Přejít na obsah

P2015 - Vířivé klapky, problém přetrvává


Tomas F

Doporučené příspěvky

Ahoj,

tak nějak takhle vypadají studené starty u mého CDAA. Motor občas podivně zahouká/zapíská jakoby ze zadní části. To vše je doprovázeno poměrně znatelnými vibracemi a chybou P2015 a dalšími problémy, viz dále. Bohužel i přes snahu se nedaří problém odstranit.

 

 

 

Abych to trochu rozvinul, určité problémy se objevily už cca rok dozadu, kdy si partnerka začala stěžovat, že motor nějak divně zní - tehdy jsem nepostřehl nic, protože v autě denně sedím a malé změny v tónu zvuku mi unikaly. Diagnostika pro jistotu bez závad. Za nějaký čas jsem přece jenom něco zaznamenal. Bydlíme v kopci a ráno, když vyjíždím z garáže, tak musím do kopce. Studený motor při tom nějak netrápím, nepřetáčím (snad), ale zároveň ani nedusím nízkými otáčkami. Nicméně začalo se stávat, že ve chvíli akcelerace na 1. až 2. stupeň a pod zátěží začaly z motoru vycházet takové vrzvé pazvuky - "vrz, vrz, vrz", pár sekund pauza "vrz, vrz, vrz" .. takhle se chvilku projevoval, ale opravdu jen chvilku, ujel jsem doslova pár set metrů a zvuk se zcela vytratil. Při dalším studeném startu zas. Projevy za tepla OK, diagnostika OK.

 

Takhle jsem chvíli jezdil až se rozsvítila kontrolka motoru - chyba P2015, vířivé klapky. Aneb po 160 000 km (úplně stejně jako původní originální díl) se rozpadlo ovládání klapek a nastal čas výměny. Tzn. objednání do servisu, výměna včetně snímače... Tehdy se to sešlo ještě s následujícími chybami, dle servisu spojené právě s rozhozenými tlaky v motoru.

 

Citovat

004506 - Snímac tlaku paliva -G247
P119A - 000 - chybná funkce - Sporadická

 

000369 - rada valcu 1: system odmerovani paliva
P0171 - 000 - system prilis chudy - Sporadická

Po výměně nebe a dudy - motor po nastartování krásně šlapal. Studené starty ještě větší bomba - pouze se zvýšily otáčky na 1100 RPM a za chvilku klesly. Žádné vibrace, žádné výrazné zvýšení spotřeby, nic, nádhera.

 

Ale po pár měsících (a tisících km) se zase objevila kontrolka motoru - opět P2015. Takže cesta do servisu, reklamace.. tam na to zprvu koukali dost nevěřícně. V prvé řadě zkusili provést adaptaci všech klapek - možná někde proletěl kousek karbonu, klapky se nedostaly do požadované polohy. Nicméně asi za dva dny zase P2015. To už jsme domluvili větší návštěvu - kontrola těsnosti motoru a výměna celého dílu sání za nový. Následoval telefon ze servisu - sání jsme vyměnili, ale chyba přetrvává. Aktuální domluva - servis proměří kabeláž od motoru (mezitím seženou náhrádní, pokud by byla vadná) a uvidíme...

 

Teda snad uvidíme, popravdě trochu mě současný stav děsí. První důvod je ten, že se pokazí kabeláž - pár měsíců po zásahu servisu? Jejich vinou? A nepokazí se něco dalšího? Druhý důvod je ten, že to tím třeba vůbec nebude a jsme na začátku - co dál, vytáhnout motor, rozebrat a najít vadný ventil za pár korun?

 

Jinak toto je zhruba aktuální stav diagnostiky - P2015 se zde pro jistotu objevuje 3x ve více stavech závad. Lze někde najít co přesně ty stavy popisují?

Citovat

3 závad nalezeno.
008213 - Snímac polohy klapky v sacím potrubí/rízení proudu vzduchu
P2015 - 000 - neplatný signál - Sporadická
info o závadì:
Stav závad: 00100000
Priorita závad: 0
Frekvence závad: 8
Poèítadlo resetù: 255
Kilometry: 355082 km
Indikace èasu: 0
Datum: 2063.14.31
Èas: 04:37:16
info o závadì:
Otáèky: 3299 /min
Výkon/klapka: 14.1 %
Rychlost: 52.0 km/h
Teplota: 72.0*C
Teplota: 10.0*C
Tlak: 920.0 mbar
Napìtí: 14.097 V


008213 - Snímac polohy klapky v sacím potrubí/rízení proudu vzduchu
P2015 - 000 - neplatný signál - Kontrolka závad ZAP
info o závadì:
Stav závad: 11100000
Priorita závad: 0
Frekvence závad: 15
Poèítadlo resetù: 255
Kilometry: 355180 km
Indikace èasu: 0
Datum: 2063.14.31
Èas: 05:34:21
info o závadì:
Otáèky: 2788 /min
Výkon/klapka: 49.8 %
Rychlost: 101.0 km/h
Teplota: 94.0*C
Teplota: 12.0*C
Tlak: 950.0 mbar
Napìtí: 14.097 V


