Přejít na obsah

Plynové vzpěry kapoty motoru


xtrack

Doporučené příspěvky

Já jsem bral schválně ty nejdelší. 

Důvod je ten, že haubna je otevřená na maximum a je nádhernej přístup do motoru. 

Synovec si to hrozně chválí když mi tam něco dělá. 

 

Řešil jsem, že jde haubna tzv. nadoraz. Že se zarazí až v pantech. Ale co jsme se na dílně dívali, tak je to v pohodě. 

Ano, někomu to může vadit. 

Já potřeboval co největší úhel... 

 

Miklisku, můžeš mi prosím Tě vysvětlit, jak se může otočením plynové vzpěry změnit tlumení dojezdu

Podle mě to je absolutně jedno🤣🤣🤣

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Není to jedno. Dojezd tlumí olej uvnitř vzpěry, který musí být pod pístem. Když je to namontované, jak to máš, nateče olej nad píst a doraz je tak jen mechanický. 

Např. všechny vzpěry na zadních dveřích jsou montovaný pístnicí dolů, proč asi... .

Můžeš si to zkusit obrátit a uvidíš sám, že mám pravdu. 

Výjimka je konstrukce vzpěr, které mají tlumení obou koncových poloh. Ale ty jsou strašně drahý a pochybuju, že je činani nebo Milotec (což si myslím bude jeden zdroj) použili.....

A pak samozřejmě, že tlumení tam není vůbec, což je ta nejhorší varianta, trpí pak panty a klouby. 

Editováno: , autor: miklisek
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono to po otočení chce totiž nechat odstát tak 15-20 min, aby ten tlumící olej natekl zpět pod píst. A třeba 2x zavřít a otevřít, aby se to srovnalo.Ale jestli pístnice vadí zavření kapoty, nedá se s tím stejně nic dělat.

Správně by vzpěry měly fungovat úplně stejně, jako u zadních dveří, kdy dveře jedou nahoru rychle a před dojezdem do horní polohy zpomalí na minimum. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Skoro rovně nemá vliv na to, že by se ten tlumící olej dostával pod píst. Jde o to, že když se vzpěra zvedá, tak prostě ten olej poprvé nateče dolů a už tam zůstane. A další aspekt je, že ten olej taky maže píst a vodící pouzdra uvnitř válce, takže časem bude píst drhnout. Jasně, na kapotě to není to tak exponovaný místo jako dveře kufru. Ale prostě to takhle nemá z principu být namontavané a časem to může zlobit, např. za silnějšího mrazu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ok, za ty prachy neřeším. 

 

Je zajímavé, co sem dával fotky @altra přímo pro scalu, tak to mají stejně jako já. Tak ti nevím 😀

 

Ještě mě napadlo pokud nejdou úplně nadoraz fungovalo by vůbec (při správné poloze) to tlumení? Je to cca o 5cm delší.

 

Další věc je ta, že je to china a pístnicí dolů z toho ten olej časem nepoteče🤣

Editováno: , autor: keras
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No jen aby to neodnesly panty nebo zkroucená kapota..... Dost záleží i na použité síle a pákových poměrech. Není to sranda to navrhnout, aby to spolehlivě fungovalo a nebylo to předimenzované. Kapota dnešních aut je docela subtilní a pevnost v ohybu není moc velká. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 20 hodinami, keras napsal:

Je zajímavé, co sem dával fotky @altra přímo pro scalu, tak to mají stejně jako já. Tak ti nevím 😀

 

Ještě mě napadlo pokud nejdou úplně nadoraz fungovalo by vůbec (při správné poloze) to tlumení? Je to cca o 5cm delší.

Číňan to kolikrát neřeší. Když se koukneš na Alíka, tak tam některé vzpěry pro Scalu (je víc prodejců) jsou dobře (pístnice dole) a některé špatně (pístnice nahoře).

 

Pokud ti kapota dělá doraz a ne ty vzpěry, pak bych se být tebou obával o panty kapoty. Protože píst takhle bude plnou silou tlačit, tak se ti buď ohne pant kapoty nebo doraz pantu kapoty.  Každý svého štěstí strůjcem....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Výpočet síly na pynové vzpěry je např. https://www.trans-technik.cz/file/276416/08%20Konstruk%C4%8Dn%C3%AD%20d%C3%ADly_05_2021.pdf

 

Ten kdo si chce něco dodatečně instalovat tak by si měl zjistit jak plynová vzpěra funguje a jak se má instalovat, aby byla zajištěna funkčnost (jsou totiž různé typy plynových vzpěr) a podle toho se taky odvíjí cena.

Jak píše miklísek, každý strůjcem svého štěstí. Já bych také do něčeho takového nešel, protože nevěřím tomu, že kapota, panty, atd byly dimenzovýny na sílu od vzpěry (ze své profese jsem již naprojektoval X plynových vzpěr) a někdy i výpočet neodpovídá reálu - takže se potom musí řešit operativně podle skutečných podmínek.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Když jsem vyráběl vzpěry na RAPIDA, tak jsem si nechal v cc-autodíly zvážit kapotu, přidal jsem hmotnost standardního tlumení a pak mě vyšla potřebná síla jedné vzpěry přesně podle zadaných zástavbových rozměrů. Po první sérii jsem ještě přidal 5mm na délce ukotvení horního kloubu na kapotě, aby se kapota zvedala spolehlivě i v zimě. Možná musím trochu víc ručně zvedat kapotu v první polovině zdvihu, ale mám jistotu, že kapotu nezlomím nebo naopak neohnu čumák při zavírání.

 

@keras minimlálně se zaměř na tu správnou vzdálenost, ať si nezničíš auto. A ještě by vzpěra měla mít oba klouby přesně v zákrytu, tedy v ose pístnice/válce. Jak to bude jen trochu zešikma, vznikají tam velké boční síly na uchycení kulových kloubů a bude tam brzo velká vůle. Dalším ničitelem kloubů je pak překročení maximálního výkyvu kloubu v pánvi. Pánev pak může klidně i vyskočit z kloubu.        

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Řekl bych, že už to moc přeháníme😀

Sílu to moc nemá, také kapotě musím do poloviny pomáhat. 

Na to kolikrát tu haubnou otevírám je to v pohodě😉

 

Jak myslel kolega zkrátit vzpěry? 

Uříznout  pár cm a udělat nový závit? 

To ale zase přijdu o to úplné otvírání. 

A aby se pak neponičil hlazený povrch pístu. 

Asi to tak nechám. Vyhovují mi dokonale. 

 

Edit:

tak mě napadlo, že když vzpěry drží otevřenou haubnu, a jsou nadoraz vysunuté a haubna na doraz v pantech ještě není (tak jak by to "mělo" být) :

 

Při zavření stejně musím překonat určitou sílu abych přemohl vzpěry a haubna i panty se také kříží a to dost!!! 🤣

A řekl bych, že ještě víc než když jsou vzpěry částečně zasunuté tak jak u mě. 

 

Když jsem si se vzpěrami hrál, tak vždy největší sílu jsem musel vyvinout na prvotní zatlačení o pár cm. 

Pak už šly stačit s daleko menší silou. 

 

Jen takový můj postřeh...

Editováno: , autor: keras
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Čau, jsem tady nový. Je tady někdo z okolí Uherského Hradiště nebo okolí, kdo už ty plynové vzpěry namontoval? Rád bych kouknul, jak to funguje..

 

 Případně kdo už to má, jaká délka je lepší 550 nebo 600 a jestli ta síla 300N není moc. 

 

díky za info. Chci se do toho pustit

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 rok později...

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...