Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

Ono toho  tady zase až  tak moc není, tedy mimo téma  Elektromobilita. Sem, tam se @wolfspitz  pochlubí svou budoucí domácí elektrárnou, sem, tam mu někdo z nás na to odpoví.  Až tak  něco  zásadního a přelomového ohledně Elektromobility tady na fóru nevymyslíme. To by měli spíše vymýšlet vědci a technologové a od nich  to přebírat  do praxe mocní tohoto světa, čili i politici.  Bohužel dle mne to dnes dělají  blbě, až hrůza. Odhadem my tady na fóru tak  z 60 % jen přebíráme a vkládáme příspěvky a články odjinud, zbylých možná těch 40% je naše vnitrofórová diskuse a naše myšlenkové pochody.  Ony opravdu relevantní  a hlavně nové informace ohledně Elektromobility se hledají těžce a to vyžaduje čas. Zaplevelený je spíše celý mediální prostor, kdyby člověk jen slepě přebíral a dosazoval témata  ohledně Elektromobility, tak by tady denně  přibývaly články po stovkách.  Dnešní doba je už  taková, na nic údajně není čas a pak chce mít každý svoje rozumy z určitého oboru, nejlépe okamžitě zhuštěné  někde na flešce a hned se cítí kompetentní  v daném tématu.  

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Výsledky z testování reálných dojezdů Elektromobilů při trochu větších mrazech jsou hodně špatné, u některých se zkrátil dojezd oproti udávaným hodnotám  o více než 50%. Takže vlastně cena za určitou ujetou  vzdálenost je dvojnásobná oproti ideálním podmínkám.  Nedokážu si představit, že by moje Fabie 1.0 Mpi,  s kterou mám v létě průměrnou spotřebu cca 5l/100km měla ve větších  mrazech najednou spotřebu 10litrů. Nechci paušálně všechny elektromobily házet na jednu hromadu, ale mnohé elektromobily to  tak mají, viz. přiložený článek! 

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/test-vyzkousel-realny-dojezd-elektromobilu-v-zimnich-podminkach-vysledky-jsou-tristni/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To by se snad už vyplatilo něco více s teplotní bilanci těch akumulátorů dělat, tak aby se udržovala jejich stálá teplota za všech podmínek. Ano, určitě přitom stoupne energetická náročnost, ale pochybuji, že až těch 50%, co se samo  ztrácí při těch mrazech.  Lepší chlazení v létě, lepší a účinnější tzv. zateplení v zimě, např. nějaké klapky jako to mají současné vodní chladiče spalováků, nějaká malá klimatizační jednotka přímo pro aku atd., atd.. Vím, že něco v určité míře a podobě dnes již existuje, ale evidentně to asi nestačí.  To, že s měnící se teplotou, se mění i kapacita aku, je přeci známé již více jak 100 let. Takhle mně to pomalu připadá, jako by ani nebyl podstatný zájem, tohle řešit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 4 hodinami, DušanV napsal:

To by se snad už vyplatilo něco více s teplotní bilanci těch akumulátorů dělat, tak aby se udržovala jejich stálá teplota za všech podmínek...

Tohle se běžně v elektronice používá (např. buňky mobilních operátorů nebo servrovny), ale stojí to energii (u auta i váhu navíc), tedy aby si baterka za chladné noci topila tak nějak postrádá smysl.

Stejnětak užitná kapacita baterie v mrazech klesá, to je (informovaným lidem, nikoliv euroúředníkům) známá věc, sám jsem to tu už psal. Jestli dnes někdo jede den do Alp, tak s EM tam pojede několik dnů, a z mrazivého parkoviště po týdnu možná ani neodjede k nejbližšímu kabelu. Že středisko bude mít parkoviště se "zeleným" nabíjením pro stovky a tisíce aut je sci-fi.

 

Přidávám odkaz na delší čtení, které vrhá jiné světlo na ty hloupé závazky udržet teplotu do +1,5°C nad dl. průměr (mmj "v období středověkého teplotního optima bylo tepleji než dnes zhruba o 2°C"), ze kterých se zrodila i ta unáhlená povinná elektrifikace vozového parku.

https://www.zsch.cz/news/klima-na-zemi-a-slunecni-aktivita-pavel-kalenda/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@virtualDíky za odkaz, který je sice  náročnější  a delší  pro nastudování  pro laiky (pomohl mně trochu dřívější  zájem o  astronomii) a který ukazuje ve svých závěrech to, co  mnozí vědci již dlouho  tvrdí, tedy že vliv člověka a jeho činnosti na klima je celkem zanedbatelný, oproti všem vlivům  vesmíru, potažmo přírody a jejich mechanismů. 

