Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

Lampárna, nelampárna,  kdo chce k tématu diskutovat, ten tady zůstane, nebo si něco k tomu  přečte. To, že se do tématu Elektromobilita často vkrádá tak trochu i politikum, popř.  probírá se zde  Elektromobilita v kontextu širších souvislostí, které na první dobrou nemusí možná 100% souviset,  není ani tak záměr, nebo účel, ale prostě je to tak  dané.  Jen bych si přál, aby souvislosti s Elektromobilitou a vše z toho vyplývající, si taky uvědomovali Ti, co o ní rozhodují a co ji tlačí. Nejsem přesvědčen, že to tak mají.  

  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tak ta cena elektřiny neustále roste:

Francie neplánovaně odstaví další reaktory, elektřina kvůli tomu podstatně zdražuje i v ČR (oenergetice.cz)

 

jinak abych přidal i něco k elektromobilitě, všimnul jsem si u jednoho dealera Škodovky ceny práce pro elektromobily a nestačil se divit - 1900 kč/hod , oproti cenám vozů S3, Kodiaq je to skoro 2x tolik.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ony i ty autorizáky si tu Elektromobilitu potřebují nějak kompenzovat, musely si nechat zavést nějaké ty nabíjecí místa, potřebují mít k tomu speciálně zaškolený personál,  až zas tak přesně  nevím jak je to s vybavením a zabezpečením dílny pro elektromobily, tam určitě taky to vybavení musí být dosti drahé. Autorizovaným servisům Škodovky ani moc nezávidím, napřed před pár lety musely kompletně předělávat prodejní prostory o nějakém tom minimálním prodejním místě, teď se zase pomalu chystá a již někde probíhá zásadní modernizace servisů  na elektromobilitu a tak dále a pořád dokola. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V paralele na ty neplánovaně odstavené jaderné reaktory ve Francii a s tím spojené zvýšení cen el. energie v Evropě, si dokáži v budoucnu představit situace, např. dlouhodobá předpověď počasí s bezvětřím a s okamžitým navýšením ceny energií na komoditních burzách. Navíc třeba neplánovaný výbuch vulkánu  někde na Kanárech, dohromady se sopkou na Islandu s utlumením sluneční činnosti  v důsledku zvýšeného popílku v ovzduší a ejhle zase cena letí nahoru a energie stejně chybí, cena, necena.  Tuší lidé ve vedení EU a v EK kam nás hodlají budoucími, čistě bezemisními zdroji energií zavléct? Doufám, že dostanou rozum, nebo je někdo klepne přes prsty a uznají jadernou energii jako rovnocenný ekvivalent bezemisním zdrojům, jinak může být v budoucnu pěkně zle. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Redaktoři z webu "Testy ojetin" se rozhodli v současném zimním počasí  dojet z Prahy do Brna a to s nejvýkonnějším Enyaqem 80iV. Baterii měli nabitou na doporučených 90% a teplota byla jen lehce pod nulou a přesto cestu vzdali. Divíte se proč, když to po dálnici je z Prahy do Brna cca 200 km? No zjistili, že palubní počítač Enyaqu jim v tom počasí a pokud chtěli po cestě topit ukázal dojezd jen 210 km. Tento test měl být podstoupen bez nabíjení po cestě a tak to vzhledem k údajům palubního počítače  a vzhledem k počasí vzdali. Pěkné že, hlavně že dle WLTP má plně dobitá baterie Enyaqu dávat dojezd 488 km a ejhle, stačí mít nabito jen na 90% a trochu té zimy a dojezd není ani 50% a to je tedy dosti velká bída!  Nakonec přečtěte si to sami.

 

https://www.testyojetin.cz/nove-vozy/skoda/zkusili-jsme-jestli-se-da-dojet-s-nejvykonnejsim-enyaqem-80iv-z-prahy-do-brna

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No a máme tady další problém a možná úkol pro příznivce "Zeleného údělu" a popř. i pro komisi EU, neboť "Okamžitě omezte spalování dřeva, vyzývají vědci kvůli emisím".

Jelikož se u nás v republice na vesnicích  stále častěji vyskytují krby, krbová kamna a topení dřevem, popř. dřevními briketami, peletami a to i v souvislosti se zdražováním plynu a elektřiny, tak nechci vidět, pokud i tohle nám zakážou, nebo omezí. 

