Přejít na obsah

Ochrana žiaroviek H7 pri zapínaní svetlometov


Jarko

Doporučené příspěvky

Som elektrikár a tak si dovolím napísať jeden názora na túto tému.... {skrátené}

Ja som tiež elektrikár, aj keď si hovrím amatér, keďže som to síce študoval, no neživím sa tým, je to len hobby.

Nevidím problém v použití transilov v tomto prípade - na žiarovkách. Chráni pred krátkodobými napäťovými špičkami, čiže aj keď jeho charakteristkou je, že nad medzné napätie sa správa ako skrat, ide spravidla o milisekundu/y. Zaťaženie alternátora a prípadný veľmi krátky pokles napätia v okruhu mi príde ako veľmi malý, až nepravdepodobný, na to aby mohol ohroziť inú elektroniku. Predpokladajme v skrate trvajúcom max 0,01s a odpore 0,5ohmu vrátane kabeláže, bude alternátor na tento moment zaťažený 24A, bežný alternátor dáva rozbehnutý 80-120A, skratový prúd baterky je tiež dostatočný, tak kde je problém? Týmto "skratom" napätie v obvode neklesá pod medznú chránenú hranicu (k nule), prinajhoršom len veľmi mierne. Predovšetkým ide o polovodič, čiže ten skrat aj návrat je hodne rýchly, tam nedôjde ani k vybitiu kondenzátorov v napájaní elektorniky. Nepočul som o nikom, kto by mal s transilmi problém. A hovoríme o Fábii, ak šoférujete auto nadupané citlivou elktronikou za 50tis. eur, prečo čítate tento článok? :p

Kto by chcel zlepšit priebeh charakteristiky, pri "aktivácii ochrany", kľudne dajte transil napr. do série s rezistorom cca 50ohmov/2W. Tu už o žiadnom skrate nemožno hovoriť 13V/50ohm = 0,26A, ale môže dôjsť k zníženiu ochrany. Samozrejme lepší by bol menší odpor, ale treba potom použiť vyššiu výkonovú zaťažiteľnosť (jednoduché P=U*I, ideálne možno 10ohm/15W!!! -to je už pekne veliký rezistor).

Ak má niekto presnejšiu teóriu, alebo lepšie a porovnateľne jednoduché zapojenie, rád sa priučím :)

Pôvodný návod na stiahnutie som dával sem:

U mňa zapojenie funguje spoľahlivo, žiarovky som už rok nemenil a žiadne problémy som nezaznamenal.

Pre lepšie info o prepäťových ochranách pre automobily: http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/SGSThomsonMicroelectronics/mXyzytz.pdf

Info o transiloch BZW06: http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/2972/bzw06.pdf

alebo ujo google...

Editováno: , autor: pinoccio
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

P6KE15A je unipolarny transil - zalezi na polarite.

No moze sa to odskusat ak mas nejaky merak / zdroj, v "nespravnom" smere tam bude skrat hned... alebo proste zapoj svetielko na baterku, v jednom smere bude svietit (sprava sa ako dioda), takze to zapojis v opacnom. Inak pruzok by mala byt katoda - tam das plus :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

P6KE15A je unipolarny transil - zalezi na polarite.

No moze sa to odskusat ak mas nejaky merak / zdroj, v "nespravnom" smere tam bude skrat hned... alebo proste zapoj svetielko na baterku, v jednom smere bude svietit (sprava sa ako dioda), takze to zapojis v opacnom. Inak pruzok by mala byt katoda - tam das plus :)

Ok díky, už jsem to odzkoušel. Snad to bude fungovat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Do odkazovaného vlákna jsem přidal podobný plánek - zapojení je totožné, jiné jsou jen součástky. Zapojení je z Elektoru a používá výkonový HEX-FET typu BUZ10 (Rdson = 80miliohm) nebo BUZ11 (Rdson = 40miliohm), takže výkonová ztráta na nich je i při použití H7/55W jen velmi malá.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Už minulý rok na jeseň som riešil obvod,ktorý by snáď mohol mnohým z nás pomôcť pri častom praskaní žiaroviek po zapnutí svetlometov keď má vlákno v studenom stave prakticky nulový odpor.Mám to namontované v mojej fabči a zatiaľ pohoda.Ak by bol záujem,uploadnem sem schému zapojenia.

a co odporovej drát ja ho mněl jen na jedné straně a tam je ještě origo žarovka.ale že mi to dalo než jsem na to přišel.ted už mám pokoj a cena 120,-