Zase jiní vědečtí pracovníci tohle oponují, no a některé mocenské skupiny se chytají zrovna jejich vědeckých prací, pravděpodobně  se jim hodí tzv. více do krámu, než z té první vědecké skupiny.  Ano je nás na planetě  asi opravdu moc a ovlivňujeme si navzájem život  mezi sebou (dle mne ale jde spíše tímto o výživové  problémy, tj.  dostatečný přístup k vodě, potravinám a taky prostorové problémy ), no a mocní tohoto světa se zhusta chytli jiného tématu, tedy klima, globální teplota, globální koncentrace určitých tzv. podle nich škodlivých plynů atd., atd..

Elektromobilita a její násilné prosazování  je jeden z důsledků jejich, podle mne dosti pokřivené  snahy, něco  podstatně  klimaticky zvrátit.  Pokud se jim ta současně  směrovaná snaha bude dařit prosazovat, tak lidstvo bude v budoucnu  vydávat nepředstavitelné finanční a materiální prostředky za  obrazně "pouhý plivanec na ochlazení klimatického  oceánu".  

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@DušanV nz, těch grafů a informací je tam fakt hodně 😉

Popravdě sám se necítím natolik vzdělaný, abych si troufnul říct, co je správně (jestli klima-optimizmus, klima-alarmizmus, nebo nejspíš něco uprostřed). Každopádně nepanuje vědecká shoda na vývoj klimatu*, a jsem si naopak jistej, že rudozelená bezhlavě fanatická revoluce v dopravě, prosazovaná podivnými existencemi bez autority ať to stojí co to stojí, je jen a pouze špatně. Přičemž je docela možné, EM bude v celkové bilanci stejná nebo dokonce horší než současné automobily (viz úředně prosazená biopaliva), a to samé platí o těch šílených plánech ovlivnění klimatu (viz různé vesmírné a přírodní cykly a vztahy energií, teplot a koncentrací z odkazovaného článku). Pochopitelně nikdo neprotestuje proti snaze o čistotu živovotního prostředí jak nejlépe to umíme, tady se ale velmi draze (ekodaně, emisní povolenky) nařizuje něco, co neumíme (prosperující uhlíková neutralita bez emisí)!

 

* O neekologičnosti bateriové elektromobility jsem přesvědčenej (energeticky náročnější výroba i recyklace, potřeba těžby, dopravy a zpracování vzácných kovů, výdrž baterií, váha baterií, samotná produkce elektřiny, skladování článků i energie v nich, nevhodné na spoustu účelů /zima, teplo, voda/, a šlo by pokračovat dál).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Škoda že tento odborný článek nečetli v evropské komisi před svým rozhodnudím o ekošílenství. A to je k dispozici od roku 2017. Jenže oni jako fanatici nic takového nepřijímají a vidí jen svou poblázněnou vidinu škodlivého Co2. Další fakor je nynější složení Německé vlády a díky jejímu vidění budoucna nás strhává do pekel. Celý ten cenový masakr energií má právě na svědomí Německo a až potom Brusel se svým údělem. Ten se projeví později a ještě silněji.

Proto já nasadil všechny síly na vlastní osamocení v energiích, tedy co to půjde. Předevčírem jsem přivezl 31 solárních panelů 460 Wp a včera jsem do mého projektu přivezl suprovou elektrocentrálu s pouhými 74 Mh a je z roku 2002, tedy z dobré poctivé doby. Má automatický start při výpadku napětí a skvělý čtyřválcový motor který má otáčky 1500/min a tím je i hospodárný. Při výpočtu ceny za vyrobenou kWh se blíží již ceně dodavatelů v aktuálním období dle burzy. Sice bez amortizace, tedy zatím to není vyrovnané, ale v budoucnu to může být.

Mám dojem že se blíží doba výpadků napětí a tak chci být připraven. Budoucnost ukáže co bude pravda.

A případný úřední vnucení elektomobilu v budoucnu tak zvládnu v pohodě.