 

https://energozrouti.cz/z/okamzite-omezte-spalovani-dreva-vyzyvaji-vedci-kvuli-emisim?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_req_id=LlsRkn8KHz4-202112181023&dop_id=14600783 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zde v tomto pořadu test dojezdu z ČR do HR s Nissanem Leaf .

https://www.ceskatelevize.cz/porady/14081697546-auto-moto-svet/221562221400028/

 

Vynechám komentář k propagaci sítě dobíjecích stanic .

 

Ovšem komentář k samotné cestě si neodpustím : pokud by každý z nás mohl takto nabíjet během cesty, asi by nebyl elektromobil (zde neřeším jeho pořizovací cenu) nějak zvlášť špatnou volbou. Ale je tu hodně velký otazník - co jsem postřehl, je na těch nabíjecích místech jeden dobíjecí stojan. Teď v tomto období není takový provoz jako ve špičkových dnech dovolenkových termínů, takže přijedeš a nabíjíš, jenže stačí aby se sjelo těch elektromobilů více a co pak ? Dobíjel na jednom místě i 80 minut, takže pokud nebude člověk první v řadě, tak si počká na uvolnění místa a hned má klidně hodinu navíc a stejně nemá ještě dobito nic. Každý kdo v sezóně jezdí delší trasy dobře ví, že že i na velkých čerpačkách kde je i více než 10 výdejních míst stojí někdy i dvě, tři auta za sebou. Jenže natankováno mají všichni za pár minut. Dalo by se tomu oponovat tím, že bude určitě více nabíjecích stojanů a kabelů, ale nikdo nepíše kolik by jich skutečně na každém nabíjecím místě muselo být. Navíc vzhledem k dojezdu to stejně znamená u slabších baterií každých zhruba 300 km dobíjení - a to s auta se spalovacím motorema a rozumnou spotřebou rozhodně nehrozí. Vždyť některými se dá dostat třeba do HR i na jednu nádrž.

Podle mě je elektromobil v současnosti (a nejspíš i dlouho bude) naprostý nesmysl na delší trasy a to jsou ještě stojany celkem volné. A pro co nejdelší dojezd budou stejně vhodná vzhledem k váze výkonnějších baterií jen ta velká auta, kde se tak nějak jejich cena schová. Ovšem ty si asi každý opravdu nekoupí.

  • Líbí se mi 2
  • Pozitivní 4
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Navíc jeli 900 km 14 hodin. 5 hodin nabíjení na tak krátkou ujetou vzdálenost. Nejsem odpůrcem elektromobility, ale některé věci kolem ní jdou vyloženě proti sobě. Některé automobilky, z důvodu větší dostupnosti elektromobility, začínají upouštět od zaklínadla co nejvyššího dojezdu, tím ale, paradoxně, dělají podobné výlety ještě nesmyslnějšími.

  • Líbí se mi 2
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 16. 12. 2021 na 18:12, wolfspitz napsal:

Solární pole koncipuji i na další rozšíření a i v zimním období fotovoltaika docela funguje, i když nesrovnatelně s letním období. Celý systém stále rozšiřuji a dnes jsem koupil trakční baterii 48 v 1240 Ah a včera 48V 500 Ah. Celkem zatím bude 48 V 2200 Ah a to by mělo být cca 80 Kwh. Pánuji se dostat na 100 Kwh do jara. V zimě to bude dobíjet nabíječka 48 V 150 A na noční proud tedy 8 hodin a pak se bude brát elektřina z úložiště ve vysokém tarifu. Taky mám dieslový třífázový generátor 10 Kw a ten to v případě blackoutu taky  bude dobíjet zárověň s zásobováním domu. Samozřejmě čistý sinus, jako z měničů. Vše jsem si sám vyprojektoval a mám i rezervu na elektromobilitu v budoucnu.  Taková naprostá soběstačnost je můj sen.

 

Ještě mě, ve  spojení s tebou zmiňovaným řešením, napadla jedna věc. Píšeš, že budeš mít rezervu i pro elektromobilitu. Jakým výkonem předpokládáš nabíjení? Víš to, že při změně střídavého proudu na stejnosměrný jsou nezanedbatelné ztráty?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 hodinami, stanmar napsal:

...Podle mě je elektromobil v současnosti (a nejspíš i dlouho bude) naprostý nesmysl na delší trasy a to jsou ještě stojany celkem volné. A pro co nejdelší dojezd budou stejně vhodná vzhledem k váze výkonnějších baterií jen ta velká auta, kde se tak nějak jejich cena schová. Ovšem ty si asi každý opravdu nekoupí.

