Přejít na obsah

1.2 TSI - teplota oleje, spotřeba oleje


Pawouk

Doporučené příspěvky

Pár ľudí ten problém už malo, ale vlastnosť by som z toho u 1.2 TSI nerobil. Všeobecný problém to je hlavne u 1.4 TSI v RS-ku. Ako som už písal, skús viskóznejší olej. Riešenie to nie je, ale spotreba oleja ti pravdepodobne klesne, a s trochou šťastia na minimum, alebo aspoň na únosnú hranicu.
Pokiaľ olej niekde netečie, tak nečakaj, že ti niekto povie, že vymeň tam a tam tri skrutky a zmizne spotreba oleja. To je nereálna predstava.

 

P.s.: Pozeraj sa na to z druhej strany. Ty počas výmenného intervalu postupne dolievaš čerstvý olej, takže vždy máš v motore trochu lepší a čistejší olej, ako niekto, kto dolievať nemusí. Z takéhoto pohľadu to dolievanie nie je na škodu. :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

......

 

P.s.: Pozeraj sa na to z druhej strany. Ty počas výmenného intervalu postupne dolievaš čerstvý olej, takže vždy máš v motore trochu lepší a čistejší olej, ako niekto, kto dolievať nemusí. Z takéhoto pohľadu to dolievanie nie je na škodu. :-)

 

Jo jo, svatá pravda, ale málokdo si to uvědomuje a spotřeby oleje se bojí. Kde kdo pak nalije xW-50 a je rád, že s necelými 4 litry odjezdil 15 000 km. :kol-32:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

...

 

 Pozeraj sa na to z druhej strany. Ty počas výmenného intervalu postupne dolievaš čerstvý olej, takže vždy máš v motore trochu lepší a čistejší olej, ako niekto, kto dolievať nemusí. Z takéhoto pohľadu to dolievanie nie je na škodu. :-)

To je docela zavádějící tvrzení - olej z motoru jen tak nemizne do černý díry, ale buď uniká nějakou netěsností ven, nebo prosakuje do pracovního/spalovacího traktu a tam se musí spálit. Obojí je blbě - únik znamená porušení těsnosti a tím pádem i poruchu ohrožující akutně spolehlivost funkce motoru - kdo ví, kdy se tenká a malá netěsnost najednou otevře a olej zmizí na silnici?

 

Ani spalování oleje není jen "ekologickej průšvih". Všimněte si, kolik aut žeroucích olej naprosto v pohodě projde emisní kontrolou - o to se postaral platino-rhodiovej katalyzátor, aby z vejfuku nelítalo žádný nadměrný množství nespálenejch uhlovodíků. Ale OK takovej motor rozhodně není. Všecko, co se má používat jako palivo, se mezinárodně testuje a hodnotí (mimo dalších parametrů) i podle obsahu tzv. POPELOVIN neboli složek, který ani při ideálním spálení jednoduše neshoří na plynný zplodiny, ale zůstanou v podobě pevný usazeniny "někde" v motoru. Tam jednak zhoršujou hladkost vnitřního povrchu všech kanálů, kudy proudí vzduch/horkej plyn a tím zvyšujou třecí ztráty prouděním, druhak zhoršujou kluzný tření na všech kontaktních místech. Mazací olej pak tyhle úsady musí buď odplavit, nebo pokrejt tlustší mezní vrstvou, než jaká je potřeba po vytvoření stejně nízkýho tření na holým hladkým kovu. Výsledkem je vždycky horší % třecích ztrát v motoru, horší tepelná bilance a z toho plynoucí horší účinnost.

 

Klasický paliva jako nafta a benzín mají obsah popelovin nepatrnej, proti tomu mazací olej je o několik řádů horší = z pohledu tvorby úsad je spálení litru mazacího oleje srovnatelný se spálením stovek litrů nafty nebo benzínu. Motor žeroucí olej ssi tudíž nějakým dolejváním rozhodně majitel nevyčistí, ani mu neslouží ku prospěchu. Spíš jen udržuje status quo - protože ten doplněnej "čerstvej" olej se okamžitě po proběhnutí motorem zasere právě úsadama z už spálenýho "předchozího" oleje. Zvyšuje se i zaplnění filtrační patrony v plnoprůtokovým filtru, takže olejová pumpa musí víc tlačit, aby zasraným filtrem propasírovala dost oleje na mazání všech třecích míst. Takže zase roste vlastní spotřeba energie v motoru, aby se vůbec byl schopnej točit. Zvýšeným vlastním ohřevem se zase víc znehodnocuje olej. Je to začarovanej kruh - zvýšenej ohřev vede ke zhoršení mazání a tím se zase zvedá teplota. Když se to všecko sečte, desetinka % k další desetince, výsledek může bejt klidně i několik celejch % - a aby motor dosahoval stejnýho výkonu, prostě musí o ty samý % zbůhdarma projebaný špatným mazáním sežrat víc i benzínu nebo nafty. A to nemluvím o tom, že zhoršený tření má vliv i na vyšší opotřebení všech kontaktních ploch a tím nižší životnost motoru jako celku. 

