Přejít na obsah

Co ten benál a nafta?


keras

Doporučené příspěvky

V pátek 8.12.2023 jsem se vracel z lázní v Jáchymově domů do Olomouce. V Ostrově u Jáchymova jsem nabral plnou nádrž Efekty 95 u Orlenu za 34.90,- Kč. Po cestě po dálnici směr Praha a pak Brno, Olomouc jsem vypozoroval, že  cena stejného benzínu byla u stejné značky  až o 6 Kč vyšší (za 40.90,- Kč) !!! Samozřejmě je to dle umístění (dálnice) a i krajů jiné, ale mít u stejné značky  někde až o 6 ,- Kč vyšší marži  je opravdu hodně. Tank Ono má mít dle jeho vlastníka  marži na litru benzínu/nafty tu avizovanou 1,- Kč, prodejci Orlenu podle všeho prodejní marži klidně o 5 až 7,- Kč na litru větší .  A to mluvím jen o prodeji, uvědomme si, že vlastní rafinérie Orlenu má samozřejmě taktéž nějakou výrobní marži.   Pěkně se to Polákům aj.  u nás a na nás daří.  A to si ještě počkejme na údajné, obchodními řetězci avizované zdražení potravin po Novém roce, ale to jsou zase převážně Němci, Francouzi, Rakušané a taky už jiné položky......

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 měsíce později...

Když se dívám na silnice o víkendu, tak si nemyslím že je to problém, aspoň se "nenásilně" naplní státní pokladna. Ten kdo utrácí peníze za benzín ve volný čas určitě netrpí finanční nouzí.

Editováno: , autor: informator
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Byli jsme po vypuknutí války na Ukrajině jezdit i za 50 kč a oni to dobře ví 😄

Teď trochu k tématu. Občas tankuju naftu na Molce a nedávno už byl rozdíl u prémiové nafty u nás 4 kč. Samozřejmě mají slevový program, ale i tak už se mi to zdá velký rozdíl za těch "pár aditiv". U Orlenu to bývají většinou 3 kč. Přijde mi to už docela jako "okrádání", když třeba Eurooil má rozdíl u prémiové nafty 1 kč a to má i bez biosložky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To podle mě vůbec nehraje roli, pokud řešíš rozdíl ceny prémiového a klasického paliva tak nejsi člověk na kterého čerpací stanice ten to produkt cílí.

 

Průměrný pracující s průměrným nebo podprůměrným platem stejně obvykle nebude tankovat prémiová paliva ty prachy v 99 ze 100 případu utratí na něco potřebnějšího. Prémiová paliva jsou cílena čerpacími stanicemi na majitele luxusních nebo sportovních vozů (ne octavia s 2.0 TSi není sportovní vůz), pro které není podstatné, zda cena za litr paliva je 39 nebo 45 Kč. Většinou toto palivo účtují na firmu prostřednictvím CCS karet, takže cena paliva je vlastně vůbec nezajímá.

Znám člověka, který přestal kupovat prémiové sportovní pneumatiky (za cca 40 tisíc Kč za kus) po tom, co výrobce snížil jejich cenu na polovinu. Kupující byl přesvědčen, že za sníženou cenu nemůže výrobce udržet kvalitu a určitě přešel na méně kvalitní výrobní proces.

Cena prémiového produktu často nehraje roli, protože zákazníci očekávají určitou úroveň kvality a prestiže.

 

@Dodi 15

Samozřejmě bych neměl nic proti, kdyby litr pohonných hmot stál korunu, ale chci poukázat na to, že většina lidí si nemyslí, že by cena byla přehnaně vysoká. Pokud by to tak bylo, omezili by svůj nepotřebný provoz. Přestože lidé nad cenami občas brblají, od poslední ekonomické krize v letech 2008 a 2009 se provoz na silnicích každoročně zvyšuje, a to zejména o svátcích a víkendech, kdy je zřejmé, že jde o cestování za účelem volnočasových aktivit. 