008213 - Snímac polohy klapky v sacím potrubí/rízení proudu vzduchu
P2015 - 000 - neplatný signál - Sporadická
info o závadì:
Stav závad: 00100000
Priorita závad: 0
Frekvence závad: 4
Poèítadlo resetù: 255
Kilometry: 355083 km
Indikace èasu: 0
Datum: 2063.14.31
Èas: 04:38:19
info o závadì:
Otáèky: 3530 /min
Výkon/klapka: 100.0 %
Rychlost: 78.0 km/h
Teplota: 75.0*C
Teplota: 13.0*C
Tlak: 920.0 mbar
Napìtí: 14.097 V

 

Na závěr ještě akutální chování motoru:

- studené starty viz video, sbírka pazvuků a vibrací;

- při rozjezdu musím víc šlapat na plyn, motor nedokáže udržet tažnou sílu, prostě to s autem pomalu cuká dopředu a dozadu;

- jakmile se motor trochu zahřeje, tak toto cukání vymizí, zůstávají jenom problémy popsané níže

- při brzdění motorem mezi 2000-2800 otáčkami se ozývá chraplavý zvuk (vždy jen jednou, pak chvíli nic a pak zase);

- tento zvuk se ozvývá, pokud šlápnu na plyn, tj. obnovím dodávku paliva do válců, jednou se ozve a pak zase nic;.

 

A to je asi vše k mému trápení. Nesetkal se někdo s podobným problémem?

Pozn.: kilometry asi netřeba zmiňovat, nejspíš jste si všimli ve výpisu diagnotiky - neboli je to 14 let starý dědek a pomalu se blíží ke 400 000 km, takže možné je zde asi leceos, ale dávat pryč to zatím nechci (spíš ani nemůžu), protože na nové není.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Oprava virivych klapiek moze stat 5eur ale aj 500eur podla toho, co tam das. Odporucam poguglit "P2015 oprava", su o tom popisane mraky...niesom v tomto odbornik, ale tiez ma tie klapky hodne potrapili, isto sa tu najde niekto, kto ma doplni a/alebo opravi ak treba.

 

Cela sranda je v tom, ze poloha klapiek je snimana hallovym snimacom, ktory je v motorceku ich nastavenia. Uplne detajlne ten princip popisat neviem, ale dolezita je adaptacia, kedy si RJ zmeria napatie v krajnych polohach klapiek, cim si RJ potvrdi, ze klapky su ovladatelne v definovanom rozmedzi (overi si ich funkcnost). Problem nastava, ked tie medzne hodnoty RJ nenamera, resp. ich namera mimo definovane hranice. Internety hovoria, ze ludia empiricky dospeli k tomu, ze spodna hranica by nemala byt pod 0.5V a vrchna nad 4.5V (neviem, ktora je pre otvorene a ktora pre zatvorene klapky).... https://www.youtube.com/watch?v=O25vS2fr-oE

A teraz preco sa to deje. Tri moznosti mne zname:

1. moze byt zla kabelaz (navod ako ju premerat je napriklad tu.

2. zanesene sanie - RJ proste namera zle hodnoty a vyhodnoti to ako chybu

3. (castejsi dovod) pri adaptacii je prekrocena spodna hranica, resp. RJ pri adaptacii namera mensie napatie ako minimalne definovane, to vyhodnoti ako zaseknutu/nefukcnu klapku a vyhodi chybu. Pri spodnej hranici internety hovoria, ze pokial namera medzi 0.5 az 0.76V (nie viac), malo by to byt ok. O druhej polohe som tuto info nenasiel, ale myslim, ze by to malo byt okolo 4.5V.

 

Priciny mozu byt rozne, napr. vybehany mechanizmus ulozenia klapiek (nie motorcek). V autorizakoch sa to vacisnou riesi komplet novym sanim, original stoji podla typu motora nieco okolo 400-500evri, nahrady od 100eur+, no casto sa stava, ze tie nahrady niesu to prave orechove...
 

A tiez je tu alternativne riesenie, niekto sikovny vymyslel, ze by sa to dalo opravit instalaciou custom made suciatky - dorazu, ktory zabezpeci, ze tie klapky sa nikdy nedostanu mimo polohu a tym padom bude merane napatie vzdy nad definovanym minomom. Najskor to zacal robit typek v US https://dieselgeek.com/collections/common-rail-tdi-p2015-manifold-fix, , cinani to samozrejme okopirovali a na aliexprese su toho mraky a da sa to kupit za 5eur, pripadne aj bezne u nas (tie aliexpres kusky) za 10-20evri. Podla typu motora sa to da potom nainstalovat velmi jednoducho, alebo treba dat dole sanie.

 

Kazdopadne mal som ten isty problem s P2015, premerane kable, 4x zhodene sanie a jeho cistenie, vsetko islo lahko ale pri adaptacii sa to vzdy seklo... Ostavala mi kupa noveho origo sania az som zacal guglit.... nakoniec som tam dal tu cinsku nahradu (u mna som ju musel este trochu upravit....) a tym som to vyriesil - merane hodnoty su v medziach a RJ je spokojna.