 

Suma sumárum - specialista na mazací technologie a na zjišťování závad z mazacích náplní neboli TRIBOTECHNIK by vejš ocitovaný tvrzení neoznačil za zavádějící, ale rovnou za lež. A já osobně bych mu dal za pravdu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nikto tu netvrdil, že spotreba oleja je úplne v poriadku, ale treba pochopiť, že nejaká spotreba oleja sa koná v každom motore, len niekde je tá spotreba malá, niekde väčšia a niekde to užívateľ neregistruje, lebo spotrebovaný olej sa nahradí benzínom (jeden z najhorších prípadov). Žiaľ, pri VAG máš smolu, samotný manuál uvádza, že spotreba 0,5 litra na 1000 km je v poriadku, tak s tým musíš počítať a musíš to akceptovať. Ak nie, máš na výber iné značky áut.

Samozrejme môžeš tu o tom napísať dvojstranový elaborát, že spaľovať olej je neekologické, ale pointu toho čo som napísal, nevyvrátiš. Olejová náplň do ktorej si počas intervalu postupne dolieval čerstvý olej bude vždy v lepšej kondícií, ako náplň do ktorej sa nedolievalo a je už v motore tisícky kilometrov. Prečo je tomu tak si môžeš vydiskutovať na http://www.oleje.cz/forum/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Až na to, že právě tohle tvrzení o lepší kondici dolívaný náplně je kecypindus maximus a o nějaký ne-ekologii jsem já napsal všehovšudy 1 větu - zbytek je technickej popis týkající se toho, jak takovej motor žeroucí olej vlastně i při tom dolívání a tím zdánlivým vylepšování náplně jenom žere sám sebe. To je právě ta pointa - to, že když stará šáde sežrala za jeden výměnnej interval 10 000km celkem 8 litrů oleje, protože brala 8 decek na 1000km, je podle tebe naprosto v pořádku a ten motor byl vlastně pořád jako novej, protože neustálým dolíváním v něm byl v podstatě furt čerstvej olej, jo? Možná by byl, ale to bys bejval musel taky každý 2000-3000km vyměnit i olejovej filtr plnej sraček, který tam právě zbyly z toho mezitím spálenýho oleje - a přesně to, jen v daleko delším proběhu se odehrává i v motorech, který dneska berou decku-dvě i víc na 1000km.

 

Protože výměnnej interval se prodloužil na 15 000km nebo 1 rok, tak takový auto už po ujetí 5000km má ve filtru tolik sraček, že by si ho zasloužilo vyměnit stejně jako to auto, který olej nežere, ale má už na jedný náplni natočeno těch 15 000. Je vidět, žes nikdy takovej filtr nezkusil rozdělat a vůbec už ne třeba pár stovek km po přechodu z "minerálu" na "polosyntetiku" nebo z "polosyntetiky" na "plnou syntetiku" - při takovým přechodu se totiž vždycky uvolní už nahromaděný úsady a olej je už za 2000km "zralej" - kdo se po takovým přechodu pokusí hned s první novou náplní udělat plnej výměnnej interval, docela fest si koleduje o zadření motoru.

 

Aspoň si něco o mazání, filtrování a tepelný degradaci olejů něco přečti, než začneš hlásat takový dolejvací bludy, jakos to předved v tomhle vlákně - zatím by to byla čistá nedostatečná, protože kdybys tohle zahlásil nějakýmu odbornýmu technikovi nebo mistrovi na učňáku, schytal bys za to sardel přesně mezi světla...

Editováno: , autor: Ekkar_z_Bastlírny
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to Ekkar- on byl úbytek oleje zrovna u 742jek z velké části způsoben únikem přes ventily a podstatná část byla neekologicky vyhnána ven výfukem. Něco se samozřejmě ztratilo i přes pístní skupinu.