Mám pocit, že už to bylo řečeno mnohokrát, ale zásadní problém vidím už v samotném nařízení elektromobility. Jednak kým je nařízená - tedy bandou neschopných lidí, kteří problematice evidentně nerozumí, viz dřívější kroky typu biopaliva, pokuty za flotilové emise, s tím spojené "euro" měření emisí, downsizing, start-stop, e-call atd. Všechno v postatě katastrofy, výhradně zhoršující aktuální stav. Navíc věci nařizují bez důkladných (vědeckých) studií proveditelnosti vč. nákladů a následků, a následné kontroly, jestli nařízení plní vytyčený (a reálný) cíl. A to platí i mimo oblast dopravy.

Já nejsem odpůrce elektromobility*, ale jsem odpůrce bezhlavě a hystericky nařízené povinné elektromobility, která není schopna plně nahradit současné standardy dopravy. Navíc zásadně nesouhlasím, aby dříve zmínění nevolení lidé disponovali výnosy z ekologických daní či pokut za flotilové emise apod, mmj tam úplně chybí základní princip demokracie, tedy když dělají něco, co se mi nelíbí, příště nedostanou můj hlas - vláda lidu se změnila na despotickou (ano i vinou národních parlamentů) vládu nevolené EK.

 

*To, co popisuješ jde opět úplně proti záměrům. Velká auta s velkou a těžkou baterkou spotřebují mnoho energie, víc likvidují podvozek a baterku, víc práší od brzd a větších kol, víc energie na recyklaci atd. a ještě aktuálně nikam daleko nedojedou! Naopak městské "nákupní tašky" by ovzduší ve městech mohly pomoct a obří dojezd nepotřebují, jenže vinou EU (flotilové emise CO2 = podpora dýzlových motorů, kterým ale nesvědčí provoz od semaforu k semaforu) se 10-15 let nesmyslně podporuje všude TDI (pamatujete dávnou reklamu P206 "dýzl za cenu benzínu"?) kvůli nižší spotřebě tedy emisím CO2.

Editováno: , autor: virtual
  • Líbí se mi 2
  • Pozitivní 3
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Elektroauto bych osobně nechtěl. Samozřejmě jízda je asi příjemná (vozil jsem se tedy pouze v e-Citigo). Pokud by byly baterie, na které by byl reálný dojezd minimálně 1000Km, tak ještě OK, ale dojezd nějakých 400km a to jen na papíře, zkracování doby kapacity v zimních měsících, nemožnost recyklace baterie, nedostatek elektřiny, v případě kdyby všichni měli elektroauto, málo nabíjecích míst, dlouhá doba nabíjení, vysoká cena elektroauta, postupné zdražování elektřiny...to jsou věci, které mě od nákupu odrazují.

Další věcí je to, že EU nás ke koupi elektromobilu stejně jednou donutí. Bude uvalovat na fosilní paliva stále vyšší daně a benzín s naftou se nebudou vyplácet (o plynu nemluvě). Jediné řešení je mít doma soláry na střeše a nabíjet jejich pomocí, pak to smysl nějaký má. 

Takže můj osobní názor je takový, že elektromobolita je sice dobrá věc, ale je tomu potřeba vychytat hodně much. Zatím je to technologie v plenkách. Spíš bych si přikláněl k vodíkovým systémům, což propaguje Toyota. Uvidíme třeba za pár let to již bude vychytané. Třeba Mercedes vision EQXX, plánuje dojezd až výše zmiňovaných 1000km. Uvidíme.

Editováno: , autor: samurraj
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 hodinami, Karel Bůna napsal:

 

Ještě mě, ve  spojení s tebou zmiňovaným řešením, napadla jedna věc. Píšeš, že budeš mít rezervu i pro elektromobilitu. Jakým výkonem předpokládáš nabíjení? Víš to, že při změně střídavého proudu na stejnosměrný jsou nezanedbatelné ztráty?