 

IMG_20211224_103033_8.jpg

144699458.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ta elektrocentrála mě zajímá. Jaká je její hlučnost? Je na benzín nebo naftu? Kolik stála, pokud to není tajemství? Chystám se v domě sjednotit fázi a připojit záložní elektrocentrálu. Přemýšlím ale nad tím, že bych jen pořídil nějaký vhodný měnič napětí a připojil k baterii v autě. Motor v autě může běžet také nepřetržitě, má pravidelný olejový servis a pravidelně plnou nádrž čerstvého benzínu :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to dieselová třífázová elektrocentrála, vyrobce Petter Lister Anglie a výkon má 12 Kw/ 15 KwA a generátor je 25 KwA 1500 ot/min. Spotřeba při jmenovitém výkonu cca 3 litry nafty na hodinu. Hlučnost přesně momentálně neznám, ale výrobce píše cca 79 Db/7metrů daleko. Stála 95 tKč. Oproti stávající dieslové třífázové 10 Kw kterou jsem koupil v roce 2007 která točí 3000 ot/min je tato vodou chlazená podstatně tižší. To dle předvedení při koupi.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zajímavé,

Výkon je na běžný baráček dost vysoký, řekl bych 3x víc než reálně potřebuješ, nebo tím napájíš i nějakou dílnu se vyšší spotřebou energie ?

3l už není málo. Agregáty s výkonem do 5kW jsou schopné pracovat 1-2l na hodinu.

 

Dokážu si představit takové řešení (5kW agregát) v kombinaci se soláry a battery packem tj. by to sloužilo jen na kompenzování nedostatečného výkonu + panely na ohřev vody.

Předpokládám ale že bys s tím chtěl i potencionálně topit.

 

Vodou chlazené agregáty mají mnohem vyšší životnost. Běžný agregát má poměrně nízkou životnost a krátké cykli mezi údržbou, navíc mě tu napadá že bys ten vodní chladicí okruh mohl napojit i na ohřev vody, nebo tím vytápět třeba garáž/dílnu.

 

Ono samozřejmě to není spásné, pokud bude zdražovat plyn a začnou se u nás uvalovat čím dal větší eko daně tak ten provoz na naftu vyjde nakonec na stejné peníze jako z distribuční sítě (mají to dobře spočítané šulíni)

Na druhou stranu když půjdeme do extrémů, jestli máš 5 hektarů pole, tak by to stačilo na produkci oleje z řepky do agregátu i když nevím jak by jsi to rafinoval, ale to už jsou opravdu deep uvahy.

Jen se tím snažím poukázat na to že jsi víceméně pořád dost závislý na systému, pokud budeš primárně spolehat na naftu...

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takto dopadla Tesla po 8 letech a nutnosti výměny baterie za půl melounu.  Každý starší elektromobil bude průser po majitele a Eu si hodně zkomplikovala svojí vizi bez emisí. Proto zlikvidovat elektromobil dinamitem je nejrychlejší likvidace.

 

https://www.novinky.cz/auto/clanek/fin-nechal-svou-teslu-vybuchnout-mela-prilis-poruch-40381912#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&dop_req_id=i8AmJdeTXsA-202112251218&dop_id=40381912&source=hp&seq_no=6&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Baterie, baterie, baterie......, stále obtížně řešitelný a největší problém Elektromobility. Ať dělají automobilky a vědečtí pracovníci celého světa co můžou, tak se neposouvají efektivně a dostatečně rychle dopředu s nějakým jejich schůdným řešením.

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/uz-se-vi-proc-renault-ukoncil-pronajem-baterii-pro-sve-elektromobily-ani-to-zjevne-neni-schudny-model-prodeje/

 

Pokud někdo má snahu vyvinout a použít pro baterii elektromobilu nějaké to lacinější řešení, tak se vyrojí zase jiné negativa, a tak to jde stále dokola...

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/tesla-zacala-vybavovat-sva-auta-levnejsimi-bateriemi-majitele-s-nimi-musi-zachazet-docela-jinak/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

 

Velkolepé plány a sliby o elektromobilitě nesplníme, prozradil německý Bosch.

Předseda představenstva společnosti Bosch Stefan Hartung řekl: „ Elektromobilita, tak to  se netýká jen automobilového průmyslu. Naplnění cílů vyžaduje nejen suroviny, baterie, poptávku a nabíjecí infrastrukturu, ale také zásadní sociální změny a technologickou transformaci,“ 