Řada 781- Favorit byla modifikována právě "gumovými" stírátky na dřících ventilů a radikálním změnšením montážní vůle na pístech vs. válce a taky úpravou zmírňující tepelnou roztažnost pístů. Vše mělo dost značný vliv na spotřebu oleje z např. u mého Škodyllacu 120L/1988 cca 0,3litru na neměřitelný úbytek u Feliny 1,3.

U TSI se olej povětšinou ztrácí ložiskem turba, která už má několikátou verzi.

Brácha od máti zase u Š120ky měnil jen filtr cca co 10000 km a olej jen doléval. Opět špatně. Nevylitá úsada z vany potom zacpala sací koš a bylo po motoru...

Na nic není všeobecná poučka, ale je zbytečné neustále dokola se handrkovat co se má a nemá, kdy a jak dělat. Vše je indi vindi a rozhodně to NELZE paušalizovat.

Editováno: , autor: KubinoPv
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Možno, ale ja osobne si myslím, že pre začiatok by si mal skúsiť viskóznejší olej. Nie som zástanca znižovanie spotreby oleja takýmto spôsobom, ale hneď meniť turbo je podľa mňa prehnané. Ak dávaš xW-30, skús dať najprv do motora xW-40, ak už teraz dávaš 40-ku, tak skús 50-ku.

 

P.s.: Len tak pre zaujímavosť, už je na trhu aj 10W-60-ka so schválením VW 502.00. :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takže se dá říct, že pravděpodobně výměnou turba které od novoty funguje mi spotřeba oleje klesne nebo možná zmizí? A co ten odlučovač oleje o kterém mi psali z MB?

Jen mě tak napadlo - co zkusit rozdělat sání za turbem (tu plastovou rouru mezi turbem a škrtící klapkou), aby bylo vidět, jestli to bude nějak hodně zaolejované?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

... ja osobne si myslím, že pre začiatok by si mal skúsiť viskóznejší olej.... Ak dávaš xW-30, skús dať najprv do motora xW-40, ak už teraz dávaš 40-ku, tak skús 50-ku.... už je na trhu aj 10W-60-ka so schválením VW 502.00...

Další zkreslený tvrzení.

 

Při provozní teplotě jsou všecky oleje tekutý jako voda. Druhý číslo za pomlčkou ve specifikaci SAE neoznačuje "viskóznost" oleje ve smyslu tekutosti alias "prosákavosti mezerou", ale jeho odolnost proti "roztržení mazacího filmu" za provozní nebo obecně zvýšený teploty. Vyšší číslo tady označuje vyšší odolnost proti roztržení filmu za tepla. V určitým smyslu tak označuje i odolnost proti přehřejvání a tepelný degradaci. 

 

Vyšší číslo napravo od pomlčky tak označuje vhodnost pro mazání součástí s větším tepelným i tlakovým zatížením v místě dotyku, s viskozitou souvisí jen nepřímo. 

 

Řidší a tekutější jsou obvykle oleje s nižším číslem NALEVO od pomlčky... Jako obecně hustší olej snižující průsaky proto mecháni často doporučujou použít mazivo s vyšším LEVÝM číslem v SAE specifikaci, nikoli s pravým. 

 

To, co tady radíš, motoru rozhodně ublížit nemůže (radíš použít kvalitnější mazivo než by bylo nutný), ale následnej efekt směřující ke snížení žravosti oleje popisuješ naprosto blbě...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jen mě tak napadlo - co zkusit rozdělat sání za turbem (tu plastovou rouru mezi turbem a škrtící klapkou), aby bylo vidět, jestli to bude nějak hodně zaolejované?

 

Tak včera mi auto začalo hlásit: poruchu ESP, Chyba systému kontroly tlaku v penumatikách. Vždy když jsem vypnul motor a po nějaké době (třeba i na přejezdu motor vypnut cca 1min) jsem zase někam jel chyba zmizela ale zase se po nějaké době v nepravidelných intervalech zase objevila. Dokonce mi vyskočila i chyba kontroly výfukových plynů. Tak jsem to zavezl do servisu. Tipněte si čím to bylo....

 

Pokud by to někoho hned napadlo klobouk dolů....

 

 

Byla to zasraná škrtící klapka olejem a s ním nachytaným bordelem. Cena opravy 1279,-

 

V ceně je sprej nějaký na čištění či co rozebrat složit vymazat chyby projet a umytí auta byla asi pozornost servisu.

 

Takže tím jsme asi u mého vozu narazili na jádro pudla. Olej mizí přes Turbo...

 

Co vy na to?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...