Editováno: , autor: marianka
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Odporovej drát má odpor pořád, mění se poměrně málo s teplotou. Celou dobu zapnutí je na něm úbytek napětí, čímž klesá proud vláknem = klesá teplota vlákna = snižuje se svítivost.  Když se nainstaluje ten obvůdek s FET tranzistorem, bude se úbytek napětí konat jen relativně krátkou dobu. Svítivost v ustáleném stavu se prakticky nezmění, jen náběh do nažhaveného stavu bude žárovce trvat místo pár tisícin sekundy třeba dvě desetiny sekundy = nažhavení bude pomalejší a vlákno tak snadno nepřehoří.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 9 měsíců později...

Je to tam,neviem či je to dosť čitateľné, tranzistor je IRF 3205,kondenzátory som použil 2ks tantal na 16V kvôli rozmeru SMD.Treba dať pri zapájaní pozor na origo konektore na polaritu (u mojej fábie je biely +12V), na zapojení polarity výstupu pre H7 nezáleží.

chlapi, kde najdem tu schemu s tym tranzistorom ? priklanam sa k rieseniu pomaleho nabehu (v moznej kombinacii s transilom), najma v zime budu vlakna studene a budu to riadne pecky... Mam Osram Night Breakter + za 27 EUR a chcem nech chvilu vydrzia...

prosim ma niekto link na tu schemu - hladam hladam a nenachadzam... diky

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Transil nic neřeší, ten chytá jen případné špičky napětí - a ty jsou tak krátké, že tepelná setrvačnost vlákna járofky je spolehlivě eliminuje.

Další věc - rozdíl v odporu wolframového vlákna mezi teplotou +20°C a -20°C je daleko menší, než rozdíl mezi +20°C a pracovní teplotou někde v oblasti 2800°C - prostě zapínací špička je v mrazu jen o nepatrný zlomek % větší, než v létě.

Jediné spolehlivé řešení je omezení zapínacího proudu "zvenku" - vnucenou limitující součástkou. Dá se použít negastor (termistor s klesající charakteristikou), který po zapnutí omezí proud a vzápětí po ohřátí svůj odpor sníží, takže do vlákna teče nominální proud, problém je ale v tom, že aby ten negastor vydržel výkon, který přes něj do járofky teče (55W nejméně), musí být poměrně velký = OBJEMNÝ (aby se nezničil přehřátím). Tato určitá minimální hmotnost a také příkon, který negastor vyžaduje k udržení své teploty, kdy je jeho odpor nízký, vedou k tomu, že járofka s negastorem by se rozsvěcela velmi pomalu - v řádu sekund, což je pro dopravní použití nežádoucí. Proto se používají složitější zapojení s tranzistorem FET, který má v plně otevřeném stavu odpor jen setiny ohmu (= nezpůsobuje úbytek napětí a NETOPÍ) a dá se jednoduchým obvůdkem ovládat v širokých mezích okolních teplot nezávisle na nich. Některá zapojení jsou uvedená ZDE .

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 10 měsíců později...
  • o 1 měsíc později...

Můžeš - ale je to jen placebo, nepomůže, ale ani neuškodí... Daleko přínosnější je připojení toho obvodu soft-start, protože ten omezí proudovou špičku vzniklou malým odporem nenažhaveného vlákna - po nažhavení odpor mnohokrát stoupne a vláknu už nevadí ani kolísání napětí až kamsi ke 20V, protože jeho vnitřní odpor je po nažhavení dostatečný pro udržení proudu v potřebné toleranci.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Pani, ja mam tie odporove droty, odporucili mi ich v skodovke ako riesenie situacie, ked som sa stazoval na casto vypalene ziarovky, uz to tam mam vyse styroch rokov a ziarovky vydrzia naozaj dlhsie. Problem ale je, ze tie patice na odporovom drote sa normalne tavia, celkom vyrazne sa ten plast roztopil. Preco to tak je? Nemoze sa nic stat? Dakujem za info