Samozřejmě to nikomu nevyčítám; každý má právo dělat, co chce. Ale je zřejmé, že i když cena pohonných hmot dosáhla 50 Kč, na provozu to nebylo poznat, možná s výjimkou zvýšeného počtu hlemýždích řidičů. Osobně si myslím, že cena pohonných hmot, která by řidiče skutečně donutila omezit nepotřebné cestování, by se pohybovala okolo 80 Kč (to je hranice kde bych začal jezdit víc na spotřebu. Hranice kde bych začal omezovat volnočasové cesty je asi překonání 100 Kč.

Editováno: , autor: informator
  • Pozitivní 1
  • Negativní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@informator dekuji za vycerpavajici komentar. Vse co pises vidim kolem sebe, nejsem schovan v lese v chýši , ale 80-100Kc brat jako hranici mi prijde trochu moc. Asi mas dost prostredku a netrapi te to, nebo si vlastenec a rad plnis statni kasu. 🙂

Jsou taci, kteri maji vozidlo jako nutny dopravni prostredek ke kazdodenimu pouzivani, tem rekni, ze  je vse vlastne ok a jak ma byt. 🙈

Myslim, ze 40+ je pro cast naroda uz proste moc.
Asi ukonceme tuto debatu, vsak kazdy na to nejaky nazor mame a kazdy ma svoji pravdu.🌞

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vše je to o prioritách. Pro někoho je 40+ moc, někdo dá 100. Já se taky divím, kolik lidí utratí za dovolenou v ČR, přitom D, A, IT udělám v poho levněji a pro mě se neomezuju. Někdo neřeší šunku za 50/100g, pro někoho to je přes čáru a koupím jinde. Samozřejmě, že čím víc ušetřím na spotřebě (ne jen paliva), tak jsem víc happy. Kdo ne...? 🙂 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Do cen paliv se za méně než tři roky promítne i cena emisních povolenek, takže je dobré se na vyšší ceny psychicky připravit.

 

Vypočítal jsem, o kolik by se teoreticky mohla zvýšit cena benzínu.

Pokud je současná cena Natural 95 38 Kč, zavedení povolenek po zdanění by při současné optimistické, nejnižší průměrné hodnotě ceny povolenek mohlo cenu zvýšit z 38 Kč na 43 Kč po zdanění (zhruba 4 Kč za povolenku, ale povolenka se také zdaňuje, proto 43 Kč).

 

Historicky víme, že cena povolenek může dosáhnout dlouhodobě až 100 eur za tunu ve scénáři kdy emisním povolenkám nepodléhají PHM ani plynové kotle v domácnostech atd. V takovém případě by cena litru Natural 95 nebyla 43 Kč, ale 47 Kč.

Pesimistický scénář je ještě méně optimistický a do roku 2030 by, kvůli snižování počtu dostupných povolenek na trhu a rozšíření jejich účinnosti i na další komodity (zmíněné kotle atd), mohla cena povolenek dosáhnout minimálně 150eu ale klidně i 500 eur za tunu. Při takovém vývoji by náklady na emisní povolenky v pohonných hmotách překročily spotřební daň uvalenou na tyto hmoty. pro zajímavost při ceně N95 38 KČ a ceny povolenky 250 euro za tunu by litr N95 stál 58 KČ.

 

Je to ironické, protože emisní povolenky jsou v podstatě druhou daní (po spotřební dani), která má kompenzovat náklady na znečištění atd. To znamená, že z paliv budou státy EU efektivně vybírány tři daně, pánové když vidíte spotřebu u nás ptám se kde ty daně z PHM končí, protože to podle mého skromného názoru bude tvořit víc jak čtvrtinu státního příjmu.

