 

https://www.autojournal.cz/zakaz-spalovacich-motoru-dostane-lidi-k-levnejsi-mobilite-tvrdi-eu/

Má pravdu, předsedo. Na kole je to nejlevnější...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

K článku Škoda v roce 2035 :

No to bude fajn když základní malý elektromobil bude stát okolo půl miliónu. To bude opravdu terno pro masy, když se u nás stále nejvíc prodávají bazarová auta zhruba do 250 000, -... 

Nemyslím si, že ze současné situace se naše ekonomika a hlavně platy natolik zotaví, že to bude v té době reálně nízká cena. To už tady padaly jiné sliby a přesto jsme za 30 let stále ten západ nedohnali. No a dnes už tomu nevěřím, že někdy vůbec. Tomu jsem tak naivně a hloupě věřil jako pubescent v roce 1989..... 

Nechápu tedy kde bere Jahn a další jistotu, že bude elektromobil s cenou od 1/2 milionu běžně dostupný vůz. 

Evidentně počítají při sbližování cen aut se spalovacím motorem vs elektromobil s postupným zvyšováním cen právě těch vozidel, jenž mají pod kapotou benzínový či naftový motor. 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

 

před 11 hodinami, Jan R. napsal:

Chtějí, ale češi si poradí. Třeba veteránské RZ ...

 

Tohle řešení, tedy  jako spalovací auto přihlásit na veterána není jen tak pro masy, kteří tím chtějí popř. vyřešit budoucí vlastnictví dnes ještě normáního auta.   Tedy auto musí být staré minimálně 30 roků, musí mít originální původ, tedy žádné doplňky, tuning apod., dále musí být v perfektním technickém stavu, projít přísnou tzv. klubovou a krajskou testací. Stejně tak uvádějí české předpisy FIVA, že „historické vozidlo nelze provozovat na pozemních komunikacích za účelem podnikání a běžného denního užívání pro vlastní potřeby“. Tohle všechno je možné jednoduše a s přehledem pomocí Policie a v budoucnu i na STK (je návrh, že i veteráni s technickými prohlídkami tam přejdou) kontrolovat a tzv. účelové veterány s přehledem vyřazovat, nebo vůbec nepovolovat.  A pokud to lidé takhle zkusí ve velkém tzv. čecháčkovsky  to ojebávat, tak páky se na ně najdou celkem lehce, takže tam nějaké schůdné řešení nevidím.

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Osobně s tím nemám problém kdyby třeba EU dala dotaci -20% ( češi nic nedají to už bude státní dluh cca.5 bilionů) a bude něco ve velikosti ID.4. za cca. 700 tis s dojezdem 600km a nabíjecí proud na AC 22kW, DC 125kW proč ne.

Ale to elektro je hrozná nuda, řádné zvuky, řazení …

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Však proto píšu o hájení vlastních zájmů. ;)

Jeho hra na hodného strejdu už snad musí být roky známa všem, je to stejné jako s fraškou jménem Covid a topením jeho vlastních lidí, které si určil za obětní beránky.

Nicméně jak píšu - navzdory tomu a tomu, že to není míněno z jeho strany nijak vážně, s tímto názorem souhlasím a i když je to jen hra, snad poprvé aspoň pod přetvářkou řekl něco, co se mi nepříčí.

Editováno: , autor: _Denis_
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Karel BůnaPřesně tak,  Babiš slíbí i mrtvému zimník, hlavně když mu to přinese hlasy a moc ovlivňovat dění v této republice po další 4 roky. Na kterou stranu potřebuje otočit, tam se otáčí, přesně jak větrná korouhvička podle toho odkud vítr vane.  Ale důchodci mu to berou a hlasy dávají, proč taky ne, když jim zatím má z čeho přidávat. 

Před hodinou, Jan R. napsal:

 

Ale to elektro je hrozná nuda, řádné zvuky, řazení …

Dost často zajíždím ke švagrovi na chatu do malé dědinky v srdci Jeseníků a tam opravdu nevím jak to mohou v budoucnu  místní lidé s elektromobiky vyřešit. Jednak tam potřebují permanentně v zimě čtyřkolky  a taky tam má každé auto závěs pro práci a taky místní komunikace jsou tak skoro pro offroady. A tak tam skoro v každé domácnosti provozují např. starší Suzuki Jimny, Ladu Nivu, Suzuki Pajero, Dacii Duster apod.. Normální osobák aby v takové dědince hledal jako jehlu v kupce sena. Takže žádná nuda, ale prachsprostá potřeba úplně normálního a pracovního auta pro všechno. A že takových dědinek, polosamot a v nich rodin v republice je, tam ten elektromobil za 1 mega, co v zimě, když je 20 cm neuhrnutého sněhu a -20 stupňů celsia si ani neuprdne. Asi budou muset časem přejít zpět na koňské povozy, nebo jenom jezdit traktorem, tam ten elektromobil je jim jenom k smíchu, nebo k nasrání. Je to v principu podobné jako když  nám  jsou tady ve městech  a v nížinách nabízeny např. Mountfildem aj., tzv. zahradní akumulační elektrospotřebiče tj,. sekačky trávy, křovinořezy. Tady někde na malé hrc-prc zahradě ano, na té dědince  s velkými pozemky a velkou prací mají tyhle spotřebiče k smíchu, co jim nefunguje na zahradách na  benzín, tak to je pro ně jen hračka pro zfanfrněné měšťáky. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...