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Topia sa preto, lebo odporový drôt časť tej elektriky "spáli" = zožerie malú časť napätia a premení ju na teplo. Tým obmedzuje príkon do vlákna žiarovky = žiarovka menej svieti, aj menej hreje. Ten rozdiel sa spotrebúva práve na tej odporovej kabeláži. Keby si mal polovodičové "soft-štartéry", FET tranzistor by sa zohrieval iba zlomok sekundy kým by sa nerozžeravilo vlákno žiarovky a potom už by sa všetka energia "pálila" iba vo vlákne. Žiadne kabely by sa nezohrievali a nič by sa netopilo...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Ja som tiež realizoval softštartér pre stretávacie svetlá na Fabii I. V podstate sa jedná o známu schému publikovanú tu na fóre.
Nakreslil som jednostrannú DPS, rozmer 18x33mm, ako spínací prvok som použil výkonový HEXFET IRFZ46N, ktorý má prechodový odpor iba 0,016 Ohmov takže nepotrebuje chladič pri prúde cca. 4,5A čo odoberá jedna 55W H7 žiarovka.
Spínací prvok je v klasickom prevedení v puzdre TO220 a umiestnený na hornej strane DPS, ostatné súčiastky sú v prevedení SMD, veľkosť 1206 a 5025 umiestnené zo strany spojov.
Hodnoty súčiastok sú rovnaké ako na schéme, zmenil som hodnotu kondenzátora C1 na 47uF/16V a tranzistor T1 na IRFZ46N.
Zariadenie je umiestnené priamo v telese svetla, je potrebné prerušiť oba vodiče vedúce na žiarovku tak aby od pätice ostali cca.20mm dlhé. Priletovať vodiče k DPS podľa priloženého obrázku. Pozor na polaritu, tú je nutné dodržať. Najjednoduchšie je pred zapojením multimetrom odmerať polaritu na pätici žiarovky.
Po montáži a odskúšaní funkčnosti (pozor na prípadné skraty o kostru vozidla) je potrebné prevliecť cez DPS teplom zmrštitelnú bužírku a elektroniku takto zaizolovať.
Svetlá s týmto softštartérom majú cca. 1sec. oneskorenie pri zapínaní (je možné upraviť hodnotou R1 a C1).
Prikladám schému zapojenia: Pripojenie vodičov vo vozidle: Návrh DPS a fotky realizácie: A DPS v mierke 1:1 v PDF:

Editováno: , autor: Corgon
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Ano, je to jednodušší než MOSFET "pomalý start", pomůže to ochránit žárovku před prudkým proudovým nárazem při zapnutí, ale zatímco na plně otevřeném MOSFETu je ztráta výkonu při plném proudu žárovkou asi 0,16W ze spotřebovávaných 55W, na odporové kabeláži se trvale spotřebovává asi 3-5W - viditelně to mění barvu světla na žlutější a navíc se vnitřek světlometu ohřívá na nežádoucích místech... Pro fabriku to bylo lacinější řešení, odporový kabel stojí pár korun, polovodičový soft-start vyjde cca na 50Kč pro jednu žárovku při malovýrobě, ve velkoobchodních cenách si troufám odhadnout cenu na 20kaček při odběru statisícových sérií ročně. Ale někdo by to musel navrhnout, homologovat a hlavně zaplatit...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 rok později...

tak to je divný. Je jasný, že no name žárovky méně vydrží, ale stejně jsou na tom nejrůznější byť značkové tuningová světélka. A navíc ve Fabii praská všechno, co nemá vlákno z hřebíku. To máš spíš v patici nějaký přechodový odpor, který žárovku chrání :D 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Wittmann - jsem toho samýho názoru. Naopak žárovky s větší svítivostí mají choulostivější vlákna, protože jsou žhavený na větší teplotu - takže odcházejí dřív než nějaký "nounejmy". Ten přechoďák bude nejspíš spáchanej vyhřátýma kontaktama v patici, který ztratily pružnost a už nemají tak dokonalej kontakt jako když byly nový...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 rok později...

Zdravím, tak sem transily taky nandal na patice h7 u Octavie 2 a uvidím, co to udělá.

Šlo by taky dát transil na patici H1 u dálkovejch světel, případně jakej a jak ho zapojit? Žárovky mi nepraskají(mám auto teprve 3/4 roku) , ale když to stojí pár korun, tak proč ho tam taky nedat :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

prosím o radu  z  praxe  dával  někdo  do fábie  ll  nebo  roomstra    , který mají   čočky  bez  natáčený   a  H7   silnější  žárovky  třeba  100 W   nějak  nám  to  ńesvítí ,  spíš  žlutě   na  závody  i  doma  civilný  auto    . Neudělá to  nic  s těmi  čočkama  , myslím  z dali  neprasknou  když je tam  asi  větší  teplo     atd.  Nemám  to  vyzkoušený    jen  s  feldou  tam  mám  H4  100 W   i  130 W  na závodech    a super 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 9 měsíců později...

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...