 

A tak si vlastně můžeme i odpovědět proč se celé emisní povolenkové šílenství zavádí. Ono to s Emisemi nemá nic společného ale je třeba nějak zpomalit zadlužování státu eurozóny a co si budeme příjem z povolenek rozhodně na řešení globálního oteplování nepůjde, ale stát ho prožere právě v nákladech na svůj vlastní provoz, ostatně jako to postupně udělal se všemi novými daněmi, které přinesli prachy do státního rozpočtu... prožrali se na platech na zbytečné státní pozice pro kamarády a nebo na předražené kšeftíky.... úsměv prosím :) 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jenže peníze vybrané z emisních povolenek nelze volně použít a utrácet jak se státu zamane. Než tady zase budeš spřádat zběsilé teorie, tak si o tom něco zjisti. Do konce loňského roku mohlo být maximálně 50% vybraných peněz využito "volně" pro potřeby státního rozpoču. Od letošního roku je to 0%. Veškeré výnosy z prodeje emisních povolenek, kterými členské státy EU disponují, musí být využity pouze pro účely spojené s ochranou klimatu (klimaticky prospěšná opatření).

  • Pozitivní 4
  • Negativní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nerozumím, 50 % se ti zdá být málo?

A vůbec pro mě i pro tuto diskuzi je zcela lhostejné, kam přesně ty peníze směřují. To podstatné je, že opouštějí naše peněženky a tečou do byrokratického nevěrohodného kolosu, kde jsou tyto peníze nevratně pohlceny obchody s uměle vytvořenou zelenou agendou, hned potom co jich polovinu požere byrokratický proces a jako bonus se na tom ještě přiživí spekulanti při obchodování s povolenkami.

Nepíšu o žádných divokých teoriích, je to bohužel realita. Vše co požere stát i z větší části EU, neskončí tam kde má z toho důvodu není vůbec podstatné jestli si stát může reálně nakládat s penězi nebo s částí peněz jak chce, podstatné je že s nimi nemůžu nakládat já a rozhodovat o tom co se s nimi stane.

 

Téma diskuse je cena benzínu, a podle dat, která jsem prezentoval a která vycházejí z reality, nikoli z teorií, jasně vyplývá, že cena benzínu zásadně poroste.

Proto úplně nerozumím, proč se tu vyjadřuješ tak emotivně o tom, že stát nemůže s penězi nakládat libovolně, když to pro můj příspěvek ani pro téma diskuse nemá žádný význam. Jen ses potřeboval vyjádřit nebo co tím chtěl básník vlastně říct?

Editováno: , autor: informator
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 10 hodinami, informator napsal:

Nerozumím, 50 % se ti zdá být málo?

A vůbec pro mě i pro tuto diskuzi je zcela lhostejné, kam přesně ty peníze směřují. To podstatné je, že opouštějí naše peněženky a tečou do byrokratického nevěrohodného kolosu, kde jsou tyto peníze nevratně pohlceny obchody s uměle vytvořenou zelenou agendou, hned potom co jich polovinu požere byrokratický proces a jako bonus se na tom ještě přiživí spekulanti při obchodování s povolenkami.

Nepíšu o žádných divokých teoriích, je to bohužel realita. Vše co požere stát i z větší části EU, neskončí tam kde má z toho důvodu není vůbec podstatné jestli si stát může reálně nakládat s penězi nebo s částí peněz jak chce, podstatné je že s nimi nemůžu nakládat já a rozhodovat o tom co se s nimi stane.

 

Téma diskuse je cena benzínu, a podle dat, která jsem prezentoval a která vycházejí z reality, nikoli z teorií, jasně vyplývá, že cena benzínu zásadně poroste.

Proto úplně nerozumím, proč se tu vyjadřuješ tak emotivně o tom, že stát nemůže s penězi nakládat libovolně, když to pro můj příspěvek ani pro téma diskuse nemá žádný význam. Jen ses potřeboval vyjádřit nebo co tím chtěl básník vlastně říct?

Píšeš v budoucím čase (viz například citace níže), tak si to po sobě napřed přečti. Na to jsem reagoval s těmi povolenkami. Na to že si říkáš informátor, máš těch informací žalostně málo. O žádných emocích v mém příspěvku nic nevím. To je zase nějaká tvá teorie, která se jako obvykle nezakládá na pravdě.

 

Citovat

To znamená, že z paliv budou státy EU efektivně vybírány tři daně, pánové když vidíte spotřebu u nás ptám se kde ty daně z PHM končí, protože to podle mého skromného názoru bude tvořit víc jak čtvrtinu státního příjmu.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...