Zatím to mám jen připravený kapacitou, ale elektroauto zatím nechci, protože dojezdy a spousta dalších omezení je velká nevýhoda. V pondělí jedu protu baterii 1240 Ah a váží 1770 kg. To by mi žádný elektroauto neodvezlo. Tím pádem u fosilů zůstanu co nejdéle to půjde. Až bude mít elektroauto na závěsu 3,5 tuny a s vlekem dojezd 900 - 1000 km tak to bude teprve akceptovatelný.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 11 hodinami, Karel Bůna napsal:

 

Ještě mě, ve  spojení s tebou zmiňovaným řešením, napadla jedna věc. Píšeš, že budeš mít rezervu i pro elektromobilitu. Jakým výkonem předpokládáš nabíjení? Víš to, že při změně střídavého proudu na stejnosměrný jsou nezanedbatelné ztráty?

Výkon nyní bude 13800 Wp a to z 5 regulátorů půjde 5x 48 Volt. a cca 60 A. celkem tedy 48 V a skro 300 A. kapacita baterek vyjde tak na cca 3-4 dny prvozu domu na jedno nabití. Tedy je nadbytek výkonu a ten se v létě použije na vzduchovací čerpadla na velkém jezeře na mé zahradě. Něco taky si vezme bazén a další technologie. Tím pádem zbyde i na eventuální elektromobil, ale zatím se nevyrábí to co by mě zajímalo. Takže až v budoucnu.

Výkon můži zvýšit az na dvojnásobek , místo na to mám dostatečný.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to trakční průmyslová baterie která má zcela jiné parametry než klasická olovněná startovací baterie. Jeden článek 2 Volty váží cca 65 kg. Cena nové je vysoká a kolem 200 tisíc a i podstatně více podle země prodeje. U srovnatelné kapacity při použití Lipol bateríí by cena byla cca 750 000 Kč. Takže ekonomie jasně ukazuje cestu a další faktor je možnost recyklace a u této baterie je i určitá návratnost ve formě mertáků olova. to u Lipol baterie není a taky jsou rozdíly v proudových hodnotách mezi nima.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na tomto grafu je jasně vidět kam šplhá cena elektřiny a domnívám se že to bude obrovský problém i pro elektomobilitu. Ani ropa nešphá tak rychle a až se to promítne do cen na nabíjecích stojanech, tak bude fosilní auto výhodné po všech stránkách.  Jediné nebezpečí je v Bruselu, který uvažuje o drakonichých daních na fosilní paliva a tím by je znevýhodnil. Snad se proti tomu zvedne nevole v Eu a nenastane černý scénář. Jinak je to cesta do středověku.

Cena elektřiny.PNG

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak vypadá to, že nastupující vláda s Fialou v čele, snad nebude 100% poklonkovat návrhům Evropské komise na konec spalovacích motorů a  bude podporovat jádro, aspoň v rozhovoru pro zpravodajskou TV to potvrdil.  Co se týče toho jádra , tak Rakušani jsou tradičně proti, no a Němci taky, což mně nepřekvapuje, když si odsouhlasili ukončení provozu vlastních jaderných elektráren.  Na Němce a jejich energetickou politiku bych si dal zvláště pozor, následovat jejich vzoru v tomto směru,  by pro nás nebylo vůbec schůdné a hlavně celkově máme jiné podmínky. Němci v  EU mají největší slovo a páky, no a tradičně jedou podle toho, co hlavně jim vyhovuje, v globále na druhé až zas tak nehledí!  

 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-politika-fiala-zakaz-aut-se-spalovacimi-motory-je-neprijatelny-ohrozil-by-mnoho-lidi-183859#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&dop_req_id=8x7OYzfE7qR-202112191550&dop_id=183859&source=hp&seq_no=4&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dneska jsen dostal vyúčtování DPI elektriky a za 29 dní mám platit 6789,37 Kč bez DPH. Ještě že DPH je odpuštěno jinak by to bylo 8215,14 Kč. Za takovýchto podmínek si nedokážu předsatvit dobíjení a provoz elektroauta a stejné ceny budou časem mít všichni kterým skončí fixace. Já měl VT 7,39 Kč/ kWh a NT 5,68 Kč/Kwh a to bez DPH.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hm,  @wolfspitz máš "zajímavé" ceny.  Známá měla za listopad v DPI platit zálohu cca 15.000,- Kč a chtěla to dávat právníkovi a ani nevím jak následně dopadla. V půlce ledna 2022 mně končí tříletá fixace u ČEZu a tak mně poslali nové platby platné od února, kde za VT mám 3.703 Kč/kWh a u NT 3.570 Kč/kWh, vše s DPH v tarifu D25d, plus stálá měsíční platba 107,69 Kč.  Cena tedy zatím dobrá, horší, že neposkytují žádné dlouhodobější fixace a tak to klidně může pořád růst. No co už, z okna paneláku fotovoltaika  nejde a nějakou společnou na střeše za celý bytový dům stejně neuděláme, když ještě dlouze  splácíme zateplení.....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 19. 12. 2021 na 17:07, DušanV napsal:

Tak vypadá to, že nastupující vláda s Fialou v čele, snad nebude 100% poklonkovat návrhům Evropské komise na konec spalovacích motorů a  bude podporovat jádro, aspoň v rozhovoru pro zpravodajskou TV to potvrdil.  Co se týče toho jádra , tak Rakušani jsou tradičně proti, no a Němci taky, což mně nepřekvapuje, když si odsouhlasili ukončení provozu vlastních jaderných elektráren.  Na Němce a jejich energetickou politiku bych si dal zvláště pozor, následovat jejich vzoru v tomto směru,  by pro nás nebylo vůbec schůdné a hlavně celkově máme jiné podmínky. Němci v  EU mají největší slovo a páky, no a tradičně jedou podle toho, co hlavně jim vyhovuje, v globále na druhé až zas tak nehledí!  

 

Hm možná v TV, to už tu bylo, stejně jako babiš s green deal, pěkně namažou voličům med kolem huby a pak to stejně podepíšou v Bruselu, prachy nesmrdí nikomu a už vůbec ne Rakušanovi.

Chlapci je třeba si uvědomit že je úplně fuk kdo tam sedí, stejně bude hrát sám za sebe víc nebo míň ale bude.

 

Co se týká Německa, tak ty chtějí v příštím roce odstavit další jaderné elektrárny. Pokud se bude opakovat nedostatek vzduchu a rusáci nedodají dost plynu, můžeme očekávat blackout německého průmyslu, je to podle mě víc reálné než kdykoli v minulosti. Evropa začíná potápet fiat měnu, protože generuje peníze, které přestává průmysl pokrývat a navíc mu ted ještě hází klacky pod nohy energetikou. To co zažívá nyní evropa není klasická inflace, je to prostě ztráta hodnoty fiatu a evropa velmi rychle chudne, protože už tu nikdo reálně nevydělává peníze, které se reálně prostě jen tisknou a rozdávají nemakačenkům  a zeleným trollům.

 

Já osobně v ČR taky nejsem pro jádro, protože proč bysme měli mít technologickou náročnou a drahou jadernou energetiku, když nakonec stejně musím jako koncák platit ceny z evropské burzy ? Budu jako ze svých daních dotovat Jadernou energetiku v čr aby jsme tím pak zachranovali německo a rakousku před blackouty ? Ne děkuji nechci.

 

 

V našich podmínkách není dost místa pro pokrytí spotřeby energie z voltaiky a už vůbec ne z větru. Oni až definitivně roztají všechny ledovce v rakousku a rakousko začne vysychat tak taky velmi rychle a rádi obnoví svůj jaderný program.

 

Dokud nebude jaderná fůze komerčně dostupná, tak jádro je jediná cesta jak pokrýt zelenou energetiku v EU jiný způsob neexistuje a už vůbec ne když do toho řadíme i automobilovou dopravu. Je to prostě technicky nemožné, všichni to vědí, nikdo to nechce říct nahlas.

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 17. 12. 2021 na 12:11, Pawouk napsal:

Přesunuto do lampárny, tak si tady žvaňte dle libosti.

 

před 16 minutami, panet napsal:

Fotovoltaika s elektromobilem souvisí, u obecné filozofické otázky elektromobilita ANO/Ne, je to zásadní téma.

 

 

S tím s Tebou rozhodně nesouhlasím do doby, kdy bylo téma bráno jako regulérní zdroj informací ohledně elektromobility ve standardním vlákně. Vidím, že toto téma kolega minulý týden (viz. citace) přesunul do lampárny, čehož jsem si nevšiml. Takže OK, tresty zrušeny a plevelte si ho v tlachárně jak chcete. Chudák ten, kdo bude hledat relevantní informace týkající se elektromobility a bude se muset prokousávat omáčkou typu "kolik kdo platil za DPI v bytovce bez elektromobilu" apod. Zvolili jste sami, my jsme s tím OK - ubyla nám práce 🥂

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Ondra16V změnil název na Elektromobilita ANO či NE?

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...