 

EDIT: pru existuje este moznost softwareovo tie klapky vypnut v RJ, ostanu trvalo v otvorenej polohe s RJ s tym bude ok. S tym to riesenim nemam ziadne skusenosti.

Editováno: , autor: Martttin
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 týdny později...

Ahojte, 

 

mám rovnaký problém a ako píše Martttin, tak som zhodil sanie, vyčistil klapky, sanie a namontoval som doraz na ovládanie serva. Hodnoty napätia mám od 0,836V po maximálne 3,800V (sem tam skočí na 3,876V). Po zmazaní chyby je to v poriadku a aj po štarte. Chybu ale zaregistruje vždy až keď motor stopnem a až potom zaregistruje opäť chybu 008213 respektíve P2015 (neplatný signál). Vždy po stopnutí je počuť ako servo behá hore dole a až potom zápise chybu do RJ, nikdy nie počas jazdy alebo po štarte. V chybe ale vždy napíše hodnotu napätia 3,800V. 

Neviem už absolútne, že ako mám tento problém riešiť a v čom môže byť konkrétne problém. Podarilo sa to niekomu vyriešiť? 

20240309_182437.jpg

20240309_182504.jpg

Editováno: , autor: MircoK
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 5 týdny později...

Aktualizace stavu..

Vozidlo navštívilo servis kvůli domluvené výměně kabeláže motoru. Výsledek - beze změny. Stále stejná chyba, stejné chování, nic.

Auto zde bylo trochu déle a zkoušelo se vše možné i nemožné - jiný díl sání, kontrola těsnosti, kontrola průchodnosti systému. Když ani toto nepomohlo, zkoušeli průběžně měnit všechny ventily a snímače, které nějak se sáním souvisí. Prakticky došlo k obměně všeho od váhy vzduchu až k hlavě válců. Kromě turba se zkoušela jiná škritící klapka, jiná podtlaková pumpa, také beze změny.

 

Co z tohoto martiria zatím vyplynulo, je následující:

- Výskyt chyby závisí na teplotě motoru. Dokud se nezhřeje alespoň na 15°C, tak klapky podle všeho nefungují. Jakmile se to dostane zhruba přes tuto teplotu, začínají se hýbat. Bylo to vidět teď o víkendu, když se auto v garáži vytemperovalo zhruba na těch 15°C a motor naskočil poměrně ladně a hlavně si ve fázi zahřívání katalyzátoru nehrál na houkajcí lokomotivu. Nicméně čidlo teploty bylo také měněno a také beze změny.

- Obecně hrubé starty jsou spojeny jen se studeným motorem. Jakmile se zahřeje, většina projevů vymizí, motor krásně hned naskočí a otáčky nijak neskáčou. Skoro to vypadá, jako by se někde něco v motoru muselo nejdřív natlakovat(odtlakovat?) a poté vše chodí jak má. Otázkou je co, podtlaková pumpa byla také měněna.

- Ale běda jak je motor ohřátý třeba na 20-25°C (případně i trochu více). V tu chvíli studený start vypadá tak, že se motor dost třese, otáčky skákají mezi 500-1000 a zvukově je slyšet, že má co dělat, aby to utočil. Motor mi sice takto zatím při startu nechcípnul, ale asi je to jen otázka času. Zkoušel jsem při tom startu trochu šlápnout na plyn, ale výsledek byl ten, že se sice zvýšily otáčky, ale cukání zde bylo furt.

 

Jinak projev motoru je celkem ok, hezky akceleruje, spotřeba nízká.

Ale při studeném rozjezdu na 1. a 2, stupeň sebou extrémně cuká dopředu dozadu, pokud nemá alespoň nějakou zátěž - opět vymizí s ohřátím.

 

Z pohovoru v servisu to skoro vypadá, že vše funguje, jak má, ale řídící jednotka motoru odmítá posílat signály do elmag. ventilu na klapkách. Tzn. jedna možná příčina - řídící jednotka motoru je ve špatném stavu a toto je důsledek, případně první projev jejího konce. Bohužel servis neměl možnost ozkoušet s jinou jednotkou - údajně je vše spárováno s VIN číslem a pokud se neshoduje, imbolizér vše zablokuje. Otázka zní, lze udělat kopii jednotky 1:1?

Druhá možnost je, že servis používal pouze neoriginální díl sání (to bohužel nemohu potvrdit ani vyvrátit) a auto si toho nějakým způsobem všimnulo. Ale je otázka, jak..

 

Výsledek - situace zatím nemá řešení. Vozidlo mám doma, kontrolka motoru vesele svítí a tak nějak očekávám okamžik, kdy studený motor nenastartuju, nebo se nějak rozsype. Ještě mě napadlo zkusit jiný servis, aby se do toho podíval někdo, kdo třeba zkusí něco jiného, nebude ho trápit tzv. "provozní slepota" apod. Ale trochu se bojím, že pokud to věnuju do AS, tak dojdou ke stejnému závěru, anebo budou chtít pro jistotu vyměnit motor, protože CDAA.

Odpoledne ještě zkusím udělat video studeného startu - pokud zrovna motor nebude mít nějakou světlou chvilku.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...