Ostatně, přečtěte si to v přiloženém  článku: https://www.autojournal.cz/velkolepe-plany-a-sliby-o-elektromobilite-nesplnime-prozradil-nemecky-bosch/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Redaktor časopisu Svět motorů Martin Frei, ač doposud spíše zatvrzelý odpůrce Elektromobility, tak zdá se, že vyhodnotil realitu dnešního dění na tomto poli a snaží se věci okolo Elektromobility podávat zájemcům a čtenářům celkem střízlivě a přehledně. Nakonec pokud čtete Svět motorů pravidelně, tak jste určitě poznali, že redakční kolektiv se tak trochu rozdělil na dva tábory. Vypadá to, že jedni jsou skoro fanoušci elektromobilů a ti druzí prostě a jednoduše přijali tu realitu a učí se s tím nějak žít. Martin Frei určitě doposavad patřil do té druhé skupiny a je vidět,  že se snaží najít i nějaká ta pozitiva, i když těžko říci, jaký vliv na to mají  jeho nadřízení z vydavatelství  CNC a.s.. I tak, já  osobně považuji SM za mediální periodikum, co se snaží Elektromobilitu popisovat v poslední době spíše nestranně a dosti obsáhle a podrobně, na rozdíl od jiných periodik, které to popisují hodně zkratkovitě a na efekt. 

Z článku se dozvíte i takovou zajímavost, že v roce 2027 má v EU vstoupit v platnost směrnice limitující tzv. uhlíkovou stopu baterií a třeba i to, že při výrobě VW ID3, se do ovzduší  dostane 2 x více CO2, než při výrobě adekvátně velkého auta tj.  dieselového VW Golfu, což přiznává přímo VW AG na svých oficiálních webových stránkách.  

 

 

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/cistsi-baterie-prichazeji-northvolt-zahajil-vyrobu-lithiovyc/r~110c9c9a691311eca7d3ac1f6b220ee8/

 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@stanmarPoučný článek z běžného motoristického života s elektroautem, kde je vidět, že pokud budou elektromobily v budoucnu převažovat (doufám, že ne), tak si musíme kompletně překopat naše motoristické a i časové návyky a zvyky, ale že by to planetu zachránilo, tak o tom vážně pochybuji. Článek je opravdu v silném kontrastu s "růžově" naladěnými videi  o životě s elektromobily od Jana Staňka alias Elektro DADa: https://www.youtube.com/c/ElectroDad

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

 

Byli mezi prvními majiteli elektromobilů, teď mají problém. Elektrické ojetiny totiž nikdo nechce, aspoň u nás v ČR ne. Nechtějí je autobazary a ani soukromníci, viz. přiložený odkaz na článek. 

PS: Udělal jsem si takový malý soukromý průzkum u našich velkých autobazarů.  AAA AUTO mají v době psaní tohoto příspěvku, internetovou oficiální nabídku celkem 11362 vozů a z  toho je pouhých 14 čistých elektromobilů. Auto ESA mají na internetu k nabídce celkem 6387 vozů a z toho je pouhých 9 vozů čistě na  elektrický pohon. Osobně jsem se byl vloni na konci roku zkusmo zeptat na jedné větší pobočce AAA Auto, zda-li vykupují nějaké elektromobily.  Prodejce nechtěl ani vědět co bych mu tak nabídl a bez dalšího dotazu jasně odpověděl, že nepřichází v úvahu.

 

Beru to tak, že pokud někdo má dnes na koupi nového elektromobilu za cca 1 milión a více, tak asi pro něj nebude finanční problém to auto třeba po cca 10-ti letech kompletně odepsat a koupit si zase nový elektromobil, bez toho, že by za ten starý dostal něco více, než kolik je cena šrotu a to asi ještě silně neekologického. Může to být i nakonec tak, že v důsledku bude třeba i nakonec platit za jeho likvidaci. Ale třeba se mýlím a někdo něco vymyslí, ale nevím kdo, že by přeci jenom ta vševědoucí a neomylná komise EU?

 

https://energozrouti.cz/z/byly-mezi-prvnimi-ted-maji-problem-elektricke-ojetiny-totiz-nikdo-nechce?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_req_id=BBFUP0LKoRh-202201091539&dop_id=14804945

Editováno: , autor: DušanV
  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jako by to nestačilo :

https://energozrouti.cz/z/cesko-by-melo-prispet-na-nakup-elektromobilu-jinak-bude-popelnici-evropy

 

Že má i SDA takovéto starosti....

Vzhledem k aktuální finanční situaci stát na tohle nesmyslné vyhazování peněz nejspíš nemá. A myslím, že by to bylo i docela přes čáru. Opravdu by se mi velmi nelíbilo platit někomu jinému ze svých daní nové auto, když mě jakožto majiteli vozu se spalovacím motorem nedá nikdo ani halíř.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...